Omdat het vakantie is vraag ik het hier even, ben voor de vakantie bij de tandarts geweest maar vergeten te vragen!
Ik heb altijd best snel gaatjes, poets netjes 2 keer per dag en stook ook. Nu heb ik misschien een zwak gebit, Geen idee waardoor ik snel gaatjes heb. Eet niet veel snoep etc. Daarnaast heb ik ook wat vlekjes op mijn tanden, gelukkig niet zichtbaar. Ik heb in het verleden mondspoeling korte tijd gebruikt en las dat je daar ook bruine vlekjes van zou kunnen krijgen.?
Nu wilde ik graag weer starten met natrium fluoride. (Mondspoeling). Is vrij verkrijgbaar zonder recept. Helpt dit erg om een beter gebit te krijgen? Of help ik mezelf hier alleen maar meer mee om vlekjes te krijgen? Iedereen wil een mooi gebit natuurlijk, Maar van poetsen worden ze helaas niet wit en veel beter. Iemand tips voor minder snel gaatjes?
Mungbean
Geplaatst: 17-07-19 20:38
Te veel fluor maakt je tanden uiteindelijk ook zwakker. Ik zou dat enkel in overleg met je tandarts doen.
Probeer eens een waterflosser, bv een Waterpik. Sinds ik het gebruik heb ik veel minder tandsteen en dus minder snel gaatjes. En ook nog eens gezonder tandvlees, ik vind het een aanrader.
Jolynne
Geplaatst: 17-07-19 21:07
Zijn de 'vlekjes' niet het teveel aan kalkaanslag? Je kunt dit testen door een gekleurd blokje (weet niet hoe het noemt) te halen bij de apotheek: deze wrijf je over je tanden heen en waar het paars/blauw opkleurd is er teveel aan kalkaanslag/vuiligheid, hoe donkerder de kleur hoe minder hygiënische oppervlakte. Een elektrische tandenborstel kan hiervoor nuttig zijn, die poetsen toch wat beter en grondiger dan een manuele.
Zelf heb ik een heel zwak gebit omwille medicijnengebruik en door eerder gemaakte fouten van (vroegere) tandarts..waardoor ik ieder half jaar wel eens 2 keer kan komen voor gaatjes op te vullen. Heb door mijn medicijnengebruik ook soort van vlekjes op m'n tanden, deze zijn wel veel minder zichtbaar geworden door GC Tooth Mousse te gebruiken, heb je in diverse smaken zelfs. Naast dit gebruik ik ook Elmex, maakt je tanden ook iets sterker en reinigt ze.
Ik gebruik hiernaast ook een fluoride vrije mondspoeling, werkt goed en de eerste keren hou je de 60sec. spoelen niet eens vol
Zowel mijn tandarts als mondhygiëniste gaven beide aan dat mondwater eigenlijk niks voor je doet behalve een frisse adem. De variant met alcohol droogt enkel uit.