Rare plek op vinger na een insectenbeet/steek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Rare plek op vinger na een insectenbeet/steek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 21:26

Heel lang nagedacht of ik dit topic zou openen want ik ben niet echt van het vragen van "medische adviezen" op bokt :)) .

Maar ik ben een maand geleden in mijn vinger gestoken of gebeten toen ik op mijn fiets stapte.
Het was een pijnlijke en branderige prik en er zat toen 1 klein rood "speldenprikje"

Een week later ontdekte ik ineens dat het was uitgebreid en het leek wel een soort onderhuids ondiep gaatje.

Toen het nog ruim een week later bleef uitbreiden ben ik naar de dokter gegaan omdat ik het vreemd vond dat het proces van uitbreiding bleef voortzetten.
Maar ook zij wist niet wat het was of wat ze er mee moest.
Ze stond er een beetje lacherig bij en zei dat mijn vinger nog niet zwart was en dat hij er vast niet af zou vallen.
Daar ben ik ook niet zomaar bang voor dus ik heb gezegd wel terug te bellen als de beesten er uit kropen :+ .

Maarja, inmiddels blijft het uitbreiden, in het midden lijkt de huid eeltig (huid wordt harder en droger op de plek waar het is uitgereid) maar de rode buitenring is best pijnlijk en gewoon zacht.
Ik kan aan de ring zien tot waar het de dag erna ongeveer is uitgebreid := .

Ik heb er al in geknepen, maar er komen geen beesten uit :') , en ook geen prut of iets.

Zijn er hier mensen die wel eens zo iets gezien of zelf meegemaakt hebben?

Hier is het proces van de afgelopen 3 weken goed te zien, bij foto 4 ben ik naar de huisarts geweest.

Afbeelding

Alvast bedankt voor de input!

Suzanne F.

Re: Rare plek op vinger na een insectenbeet/steek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:28

Wat een gek plekje. Spinnenbeetje denk ik?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:30

Ergens doet het mij ook een beetje denken aan een tekenbeet vanwege het rondje in het midden en se cirkel er om heen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:31

Ziet er uit als een tekenbeet, google maar eens

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:36

Een teek bijt niet even 1x..
Het was in 1 seconde heb ik mij laten vertellen...

Toch lijkt de plek erg op die van een tekenbeet.... Vind ht maar vreemd..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:39

Een teek houdt zich vast, doet ook niet direct pijn... Spinnenbeten hoor ik wel vaker vage klachten over... Nu ben ik niet zo van bij alles ab naar binnen gooien, maar bij twijfel zou ik dat balletje wel opgooien bij huisarts

In dit artikel bij nr 3 vergelijking spinnenbeet versus tekenbeet:
https://nl.wikihow.com/Een-spinnenbeet-identificeren

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:45

Dazen kunnen genoeg ziektes overbrengen, mogelijk is dat het wat je geprikt hebt en wat snel weer weg vloog?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:39

Ik weet niet of een insect drager kan zijn van een schimmel?
Maar het lijkt op een katrienwiel, en gedraagd zich precies zo..
Hopelijk niks ernstigs aan de hand en ben je er vlot van verlost!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:52

Het doet me ook denken aan ringworm, tevens een schimmel.

Als het je niet lekker blijft zitten, kun je altijd aandringen bij je huisarts voor een doorverwijzing voor de dermatoloog.

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:11

Ik heb er geen verstand van, maar is het misschien het idee om langs te gaan bij een tropenziekenhuis of iets, daar hebben ze vaak wel meer verstand van aparte infecties en enge insecten enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:26

Een teek voel je niet bijten en laten zeker niet los. Vreemd gezicht, weer naar ha gaan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:02

Calice schreef:
Daar ben ik ook niet zomaar bang voor dus ik heb gezegd wel terug te bellen als de beesten er uit kropen :+ .

Briljant antwoord... laat je het ons ook even weten als de aliëns er uit komen?

Maar even serieus... kunnen ze het niet wegsnijden? Ik zou het echt weg willen hebben eigenlijk :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:14

Ik heb dit topic nu twee keer aangeklikt en ineens gaat er bij mij een lichtje branden...

Dit heb ik ook gehad! Het duurde inderdaad heel erg lang, maar zat ook op het eeltige gedeelte van mijn vinger. Was gewoon een muggenbeet bij mij en die rode ring zoals op de laatste foto heb ik niet gehad.
Maar het was wel pijnlijk want krabben ging zo lastig. Er kwam inderdaad ook helemaal niets uit.
Na een hele poos kon ik die eeltring wegpulken en ik weet nu niet eens meer waar het heeft gezeten.

Maar goed, zoals ik zei, bij mij echt een muggenbult en hij jeukte met name in het begin verschrikkelijk, dus ik wist heel goed waar ik door geprikt was. Het was er ook ineens 's ochtends, dus geen twijfel over mogelijk. :P

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 01:37

Dazen en muggen kunnen ook borrelia overdragen,net als een teek. Dat zou kunnen verklaren waarom het eruitziet als een tekenbeet. Ik zou als ik jou was toch even je bloed laten testen op borrelia.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 06:31

Bij een teek krijg een een kring als je een infectie oploopt, dus ik gok dat de plek geinfecteerd is en dus antibiotica nodig heeft?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:56

Cemlys schreef:
Bij een teek krijg een een kring als je een infectie oploopt, dus ik gok dat de plek geinfecteerd is en dus antibiotica nodig heeft?

Los van het feit dat veel beesten verdacht worden van het ook overbrengen van Lyme( wat nog kolder is imo want dan waren er honderduizenden meer Lymegevallen) is de rode ring niet altijd aanwezig dus dat is niet waar. Ook zonder kring kun je Lyme door een besmette teek krijgen.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:24

Heb ik ook een keer of 2 gehad! Ook op mijn vinger. En, net als Janine, was het een mug die mij geprikt had. Duurde lang, maar kon het na een paar wkn er zo afpulken!
Hoop voor je dat dit ook bij jou het geval is!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:13

Citaat:
Ze stond er een beetje lacherig bij en zei dat mijn vinger nog niet zwart was en dat hij er vast niet af zou vallen.

Geen idee wat het is, maar ik vind een dergelijke opmerking/houding van een huisarts echt héél onprofessioneel. -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:12

Alwiene schreef:
Citaat:

Geen idee wat het is, maar ik vind een dergelijke opmerking/houding van een huisarts echt héél onprofessioneel. -O-

Oh, doen ze wel vaker hoor... Als je niet iets heel ernstigs/interessants hebt en ze het niet weten....
Heb het ook meerdere keren meegemaakt... :roll:

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:23

Dazen steek? Daarbij zie je vaak echt een gaatje zitten, kunnen flink opzwellen en jeuken vreselijk na verloop van tijd, meestal nog niet in het begin. Ik kreeg daar ook een rode rand bij die om de zwelling heen zat. Ik heb 2 weken met een extreem jeukende soort van harde schijf rondgelopen daarna was het het zo weg.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 17:30

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Het breid nog steeds uit, structuur lijkt wel iets te veranderen.
Het jeukt trouwens niet, heeft het ook niet gedaan.

Ik had vrijblijvend contact opgenomen met het Maasstad ziekenhuis.
De telefoniste heeft navraag gedaan bij de poli infectieziekten want ik was benieuwd of ik mogelijk een foto kon mailen om te kijken of zij dit wel eens gezien hadden.
Maar dan heb ik helaas ook een verwijzing van de huisarts nodig dus dat schiet niet op := .

Ik had altijd een hele fijne huisarts maar zijn praktijk is overgenomen ivm pensioen en sindsdien is het er aardig veranderd.
Langs de assistente zien te komen is al een klus opzich :') .
Ik twijfel dus nog of ik wel of niet nog ga bellen om het nog een keer te laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:37

Verwijzing via huisarts is protocol.
Verder zou ik idd dmv foto's het verhaal bijhouden.
Wordt het echt te bont zou ik toch maar bij de HA langsgaan voor een verwijzing.
Er vliegen en wandelen tegenwoordig iets meer rare beestjes rond dan 30 jaar geleden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:40

Als de ring nog meer uitbreidt zou ik zeker naar de huisarts gaan vragen wat het is en eventueel vragen om een antibiotica kuur om Lyme uit te sluiten.
Ik heb zo iets, maar dan groter, op mijn buik gehad. De HA gaf onmiddellijk stoot antibiotica en wilde niet wachten op een eventuele lyme uitslag, want dan is de infectie al veel verder. Ik heb zelf ook nooit iets gevoeld of gezien van een teek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:46

Je kan ook de assistente om een verwijzing vragen, uitleggen dat je het zh al gesproken hebt etc.
Laat haar het maar overleggen met de huisarts, daar hoef je niet voor op het spreekuur te komen.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:05

Zit je vinger er nog aan?

Of...subtieler... hoe gaat het met het plekje op je vinger?