Stem kwijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KmbrlyJarig

Stem kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:16

Hi Bokkers,

Normaal open ik nooit een topic, maar nu zit ik wel even met men handen in mijn haar.

Sinds april zit ik "ziek" thuis omdat mijn stem weg/kwijt/kraakt.

Nu wat heb ik tot op heden gedaan :
-medicijnen gepakt voor hoest enz, dit maakt geen verschil.
-vitamine kuur : maakt geen verschil.
-Bezoek NKO : deze heeft geen knobbels op de stembanden gezien. Maar met een aantal testen heeft hij mij aangeraden logopedie te gaan volgen.

Momenteel ben ik 3 maanden bezig met sessie van logo. En ja er is verschil maar nog niet zoals het moet zijn.
Zij gaf mij vandaag aan dat we nog 2 weken verder kunnen. Maar dat ze me dan moet gaan verder sturen. Omdat er op bepaalde zaken geen "verbetering" komt.

Mijn "A" kraakt nog altijd alsof er bos bomen op omvallen staat.

Mijn stem inzetten gaan goed, maar nog steeds te wisselvallig.
Ook heb ik een bijbeweging als een zin te lang, of als het te veel moeite kost.

Nu gaf ze ook aan dat we misschien eens moeten kijken als er geen andere oorzaken kunnen zijn.
Dus terug een afspraak maken bij NKO.
Toevallig waren in de week mijn klieren in mijn nek opgezwollen. En was ik eens aan het googlen wat voor medicatie ik zou kunnen nemen.

En toen kwam ik er op uit dat met traag werkende schildklier je stem ook kan gaan kraken.
Dus ook maar terug eens naar de huisarts voor bloed te laten nemen.

Welke mogelijkheden kan ik verder nog uit gaan? -O-

Want dit is gewoon echt frustrerend aan het worden. Mensen geven aan nee het is niet beter want je hebt je stem nog niet terug. Ondanks dat ik toen zo trots was dat de "oe" klanken er helder uitkwamen.
En iedereen wat de hele tijd vraagt herhaal dat nog eens. Omdat ze maar met een half oor luisteren.
Roepen kan ik niet... dus in een drukke ruimte moet ik eerst fluiten. Reageren ze niet , dan begin ik eens op de tafel te kloppen }> .

Dus iedere tip of gedachte is welkom.

xChanelx

Re: Stem kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:25

Geen advies, maar ik wil je veel sterkte wensen. Lijkt me vreselijk als je al zo lange tijd niet weet wat er is en niet/nauwelijks kunt praten.
Terug naar de huisarts en/of behandelend arts lijkt me sowieso een goede, wat je zelf al oppert.
En ik zie staan "ik was eens aan het googlen wat voor medicatie ik zou kunnen nemen", ik hoop dat je niet zonder medisch advies zomaar medicijnen gaat slikken...

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:43

xChanelx schreef:
Geen advies, maar ik wil je veel sterkte wensen. Lijkt me vreselijk als je al zo lange tijd niet weet wat er is en niet/nauwelijks kunt praten.
Terug naar de huisarts en/of behandelend arts lijkt me sowieso een goede, wat je zelf al oppert.
En ik zie staan "ik was eens aan het googlen wat voor medicatie ik zou kunnen nemen", ik hoop dat je niet zonder medisch advies zomaar medicijnen gaat slikken...

Nee heb toen niets gepakt :D
Maar was toen aan het kijken als Dafalgan of iets mocht. Maar aangezien ik het niet kon vinden, heb ik ze maar in de kast laten liggen.

Ik had er eigenlijk hoop in dat logopedie gewoon tijd nodig had. Maar toen ze dat derstraks zij kreeg ik wel even paniek.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:00

Mijn stem is al sinds mijn pubertijd een beetje hees en als ik verkouden ben en veel hoest dan ben ik hem snel kwijt. Een aantal jaren geleden wel een maand met een flinke schorre stem rondgelopen. Ik doe er eigenlijk niet heel veel aan, behalve dat ik dan flink wat dropjes en zuigtabletten eet en thee met honing en tijm drink. Lang geleden heeft een logopediste mij verteld dat ik waarschijnlijk poliepen op mijn stembanden heb, maar nooit door een arts naar laten kijken.
Ik heb wel begrepen dat je dan juist niet moet gaan fluisteren omdat dat je stembanden extra belast, dus ik probeer op een gewone toon te praten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:51

Rook je?
Heb je last van brandend maagzuur?

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:53

M'n moeder is laatst heel erg dr stem kwijt geweest door astma. Heb je dat of heb je symptomen oid daar van?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:08

Ik ben ook regelmatig mijn stem kwijt dit komt door fns (functionele neurologische symptoom stoornis) ik weet hoe vervelend het isals je iets wilt zeggen maar het lukt niet.

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 12:23

Ja roken doe ik ook, wel niet veel. Kom gerust 3-4 dagen toe met een pakje.
Het blijft niet goed natuurlijk :=
Stoppen staat op de planning als mijn vakantiefardes op zijn.

Brandend maagzuur heb ik niet.

Astma ook geen last van... moet wel zeggen dit is niet de eerste keer. Maar toen had ik mijn stem wel binnen de 2 weken terug.