Skeeleren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:01

Ik ben sinds kort ook weer begonnen!
Hoever skeeleren jullie?
Ik ga nog niet zo ver hoor haha, beetje rustig opbouwen, en ik krijg al snel zere voeten, hebben jullie daar ook last van of niet?
Heb al wat verschillende skeelers geprobeerd en bij allemaal toch steeds weer zere voeten.

Ik ga nu 2,5 km en dit wil ik steeds wat verder uitbouwen, ik ga samen met de hond trouwens, gezellig!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:02

tienus63 schreef:
Mijn man verwisselt met enige regelmaat de plek van de wielen in het onderstel.
Van voor naar achteren en/of linker naar rechterschoen.

Dat heb ik ook altijd gedaan. Daarom gingen de mijne ook zo lang mee voordat ze zowat messcherp waren afgesleten. :D

Hier staat zo'n wisselschema: https://www.ssvbreda.nl/skeelerwielen/

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:13

bcd94 schreef:
Ik ben sinds kort ook weer begonnen!
Hoever skeeleren jullie?
Ik ga nog niet zo ver hoor haha, beetje rustig opbouwen, en ik krijg al snel zere voeten, hebben jullie daar ook last van of niet?
Heb al wat verschillende skeelers geprobeerd en bij allemaal toch steeds weer zere voeten.

Ik ga nu 2,5 km en dit wil ik steeds wat verder uitbouwen, ik ga samen met de hond trouwens, gezellig!

Mijn man afgelopen zondag wel.
Hij doet begin september mee met 24KiKa, alleen heeft ie vanwege zijn werk alleen maar tijd om in het weekend te trainen.
Zondag had ie ruim 42 km in de benen.
Hij had een schoen opnieuw laten aanpassen aan zijn voet, of dat het probleem veroorzaakt of het aantal km’s.
Wel voor het eerst met Eezyfit sokjes geskeelerd. Dat beviel hem wel.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:40

Zere voeten krijg ik als ik te krampachtig probeer mijn skates aan mijn voeten te houden. :D

Ik moet meer vertrouwen op mijn veters en clipsluiting. Die skates vallen echt niet zomaar van mijn voeten bij elke slag die ik maak. Spieren ontspannen, dat scheelt een boel.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:50

Geef alle tips door die ik hier tegenkom.

Er stond natuurlijk veel wind en hij had een behoorlijke open route genomen.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:14

tienus63 schreef:
Mijn man verwisselt met enige regelmaat de plek van de wielen in het onderstel.
Van voor naar achteren en/of linker naar rechterschoen.


Inderdaad gewoon dit doen. Je moet toch regelmatig even je lagers schoonmaken, dus dan kan je meteen de wielen in andere volgorde zetten. Plus als je gewoon goede wielen hebt gaan die echt superlang mee, dus geen probleem.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:06

Normaal rolschaats ik zo'n 15 kilometer op de baan. In Beek (LB) ligt een fantastische 600m skatebaan om te trainen, over straat met rolschaatsen gaat wel maar is best ruk. Plus, heuvels :')

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:59

bcd94 schreef:
Ik ben sinds kort ook weer begonnen!
Hoever skeeleren jullie?
Ik ga nog niet zo ver hoor haha, beetje rustig opbouwen, en ik krijg al snel zere voeten, hebben jullie daar ook last van of niet?
Heb al wat verschillende skeelers geprobeerd en bij allemaal toch steeds weer zere voeten.


Zere voeten dat ligt idd aan de schoen, of je moet een maatje groter kopen. Dat scheelt zoveel! Ik probeer meestal een ronde van 12 km te rollen. Remmen doe ik ook door te anticiperen en langzamer te gaan. Een noodstop is niet aan mij besteed maar ik ben ook al een jaartje ouder

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:58

Ik ga toch maar is kijken voor andere skeelers dan, nu heb ik na 2.5 a 3 km echt zulke zere voeten dat ik die dingen gewoon echt uitwil.
Ik wil graag opbouwen tot een km of 12 nog ff te gaan dus

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:42

bcd94 schreef:
Ik ben sinds kort ook weer begonnen!
Hoever skeeleren jullie?
Ik ga nog niet zo ver hoor haha, beetje rustig opbouwen, en ik krijg al snel zere voeten, hebben jullie daar ook last van of niet?
Heb al wat verschillende skeelers geprobeerd en bij allemaal toch steeds weer zere voeten.

Ik ga nu 2,5 km en dit wil ik steeds wat verder uitbouwen, ik ga samen met de hond trouwens, gezellig!


Is een zooltje eventueel een oplossing voor je?

Ik maak meestal rondjes van 12 km. Daar duur ik zo’n 3 kwartier over. Als ik veel tegenwind heb of weinig energie dan duur ik er meestal een uur over.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:48

AnnaXBoy schreef:
bcd94 schreef:
Ik ben sinds kort ook weer begonnen!
Hoever skeeleren jullie?
Ik ga nog niet zo ver hoor haha, beetje rustig opbouwen, en ik krijg al snel zere voeten, hebben jullie daar ook last van of niet?
Heb al wat verschillende skeelers geprobeerd en bij allemaal toch steeds weer zere voeten.

Ik ga nu 2,5 km en dit wil ik steeds wat verder uitbouwen, ik ga samen met de hond trouwens, gezellig!


Is een zooltje eventueel een oplossing voor je?

Ik maak meestal rondjes van 12 km. Daar duur ik zo’n 3 kwartier over. Als ik veel tegenwind heb of weinig energie dan duur ik er meestal een uur over.


Daar zou ik inderdaad ook is naar kunnen kijken!

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:24

Zere voeten ja pfff... Dat is de reden dat ik gestopt ben met trainen en wedstrijden. Ik had constant een soort van kramp onder mijn voeten in het begin. Na een kwartier met losse veters rijden ging het prima, maar tot die tijd..... Skeelers had ik al een jaar, waren goed gepast. Meerdere keren naar de skeelerwinkel geweest, veel dingen getest, maar niks hielp.
Apart detail: mijn beste vriendin had dezelfde klachten en die heeft wel nog 2 jaar doorgetobt met allerlei verschillende oplossingen.

Dus uiteindelijk gestopt en gaan wielrennen en wat denkt je.... Ook daar een rare soort kramp, dus rijd standaard met losse schoenen.

Wat je sws moet doen is heel langzaam opbouwen. Ik deed zelf gewoon tijdens het eten bijvoorbeeld mn skeelers aan. Dan sta je er niet op maar wennen je voeten wel. Plus sws iedere dag even minimaal 15 minuten ff ze aan doen, want bijvoorbeeld 1x per week schiet niet echt op als opbouw

Lynn2014

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-02-18
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:35

Ik heb al een aantal jaar landrollers en die bevallen mij prima!!!!


Afbeelding

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:19

Waarmee registreren jullie je trainingen? Smartphone? Sporthologe?

Ik ben aan het kijken naar een sporthorloge/activity tracker maar ik heb geen idee welke.
De meeste zijn vooral bedoeld voor fietsen en hardlopen..
Laatst bijgewerkt door Minoes op 23-07-19 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:30

Oh leuk! Ik ben er vorig jaar mee begonnen met goedkope testskeelers van decathlon en die doen het eigenlijk nog prima.
Ik ga ook zo'n 12km meestal. In de herfst een stop ingelast omdat natte blaadjes en natte wegen heel glad waren en dat durfde ik niet. Moest maar weer eens beginnen :')

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:36

Vocht is sowieso slecht voor je lagers (net als zand) en idd kun je flink op je snufferd gaan op glad blad en wegdek. :=

Mama3
Berichten: 1809
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:52

Ik heb jarenlang geskeelerd, wij hebben een ideaal park van 10km voor de deur liggen. Alleen kreeg ik een ongeluk en daardoor artrose in mijn spronggewricht en heb ik nog even geprobeerd met skeelers waarbij ik mezelf kon intapen, alleen toen ik zonder bandage kon waren de skeelers veel te ruim.

Ik twijfel of ik weer een paar zal kopen. Ik vindt het alleen weer zo'n uitgave. Deze waren 130 euro en liggen alweer 4 jaar op zolder en heb ik 5x aangehad...

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:59

Travel_me schreef:
Zere voeten ja pfff... Dat is de reden dat ik gestopt ben met trainen en wedstrijden. Ik had constant een soort van kramp onder mijn voeten in het begin. Na een kwartier met losse veters rijden ging het prima, maar tot die tijd..... Skeelers had ik al een jaar, waren goed gepast. Meerdere keren naar de skeelerwinkel geweest, veel dingen getest, maar niks hielp.
Apart detail: mijn beste vriendin had dezelfde klachten en die heeft wel nog 2 jaar doorgetobt met allerlei verschillende oplossingen.

Dus uiteindelijk gestopt en gaan wielrennen en wat denkt je.... Ook daar een rare soort kramp, dus rijd standaard met losse schoenen.

Wat je sws moet doen is heel langzaam opbouwen. Ik deed zelf gewoon tijdens het eten bijvoorbeeld mn skeelers aan. Dan sta je er niet op maar wennen je voeten wel. Plus sws iedere dag even minimaal 15 minuten ff ze aan doen, want bijvoorbeeld 1x per week schiet niet echt op als opbouw

Herkenbaar! Ik ben er achter dat het kwam door het onbewust opkrullen van mijn tenen om grip te hebben in de schoen.

Mijn boots hadden veel heelslip die ik er niet uit kreeg met heatmoulden, daardoor ging ik als het ware vasthouden met mijn tenen. De enige vetermethode die hielp was een runnersloop maken en na 15 minuten eventjes te stoppen en langs de kant rondjes te draaien met mijn enkels enzo. Daarna leek de doorbloeding ook weer op gang en was de kramp weg.

Dit zijn mijn skates met binnenwielen :D

Afbeelding

@Mama3: skaten met bandage/tape is geen optie meer?

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:50

@Dioxide: oh dat kan bij mij inderdaad ook wel eens het geval zijn. Want ik heb sws onbewust vaak dat ik spieren aanspan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:59

Dat is dus ook wat ik bedoel. Spieren aanspannen, tenen krullen... Krijg je idd zere voeten van. Ik iig wel en zo te zien jullie ook. :D

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:56

Minoes schreef:
Waarmee registreren jullie je trainingen? Smartphone? Sporthologe?

Ik ben aan het kijken naar een sporthorloge/activity tracker maar ik heb geen idee welke.
De meeste zijn vooral bedoeld voor fietsen en hardlopen..


Ik gebruik Strava. Is volgens mij ook voor wielrenners maar je kan ook inline skaten aanvinken. Daarbij zie je de tijd, je route op de kaart, gemiddelde snelheid en maximale snelheid.

Die landrollers vind ik heel gaaf, maar zijn ze niet moeilijk om op te skeeleren? Ik ken ze via de dog Whisperer. Dan had Cesar ze aan om de honden uit te laten.

L_iek
Berichten: 9713
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 22:16

Zo, mijn skeelers zijn binnen. Na 5 meter viel ik al dus ik moet nog even aan het oefenen. Nog maar even wachten tot de temperaturen weer een beetje te doen zijn.

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:33

Wat leuk dat dit nog gedaan wordt!

Ik heb ook nog een paar skeelers op zolder liggen. Heeft iemand nog tips voor hoge schoenen waar 4x 110 onder past? Ik heb er vrij weinig verstand van en heb deze via marktplaats gekocht, maar kan dus niet skeeleren met lage schoen. :o

Heb nog wel goedkopere skeelers staan, maar betwijfel of dat frame daar onder past...

nelske164

Berichten: 195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Boxtel

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:43

Mag ik mij hier ook melden?
Ik skeeler altijd best wel fanatiek in de zomer. Een paar jaar geleden deze skeelers van Fila gekocht:Afbeelding
Deze hebben een carbon schoen die ideaal naar je voet vormt en wielen van 90mm wat erg fijn is op de wat hobbelige stukken.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:26

ik heb Rollerblades, ook 90 mm wieltjes.
Onderstaand een foto van het model bij benadering.
Afbeelding

Ik heb de skates nu zeker 10 jaar, ik vervang zelf de wieltjes als ze op zijn en ze gaan om de 2 jaar naar een bedrijf dat alles voor me nakijkt.

Ik ga niet moeilijk doen met horloges/hartslagmeters etc. Voor mij zijn er twee grove "trainingen":
-Gewoon lekker gaan, genieten van mijn omgeving en steeds een stukje verder
-rondje van 5 kilometer, op de klok kijken voor ik ga en steeds beetje eerder terug proberen te zijn