Antibiotica te krijgen in Denemarken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Antibiotica te krijgen in Denemarken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 20:58

Hoi,

Omdat hier vast ook mensen op het forum zijn die in Denemarken wonen, stel ik de vraag even hier.

Mijn ouders zijn momenteel in Zweden en varen morgen over met de boot naar Denemarken. Alleen heeft mijn moeder een flinke blaasontsteking opgelopen. Ze is 66 jaar. Ze is er flink ziek van en heeft antibiotica nodig.
Is dat vrij te krijgen in de apotheek of moet ze een dokter bezoeken?

Ze weet zeker dat het een blaasontsteking is. Ze heeft er vaker last van.

Bedankt voor de antwoorden!

WillemYntJee

Re: Antibiotica te krijgen in Denemarken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:42

Antibiotica is hopelijk ook in Denemarken geen vrij verkrijgbaar product, dus ze zal toch eerst langs een arts moeten.
Antibiotica resistentie is niet alleen in Nederland een ding ;-)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:51

Inderdaad hopelijk niet. Ook voor een blaasontsteking is het verstandig je eerst te laten onderzoeken. Je hebt ook voor blaasontsteking verschillende antibiotica en wil niet zeggen dat je iedere keer dezelfde moet hebben.
Dus je ouders even op fe boot laten vragen hoe het in Denemarken werkt om naar Een arts te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:58

WillemYntJee schreef:
Antibiotica is hopelijk ook in Denemarken geen vrij verkrijgbaar product, dus ze zal toch eerst langs een arts moeten.
Antibiotica resistentie is niet alleen in Nederland een ding ;-)

In veel landen is antibiotica zonder recept te verkrijgen...
Je gaat naar de apotheek en die kijken dan of je alsnog naar de dokter moet of dat ze het zo meegeven.
Vaak kiezen ze voor het laatste.

Ik weet niet of Denemarken een land is waar je makkelijk antibiotica kan kopen, maar je moeder zal toch eerst bij een apotheker moeten informeren waar zij het beste naar toe kan om evt een recept te krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:24

Je kunt gewoon naar een arts in een ander land, dat ten eerste.
Ten tweede bestaat er voor blaasontsteking toevallig een middel in poedervorm dat je maar 1 x hoeft te nemen en zeer effectief is, alleen is het vrij kostbaar, rond de 25 euro. Monuril.
Ik denk dat het zo´n beetje in alle europese landen te koop is.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:28

Er zijn in Denemarken wel een aantal medicijnen voor blaasontsteking vrij verkrijgbaar, maar antibiotica zijn ze ook in Denemarken voorzichtig mee.

Ik zou een apotheek binnenlopen en vragen of ze kunnen helpen, maar er is een grote kans dat ze naar een dokter gestuurd worden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:31

Antibiotica is bedoeld heftig ziekte en om resistentie te voorkomen is beter om niet in te zetten voor zulke kleine dingen.
Heeft ze al geprobeerd om 2 a 3 liter kruiden thee te drinken per dag? Daar spoel je zo je blaas mee schoen. Duitse kruidethee die wat zuur smaakt werkt erg goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:31

Ze is nu nog in Zweden ? Daar even langs de post in het ziekenhuis/apotheek??

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:24

Blussem schreef:
Antibiotica is bedoeld heftig ziekte en om resistentie te voorkomen is beter om niet in te zetten voor zulke kleine dingen.
Heeft ze al geprobeerd om 2 a 3 liter kruiden thee te drinken per dag? Daar spoel je zo je blaas mee schoen. Duitse kruidethee die wat zuur smaakt werkt erg goed.

Zeker nog nooit nierbekkenontsteking gehad ? Blaasontsteking lijkt een klein ding maar moet wel goed behandeld worden. Hier 1x eigenwijs geweest en eerst geprobeerd met vit c, cranberry en veel drinken . Het gevolg ? Week in het ziekenhuis aan het infuus.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:30

Ik was vorige week in Denemarken en had een vrij eenvoudig tabletje nodig wat in NL vrij verkrijgbaar is bij de drogist. In Zweden en Denemarken doen ze daar wat moeilijker over. Wij zijn naar een apotheek gegaan en daar kregen we een telefoonnummer van een arts. Deze ter plekke gebeld en na een aantal vragen schreef hij een recept voor en konden we dat medicijn direct bij die apotheek meekrijgen.

Ik denk dat het dus verstandig is om eerst even langs een apotheek te gaan en daar advies in te winnen. Ze hebben vast een telefoonnummer van een arts waar ze mee samenwerken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 11:15

Bedankt iedereen.
Ze is nu op de boot tussen Zweden en Denemarken, over 2 uur is ze ongeveer aan land en dan gaan ze naar een apotheek om te vragen wat te doen.
Ze drinkt al heel erg veel, ik denk gewoon water.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:20

Denemarken heeft een soortgelijk antibioticabeleid als Nederland en vergelijkbare resistentiegetallen.
Voor een kuur antibiotica zul je daar, net als in Nederland, een doktersrecept nodig hebben.

Ze werken daar ook met een structuur van huisartsen, maar waar je als toerist het beste terecht kan heb ik geen ervaring mee. Dat kunnen ze haar op de boot of in de haven vast wel vertellen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:23

genja schreef:
Blussem schreef:

Zeker nog nooit nierbekkenontsteking gehad ? Blaasontsteking lijkt een klein ding maar moet wel goed behandeld worden. Hier 1x eigenwijs geweest en eerst geprobeerd met vit c, cranberry en veel drinken . Het gevolg ? Week in het ziekenhuis aan het infuus.

En hoe ouder je bent, hoe zieker je er van wordt.
Nu is 66 nog niet heel oud, maar wat oudere mensen kunnen ook flink van de wapper gaan van een blaasontsteking en dan kun je die echt niet laten lopen zonder behandeling.