Sint-Janskruid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Sint-Janskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 23:45

Hoi! Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit kruid? Helpt het? Geeft het veel bijwerkingen,..?

Ook vroeg ik me af of het samen te nemen is met Ritalin? (Dit zal ik sowieso ook nog wel aan mijn huisarts vragen, die zie ik binnen enkele weken)

Matheno

Re: Sint-Janskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:49

Het is een anti depressiva. Ik zou het niet zomaar op eigen houtje gaan nemen, maar echt in samenspraak met de huisarts.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 17:32

Dat weet ik. :) Op zich is de huisarts daar ook niet 'bevoegd' voor, je kan het gewoon online bestellen. Voor echt advies zou je bij een psychiater moeten zijn maar dat is me iets te duur. :')

hwn

Re: Sint-Janskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:58

Ik weet dat het ervoor kan zorgen dat de pil niet (goed) meer werkt, dus als je niet ongewenst zwanger wilt worden, neem je best andere voorzorgen. :) Ik zou het in jouw geval niet klakkeloos gebruiken: lijkt me nogal omgekeerd effect van ritalin, dus ik zou het zeker navragen bij arts of apotheker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:42

Gewoon de apotheker spreken, liefst in persoon. "Kost niets", dwz in het bedrag dat je betaalt voor de pillen betaal je ook voor de service van de apotheker.
Precies zo hoog opgeleid als een arts, maar puur gericht op biochemie.

Sint Janskruid werkt. Het werkt vergelijkbaar met een ssri - maar of jij dat nodig hebt is een vraag. ("Het experiment geeft de doorslag".)

En dat van de pil schijnt een broodje aap verhaal te zijn.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:28

In combinatie met ritalin zou ik inderdaad eens navragen.

Verder is het wisselend wat ik hoor, bij sommige mensen werkt het erg goed, bij anderen heeft het nauwelijks effect.

Ik denk dat dat komt omdat je de oorzaak moet weten, st. janskruid en bv hop, kan dezelfde effecten hebben maar werkt vanuit een andere oorzaak.
Maar als jou oorzaak bv onrust heeft, heb je meer ws baat bij valeriaan.
Of misschien een combinatie van dingen.

Een fytotherapeut kan je daarbij helpen om het juiste middel te vinden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:47

Janneke2 schreef:

Vind ik best gevaarlijk om zomaar te roepen. HA en apotheker hebben het beide bij mij vermeld dat het wisselwerking kan hebben, en sterk afgeraden om beide tegelijkertijd in te nemen. Allebei op een ander tijdstip van de dag zo ver mogelijk uit elkaar werd mij aangeraden als ik beide in wilde nemen en de mogelijkheid wel in je achterhoofd houden. Houd daar dus iig rekening mee als je anticonceptie slikt TS!

Heb het overigens maar kort gebruikt, 2 maanden, want vond het echt nul komma nul werking hebben. Geen bijwerkingen opgemerkt maar zeker ook geen positieve effecten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:46

Ik gooi dit topic even omhoog.

Wie heeft er nog meer ervaring met Sint Janskruid en wil het hier delen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:37

Memories schreef:
Janneke2 schreef:

Vind ik best gevaarlijk om zomaar te roepen. HA en apotheker hebben het beide bij mij vermeld dat het wisselwerking kan hebben, en sterk afgeraden om beide tegelijkertijd in te nemen. Allebei op een ander tijdstip van de dag zo ver mogelijk uit elkaar werd mij aangeraden als ik beide in wilde nemen en de mogelijkheid wel in je achterhoofd houden. Houd daar dus iig rekening mee als je anticonceptie slikt TS!

St janskruid heeft idd wel degelijk een interactie met sommige medicatie, waaronder orale anticonceptie.
Het advies om de innametijden te spreiden is wel bijzonder. Het komt namelijk door inductie van de leverenzymen(kort door de bocht toename werking hiervan, waardoor sommige medicatie versneld wordt afgebroken) en na staken van st handig uit houdt dat effect nog tot 4 weken aan.

St janskruid en ritalin ken ik niet als een problematische combi, wel is ritalin berucht om stemmingsproblemen ed te veroorzaken. Het is dus zeker te overwegen om contact op te nemen met je arts en nog eens kritisch naar de noodzaak en dosering te kijken.

*oud topic zie ik nu, maar wie weet heeft iemand nog iets aan de info dus ik laat het maar staan*

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 23:37

Ik was al compleet vergeten dat ik hier ooit een topic over geopend had. :')

Maar goed, ondertussen heb ik een hele tijd geleden wel even Sint-Janskruid gebruikt. Ondertussen ben ik er al terug mee gestopt. Niet omdat het slecht werkte maar omdat ik eigenlijk geen idee heb/had of het werkelijk wel iets deed of dat het enkel placebo was. Het verschil was niet wonderbaarlijk alleszins. Maar om goed te kunnen 'meten' had ik eigenlijk een boekje/agenda bij moeten houden met mijn stemmingen. Helaas heb ik daar toen niet aan gedacht. Ik overweeg het wel nog eens opnieuw te proberen, maar dan zou ik nu eerst eigenlijk moeten beginnen met een schema voor mijn stemmingen te meten om te zien of het effect heeft.

Ik gebruikte overigens de medicatie die je (hier in België) gewoon in het Kruidvat kan kopen (Biover). Op zich bijzonder aangezien je hier pijnstillers nog steeds bij de apotheek moet halen. Het zou misschien wel kunnen dat verschillende merken andere effecten hebben.