Medicijntekorten, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Medicijntekorten, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 20:04

Medicijntekorten lijken steeds erger te worden, hebben jullie er ook last van? hoe gaan jullie er mee om, zijn er nog manieren om toch aan medicatie te komen ook al is die in NL (tijdelijk) niet leverbaar?

Nayomie

Re: Medicijntekorten, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:43

Partner heeft dit probleem en die is chronisch gebruiker. Hij krijgt nu soortgelijk vanuit het buitenland omdat het al maanden niet meer leverbaar is vanuit Nederland. Mede omdat hij niet zonder deze medicijnen kan leven moet het uit het buitenland komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:16

In buitenland/ bv Duitsland halen, daar hebben ze de spullen beter op orde :=

Hopelijk komt die brexit er niet door, dan wordt het pas ellendig met medicatie hier :\ Hopelijk kunnen ze daar goede afspraken over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:45

Ja, ik moet helaas zelf pillen gaan halen in Belgie. Te belachelijk voor woorden eigenlijk, maar goed.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:14

Dat is het grote nadeel van onderhandelen voor een lage medicatieprijs en het feit dat medicatie goedkoper geproduceerd kan worden in Azië waardoor nagenoeg alle productie nu daar gebeurt.
Maar ondertussen klaagt iedereen alsnog over de kosten van zorg en zorgverzekering, dus ik weet niet hoe dit opgelost kan worden zonder de zorgkosten te verhogen.

Zowel privé als professioneel heb ik met dit probleem te maken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:15

Medicijntekorten..
Pff wat een nonsens, alleen voor het pleps waarschijnlijk, want rijke loeders hebben daar natuurlijk geen last van!!
Links Nederland wil verschil tussen arm en rijk verkleinen, nou kmerk er anders geen ene mallemoer van. Naast het feit dat de farmaceutische industrie bakken aan geld verdient aan pure troep als antidepressiva, wat in feite gewoon drugs is, is het gemiddelde volk in NL daar de dupe van. Ik geloof niet dat er een medicijntekort is als majesteit iets heeft.
Gelijke rechten in NL? Ja als we slapen zeker, maar op medisch gebied komt dat zeker niet aan te pas!
Daarnaast wordt het in de toekomst ook nog alleen maar erger. Met pure waanzin als kunstmatige intelegentie, waar ze alles mee bijhouden heb je als roker straks nog geeneens meer recht op gezondheidszorg! Vooral nu men steeds meer over wil gaan op het betalen per mobiel. Lekker je faceherkenning het werk laten doen, nou dikke pik..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:27

Jeetje, Carol, ik kom je momenteel in heel veel topics tegen, en steeds met van die "schopmeningen' of meningen die precies haaks staan op wat de mensen voor je zeggen.

Waarbij je jezelf ook regelmatig tegenspreekt.

De topic die je opent lijken ook allemaal op rellen uit te draaien, of hebben dat op zijn minst in zich.

Tot nu zei ik er niets van, maar het begint wel erg opvallend te worden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:30

Wat heeft dit probleem met links Nederland, de gemiddelde inwoner, gelijke rechten, roken of kubstmatige intelligentie te maken?
Daarnaast kost het grootste deel van de medicijnen bizar weinig. Het probleem is dat er van veel belangrijke (grond)stoffen nog maar één producent ter wereld is. Als er in dat productieproces een probleem voordoet is er een enorm probleem. Producenten zijn dan meer bereid om de medicatie die op zo'n moment nog wel geleverd wordt te verkopen aan een land waaraan ze meer verdien (grotere landen en landen die meer betalen) waardoor Nederland achteraan aansluit.
Of heb jij bronnen die anders beweren?

Overigens is er bij minder rokers ook minder behoefte aan medicatie voor aandoeningen die door roken zijn ontstaan, dus stoppen is inderdaad geen slecht plan. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:36

Medicijnkosten zijn minder dan 10% van de totale kosten van de gezondheidszorg. Het verbaast me al jaren hoe de overheid iedere keer weer zit te hameren op medicijnkosten, waar 10% bezuinigen uiteindelijk 1% op de totale kosten is...

Aan de andere kant moeten we blij zijn niet in de VS te wonen. Waar je zélf je medicijnen moet betalen, waar die medicijnen gemiddeld 10x zo duur zijn als hier, en waar het wél waar is dat als je rijk bent je dat wel kunt betalen, en anders is het dikke pech.

In NL maakt het geen ene fiets uit of je geld hebt. Je bent verplicht verzekerd en je gezondheidsverzekering betaalt. Het enige dat een klein beetje verschil zou kunnen uitmaken is je eigen risico. Maar dat heeft geen invloed op of medicatie te krijgen is of niet.
Ga maar met geld staan wapperen in een apotheek. Niet op voorraad en niet leverbaar verdwijnt niet door het wapperen met bankbiljetten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:39

Nayomie schreef:
Partner heeft dit probleem en die is chronisch gebruiker. Hij krijgt nu soortgelijk vanuit het buitenland omdat het al maanden niet meer leverbaar is vanuit Nederland. Mede omdat hij niet zonder deze medicijnen kan leven moet het uit het buitenland komen.

Ja hier dus ook, maar dan is de sterkte niet goed.....dat is echt merkbaar -O-

luuntje

Mijn tramadol retard is voor de 2e keer dit jaar slecht leverbaar.
De 1e kaar heeft een bokker mij geholpen. Duurde toen week of 7.
Nu krijg ik bericht van de apotheek dat het weer niet leverbaar is. Slik er 5 per dag.

Gelukkig wel iets gespaard nu.
Alternatief is tramadol hcl, werkt minder goed en ik word er misselijk van.
Andere medicatie die goed pijnstillend werkt ben ik allergisch voor.

Paar jaar geleden was magnesiumhydroxide niet leverbaar.

Bizar dat dit kan.

Isabel

Het probleem ontstaat doordat de medicijnen in Nederland zo goedkoop zijn. Nederland wil de medicijnen zo goedkoop mogelijk inkopen, dus de fabrikanten verkopen het liever aan landen zoals Duitsland die meer betalen voor de medicatie. En op is nou eenmaal op.
Het zou opgelost kunnen worden door de medicijnen hier duurder te maken, maar daar zit ook niemand op te wachten..

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:40

Schopmeningen?? Het zijn feiten, en daar is genoeg bewijs voor. Tevens ben ik niet uit op rellen, maar wel discussie om vervolgens tot een unanieme conclusie te komen. Jammer dat, ook in andermans topics, dat vaak niet gerespecteerd wordt.
Mijn comment had wel degelijk een punt wat te maken had met medicijn tekorten, misschien nog maar eventjes doorlezen?
Als mensen met macht Bep middelen nodig hebben is er geen tekort, maar voor het "normale volk" wel. Daar kan je niks tegenin brengen.
En waarom zou ik stoppen met roken omdat de meerderheid dat wil? Beetje krom als je t mij vraagt.
Jullie hebben ook meningen die ik respecteer, maar dat wil niet zeggen dat een discussie aangaan iets slechts is op een FORUM. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:41

Beste Carol: wil jij jezelf een keer laten filmen in een apotheek terwijl je medicatie wilt halen die niet leverbaar is, waarna diezelfde medicatie opeens uit een hoge hoed komt omdat je met een paar briefjes van 100 staat te zwaaien? Ben zéér benieuwd nl of dat lukt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:41

Carol_Beer schreef:
Schopmeningen?? Het zijn feiten, en daar is genoeg bewijs voor.

Ik ben erg benieuwd naar je bewijs.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:45

Feiten? _O- _O- _O-

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:05

Carol_Beer schreef:
Medicijntekorten..
Pff wat een nonsens, alleen voor het pleps waarschijnlijk, want rijke loeders hebben daar natuurlijk geen last van!!
Links Nederland wil verschil tussen arm en rijk verkleinen, nou kmerk er anders geen ene mallemoer van. Naast het feit dat de farmaceutische industrie bakken aan geld verdient aan pure troep als antidepressiva, wat in feite gewoon drugs is, is het gemiddelde volk in NL daar de dupe van. Ik geloof niet dat er een medicijntekort is als majesteit iets heeft.
Gelijke rechten in NL? Ja als we slapen zeker, maar op medisch gebied komt dat zeker niet aan te pas!
Daarnaast wordt het in de toekomst ook nog alleen maar erger. Met pure waanzin als kunstmatige intelegentie, waar ze alles mee bijhouden heb je als roker straks nog geeneens meer recht op gezondheidszorg! Vooral nu men steeds meer over wil gaan op het betalen per mobiel. Lekker je faceherkenning het werk laten doen, nou dikke pik..

Nou Carol ik werk in een apotheek en ik kan je zeggen dat het echt geen fluit uit maakt wie de medicatie nodig heeft . Of het nu een gewoon iemand is of de minster president die voor de balie staat we doen voor iedereen net zoveel moeite om het juiste medicijn te krijgen .
Dat betekend in onze apotheek iedere middag 1 assistente bezig is met dingen uitzoeken voor alternatieven.
Ben benieuwd waar jij je feiten op baseert ? Dat dit werkelijk zo zou zijn?
Als apotheek balen wij ook gigantisch van deze situatie maar we moeten roeien met de riemen die we hebben en proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen. Bv als er nog wel iets is niet voor 3 maanden leveren maar voor 2 maand zodat we meer mensen kunnen voorzien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:06

Astorga schreef:
Carol_Beer schreef:
Schopmeningen?? Het zijn feiten, en daar is genoeg bewijs voor.

Ik ben erg benieuwd naar je bewijs.

Is gewoon een troll joh, niet zo serieus nemen :7 intelegentie is ver te zoeken :+

Ook het gewone volk kan medicatie ophalen in het buitenland als het hier op is door een soort van wanbeleid door als laagste te bieden in Europa waardoor de medicatie als eerste naar andere landen gaat en wij alleen de restjes krijgen.

Het is nu eenmaal zo dat er maar een bepaalde beschikbaarheid is van medicatie door de beschikbaarheid van de benodigde grondstoffen. Als je meer betaalt krijg je meer, is met alles zo in deze wereld.
Voor de meeste medicatie zijn gelukkig alternatieven die wel in NL leverbaar zijn.

Kan de apotheek niks aan doen.

En ik denk niet dat er voor Beatrix speciale medicatie achter de hand gehouden wordt voor het geval ze het nodig mocht hebben.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:17

Ikzelf ben heel gevoelig voor wisselende hulpstoffen en dus de veranderende werking van medicatie. Ondanks dat meerdere artsen heel vaak hebben aangegeven dat ik alleen product x mag van fabrikant y, wisselt de apotheek iedere keer van fabrikant of product.

Daarom haal ik al jaren mijn medicatie in Duitsland. Hier in Nederland moest ik laatst 750 euro per spuit zelf betalen. Kan dat natuurlijk wel indienen bij mijn zorgverzekering, maar ik heb geen 3x 750 euro liggen om iedere twee weken te parkeren bij de apotheek/zorgverzekering. Duitsland kreeg ik gewoon 30 spuiten mee voor alleen de administratie kosten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:55

Ik ben het intussen ook al enkele keren tegengekomen dat bepaalde medicatie plots niet of slecht verkrijgbaar/leverbaar is. Soms is het antwoord duidelijk en is er probleem/fout bij productie. Maar toch, gezien vaak de lange houdbaarheid etc, zou je toch mogen verwachten dat een farmareus wel een "mislukte batch" kan opvangen...

Gelukkig zelf nog geen problemen gehad met belangrijke medicatie, maar vind dit toch vervelend en zelfs riskant voor bepaalde "patiënten".

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:56

petitparis schreef:
Ik ben het intussen ook al enkele keren tegengekomen dat bepaalde medicatie plots niet of slecht verkrijgbaar/leverbaar is. Soms is het antwoord duidelijk en is er probleem/fout bij productie. Maar toch, gezien vaak de lange houdbaarheid etc, zou je toch mogen verwachten dat een farmareus wel een "mislukte batch" kan opvangen...

Gelukkig zelf nog geen problemen gehad met belangrijke medicatie, maar vind dit toch vervelend en zelfs riskant voor bepaalde "patiënten".

Idd, je zal maar in alle haast een bep. medicijn nodig hebben, sta je dan..
Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt, maar wel met diverse familieleden..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:01

Advies vd apotheek was om niet meer 2 weken van te voren te bestellen, maar minstens een maand. Maar mijn pijnstillers krijg ik maar voor een maand mee..
Ik begrijp dat de apotheek er ook niet veel aan kan doen, behalve zoeken naar alternatieven en de patiënt informeren, maar ik vind het wel ontzettend vervelend. Gelukkig reageer ik niet enorm heftig op verschillende hulpstoffen (hoewel ik nu wel weer veel meer hoofdpijn heb sinds weer een ander merk), maar dan nog..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:07

Kan je vaste apotheek niet zelf zorgen dat ze bepaalde medicatie op stock hebben? Mijn apotheek doet dit wanneer je minder courant voorgeschreven medicatie toch op regelmatige basis komt afhalen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:13

Als een medicijn wat je gebruikt in de apotheek niet voor handen is kan het soms helpen om even rechtstreeks met de producent van het middel te bellen.
Vaak is er, zeker bij merkgeneesmiddelen, een Nederlands kantoor.

Ze kunnen je dan vertellen wat er aan de hand is en soms ook er voor zorgen dat jouw geneesmiddel sneller bij je eigen apotheek aan komt.

Het kan namelijk zijn dat de problemen niet bij de farmaceut liggen maar bij de groothandel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:16

Het probleem ligt zelden tot nooit bij het niet kunnen leveren van merkgeneesmiddelen. Het is het generiek beleid dat een probleem is. Vroeger maakten farmaceuten een generieke versie van hun eigen merkgeneesmiddel als dat laatste uit patent was, of waren er Europese 'generiekboeren' die veel verschillende generieke medicijnen maakten. Die zijn allemaal uit de markt gewerkt door vooral de Chinezen (die alles generiek namaken, tot Gucci aan toe, of het mag of niet) en die het nogal eens niet zo nauw nemen met de veiligheid. Dan worden hele batches - terecht - door FDA of EMA afgekeurd en dán heb je een probleem.