Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:14

Je zou je nog eens kunnen laten testen? PDD-NOS wordt ook vaak geroepen als er autistische trekken zijn die dan niet heftig genoeg zijn om autisme te diagnosticeren. Dus ik snap de diagnose op zich wel, al vind k dat wat jij beschrijft heel goed past bij NLD.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 19:07

DezeNaam schreef:
Rare opmerking Purny. Het is niet dat die medicatie plots je hele persoonlijkheid gaat veranderen. Ik zou het eerder zien als een ‘hulpstuk’ maar aan je gedrag wat er jarenlang ingesleten is zal je nog steeds moeten werken... Medicatie helpt mij erg, maar alle slechte dingen die ik in de loop der jaren aangeleerd heb zijn nog steeds moeilijk te veranderen. :n

Anyway, fijn dat je nu een diagnose hebt. Welke medicatie ga je gebruiken?
Ik kan je enkel de tip geven; begin met een zo laag mogelijke dosis en neem zeker niet meer dan voorgeschreven.
(Ik heb dat met mijn enthousiasme toen namelijk wel gedaan en ik kan je vertellen dat het geen positief effect heeft -en blijvende gevolgen kan hebben-. :’) )

Over die tip: Dat komt goed. Ik ben geen voorstander van medicatie :D
Voor mij is het gewoon: Het gaat me waarschijnlijk gewoon helpen in het dagelijkse leven zodat het boven in mijn bolletje ietsje rustiger wordt, en minder chaotisch. Daar heb ik namelijk erg veel last van soms. Dus ik wil gewoon bereiken dat ik zo min mogelijk medicatie wil hebben wat wel genoeg effect heeft. Meestal heb ik niet zo heel veel nodig voor een goed effect. Dus dat scheelt wel. En ik ben het eens met wat je zegt. Dat ik medicatie krijg betekent niet dat ik helemaal ga veranderen. Dat wil ik ook helemaal niet. Het voordeel aan mijn ADHD is dat ik normaal gesproken heel enthousiast en vrolijk ben. Ik wil dat zeker houden. Dat is iets wat iedereen altijd zo leuk aan me vind. Dus dat wil ik zeker ook houden. Als ik dat door de medicatie zou verliezen, zou ik dat heel jammer vinden.

purny

Berichten: 27576
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:12

Bij mij vlakte de medicatie mijn gevoelens heel erg af. En in het dagelijks leven merkte niemand op mijn werk verschil.
Ik had bijvoorbeeld wel dat wanneer ik verdrietig was ik niet lang kon huilen. Dan was ik met 3 snikken klaar.
Ik hoop dat je met de juiste medicatie je beter gaat voelen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:37

LoveGlove; ik heb het eerder over gedragspatronen. Enthousiast en vrolijk zijn zijn eerder gemoedstoestanden hé. :p Het kan dus wel zo zijn dat ritalin dat kan beïnvloeden. Waar ik eerder op doelde is het 'standvastig' zijn van Purny. En ook andere dingen zoals je manier van leren, plannen maken,... Medicatie kan helpen als ondersteuning maar het is geen wondermiddel (dat wist je zelf ook wel denk ik).
Dus het is zeker goed dat je ondersteuning blijft krijgen ook al heb je de medicatie al.

Of het je emoties gaat beïnvloeden (zoals enthousiast en vrolijk zijn) zal heel erg afhankelijk zijn van de soort medicatie en van je aanleg.
Ik heb net het tegenovergestelde van Purny. Ik voel dingen vaak feller en neem ze ook harder op. Of het blijft in mijn hoofd zitten en dan blijf ik me op die emotie/gedachte focussen en geraak ik daar niet meer uit.
Andere emoties zoals boosheid verminderen er bij mij (helaas) niet door. :') Nu valt dat soms nog wel op te lossen door dingen die mij stress geven gewoon te ontwijken als ik ritalin gebruik, dat is meestal het verstandigste... Want met ritalin is het stress x10. Maar ik blijf wel goed wakker door de medicatie en dat is voor mij een van de belangrijkste dingen.

Maar, de medicatie die 8 uur werkt (en zeker die van 12) zijn veel 'zachter'. Die van 10mg (vier uur werking) is nogal fel dus. Daar zal je psychiater je vast wel al wat over verteld hebben neem ik aan.

Ook zal de werking bij iemand met hyperactiviteit (zoals jij?) en bij het onoplettend type anders zijn.

xChanelx
Berichten: 1927
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:47

Tot nu toe in stilte gevolgd en ik twijfel ook om een berichtje te posten. Zelf heb ik namelijk geen diagnose, maar vanuit mijn werk wel mee te maken. Ik hoop dat jullie me niet als inbreker zien :o. En ik las onlangs berichten waar ik benieuwd naar ben wat jullie ervan vinden en/of jullie het herkennen.

Hier één van de artikels:
https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/07/how-childhood-trauma-could-be-mistaken-for-adhd/373328/?fbclid=IwAR3QqIn5PvZi4TBP0UbZZt5-9rnNb-p98pQBpqZSBZD6kCSZyoDya5AyVFA

Korte samenvatting: veel diagnoses, vooral ADHD, worden verkeerd gesteld, omdat trauma's in de kindertijd en/of onveiligheid leiden tot overlevingsgedrag. De symptomen die hierbij naar voren komen, zijn vergelijkbaar met de symptomen van ADHD. Denk aan: hyperalertheid, sociaal-emotionele problemen, overprikkeld raken, onrust ervaren.

Cinnepin

Berichten: 8971
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:48

Gefeliciteerd!! Je hebt de stempel waar je zo naar verlangde

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:15

Cinnepin schreef:
Gefeliciteerd!! Je hebt de stempel waar je zo naar verlangde

:roll:

Is deze reactie nu echt nodig? Ik denk dat wel meer (jongvolwassen) mensen blij zijn als ze eindelijk een 'stempel' krijgen. Was ik ook, na eerst afgewezen te worden door de 'psycholoog' van school met haar handige google tips zodat ik beter op zou kunnen letten. Was een opluchting ja, toen ik op mijn 18de eindelijk aan de pillen mocht. :j


xChenelx, ik kan me er wel in vinden hoor. Heb het hier volgens mij al eerder geplaatst. Ik heb ook de diagnose 'lichte ASS' maar ik ben het daar niet mee eens. Heb zeker wel kenmerken en op sommige tests kwam ik 'hoger' uit dan mensen die geen ASS zouden hebben. Zo bijvoorbeeld de opdracht waarbij je een figuur moet natekenen, bestaand uit rechte hoeken, met daarin verdelingen van lijnen, blokjes, bolletjes, aan de zijkant van de figuur nog wat details,... Wat doe ik; in plaats van eerst de hele omtrek van die figuur te tekenen (was een rechthoek + driehoek) begin ik het blokje per blokje inclusief details na te tekenen. :') En dat deed ik niet één keer, maar twee keer, want op het einde moest je het nog eens uit je hoofd tekenen. Dus ja oké, ik ga misschien inderdaad wat apart te werk, maar dat terzijde.

Ik ben het dus ook niet met die diagnose eens. Zoals er inderdaad ook in het artikel staat, kunnen die symptomen/kenmerken ontstaan zijn door externe factoren na de geboorte. En aangezien autisme aangeboren is...

Nu kan de ADD bij mij natuurlijk ook door externe factoren tot ontwikkeling gekomen zijn maar de medicatie helpt me, dus met die diagnose heb ik minder problemen. Het overmatig dagdromen/afwezig zijn kan in mijn geval ook wel een manier van copen zijn door vroeger.
Een tijdje geleden dacht ik er zelf ook nog aan. Als kind heb ik wel situaties meegemaakt waarin ik letterijk dood dacht te gaan (door het gedrag van mijn ouders), of die alleszins zeer stressvol waren. Wanneer ik nu in de stress schiet door iets 'kleins' (zoals een mail van school niet begrijpen) dan krijg ik dat idee weer opnieuw. Het is op een manier suïcidaal maar het is anders, ik heb dan namelijk het gevoel dat ik geen andere keuze heb dan doodgaan. Alsof ik voor altijd vast zit in die situatie. Wat op die momenten natuurlijk vrij angstaanjagend is want ik wil dan niet dood maar het 'moet'. (En hoezeer ik nu op die momenten ook tegen mezelf kan zeggen dat dat gevoel niet blijft, het is erg moeilijk om het op die momenten te geloven)
Dus toen ik erover na ging denken kan dat bijvoorbeeld het gevolg zijn van die herhalende stress en hoe ik er toen mee om heb leren gaan. Het gevoel van machteloos te zijn en niks aan de situatie te kunnen veranderen. Maar dat extreem reageren op bepaalde dingen zag mijn psychiater meteen als een kenmerk van ASS. Ik had het wel direct door toen ik het vertelde...
De volgende sessie besproken we waarom ik er zo fel op reageerde dat zij mijn afspraak vergeten was. Niet dat ik het op haar afgereageerd had, maar ik vertelde dat ik dat moeilijk vond en ik me er slecht door voelde (alsof de wereld dus zou vergaan).

En toen is zij in haar tunnelvisie van ASS gekropen. :+ (Alsof het zo raar was dat ik er niet blij mee was. _O- Ik voelde me poedersuiker, suïcidaal en ik wou graag hulp. :') Want volgens mijn therapeut zou ik als 'autist' geen wisselende schema's van school aankunnen, zou ik deze richting niet kunnen volgen,... Nja, ik heb het alles behalve moeilijk met wisselende roosters. Wel met mensen die zich niet aan hun afspraken houden. Toch bedankt voor de diagnose. :+


Maar dan opnieuw... De wetenschap is nog steeds erg jong maar het is wel duidelijk dat omgevingsfactoren genen kunnen 'veranderen' (epigenetic tags). Want niet elk kind in een moeilijke (opvoedings)situatie krijgt trekken van ADHD/autisme. Dus volgens mij zal die aanleg er sowieso wel gewoon zijn. (Ofwel ja... Als je iedereen die een beetje impulsief is gaat labelen als ADHD'er dan zullen er wel veel kinderen rondlopen met ADHD)
Het is dan ook nog niet zo duidelijk hoe ADHD ontstaat. Erfelijkheid zal vast wel een rol spelen. Maar ook de connecties die je hersenen maken,... Als je als kind dus continu in een stressvolle situatie zit, jij daar op een bepaalde manier op reageert, dan zullen je hersenen die bevestiging krijgen en het zo gaan 'vastleggen' (hoe er gereageerd moet worden). Van dat pad wordt namelijk het meeste gebruik gemaakt dus die bindingen zullen sterker worden. Die bindingen zijn ook erg moeilijk te doorbreken. Voor sommige zal dat impulsiviteit zijn, dissociatie, extreme emoties,...

Uiteindelijk blijft een mentale diagnose nog steeds wat vaag en zullen ze in de loop der jaren vast nog wel veranderen. Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer gekeken moet worden naar de situatie van het kind. Zeker bij jonge kinderen vind ik het niet oké om zomaar met medicatie te beginnen terwijl het dus evengoed aan de omgeving/levensstijl kan liggen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 21-08-19 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:32

DezeNaam schreef:
Cinnepin schreef:
Gefeliciteerd!! Je hebt de stempel waar je zo naar verlangde

:roll:

Is deze reactie nu echt nodig?


Heel dubbel. Ja, enerzijds vond ik het zoeken naar symptomen, een beetje in de stijl van mensen die zeggen: we zijn allemaal autistisch, of we zijn allemaal weleens druk, of......

En ik vraag me af waar dat dan door komt. Hoe het komt dat, wat mensen ook vertellen, TS bij alles zegt: ooohh ja dat heb ik ook!! waardoor het topic niet meer over alle verschillende mensen met stoornissen gaat, maar eigenlijk maar om een persoon draait.

De opmerking die eerder gemaakt werd, dat ADHD vooral aandacht trekken is, omdat het vroeger aandachtstekort stoornis heette vind ik ook een beetje bijzonder, want dat suggereert dat, omdat je vroeger te weinig aandacht hebt gehad, je nu alle aandacht naar je toe trekt (wat TS doet) en je daarom ADHD hebt.

ADHD is eigenlijk niet eens een stoornis, het is een fysieke afwijking (en dat bedoel ik niet denigrerend, meer als in anders dan wat algemeen als normaal beschouwd wordt) waarbij de hersenen onvoldoende noradrenaline hebben (dat is iets anders dan adrenaline) en dopamine. En die onbalans kan door medicatie kleiner worden gemaakt, of zelfs opgeheven. Nu hebben medicijnen wel bijwerkingen en Ritalin is erom berucht. Maar ADHD is meetbaar, wordt via de vaderlijn doorgegeven (op de een of andere manier koppelt het zich aan het Y-chromosoom, waardoor vrouwen het wel kunnen hebben, maar niet doorgeven, vrouwen geven alleen X door) en je kan het dus niet oplopen door een tekort aan aandacht, trauma of wat dan ook, en in dat licht is deze link wel heel interessant.


xChanelx schreef:
Tot nu toe in stilte gevolgd en ik twijfel ook om een berichtje te posten. Zelf heb ik namelijk geen diagnose, maar vanuit mijn werk wel mee te maken. Ik hoop dat jullie me niet als inbreker zien :o. En ik las onlangs berichten waar ik benieuwd naar ben wat jullie ervan vinden en/of jullie het herkennen.

Hier één van de artikels:
https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/07/how-childhood-trauma-could-be-mistaken-for-adhd/373328/?fbclid=IwAR3QqIn5PvZi4TBP0UbZZt5-9rnNb-p98pQBpqZSBZD6kCSZyoDya5AyVFA

Korte samenvatting: veel diagnoses, vooral ADHD, worden verkeerd gesteld, omdat trauma's in de kindertijd en/of onveiligheid leiden tot overlevingsgedrag. De symptomen die hierbij naar voren komen, zijn vergelijkbaar met de symptomen van ADHD. Denk aan: hyperalertheid, sociaal-emotionele problemen, overprikkeld raken, onrust ervaren.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:43

Nuja, die ene opmerking, ik kan begrijpen waarom je erover valt. Aan de andere kant kan het ook meer in de richting zijn van dat mensen met ADHD onbewust meer aandacht naar zich toetrekken/'opeisen'. Is het door veel te praten, uitbundig te zijn,... Maar het is natuurlijk geen kenmerk van ADHD zelf om per se veel aandacht te willen. Misschien is dat ook niet hoe TS het helemaal bedoelde dus. Eerder dus moeite hebben met het verdelen van je aandacht (of het in goede banen leiden) waardoor je onbewust over de grenzen van mensen heen 'walst'. Eerder dus een te kort aan aandacht voor hoe de omgeving je gedrag op kan vatten? Eerst doen en daarna denken...

TS, ik vraag me wel af welke testen jij nu hebt moeten maken? Bij mij duurde die testen namelijk echt weken.

Brainless

Berichten: 29774
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:58

DezeNaam schreef:
En toen is zij in haar tunnelvisie van ASS gekropen. :+ (Alsof het zo raar was dat ik er niet blij mee was. _O- Ik voelde me poedersuiker, suïcidaal en ik wou graag hulp. :') Want volgens mijn therapeut zou ik als 'autist' geen wisselende schema's van school aankunnen, zou ik deze richting niet kunnen volgen,... Nja, ik heb het alles behalve moeilijk met wisselende roosters. Wel met mensen die zich niet aan hun afspraken houden. Toch bedankt voor de diagnose. :+

Dat verschilt echt per autist en leeftijd heeft daar ook mee te maken.

Mijn zoon (op en top autist) kan nu prima tegen wisselende roosters... omdat hij dat nu eenmaal heeft.
Maar daarbuiten onverwachte dingen (zoals een vergeten afspraak of een keuze die hij moet maken over iets waar hij voor het eerst tegen aanloopt) veroorzaakt wel stress en komt hij (met 20 jaar) nog met ons overleggen en helpen wij hem daarmee.

Nu reist hij prima door heel Nederland en weet met te late treinen/gemiste overstap prima te handelen, omdat hij nu weet wat hij moet doen.
De eerste x was dat drama, belde hij "in paniek" op omdat de trein (volgens zijn schema) er niet was en wat hij nu moest doen.
Hij heeft ook een tijd niet gereisd en nu gaat dat super.

Hij was volgens school niet MBO waardig (hij vloog door het MBO+ in 2 1/2 jaar :D ) en gaat na een jaar werken nu HBO doen.
Duidelijk gemaakte afspraken (met ons/leraren/werkgever/medestudenten) zijn nog steeds een punt voor hem.

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:03

Even een stipje.
Ga dit topic van de week (mits ik het niet vergeet :+ ) even doorlezen. AD/HD hier, neigend naar ADD.
Korte omschrijving hoe ik het ervaar:

Ik ben iemand die altijd voor iedereen klaar staat, een echt mensen mens, eenmaal in Mn hart kom je er niet snel weer uit, maar ik vergeet wel je verjaardag. :')
Daarnaast natuurlijk chaos all over, vergeet Mn boodschappen, struikel over Mn stofzuiger die er al een dag staat, vergeet Mn eigen trouwdag, ben standaard alles kwijt en kan Mn concentratie nergens bij houden. Tenzij het mijn interesse heeft. Dan word bijna dwangmatig en kom ik heel snel in een hyperfocus.
Waarschijnlijk herkenbaar voor anderen hier.

Kan trouwens best goed stil zitten, en ben een grote schijterd, dus dat trillseeking valt bij mij wel mee, maar wel een vreselijke workaholic. (Voornamelijk tekenwerk, dus vandaar het stilzitten)
Gek op dieren, mijn werk en mijn man, minder blij met taken als boodschappen doen. :Y)
Altijd weer een opgave om alles bij elkaar te zoeken in de winkel zonder de draad kwijt te raken en met alles wat je niet nodig hebt thuis te komen. (Dat boodschappenbriefje ben ik sowieso thuis vergeten)

Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit overleven en ervaren, (met of zonder medicatie.)
Ikzelf ben gestopt met het gebruik van medicijnen (ritalin). Dit betekend dat ik soms veel moeite heb met meekomen in de huidige, snelle maatschappij, maar ik voel mij meer mezelf, ben liever voor de mensen en dieren (langer lontje) om mij heen en ben een stuk creatiever.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:58

Brainless schreef:
DezeNaam schreef:
En toen is zij in haar tunnelvisie van ASS gekropen. :+ (Alsof het zo raar was dat ik er niet blij mee was. _O- Ik voelde me poedersuiker, suïcidaal en ik wou graag hulp. :') Want volgens mijn therapeut zou ik als 'autist' geen wisselende schema's van school aankunnen, zou ik deze richting niet kunnen volgen,... Nja, ik heb het alles behalve moeilijk met wisselende roosters. Wel met mensen die zich niet aan hun afspraken houden. Toch bedankt voor de diagnose. :+

Dat verschilt echt per autist en leeftijd heeft daar ook mee te maken.

Mijn zoon (op en top autist) kan nu prima tegen wisselende roosters... omdat hij dat nu eenmaal heeft.
Maar daarbuiten onverwachte dingen (zoals een vergeten afspraak of een keuze die hij moet maken over iets waar hij voor het eerst tegen aanloopt) veroorzaakt wel stress en komt hij (met 20 jaar) nog met ons overleggen en helpen wij hem daarmee.

Nu reist hij prima door heel Nederland en weet met te late treinen/gemiste overstap prima te handelen, omdat hij nu weet wat hij moet doen.
De eerste x was dat drama, belde hij "in paniek" op omdat de trein (volgens zijn schema) er niet was en wat hij nu moest doen.
Hij heeft ook een tijd niet gereisd en nu gaat dat super.

Hij was volgens school niet MBO waardig (hij vloog door het MBO+ in 2 1/2 jaar :D ) en gaat na een jaar werken nu HBO doen.
Duidelijk gemaakte afspraken (met ons/leraren/werkgever/medestudenten) zijn nog steeds een punt voor hem.


Klopt zeker. :p Autisme heeft dan ook meer te maken dan met niet tegen veranderingen kunnen, maar ik pikte er even een symptoom uit waar mijn therapeuten obsessed mee leken te zijn. :')

Er zijn momenten dat ik er wel beter mee om kan gaan wanneer mensen een afspraak verzetten of vergeten. Het hangt vaak heel erg af van mijn eigen gemoedstoestand. Maar zoals het linkje van hierboven denk ik eerder dat mijn stress/paniekreacties daarmee te maken hebben. Eerder even een kortsluiting doordat het patroon vroeger zo ontwikkeld is. Al vertoonde ik als kind misschien ook wel al 'kenmerken' volgens hun maar niet in extreme maten.

Njiloj herkenbaar. :j Al lukt verjaardagen onthouden me ondertussen wel beter (op die van mijn moeder na, oeps...).

Je zegt neigend naar ADD. Waarom twijfel je daarover of is het zo gediagnosticeerd? Je hebt ook nog het 'combined' type. Zowel kenmerken van het hyperactive als van het inattentive type.
(Ik ben bijvoorbeeld zelden 'hyper' of impulsief dus voor mij was het al snel duidelijk. Eerder het type dat in de klas op standje afwezig stond. Op donderdag en vrijdag hadden ik en mijn beste vriendin wel onze -zoals we het noemde- 'mental breakdown dag' waarom we zo moe waren dat we high leken, alles hilarisch was, we elkaar -vriendschappelijk- bijna doodsloegen en we de meest idiote liedjes door de klas zongen. :j :') Dat leerkrachten ons nooit buiten hebben gegooid verbaasd me nog steeds, er vlogen mensen voor minder buiten.)

Het 'overleven' gaat voor mij wel beter met medicatie. Al blijft school toch nog wel moeilijk. Concentratie is na een lange dag echt wel gewoon weg, voel me dan gewoon leeg. Eenmaal ik thuis ben ben ik plots wel weer 'wakker'.
Kort lontje herken ik vooral in de stad. :+ Klinkt stom maar ik neem dus ook wel medicatie als ik ga kijken voor kleren in de stad. Ik vind het zo vermoeiend en ben na een paar uur echt gewoon leeg.

Ik begrijp je keuze om te stoppen met medicatie wel. In het begin geeft het een hele fijne boost maar na een tijd lijkt het alsof je inderdaad steeds een korter lontje krijgt.
Het is dat ik het mezelf echt niet zo overleven op school zonder. Aankomend jaar ga ik wel proberen om het in de ochtend over te slaan en pas in de namiddag te gebruiken.

Al moet ik wel toegeven dat ik echt schrik heb voor later (en mijn aankomende stage). :n Ik zie mezelf echt niet fulltime werken. Op school kan ik het mij veroorloven om afwezig te zijn, niet op te letten. Dat haal ik thuis wel in. Maar op het werk is dat een ander verhaal natuurlijk. (En ja ik kan parttime gaan werken, helaas is fulltime stage gewoon verplicht...) Daarom heb ik ook weer twijfels. Ik kan goed werken als ik in mijn omgeving zit, regelmatig pauzes kan nemen,... Maar zo'n werkomgeving vinden is moeilijk. Al zal het erg van de prikkels afhangen hoe 'wakker' ik blijf en hoe snel mijn energie weer op is.

Ik vraag me af hoe anderen dat hier zien? Of mensen die al een job hebben, hoe dat verloopt?

Brainless

Berichten: 29774
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 00:13

DezeNaam schreef:
Ik vraag me af hoe anderen dat hier zien? Of mensen die al een job hebben, hoe dat verloopt?

Mijn man en zoon zitten in de ICT en daar zitten meer "bijzondere" mensen.
Vergaderingen/overleg ed zijn niet hun sterkste punt.
Ze kunnen wel zelf hun dag enigszins indelen en pauzes nemen wanneer nodig.
Mijn zoon heeft een goede (lees: dure) noise cancelling koptelefoon wat zeer goed voor hem werkt.

Voor mijn dochter is dat wat moeilijker, zij kan minder goed tegen onrust in de klas.
Zij kan heel veel opnemen wat de leraar zegt en hoeft dan weinig meer te leren.
Maar doordat dat veel energie kost ergert zij zich sneller aan omgevingsgeluiden.

Toen mijn zoon jonger was, was alles veel moeilijker voor hem, nu hij ouder is gaat het veel beter.
Dat geldt ook voor mijn man, moet wel zeggen: nu mijn man wat ouder wordt (50+), worden dingen weer moeilijker.
Hij ziet meer op tegen sociale verplichtingen op het werk en krijgt weer wat meer moeite met geluiden/veranderingen.
Ze hebben nu flexplekken, 2 dagen per week zit hij op een vaste plek, de andere 2 moet hij op een flexplek op een andere afdeling zitten.
Dit is voor hem (maar ook voor enkele collega's) iets wat niet fijn werkt.

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 00:32

DezeNaam schreef:
Njiloj herkenbaar. :j Al lukt verjaardagen onthouden me ondertussen wel beter (op die van mijn moeder na, oeps...).

Je zegt neigend naar ADD. Waarom twijfel je daarover of is het zo gediagnosticeerd? Je hebt ook nog het 'combined' type. Zowel kenmerken van het hyperactive als van het inattentive type.
(Ik ben bijvoorbeeld zelden 'hyper' of impulsief dus voor mij was het al snel duidelijk. Eerder het type dat in de klas op standje afwezig stond. Op donderdag en vrijdag hadden ik en mijn beste vriendin wel onze -zoals we het noemde- 'mental breakdown dag' waarom we zo moe waren dat we high leken, alles hilarisch was, we elkaar -vriendschappelijk- bijna doodsloegen en we de meest idiote liedjes door de klas zongen. :j :') Dat leerkrachten ons nooit buiten hebben gegooid verbaasd me nog steeds, er vlogen mensen voor minder buiten.)

Het 'overleven' gaat voor mij wel beter met medicatie. Al blijft school toch nog wel moeilijk. Concentratie is na een lange dag echt wel gewoon weg, voel me dan gewoon leeg. Eenmaal ik thuis ben ben ik plots wel weer 'wakker'.
Kort lontje herken ik vooral in de stad. :+ Klinkt stom maar ik neem dus ook wel medicatie als ik ga kijken voor kleren in de stad. Ik vind het zo vermoeiend en ben na een paar uur echt gewoon leeg.

Ik begrijp je keuze om te stoppen met medicatie wel. In het begin geeft het een hele fijne boost maar na een tijd lijkt het alsof je inderdaad steeds een korter lontje krijgt.
Het is dat ik het mezelf echt niet zo overleven op school zonder. Aankomend jaar ga ik wel proberen om het in de ochtend over te slaan en pas in de namiddag te gebruiken.

Al moet ik wel toegeven dat ik echt schrik heb voor later (en mijn aankomende stage). :n Ik zie mezelf echt niet fulltime werken. Op school kan ik het mij veroorloven om afwezig te zijn, niet op te letten. Dat haal ik thuis wel in. Maar op het werk is dat een ander verhaal natuurlijk. (En ja ik kan parttime gaan werken, helaas is fulltime stage gewoon verplicht...) Daarom heb ik ook weer twijfels. Ik kan goed werken als ik in mijn omgeving zit, regelmatig pauzes kan nemen,... Maar zo'n werkomgeving vinden is moeilijk. Al zal het erg van de prikkels afhangen hoe 'wakker' ik blijf en hoe snel mijn energie weer op is.

Ik vraag me af hoe anderen dat hier zien? Of mensen die al een job hebben, hoe dat verloopt?


AD/HD met de neiging tot ADD is inderdaad mijn officiële diagnose. De drukte komt er maar af en toe uit, ik zit meer in mijn ‘bubbel’.
Zoals jij het omschrijft klopt het bij mij ook aardig. Ik ben inderdaad gediagnostiseerd als het combined type.
Ik was echt zo blij met de ritalin! Ik kreeg de diagnose pas op mijn 28ste, en er werd me toen zoveel duidelijk. Toen ik de medicatie kreeg ging er helemaal een wereld voor me open. Eindelijk uit die bubbel, lekker je ding doen zonder constant af te dwalen en constant moe te zijn van al die indrukken en prikkels heel de dag. Mijn huis was schoon, mijn werk ging met niks, ik ging geen discussie uit de weg en voelde mij eindelijk ‘normaal’.
Helaas pakte het na 2 jaar ritalin slikken toch anders uit. Ik kreeg steeds meer last van bijwerkingen. Mijn gebit ging keihard achteruit, (van geen gaatjes naar gaatjes, ontstekingen en alle ellende wat daar van kwam tot uitvallende kiezen aan toe) mij ogen gingen achteruit (van niet brildragend naar -2,75 in een jaar tijd), hartkloppingen, spierspasmen, extreem gewichtsverlies, en het ergste van al: karakterverandering. Iedereen kent mij als een lieve meid, zacht, meelevend, vrolijk en blij. Maar door de ritalin verandere ik naar een kreng. Ongeduldig, gevoelloos, betweterig en ik ging geen discussie uit de weg. (Terwijl ik normaal gesproken geen discussie aankan, aangezien ik halverwege echt niet meer weet wat ik nou eigenlijk wilde zeggen)
Toen ik dit zelf merkte, ben ik met de medicijnen gestopt. Dan maar leren leven met chaos en af en toe jezelf keihard tegenkomen.

En qua werk? Tja, wat ik al zei: hyperfocus, thuis loopt dan wel alles in de soep (was vergeten, boodschappen vergeten, enz...) tijdens mijn werk ben in heel erg gefocust. Ik denk dat dat per persoon verschilt, maar ik kan alles beter handelen op mij werk dan thuis. Alsof ik thuis meer mezelf kan zijn en alles even kan loslaten ofzo.

Kmbrly

Berichten: 1848
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 01:40

@nj
Heel gek ! Je bent het omgekeerde van mij met rilatine !
Ze kunnen veel beter met mij communiceren als ze heb genomen.
Mijn ouders konden vroeger blijkbaar aan mijn schoolagenda zien als ik deze had genomen.

En ik heb blijkbaar meer emotie. Zonder de medicatie heb ik geen filter op mijn mond :=

Hartkloppingen had ik dan wel weer. Ben enkele keren gestopt met de medicatie. Maar vanwege tijdelijk andere functie was ik weer begonnen. Omdat ik daar echt de hele dag mijn hoofd moest gebruiken.
En daar de conclusie gemaakt dat de medicatie en red bull echt niet samen gingen. :+

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 02:11

Ritalin en Red Bull zijn nooit een strak plan. _O- Zeker als je al last hebt van hartkloppingen. Moet wel zeggen dat ik dat ook regelmatig gedaan heb (en soms nog doe). Maar ik voel dan ook weinig van RB en heb geen hartkloppingen. Mijn hart klopt wel wat sneller dan hoe het zou horen te kloppen.
Koffie en ritalin zijn nog erger, daar word ik dus echt gewoon moe van... :+ (Ja, poging om mijn productiviteit te verhogen tijdens de examens was aardig mislukt zo. :') )

Hetzelfde als Kmbrly trouwens, ofja eigenlijk omgekeerd. Als ik ritalin neem heb ik meer energie om sociaal te zijn. :+

Dat van die uitvallende kiezen klinkt wel als een echte nachtmerrie. :n Helpt niet mee dat ik soms het gevoel heb alsof ik mijn tanden te fel kan bewegen. Soms heb ik dan ook schrik dat ze echt eens gaan uitvallen. Dan droom ik nog eens dat ik mijn tanden zo uit kan trekken/dat ze uit kan vallen, echt goor. 8)7

Wel fijn dat je je op werk nog wat 'bijeen' kan houden. Heel naar dat je er als persoon zo door veranderde uiteindelijk...
En gewichtsverlies door ritalin is ook zeker een belangrijk punt. Volgens mij maken mensen daar helaas ook wel eens 'misbruik' van.

Binnenkort ga ik voor negen dagen naar Spanje. Heb besloten om de medicatie dan maar thuis te laten. Heb de hele slechte neiging om als ik het in huis heb, ik het ook blijf gebruiken. Ondanks dat het geen kwaad kan om het eens over te slaan...

De bijwerkingen waar ik het meeste last van heb zijn de 'paniek' of het overthinking. En de OCD trekken... Sinds ik over mijn dosis ging begon ik met skin picking (dermatillomania). Vooral als ik veel stress had, of als ik me verveelde. Het type verveling waarbij je dus eigenlijk 10.000 dingen kan doen maar niks die verveling weg kan nemen. Ik kon een serie aan het kijken zijn, het op pauze zetten en dan weer even lekker mijn arm of borstkas naar de kloten helpen.
Ik vrees dat mijn bovenarmen en mijn borstkas ondertussen al permanente beschadiging opgelopen hebben. :+ Heb altijd wel al de neiging gehad tot dwangmatige tics. Zoals bijvoorbeeld al mijn gewrichten kraken en dat blijven doen ook al zat alles ondertussen al zo vast dat het gewoon pijn deed. Over mijn hoofdhuid wrijven/krabben met mijn nagels tot het open ligt,...
Maar skin picking moest er nog even extra bijkomen. :')


Brainless, klinkt zeker niet gemakkelijk! Zeker op school is het natuurlijk moeilijk.
Zelf een dagindeling kunnen maken met pauzes en dergelijke klinkt dan wel weer fijn. Van dat het bij het ouder worden terug wat erger kan worden heb ik ook gehoord. Een van de beste vrienden van mijn vader heeft ASS (asperger) en met ouder worden (60+) beginnen de 'trekjes' toch terug wat meer boven te komen.
(Zal ook wel meespelen dat hij door een scheiding geweest is, huis heeft moeten verkopen etc,.. )

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:26

Ik reageer ook even.

Ik ben rond mijn 10e gediagnostiseerd met PDD-nos en ADHD. Toen het mijn ouders verteld werd, zeiden ze dat we vanaf toen in een strakke planning moesten gaan leven, eventueel ritalin.
Daarop was het antwoord nee. Nooit ritalin gehad. Een strakke huishouding ook niet. En dat heeft me alleen maar goed gedaan.
Mijn vader zit bij de brandweer en kan dus plots weg moeten. Etenstijden waren variabel en alles kon ook plots veranderen. Dat heeft voor mij gunstig uitgepakt. Ik merk bij vrienden met ASS dat ze veranderingen minder makkelijk oppakken.
Met het ASS loop ik wel heel hard tegen het sociale deel aan. Ik heb een hekel aan sociale interactie en ben ook erg introvert.

Wat ik nog de grootste ergernis vond, is de gezondheidsverklaring met autorijden... dat was een drama... doktor dit, psycholoog dat, en het geld bleef maar rollen.

Vooruitgang
https://www.ad.nl/binnenland/roep-om-af ... ~a3ea1e91/

Kan een groot voordeel zijn voor de rest van de Autisten..

Overigens zag ik in het begin van het topic dat TS een opmerking maakte
LoveGlove schreef:
Een andere vriendin van mij heeft PDD-NOS en ADHD. Haar broertje heeft ook ADD.

Ik ben "andere vriendin".... Ken TS dus ook persoonlijk...

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:32

Avalanche81 schreef:
Je zou je nog eens kunnen laten testen? PDD-NOS wordt ook vaak geroepen als er autistische trekken zijn die dan niet heftig genoeg zijn om autisme te diagnosticeren. Dus ik snap de diagnose op zich wel, al vind k dat wat jij beschrijft heel goed past bij NLD.


Ik heb het erover gehad met mijn moeder. NLD staat niet in de DSM-5 en daarom is het niet bekend als psychiatrische stoornis(en kan het dus ook niet gediagnosticeerd worden). Wat je voor de rest aangeeft klopt, want ik vind zelf dat ze wanneer je vraagt om een ''label'', je die altijd wel krijgt. En als je niet genoeg van één ding hebt geven ze PDD-NOS.. :?

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:31

Pervasive Developmental Disorder – Not Otherwise Specified..... Ofwel ze kunnen het niet specifiek maken.

purny

Berichten: 27576
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:33

Volgens mij diagnostiseren ze tegenwoordig niet eens meer op PDD-NOS en andere soorten autisme. Dan ben je gewoon licht, matig of ernstig autistisch.

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:36

Dat klopt. Maar NLD is geen autisme, zit niet in het spectrum. Dus dan slaat PDD-NOS wel ergens op. Wordt zeker nog gediagnosticeerd.

Bij autisme is het nu AASS. Aan autisme verwante stoornis.

purny

Berichten: 27576
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:38

Avalanche81 schreef:
Dat klopt. Maar NLD is geen autisme, zit niet in het spectrum. Dus dan slaat PDD-NOS wel ergens op. Wordt zeker nog gediagnosticeerd.

Bij autisme is het nu AASS. Aan autisme verwante stoornis.

Wat is NLD? Misschien heb ik dit gemist.

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:40

Vorige pagina, laatste berichten :) en ff googelen :)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:05

Avalanche81 schreef:
Pervasive Developmental Disorder – Not Otherwise Specified..... Ofwel ze kunnen het niet specifiek maken.


Labeltje om het labeltje dus.. maar als je zegt dat je het hebt wordt je gelijk benadeeld. Leuk is anders :( .

Als dat wat Purny zegt echt zo is, dan ben ik licht autistisch but aren't we all? Mijn huisarts zei ooit dat we allemaal onze trekjes hebben. De een meer dan de ander. NLD is trouwens Nonverbal Learning Disorder, en de eigenschappen kun je het beste even googlen.

haffiefreak

Berichten: 1694
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:18

Ik heb zelf geen diagnose, maar ik heb een vraag en hoop dat ik die hier mag stellen.
Het gaat over onze zoon van 4
Vanaf hoe oud kun je kinderen laten "testen" (?) op iets?
Ik zelf heb het idee dat hij autisme heeft.

De ex van mijn broer en zijn twee zonen hebben het ook. En ook hoogbegaafd
Zou het in deze lijn erfelijk kunnen zijn?

* een andere weg van kinderdagverblijf naar huis, is van slag
* Vorig jaar als hij met gekleurde blokken speelde overal dezelfde kleur bij zoeken.
* op Tenen lopen
* op zijn shirt sabbelen. En Dan een ander shirt aan willen.
* met auto's spelen, moeten ze op een gegeven moment op een rij staan allemaal dezelfde kant op. Zet je er 1 anders, verandert hij dat weer.

Wie Kan mij hier mee helpen, en misschien vergelijking in ziet