Oogontsteking door zonnebrandcrème?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Oogontsteking door zonnebrandcrème?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 21:17

Ongeveer 10 jaar geleden ging ik op vakantie naar Kreta. Heerlijk weer natuurlijk en goed smeren tegen zonnebrand. Na een aantal dagen kreeg ik een oogontsteking. Daar naar een arts geweest en ik kreeg een zalfje mee en een oogdouche. Het was snel over.
Het jaar daarna ging ik op vakantie naar Egypte, en weer kreeg ik een oogontsteking. Weer daar een arts. Ik dacht dat ik slecht tegen het vieze zwembadwater kon. Jaar erop weer.
Maar goed, daarna een paar jaar niet veel in de zon geweest, 2 kindjes gekregen.

Maar ik ben er een aantal jaar geleden dus achter gekomen dat het door de zonnebrandcrème komt. Blijkbaar zitten daar stoffen in waar ik een oogontsteking van krijg. Tegen sommige crèmes kan ik wel, en tegen sommige niet. Cien van de lidl van vorig jaar ging prima, maar blijkbaar is er een ander ingrediënt in gegaan, want dit jaar ging het al mis en liep ik met een dik oog.

Hoe kan ik erachter komen welk ingrediënt ik niet moet hebben? Ik kan moeilijk alle merken uit gaan proberen. Daarbij komt ook dat ik een dochter heb die een heel teer huidje heeft en zij moet factor 50 hebben. Ik was mijn handen altijd heel erg goed met zeep, dat helpt al iets, maar toch krijg ik na enkele dagen weer een ontsteking. P20 en Vision zijn beide niet goed voor mij, en Nivea ook niet. Doorzichtige spray van Cien factor 30 lukt wel, maar die bescherming vind ik te laag voor mijn dochtertje.

Ik weet dat het een heel lastig probleem is. Maar heeft iemand hier ooit van gehoord en heeft iemand raad?

Bienotje

Re: Oogontsteking door zonnebrandcrème?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:54

Gebruik je een specifieke zonnebrand voor gezicht en gelaat? En waarom moeten jij en je dochter dezelfde. Ik snap dat dat handig is hoor. Maar als dat de zoektocht zo bemoeilijkt lijkt me compromis tot elk eigen niet zo'n probleem.

En misschien te makkelijk gezegd hoor, maar vermijd je subtiel genoeg je oogregio wel met insmeren. Gebruik van hoedje icm uv-werende zonnebril kan het in de directe oogstreek moeten smeren ook al wat opvangen wellicht.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 22:05

Bienotje schreef:
Gebruik je een specifieke zonnebrand voor gezicht en gelaat? En waarom moeten jij en je dochter dezelfde. Ik snap dat dat handig is hoor. Maar als dat de zoektocht zo bemoeilijkt lijkt me compromis tot elk eigen niet zo'n probleem.

En misschien te makkelijk gezegd hoor, maar vermijd je subtiel genoeg je oogregio wel met insmeren. Gebruik van hoedje icm uv-werende zonnebril kan het in de directe oogstreek moeten smeren ook al wat opvangen wellicht.

Hoi, bedankt voor het meedenken!
Het maakt niet uit welke zij of ik gebruik, maar zelfs als ik haar insmeer en zelf een andere gebruik, krijg ik een ontsteking. Het blijft denk ik toch op mijn handen plakken, zelfs als ik die daarna goed was met zeep. Ik let er goed op dat ik niet in mijn ogen wrijf of in de buurt van mijn gezicht kom, maar na een paar dagen gebruik, gaat het toch mis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:10

Een anti-allergene gebruiken?
Je noemt nu nl ook wel de ‘pruts’merken :o Daar zit wel veel spul/rommel in wat erg heftig is voor je huid.
Zelf gebruik ik Vichy, kan je kopen bij de apotheek, maar er zijn nog veel meer merken die betere ingrediënten gebruiken :) die haal je alleen niet bij de Kruidvat oid.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:12

Het verschil tussen factor 30 en 50 is niet zo groot hè? Dus dat zou ik overwegen als dat wel goed gaat.
Lijkt me ook lastig om van alles uit te proberen trouwens, elke keer een dik oog is ook niks.
Met handschoentjes smeren bij je dochtertje nog een idee?

En anders wat verpakkingen vergelijken? Wat zit er niet in de cien 30 en wel in de andere?

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:27

Ik ben allergisch voor zowat elke zonnebrandcreme in mijn gezicht. Ik gebruik nu actinica. Moet je online bestellen, tenminste mijn apotheek had het niet.

Is eigenlijk voor mensen die huidkanker oid hebben gehad, dus ook nog hele hoge beschermingsfactor. Het is echt de enigste waar mijn gezicht niet op reageert met allergie of ontstekingsreactie.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:36

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:41

Als ik jou was zou ik een speciale zonnebrand voor je gezicht kopen. Is een hele andere samenstelling

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:43

Je hebt niet toevallig (zachte) contactlenzen?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 23:52

En die van Weleda, die bevat enkel natuurlijke stoffen. Weet zo niet welke factor hij is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 05:00

Bedankt voor het meedenken iedereen!
Een andere voor alleen mijn gezicht maakt niks uit, zelfs van alleen mijn kinderen insmeren, krijg ik een oogontsteking.
Ik snap dat ik idd niet de beste merken heb, maar het is zo duur om iedere keer een crème te kopen om er daarna achter te komen dat ik er niet tegen kan. Ik ga toch eens een goede bestellen in de hoop...

NatasjavE schreef:
Je hebt niet toevallig (zachte) contactlenzen?

Haha, daar is geen goed antwoord op te geven. Ik ben met 1 oog blind, juist dat oog is extra gevoelig voor een oogontsteking. In dat oog zit geen lens (want is blind), in mijn andere oog zit wel een zachte contactlens (of bril, ik wissel graag af).

Ik heb het ook bij sommige dagcrèmes waar een factor in zit, maar niet bij allemaal. Ik gebruik ook die van de lidl. De gewone antirimpelcreme (met factor) is prima, maar laatst was er een andere aanbieding en na 2 dagen een ontsteking...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 06:38

Dan zal dat dat het niet zijn denk ik. :)

Op vakantie krijgen veel mensen door het zwemmen met zachte contactlenzen een oogontsteking. Vandaar mijn vraag.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 07:29

Wat een vervelend probleem!

Ik hoorde laatst een vriendin zeggen dat zij altijd zonnebrand voor kinderen gebruikt omdat deze milder zou zijn. Ik weet niet in hoeverre dit echt klopt, maar wellicht het proberen waard. Wie weet biedt het uitkomst.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 07:37

Nou ik heb dus een zoontje wat niet tegen veel dingen kan....
Mijn oplossing een uv shirt van de aldi,hen m of welke zaak dan ook
als baby had hij een pakje een badpak met pijpjes, en nu gewoon een shirt en hij verbrand nooit en is echt net zo bruin als de pindakaas!.
Zelf heb ik zonne allergie en dan helpt zo een shirt ook incl pet en zonnebril ook en tja het beste is in de schaduw zitten, ( en ik ben ook echt bleek /wit).!
om te zwemmen of op srtand dagen heb ik zelfs zo een boerkini ....werkt supergoed( en in jou geval hoef je niette smeren)! ;)

soms word je wel eens aangesproken waarom draag je geen hoofddoek, of moet je niet naar je vriendinnetjes toe.....maar daar kan ik echt om lachen,en leg ze gewoon uit waarom ik dat ding draag.Ennog niemand heeft daar ooit moeilijk over gedaan!

die van weleda kan mijn zoontje prima tegen, helpt goed !