Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:fijn dat er een apart topic is.
In algemene zin mag iedereen er wat mij betreft zijn, ook als iemand gehandicapt is. Maar als er een mogelijkheid is om een handicap te voorkomen, dan ben je het m.i. verplicht aan je kind om dat te doen. Ik denk dat de meeste mensen die verstandelijk gehandicapt zijn een minder makkelijk leven hebben dan iemand die dat niet is.
Dus als iemand gehandicapt geboren wordt zouden ze wat mij betreft net zoveel waard moeten zijn als alle andere levens. Maar van mij zouden we moeten streven om verstandelijke handicaps, net als lichamelijke handicaps en ziektes, zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat doen dmv uitproberen en dan maar abortus vind ik pijnlijk als er zoiets is als PGD, maar liever dat dan een gehandicapt kind op de wereld laten komen.
Van daaruit ook een vraag die ik er in wil gooien voor bijvoorbeeld SusanH, die riep dat mensen met down iets unieks toevoegen aan de samenleving. Zou jij ook tegen een geneesmiddel voor Down zijn (even theoretisch, ik snap dat dat praktisch vrij ingewikkeld gaat worden natuurlijk) in dat geval?
sureido schreef:Waarom moeten alle ziektes genezen worden? Kom op zeg, snapt niemand dat als we iedereen maar laten leven, je kinderen straks geen leven meer hebben?sorry ik ben daar heel hard in en ja als bijvoorbeeld mijn moeder kanker krijgt vind ik dit echt heel erg en natuurlijk wil ik dat ze geneest, 100%.
Maar mensen moeten doodgaan, hard gezegd maar wel waar. Het is al overbevolkt en dat zal niet zomaar stoppen en zeker niet als we maar voor alles een oplossing zoeken. Las laatst zelfs dat ze mensen die gestorven zijn invriezen zodat ze als de techniek er is deze weer tot leven kunnen wekken. Hoe egoïstisch kan je zijn. Het is niet voor niets dat er weer nieuwe ziektes terugkomen..
MarliesV schreef:Ik vind het een lastige, voor mijzelf gesproken zou ik zoals ik er nu tegenaan kijk, geen zwangerschap af laten breken, ook niet als ik weet dat het kindje een handicap zal hebben bij geboorte.
In het geval van niet levensvatbaar, is dit anders en zou ik in een vroeg stadium wel kiezen voor abortus.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen dit wel doen, dat je jezelf niet in staat acht om voor zo'n kindje te zorgen of omdat je vind dat het geen menswaardig bestaan is en je om die reden de zwangerschap af laat breken.
In algemene zin mag iedereen er wat mij betreft zijn, ook als iemand gehandicapt is. Maar als er een mogelijkheid is om een handicap te voorkomen, dan ben je het m.i. verplicht aan je kind om dat te doen. Ik denk dat de meeste mensen die verstandelijk gehandicapt zijn een minder makkelijk leven hebben dan iemand die dat niet is.
Dus als iemand gehandicapt geboren wordt zouden ze wat mij betreft net zoveel waard moeten zijn als alle andere levens. Maar van mij zouden we moeten streven om verstandelijke handicaps, net als lichamelijke handicaps en ziektes, zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat doen dmv uitproberen en dan maar abortus vind ik pijnlijk als er zoiets is als PGD, maar liever dat dan een gehandicapt kind op de wereld laten komen.
MarliesV schreef:Ik vind het een lastige, voor mijzelf gesproken zou ik zoals ik er nu tegenaan kijk, geen zwangerschap af laten breken, ook niet als ik weet dat het kindje een handicap zal hebben bij geboorte.
In het geval van niet levensvatbaar, is dit anders en zou ik in een vroeg stadium wel kiezen voor abortus.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen dit wel doen, dat je jezelf niet in staat acht om voor zo'n kindje te zorgen of omdat je vind dat het geen menswaardig bestaan is en je om die reden de zwangerschap af laat breken.
Van daaruit ook een vraag die ik er in wil gooien voor bijvoorbeeld SusanH, die riep dat mensen met down iets unieks toevoegen aan de samenleving. Zou jij ook tegen een geneesmiddel voor Down zijn (even theoretisch, ik snap dat dat praktisch vrij ingewikkeld gaat worden natuurlijk) in dat geval?
SusanH schreef:Op die laatste vraag wil ik wel antwoord geven. Ja daar ben ik tegen. Het is idd een belasting voor de familie en niet makkelijk voor de persoon met een beperking zelf. Maar wij gaan er als maatschappij steeds meer naar toe dat alles maar maakbaar en perfect moet zijn. Er mag geen lijden zijn in deze wereld. Terwijl lijden onlosmakelijk verbonden is met het leven zelf. Nee ik ben niet tegen medicijnen, ingrepen of bijv afbreken van een zwangerschap als de aandoening onverenigbaar is met het leven. Maar ik ben wel tegen dat het er niet meer mag zijn. Want dat is wat we feitelijk zeggen. Jij mag er niet zijn omdat je niks bijdraagt, ongelukkig bent etc.
Ik begreep in het vorige topic al dat veel mensen me niet begrijpen en het er niet mee eens zijn. Maar voer het eens verder. Naar een ernstige ziekte bij je kind. Of een psychiatrische aandoening als schizofrenie. Ben je dan nog waardevol? Draag je dan nog iets bij? Mag je dan nog deel uitmaken van onze samenleving? Of kun je dan ook beter niet meer bestaan, omdat je niet gelukkig zou zijn?