Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:56

_sharonnn schreef:
Nou, dan mag je nu blij zijn dat je, je stempel bijna hebt, want dat is wat je wilde toch? Al vraag ik me af hoe accuraat dat nog is nadat je, je er helemaal in verdiept hebt en precies weet wat je zou moeten zeggen..

Mijn moeder weet niet zoveel van ADHD af. Ik had haar wel ingelicht dat ik wil weten of ik het heb. Dus gisteren hebben ze allemaal symptomen opgenoemd waarvan ikzelf heb aangegeven dat ik denk dat ik die heb. En mijn moeder kon stuk voor stuk achter elkaar zeggen dat ze dat heel goed herkende in mij. Nogmaals, ze weet bijna niets van de symptomen af. Daarna hadden we het over het feit dat die symptomen in jeugd al (negatieve) effecten moeten hebben op je dagelijks leven. Ik heb altijd in mijn hoofd gehad: pesten. Sociaal gezien ben ik niet zo goed. Maar dat heeft buiten ADHD om ook wel een verklaring: ik heb geen fatsoenlijke opvoeding gehad de eerste 3 jaar van mijn leven. Dus mijn sociale vaardigheden liggen vrij ver achter. Maar toen kwamen er ook dingen zoals dat ik er in het verkeer ook last van heb. Vroeger kreeg ik altijd de Okki en de taptoe mee van school. Als ik dan naar huis liep was ik die al aan het lezen. En zo zonder überhaupt te kijken stak ik lezend over. Ik ben wel eens met mijn fiets tegen een auto aangebotst omdat ik afgeleid was. Ik ben toevallig gisteren nog (voor het eerst) door rood gereden omdat ik het oranje licht te laat zag. Ik was geloof ik afgeleid door een vogel of iets in de lucht. En het feit dat ik ‘altijd met andere dingen bezig ben’. Nu en toen ook. Ze hadden er ook last van dat ik nooit stil kon zitten. Zelfs een wiebelkussen werkte niet. Ik presteerde verder wel goed op school. Hoge punten. Ik luisterde goed. Behalve in groep 3 en 4, maar dat is denk ik ook een stukje opvoeding wat ik nog moest inhalen toen. Dus het is niet zo dat het grote problemen veroorzaakte. Maar ik had er wel degelijk “last van” op sommige gebieden. En dat is iets wat we later op Het einde pas ontdekte, aangezien wij het meer als ‘normaal’ zagen bij mij. Want als mam dan zei onder het eten ‘zit eens stil’ luisterde ik ook gewoon. Alleen een kwartier later moet ze het dan nog eens zeggen. Nu heeft het zo effect op mijn leven dat mijn moeder zichzelf afvraagt of ik wel op mezelf kan gaan wonen later als hier niets aan gedaan wordt. Ik zal nooit zeggen: mam zal ik helpen met afwassen? Ik zie dat niet. Ik wil initiatief tonen, maar ik zie het gewoon niet. Maar als ze me erom vraagt dan doe ik het gewoon zonder te klagen. Ik wil het doen maar ik zie het niet. En ik heb expres nooit gezeten hoe zo’n test in elkaar zit. Alleen de symptomen. Die andere 4 dingen waar je aan moet voldoen om ADHD te hebben weet ik ook niet. Ze zijn gisteren wel allemaal genoemd, maar ik herinner me niet meer wat ze waren. Zo’n test wil ik niet eens weten hoe het werkt. Voor mijn eigen bestwil. Ik ga er wel vanuit dat mijn ouders er ook deel aan uitmaken. Waarschijnlijk zonder mij erbij. Dat lijkt me iig wel logisch. En zij kennen lang nier alle symptomen. Dus als ik het echt zou faken zou ik zo door de mand vallen :)

Avalanche

Berichten: 16290
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:18

Ik blijf het wat bijzonder vinden :+

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:22

Nou dat dus..

Zo kan iedereen adhd ‘hebben’ . Ik ben ook als kind tegen auto’s gereden, of al lezend in gedachte verzonken gaan lopen.

Zeker als je je al zo obsessief hebt ingelezen is zo’n test bij jou niet objectief af te nemen....

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:38

Mijn moeder geloofde niet dat ik adhd had . Bij vrouwen uit het zich meestal echt anders dan bij mannen. Mijn broer heeft ook adhd en die deed iedere week wel iets gevaarlijks heeft heel erg geëxperimenteerd met alcohol en drugs en zat werkelijk nooit stil. Hij voldeed precies aan het adhdbeeld.
Mijn onrust zit veel meer van binnen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:49

LoveGlove schreef:
Nou, ben bij het GGZ geweest. Vandaag moest mijn therapeute ook mijn moeder erbij hebben. Het ging over het ADHD. Gewoon om te zien hoe mijn ouders erin staan. En of ze ook dingen herkennen. Door de hele sessie heen sprak mijn moeders gezicht boekdelen _O-
Ze kon zich precies vinden in wat ik allemaal had aangegeven. Dus dat was voor mij ook goed om te horen. Dat het haar ook opvalt dat er iets is wat anders is aan mij.

Over het algemeen wat mijn therapeute zei is dat de kans wel groot is dat ik het heb. In haar ogen voldoe ik opzich aan alle 5 de punten die er zijn.

Ik ga waarschijnlijk ook EMDR krijgen. Dat is voor traumatische gebeurtenissen om ze te verwerken. Aangezien ik daar nogal best veel last van heb.

Her moet allemaal met de psychiater besproken worden. Ik zal ook naar een psychiater moeten. Maar ben erg blij dat deze stappen in elk geval al zijn genomen :)

Serieus ts, ik denk dat jij zeker ergens last van hebt mentaal, maar dat op dit moment niet te zeggen is dat dit adhd of wat dan ook.
Je zult eerst moeten onderzoeken waar dit extrmee focusgedrag naar bepaalde symptomen vandaan komt en dan pas kijken of je echt last hebt van adhd of dat je last heb van een bepaalde hang naar aandacht. Want het laatste lijkt mij meer aan de hand.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:52

quera schreef:
Nou dat dus..

Zo kan iedereen adhd ‘hebben’ . Ik ben ook als kind tegen auto’s gereden, of al lezend in gedachte verzonken gaan lopen.

Zeker als je je al zo obsessief hebt ingelezen is zo’n test bij jou niet objectief af te nemen....

Maar er zit meer achter dan gewoon alleen maar tegen auto’s aanrijden en lezend naar huis lopen. Het in gedachten verzinken en afgeleid raken en lezen gebeurde niet wel eens. Nee het gebeurt dagelijks. Nog steeds. 243466 keer er dag. Ik vraag me wel eens af hoe ik nooit meer verkeersongelukken heb gehad. Vooral in de auto is dat nu echt af en toe een probleem.

Maar weet je wat? Ik ga mezelf niet eens meer verdedigen. Jullie zijn toch miet over te halen. Dan zouden jullie gewoon een week bij me moeten zijn. Dan pas zie je het. Ik vind het enorm verkeerd hoe veel mensen op het internet zo durven te oordelen over iemand als ze die persoon niet eens kennen. Misschien moet je eens even nadenken over het feit dat je daar mensen nogal mee kan kwetsen. In mijn geval voel ik me enorm gekwetst door jullie. En ben ik braaf en oordeel ik nooit? Nee waarschijnlijk niet. Ik heb vast ook wel eens zo geoordeeld. Maar ik doe mijn best om dat niet te doen.

En ja: ik ben “raar” en “vreemd”. Ik heb veel dingen gedaan die ik niet moest doen inclusief dit topic openen aangezien ik achteraf wel wist dat dit zou gebeuren. Maar denk er even bij na dat je het hier hebt over een 18 jarig kind wat probeert om zichzelf te ontdekken, en nog steeds enorm veel problemen heeft met wat er vroeger allemaal is gebeurt in mijn jeugd. Ik heb überhaupt amper een goede jeugd gehad. Ik heb de eerste 3 jaar in mijn leven amper een goede opvoeding gehad. Dus vind je het gek dat ik niet begrijp hoe de volwassen sociale wereld werkt? En ja ik kom aandacht tekort. En ja daar compenseer ik voor op niet goede manieren. Wat jullie allemaal zeggen zijn allemaal dingen waar ik me heel erg van bewust ben. Toch val ik terug in hetzelfde patroon. Omdat ik gewoon getraumatiseerd ben door vroeger. Dat is iets wat gisteren pas tot me doorgedrongen is. Het is iets waar ik helemaal niets aan kan doen. Ik zit de hele tijd op verdedigings mode en ik voel me bij elk klein dingetje aangevallen omdat dat vroeger letterlijk is wat er gebeurde. Ik wil 24/7 alleen maar dingen goed doen voor anderen ten kosten van mezelf doordat het vroeger consequenties had als ik dat niet deed. En ja, hier ben ik heel open over. Ik schaam me er niet voor. Want iedereen gaat door kl*te dingen in hun leven. En er zijn er genoeg die het nog 10 keer zo erg hebben als mij. Maar bij mij heeft het misschien 10 keer zoveel effect op me als dat dat bij anderen zou zijn. Mede dankzij mijn hoogsensitiviteit. Ik ben maar beperkt belastbaar. En daarbij heb ik misschien ADHD. Of misschien heeft het zo effect dat het iets teveel opvalt. Dat kan ook. En ik snap dat jullie zoiets hebben: ze schreeuwt weer naar aandacht. Ze zit in de slachtofferrol. Ze heeft teveel zelfmedelijden. Dan denken jullie dat maar. Ik ben er serieus klaar mee dat elk ding wat ik hier op bokt neerzet zo hard beoordeeld moet worden. Keer op keer op keer. Ik ben het beu. En ik zou willen dat jullie eens begrijpen wat er wel niet allemaal in mijn hoofd omgaat. Maar die dag zal waarschijnlijk nooit komen, en daar geef ik jullie ook niet de schuld van. Het is lastig om iemand te begrijpen die totaal anders is dan ‘normale’ mensen. Zelfs al hebben veel mensen hier zelf ook iets. Sowieso weet ik dat mensen met autisme het vaker lastig vinden om zich in te leven in anderen. Daar geef ik ze ook niet de schuld van. En waarschijnlijk heeft de helft van jullie meer meegemaakt dan ik. En dat vind ik erg voor jullie. Daarom beoordeel ik ook niemand hier. Niemand. Iig niet bewust. Je weer nooit wat voor verhaal er achter iemand zit.

Weer even een explosief bericht. Maar ik ben er echt helemaal klaar mee.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:53

Sunnda schreef:
LoveGlove schreef:
Nou, ben bij het GGZ geweest. Vandaag moest mijn therapeute ook mijn moeder erbij hebben. Het ging over het ADHD. Gewoon om te zien hoe mijn ouders erin staan. En of ze ook dingen herkennen. Door de hele sessie heen sprak mijn moeders gezicht boekdelen _O-
Ze kon zich precies vinden in wat ik allemaal had aangegeven. Dus dat was voor mij ook goed om te horen. Dat het haar ook opvalt dat er iets is wat anders is aan mij.

Over het algemeen wat mijn therapeute zei is dat de kans wel groot is dat ik het heb. In haar ogen voldoe ik opzich aan alle 5 de punten die er zijn.

Ik ga waarschijnlijk ook EMDR krijgen. Dat is voor traumatische gebeurtenissen om ze te verwerken. Aangezien ik daar nogal best veel last van heb.

Her moet allemaal met de psychiater besproken worden. Ik zal ook naar een psychiater moeten. Maar ben erg blij dat deze stappen in elk geval al zijn genomen :)

Serieus ts, ik denk dat jij zeker ergens last van hebt mentaal, maar dat op dit moment niet te zeggen is dat dit adhd of wat dan ook.
Je zult eerst moeten onderzoeken waar dit extrmee focusgedrag naar bepaalde symptomen vandaan komt en dan pas kijken of je echt last hebt van adhd of dat je last heb van een bepaalde hang naar aandacht. Want het laatste lijkt mij meer aan de hand.

Dat is ook aan de hand. Daar ben ik mezelf van bewust. En dat weten ze daar ook. Komt door een aandachttekort toen ik nog heel klein was. Ik wist op 3 jarige leeftijd niet eens wat een knuffel was...

Ik zal ook eerlijk zijn: vroeger toen ik nog kind was wilde ik graag een gebroken arm. Ik snapte toen niet helemaal waarom ik dat wilde. Maar weer nu ondertussen wel dat het gewoon was omdat ik dan aandacht zou krijgen. Daarom overdreef ik ook echt heel erg als ik dan ergens last van had. Maar ja goed dat pakte nooit goed uit natuurlijk. Ik snapte echt nooit waar her vandaan kwam. Nu wel, en sindsdien doe ik ook erg mijn best om zo’n dingen nier meer te doen. Is wel makkelijker gezegd dan gedaan af en toe.

Ik had ook nooit vrienden gehad die me met een knuffel begroetten ofzo. Nu heb ik er een paar die ik maar 3 keer per jaar zie ofzo. Ik zie dat wel altijd bij anderen. En dat doet pijn. Want ik wil dat ook. Ik begin er nu zelfs om te huilen. Dat zegt wel wat.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:00

En wat met de mensen die in een hokje zitten en zich benadeeld voelen door jouw benadering richting een een diagnose? Dat je leven ineens flierenfluiten is als je een diagnose en medicatie hebt? Dat je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon?

Welkom in de grotenmensenwereld. Dat is nu hoe het gaat. De wereld waarin je je kop een keer stoot (of vaker), waar je niet altijd goed wordt begrepen en waar je woorden soms niet overkomen op de manier waarop je ze over wil laten komen. Ook namens de mensen die geen hokje/diagnose hebben. Maar projecteer je niet als zondebok of zieligerd, want ondanks je rugzak heeft iedereen wel zijn of haar verhaal waarom het leven loopt zoals het loopt. Doe daar wat aan.
Je bent nu op weg voor hulp, maar laat je dan ook onbevooroordeeld helpen en ga niet jezelf lopen diagnosticeren want zo te lezen mankeer je elke dag wat anders. Denk dat eerder daar je probleem ligt dan in het ADHD-hoekje. Ga offline en laat de artsen doen waar ze voor geleerd hebben in plaats van alles aan Dr. Google en Dr. Bokt voor te leggen.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:03

:evaw:

Adios. Ben er weg van. Heb genoeg gehad. Ik ga van bokt af. Ben er helemaal klaar mee.

Lestrange01

Berichten: 2826
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:23

Sorry hoor maar ik vind sommige reacties hier een beetje vreemd. Dus omdat zij alle symptomen van een ziekte kent zou een diagnose niet goed meer mogelijk zijn? Stoornissen zoals adhd zijn al vanaf jonge leeftijd merkbaar en bij het stellen van een diagnose wordt er ook met de ouders gesproken. Dus zelfs al zou ts overdrijven in haar symptomen, dan zou er op basis van de gesprekken met haar ouders nog steeds gezegd kunnen worden dat het het wel of niet is.

Mooi voorbeeld: toen er tegen mij gezegd werd dat ik autistisch was geloofde ik dat totaal niet. In mijn hoofd was het onmogelijk dat ik autisme had, dus toen ik getest werd had ik me zo goed ingelezen dat ik expres me gedroeg zoals een "normaal" mens.

In de ogen aankijken, vragen stellen, expressie op gezicht tonen. Ik heb dit meer dan een uur lang volgehouden terwijl ik tijdens de test gefilmd werd. Volgens de uitslag van die test scoorde ik dan ook te laag om gediagnosteerd te worden (yes! Dacht ik).

Maar door de gesprekken met mijn ouders, het observeren van mijn gedrag tijdens mijn opname (en ja zelfs daar deed ik al die maanden mijn best om zo niet autistisch mogelijk over te komen!) Is de diagnose toch gesteld. Psychologen zouden er toch doorheen moeten kunnen prikken. De invultests zijn er als het goed is ook op gemaakt om daar door heen te kunnen zien.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:25

Ik denk dat niemand een hekel aan je heeft ts en niemand wil je pijn doen.

Maar je geeft zelf elke keer duidelijk aan dat je een 'aandachtsprobleem' hebt en je weet ook waar dat vandaan komt en dat je eraan wilt werken.
Ik denk dat bokkers je willen behoeden voor de manier waarop je er nu mee aan het werk bent.

Denken dat je iets op kunt lossen met het stempel adhd is jezelf voor de gek houden.
De volgende dag wordt je wakker met het stempel adhd en ben je nog steeds makkelijk afgeleid en doe je nog steeds dingen anders dan anderen..je bent nogsteeds dezelfde persoon.
Het lost ook je jeugdproblemen niet op en volgens mij moet je daar beginnen. Daar ligt ergens de oorzaak van die hang naar aandacht.

Volgens mij ben je heel hard op zoek naar liefde en wil je niets liever dan het 'normale leven' van de mensen die je ziet om je heen. En dat snap ik helemaal, dat verdien je ook. Maar de manier waarop je nu dingen aanpakt zijn niet goed...vertel je ook tegen je ggz therapaut dat je zo zoekt naar symptomen van adhd?

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:38

Sunnda schreef:
Ik denk dat niemand een hekel aan je heeft ts en niemand wil je pijn doen.

Maar je geeft zelf elke keer duidelijk aan dat je een 'aandachtsprobleem' hebt en je weet ook waar dat vandaan komt en dat je eraan wilt werken.
Ik denk dat bokkers je willen behoeden voor de manier waarop je er nu mee aan het werk bent.

Denken dat je iets op kunt lossen met het stempel adhd is jezelf voor de gek houden.
De volgende dag wordt je wakker met het stempel adhd en ben je nog steeds makkelijk afgeleid en doe je nog steeds dingen anders dan anderen..je bent nogsteeds dezelfde persoon.
Het lost ook je jeugdproblemen niet op en volgens mij moet je daar beginnen. Daar ligt ergens de oorzaak van die hang naar aandacht.

Volgens mij ben je heel hard op zoek naar liefde en wil je niets liever dan het 'normale leven' van de mensen die je ziet om je heen. En dat snap ik helemaal, dat verdien je ook. Maar de manier waarop je nu dingen aanpakt zijn niet goed...vertel je ook tegen je ggz therapaut dat je zo zoekt naar symptomen van adhd?

Ik ga ook EMDR krijgen voor de trauma’s van mijn jeugd. Dus er wordt wat aan gedaan.

Het gaat me niet om de stempel. Het gaat erom dat mam en pap en ik weten waar bepaalde dingen vandaan komen. Daarbij kunnen we daarna eraan werken om dingen te doen waarbij ik iig beter met de symptomen om kan gaan. Als ik bijvoorbeeld medicijnen krijg waardoor het wat rustiger wordt in mijn hoofd, waardoor ik beter kan functioneren overdag, lijkt me dat geweldig. Of bepaald therapie om met bepaalde dingen om te gaan. Dat is waar het me om gaat. Het gaat over mezelf een stukje beter begrijpen. Die stempel is niet waar ik om vraag. Of ik die nou wel of niet heb boeit me helemaal niet. En ik ben er zeer bewust van dat het ook moeilijkheden kan geven in de toekomst. Mij gaat het gewoon om de puzzelstukjes in elkaar leggen. En dit is een van die missende puzzelstukjes die ik bijna in de puzzel kan leggen.

Daarbij zijn we nu ook aan het focussen op mijn jeugd. Dat zijn we al bijna een jaar aan het doen. Daarom ga ik nu EMDR therapie krijgen. En ik krijg waarschijnlijk een psychiater. Ik ben thuis ook erg bezig met het proberen om mijn verleden te verwerken. Ik doe er hard mijn best voor. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd. Ik heb het ook geprobeerd los te laten, maar dat lukt niet. Alleen hier wordt ik echt bijna agressief. En ik heb gisteren dus geleerd dat dat ook door mijn verleden komt. Daarom ga ik ook van bokt af. Dan kan ik rustig aan mijn problemen werken. En misschien kom ik nog wel eens terug.

Mijn ggz therapeute is er van bewust dat ik de symptomen heel goed ken, en me inderdaad heb ingelezen. Ze had me in het begin ook gewaarschuwd. Maar ze ziet zelf patronen en symptomen die bij ADHD horen. Dus ze denkt zelf ook dat ik het waarschijnlijk heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:55

Wauw, best flink om de amateurpsycholoog uit te hangen vanachter je toetsenbord tegenover iemand van 18. Kom op zeg. Fijn toch dat er hulp komt? Daarnaast zijn psychologen meestal niet achterlijk wat inlezen over bepaalde diagnoses betreft. Daar werken die tests echt wel omheen. Sterker nog, als ik niet direct de vraag "heb ik ADHD" had gesteld was het nooit onderkend. Heel veel behandelaren hebben het gemist en uiteindelijk bleek het de oorzaak te zijn van 90% van mijn angstklachten.
TS, of het ADHD is of niet, neem de hulp aan en ga ermee aan de slag. Juist in dit topic had ik beter verwacht maar blijkbaar is dat niet het geval. Niemand die opvalt dat TS dus ook hyperfocust op ADHD zelf en er zo enthousiast over is? Met lappen tekst enzo? Want dat is bijvoorbeeld al iets wat vrij typerend is.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 16:00

Bizzybijtje schreef:
Wauw, best flink om de amateurpsycholoog uit te hangen vanachter je toetsenbord tegenover iemand van 18. Kom op zeg. Fijn toch dat er hulp komt? Daarnaast zijn psychologen meestal niet achterlijk wat inlezen over bepaalde diagnoses betreft. Daar werken die tests echt wel omheen. Sterker nog, als ik niet direct de vraag "heb ik ADHD" had gesteld was het nooit onderkend. Heel veel behandelaren hebben het gemist en uiteindelijk bleek het de oorzaak te zijn van 90% van mijn angstklachten.
TS, of het ADHD is of niet, neem de hulp aan en ga ermee aan de slag. Juist in dit topic had ik beter verwacht maar blijkbaar is dat niet het geval. Niemand die opvalt dat TS dus ook hyperfocust op ADHD zelf en er zo enthousiast over is? Met lappen tekst enzo? Want dat is bijvoorbeeld al iets wat vrij typerend is.

Hallelujah! Dankjewel zeg. Je snapt me _/-\o_

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:22

Amaryllis schreef:
En wat met de mensen die in een hokje zitten en zich benadeeld voelen door jouw benadering richting een een diagnose? Dat je leven ineens flierenfluiten is als je een diagnose en medicatie hebt? Dat je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon?

Ik vind dat je nogal overdrijft in je post. Als iemand met ADD zijnde voel ik me niet benadeeld. :+
Voordat ik mijn diagnose kreeg was ik (bijna) precies hetzelfde als TS. Niet zo onlogisch toch? Je merkt dat er iets mis is en je wilt daar graag iets aan doen. Lijkt me dat de meeste mensen dat willen. En ja oké, je hebt van die mensen die zich een paar dagen wat slechter voelen en dan al gaan verklaren dat ze depressie hebben. Maar dat doet TS nu ook niet.

Voor mij was een diagnose belangrijk zodat ik eindelijk medicatie kon krijgen, ik eindelijk bevestiging had van ‘wat er mis was’ met mij. Een bevestiging dat ik het niet allemaal verzon, ik excuses zocht voor mezelf (denken dat ik dus ADD had terwijl ik dat misschien niet had), dat ik me niet aan het aanstellen was.

Het overdreven optimistisch gedoe van een diagnose had ik ook. Bij mijn opname was dat hetzelfde, ik dacht dat het mijn leven ging veranderen. In de werkelijkheid werkt dat helaas niet zo. Maar het is totaal niet raar om zo te denken. Als mens wil je uiteindelijk toch iets hebben om je aan vast te houden? Je wilt hoop hebben voor de toekomst dat het op een dag toch ‘plots’ beter gaat. Ook al weet je ergens wel dat het niet zo werkt.

Een diagnose blijft alsnog toch nog een soort van ‘gok’. Het is gek eigenlijk... Als iemand de klachten van kanker zou omschrijven, zou die persoon nooit zomaar zonder lichamelijk onderzoek een behandeling of chemo krijgen.
Maar bij mentale problemen, die eigenlijk ook gewoon zichtbaar zijn in je hoofd, zijn wat testen op papier voldoende... Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom er zoveel foute diagnoses gedaan worden, waarom medicatie bij sommige mensen zo slecht aanslaat. Een hersenscan is te duur/schaars. Ook weet men nog niet genoeg over de werking in de hersenen wat heel spijtig is.

Zo kan je ook je genen laten testen om te kijken wat er ‘mis’ is (zie oa epigenetica). Ik vind dat ze die testen in combanitie met de test op papier samen zouden moeten doen. Geeft veel meer duidelijkheid dan die ene momentopname.

Maar goed, I don’t make the rules. :’)

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:55

Ik vind het eerlijk gezegd vrij schokkend hoe hier soms gereageerd wordt. Het komt op mij over alsof TS een jonge onderzoekende meid is die op jonge leeftijd wat beschadigingen heeft opgelopen, waardoor ze anders reageert op situaties dan de meeste 18-jarigen. Natuurlijk kan je tegen zo iemand zeggen dat haar blik op de werkelijkheid niet altijd realistisch is en dat ze misschien de neiging heeft om door te slaan, maar doe dat alsjeblieft op een manier die past bij hoe ze hier overkomt, zoals je in het echte leven ook tegen haar zou praten. Ze heeft duidelijk alleen maar goede bedoelingen en het lijkt me hartstikke goed dat ze hulp krijgt voor wat haar problemen ook mogen zijn.

TS, misschien kan je dit zien als een les in internetgebruik. Ik zou je aanraden iets voorzichtiger te zijn met het online delen van al je impulsen; zoals je merkt zijn er op een forum wel honderd meningen en daar heb je lang niet altijd iets aan. Heb je mensen in je omgeving waar je lekker tegenaan kunt kletsen? Het is wel belangrijk om je gedachten kwijt te kunnen namelijk! Succes met je komende traject.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:13

DezeNaam schreef:
Amaryllis schreef:
En wat met de mensen die in een hokje zitten en zich benadeeld voelen door jouw benadering richting een een diagnose? Dat je leven ineens flierenfluiten is als je een diagnose en medicatie hebt? Dat je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon?

Ik vind dat je nogal overdrijft in je post. Als iemand met ADD zijnde voel ik me niet benadeeld. :+
Voordat ik mijn diagnose kreeg was ik (bijna) precies hetzelfde als TS. Niet zo onlogisch toch? Je merkt dat er iets mis is en je wilt daar graag iets aan doen. Lijkt me dat de meeste mensen dat willen. En ja oké, je hebt van die mensen die zich een paar dagen wat slechter voelen en dan al gaan verklaren dat ze depressie hebben. Maar dat doet TS nu ook niet.

Voor mij was een diagnose belangrijk zodat ik eindelijk medicatie kon krijgen, ik eindelijk bevestiging had van ‘wat er mis was’ met mij. Een bevestiging dat ik het niet allemaal verzon, ik excuses zocht voor mezelf (denken dat ik dus ADD had terwijl ik dat misschien niet had), dat ik me niet aan het aanstellen was.

Het overdreven optimistisch gedoe van een diagnose had ik ook. Bij mijn opname was dat hetzelfde, ik dacht dat het mijn leven ging veranderen. In de werkelijkheid werkt dat helaas niet zo. Maar het is totaal niet raar om zo te denken. Als mens wil je uiteindelijk toch iets hebben om je aan vast te houden? Je wilt hoop hebben voor de toekomst dat het op een dag toch ‘plots’ beter gaat. Ook al weet je ergens wel dat het niet zo werkt.

Een diagnose blijft alsnog toch nog een soort van ‘gok’. Het is gek eigenlijk... Als iemand de klachten van kanker zou omschrijven, zou die persoon nooit zomaar zonder lichamelijk onderzoek een behandeling of chemo krijgen.
Maar bij mentale problemen, die eigenlijk ook gewoon zichtbaar zijn in je hoofd, zijn wat testen op papier voldoende... Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom er zoveel foute diagnoses gedaan worden, waarom medicatie bij sommige mensen zo slecht aanslaat. Een hersenscan is te duur/schaars. Ook weet men nog niet genoeg over de werking in de hersenen wat heel spijtig is.

Zo kan je ook je genen laten testen om te kijken wat er ‘mis’ is (zie oa epigenetica). Ik vind dat ze die testen in combanitie met de test op papier samen zouden moeten doen. Geeft veel meer duidelijkheid dan die ene momentopname.

Maar goed, I don’t make the rules. :’)


Er is helaas sowieso te weinig bekend over hersenen om op basis van een scan diagnoses te stellen. Bij NAH kan dat wel, en ook bij enkele andere aandoeningen, maar bij veel gevallen is het helaas niet zichtbaar. Ik ben bij behoorlijk wat scans geweest in het kader van neurowetenschappelijk onderzoek en veel verschil is er niet te zien tussen gezonde hersenen en "zieke" hersenen. Zeker niet op het blote oog. Zelfs dingen die op lijken te vallen bij bepaalde aandoeningen zijn niet vaak en duidelijk genoeg aanwezig om er conclusies uit te trekken. Daarom is testen door middel van vragenlijsten (helaas) nog steeds het meest betrouwbaar.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 18:16

Nightingale schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd vrij schokkend hoe hier soms gereageerd wordt. Het komt op mij over alsof TS een jonge onderzoekende meid is die op jonge leeftijd wat beschadigingen heeft opgelopen, waardoor ze anders reageert op situaties dan de meeste 18-jarigen. Natuurlijk kan je tegen zo iemand zeggen dat haar blik op de werkelijkheid niet altijd realistisch is en dat ze misschien de neiging heeft om door te slaan, maar doe dat alsjeblieft op een manier die past bij hoe ze hier overkomt, zoals je in het echte leven ook tegen haar zou praten. Ze heeft duidelijk alleen maar goede bedoelingen en het lijkt me hartstikke goed dat ze hulp krijgt voor wat haar problemen ook mogen zijn.

TS, misschien kan je dit zien als een les in internetgebruik. Ik zou je aanraden iets voorzichtiger te zijn met het online delen van al je impulsen; zoals je merkt zijn er op een forum wel honderd meningen en daar heb je lang niet altijd iets aan. Heb je mensen in je omgeving waar je lekker tegenaan kunt kletsen? Het is wel belangrijk om je gedachten kwijt te kunnen namelijk! Succes met je komende traject.

Ja het leuke is: ik leer de les maar ik blijf dezelfde fout maken. Ik probeer zoveel mogelijk dingen 3 keer opnieuw te lezen en niet impulsief te reageren. Hoe hard ik ook mijn best doe; vaak gaat het mis :(

Ik moet inderdaad wel mijn ei kwijt. Ik heb een vriendin die het gelukkig kan aanhoren :j
Maar ik gebruik ook schrijven en zingen etc etc etc. Maar hoe meer ik het kwijt kan hoe beter. Dus dan ga ik het hier ook neerdumpen. Slecht idee maar het gebeurt. Dat is ook een reden dat ik van bokt af ga. Ik ben te impulsief hiervoor.

Cinnepin

Berichten: 8971
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:25

_sharonnn schreef:
Nou, dan mag je nu blij zijn dat je, je stempel bijna hebt, want dat is wat je wilde toch? Al vraag ik me af hoe accuraat dat nog is nadat je, je er helemaal in verdiept hebt en precies weet wat je zou moeten zeggen..



mee eens!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:25

Al enige jaren (eigenlijk sinds 1988) PTSS wel behandeld en goed onder controle denk ik.
En daarnaast nu een depressie.
Maar we vechten door en proberen weer uit die kuil te kruipen

purny

Berichten: 27579
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:19

Ik denk eerder aan een aandachtsstoornis ipv ADHD. Ik meen ergens te lezen dat je vroeger zonder aandacht bij de dingen te houden overstak? Geloof me dat deed iedereen. Het was nou eenmaal normaal om je als kind anders te gedragen dan andere kinderen.
Vroeger waren kinderen sneller en vaker afgeleid, tegenwoordig hebben ze ineens het stempeltje ADHD/ADD op... Laat de kinderen kinderen zijn...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33872
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:32

ADHD is een aandachtstoornis. Het constant aandacht willen is er een ding van. Heb ik zelf ook enorm veel last van gehad rond die leeftijd. En nu speelt het nog steeds op.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 08:36

MarlindeRooz schreef:
ADHD is een aandachtstoornis. Het constant aandacht willen is er een ding van. Heb ik zelf ook enorm veel last van gehad rond die leeftijd. En nu speelt het nog steeds op.

Dat is iets wat ik niet eens wist :')

Avalanche

Berichten: 16290
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:39

Is ook niet zo.
ADD betekent onder andere gewoon heel simpel dat je niet genoeg aandacht/concentratie hebt voor wat je aan het doen bent.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 09:36

Avalanche81 schreef:
Is ook niet zo.
ADD betekent onder andere gewoon heel simpel dat je niet genoeg aandacht/concentratie hebt voor wat je aan het doen bent.

Nou niet perse. ADHD betekend attention deficit (hoe schrijf je dat?) hyperactivity disorder. Attention betekend aandacht. We hebben het hier over een aandacht stoornis. Overduidelijk zit het woord aandacht in ADHD. Dus logisch gezien is het een aandacht stoornis. Je hebt moeite met de plaatsing van je aandacht. Ik zou het niet raar vinden als aandacht trekken er ook bij zit. Maar als dat het geval zou zijn, zou dat sowieso niet de enigste factor zijn wat ervoor zorgt dat ik aandacht trek. Ik denk als dat er bij mij door ADHD bij zou zitten, dat ik het dus van nature al heb, maar door mijn verleden is het nog eens 10 keer versterkt. Sowieso zou dat bij mij niet alleen maar aan ADHD kunnen liggen. Als dat stuk al überhaupt deel uitmaakt van ADHD