Carpaal Tunnel Syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Carpaal Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:25

Hi!

Afgelopen 3 weken heb ik veel last van mijn hand, pols en arm gekregen. Omdat ik zwaar logistiek werk doe en ik afgelopen week bijna niet meer normaal kon werken, heb ik toen een afspraak bij de huisarts gemaakt.

De volgende dag dus naar de huisarts en na wat testjes was het voor hun duidelijk dat het Carpaal Tunnel Syndroom is. Ik heb een spalk aan laten meten zodat ik mijn werk nog wel (deels) kan doen. Merkte wel dat het werken een stuk lastiger is met zo een spalk en mijn baas werkt ook niet echt lekker mee -O-

Nu heb ik een doorverwijzing gehad van de huisarts naar de handfysio en daar heb ik volgende week donderdag een afspraak voor de verdere behandeling en of ze gaan kijken naar een injectie of operatie.

De spalk moet ik snachts dragen, tijdens het werk en als ik overdags last heb mag ik hem ook omhouden.

Nu doe ik dus net mijn spalk af omdat ik even lekker aan het netflixen ben, en mijn hand begint me toch een pijn te doen. Hij voelt helemaal verdoofd en tintelde. Dat is nu weer redelijk over maar ik voel soms echt een soort van pijngolf door mijn hand gaan.

Ik weet niet of ik nu mijn hand beter terug kan doen in de spalk of dat ik hem maar beter af kan laten. Het nare is dat de huisartsenpost waar ik bij zit dicht is omdat het weekend is. Dus die kan ik ook niet bellen om raad. Weten jullie wat ik misschien kan doen? Ik weet dat bokt geen huisarts is maar die ga ik maandag gelijk bellen.

Ook ben ik benieuwd of hier medebokkers zijn die CTS hebben of hebben gehad. Voor welke behandeling hebben jullie gekozen en hoe is dit jullie bevallen?

Alvast bedankt :)

xDenies

Re: Carpaal Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:48

Mijn collega is 3,5 week geleden geopereerd met enige spoed. Operatie was vervroegd. Zijn hele pols was opgezet en hij had zo'n soort steunding om maar dat deed niet zo heel veel. In principe doet hij niet echt heel zwaar werk maar dozen en zakken zand tillen hoort er wel eens bij. Hij sliep erg slecht door de pijn, veel tintelingen en dof gevoel. Dus ik herken wel wat jij typt.

Volgens mij is de operatie geslaagd en de hechtingen zijn er uit. Over 3 weken hoop ik hem weer te zien, hij heeft 6 weken ziekteverlof gehad.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:48

Ik ben er 2 maanden geleden aan geopereerd, 's nachts tintelingen en helaas nog steeds een dode duim. Tintelingen zijn bijna over. Zeker ook 2 maanden flink pijn gehad.
De tunnel waarin je zenuwen doorheen lopen is vernauwd en daardoor worden ze afgeklemd. Mogelijk dat je brace dat ook nu doet. Je moet dus eigenlijk een zo prettig mogelijke houding voor je hand vinden waarin dat afklemmen zo min mogelijk gebeurt. Ik zou hem regelmatig af doen en goed om je handhouding denken v.w.b. de werkzaamheden. Koud water er overheen laten stromen is ook lekker.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:50

Ietwat offtopic, maar mag ik vragen hoe erg bij jou de pijn is? Ik heb met enige regelmaat last van mijn linkerpols en twijfel of ik ernaar moet laten kijken omdat ik het niet uit schreeuw van de pijn. Een vriendin zei dat het CTS kon zijn dus vandaar de vraag. Sterkte ermee trouwens!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:58

@xDenies Wat vervelend voor je collega! Wel fijn dat de operatie vervroegd was. Mijn pols is gelukkig nog niet opgezet. Weet eerlijk gezegd ook niet of dat wel of niet een symptoom is :)

@Margee Een dode duim lijkt mij heel vervelend. Echt dat je er niks in voelt? Lijkt me ook wel een beetje gevaarlijk! Koud water ga ik zo eens doen. Thanks! :D

@Csatilja De meeste pijn ( meer zeurend gevoel) zit echt in mijn handpalm net boven mijn pols. Vooral mijn duim en wijsvinger doen ook mee met het zeurende gevoel. Tintelingen zijn door mn hele hand. Hand wordt soms ook extreem warm ( zo voelt dat dan) en het zeurende gevoel straalt soms ook uit naar mijn onderarm. Vooral als ik aan het werk ben.
Een testje die de huisarts gedaan heeft om een vuist te maken en je duim dan naar je pink te laten wijzen. Als dat een naar gevoel geeft zit er in ieder geval iets in je hand niet goed. Ook heb ik bijvoorbeeld last van krachtsvermindering.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:59

Ik ben aan 2 handen geopereerd, links was heel erg, die ging al slapen als ik mijn telefoon even vast had. En ik werd 4x per nacht wakker van een totaal gevoelloze hand. Rechts was iets minder erg, wel getwijfeld of ik die zou laten opereren. Na de operatie aan mijn linkerhand heb ik heel veel pijn aan mijn ringvinger gekregen. Daardoor kon ik wel een jaar niet goed paardrijden.
Rechts toch laten doen, maar daar is mijn pols nooit meer helemaal sterk geworden.
De klachten zijn wel bijna helemaal verholpen.
En ondanks de ellende toch geen spijt, links moest echt dat kon zo niet blijven. Rechts was ook heel nauw zei de chirurg, dus dat was ook alleen maar slechter geworden.

Een injectie kan wel even helpen, maar schijnt ook weefsel kapot te maken van binnen, daarom mag het ook maar 3x.

Denk dat ik gewoon erge pech gehad heb. Meestal gaat het gewoon goed en kan je na een week of 6 bijna alles weer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:06

Ik ben in 1985 aan beide handen geopereerd met een half jaar ertussen. Eerst rechts, daar had ik het meeste last van en toen links. Met rechts heb ik na de operatie een poos lopen tobben, met links zat ik na 2 dagen weer op het paard. Heb nog een poos met brache geslapen toen.
Nu, na 35 jaar heb ik rechts weer af en toe een slapende hand en schieterige pijn, maar ik laat het niet nog een opereren.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:49

Ik heb een injectie gehad. Wilde dat eerst proberen voordat ik evt zou laten opereren. De injectie zetten was zeer pijnlijk, maar ik ben er heel blij mee! Geeft mij voldoende resultaat!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:03

Vaak is niet zozeer de tunnel in je pols vernauwd, maar gaat het om een peesontsteking.

Zou dit zo zijn: behandel jezelf zoals je je paard zou behandelen.
Rust, koelen en op geleide van scans langzaam opbouwen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:53

Janneke2 schreef:
Vaak is niet zozeer de tunnel in je pols vernauwd, maar gaat het om een peesontsteking.

Zou dit zo zijn: behandel jezelf zoals je je paard zou behandelen.
Rust, koelen en op geleide van scans langzaam opbouwen.

Janneke toch knap dat jij het weer beter weet als een arts ....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:04

Ik heb zowel carpaal als peesontsteking . Dat voelt echt anders hoor. Door /bij carpaal tibtelt/ slaapt mijn hand en de peesontsteking doet pijn bij bepaalde draaiingen van mijn pols. Wel zijn beide ontstaan door overbelasting en moet ik rustig as doen en de brace om

Vooral na veel dezelfde bewegingen zoals uitmesten of een muur schilderen heb ik enkele uren erna last van een slapende hand vooral in de nacht. Bij de ontsteking voel ik die pijn meteen maar wordt als ik doorga steeds erger
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 10-08-19 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:05

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 00:38

Ik ben aan beide handen geopereerd. Ik had geen pijnklachten alleen tintelingen en een doof gevoel. Mijn linkerhand heb ik nergens last meer van. Mijn rechter vinger heb ik nog steeds een doof gevoel en dat is volgens de neuroloog niet meer te herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 01:01

Ik heb snel last van mijn polsen door overbelasting (huis verbouwen). Als ik een tijdje rustiger aan doe en slaap met een brace dan trekken de klachten vanzelf weg.

Bij heftige periodes heb ik last van krachtverlies, slechte motoriek in de vingers, tintelingen in de handen en als ik daar niet meteen iets mee doe dan gaan mijn handen en polsen gruwelijk pijn doen (alsof de boel bevroren is geweest en er iemand met een wals overheen rijdt) met uitstraling naar de onderarmen.

Het dragen van de brace komt vrij nauw en geeft soms ook wel ongemak. Die gebruik ik alleen als het echt niet anders kan. Als ik 's nachts last heb van tintelende handen dan hang ik die hand recht naar beneden uit het bed. Dat helpt bij mij de bloedsomloop heel erg en voorkomt dat mijn handen gaan branden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 01:10

Ik had het tijdens mijn laatste zwangerschap, gelukkig enkel als zwangerschap kwaal. Maar men wat is dat rottig.
Ik had meestal alleen 's nachts de braches om, ondingen om mee te slapen (beide handen)' s ochtends moesten mijn handen dan echt even opgang komen maar zonder kon ik niet slapen door de pijn.

Ik heb acupunctuur gehad, eerste keer werkte het redelijk voor een week, de tweede behandeling deed niets.
Gelukkig was ik er 24 uur na de bevalling vanaf.

Kennis is er zojuist aan geopereerd, eerst ene hand daarna de andere.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 01:13

Bij mij is het ook ontstaan tijdens zwangerschap maar ging het helaas niet vanzelf over.