Onregelmatige cyclus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Onregelmatige cyclus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 12:31

Hoi bokkers,

Ik ben ongeveer een jaar geleden gestopt met de pil en vanaf het begin had ik gelijk een regelmatige cyclus van 24 dagen. Sinds een paar maanden is dit veranderd. Ik had ineens een cyclus van 35 dagen en de maand erop was het weer 23 dagen. Op dit moment zit ik op dag 30 en is er nog niks. Dit is ook heel lastig ivm mn eisprong. Die was in het begin heel duidelijk en de laatste tijd ook veel minder.
Ik had gelezen dat deze schommelingen oa kunnen komen door heel intensief sporten en stress. Wat valt er dan onder intensief sporten? Ik doe namelijk wel elke dag krachttraining, maar dat lijkt me toch niet extreem intensief. Ook heb ik niet het idee dat ik nou zo heel veel stress heb.
Vooral heel vervelend met plannen, want ik dacht dat ik ruim voor mijn vakantie ongesteld zou zijn geweest, maar dat gaat er nu dus evengoed middenin vallen :+

Zijn er meer bokkers die hier last van hebben (gehad)? Of er ideeën over hebben.
Ik ga niet zo snel naar de huisarts, dus ik weet ook niet of dit iets is waarvoor ik daar heen moet gaan. Lijkt me dat die er ook niet heel veel aan zou kunnen doen.

Bedankt!

Janneke2

Re: Onregelmatige cyclus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:35

Er schijnen wel yoga-oefeningen te zijn die je cyclus ondersteunen.
Hormoonyoga of Luna Yoga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:07

Ik lees even mee. Ik heb een jaar of 13 aan de pil gezeten en was 2 jaar geleden gestopt met de pil ivm kinderwens. Ik had een hele lange, onregelmatige cyclus van 35-50 dagen en kon hierdoor mijn eisprong ook echt niet schatten. Toch wel al na 5 maanden zwanger geraakt.
Inmiddels heb ik weer bijna een jaar anticonceptie gebruikt (dit keer de nuvaring) waarmee ik sinds kort weer gestopt ben ivm opnieuw een kinderwens. De afgelopen maand (eerste maand dat ik was gestopt) had ik weer een cyclus van 37 dagen. Ben benieuwd wat de rest van de tijd mij gaat brengen.

Hier trouwens geen aanwijsbare reden op de onregelmatige cyclus. Geen stress, geen overmatig sporten... Misschien door het lange gebruik van de anticonceptie hormonen?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:20

Ik heb dat door PCOS. Laatst zelfs 3 maanden niet ongesteld.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:56

Ik kan je verder geen tips of oefeningen geven maar misschien stelt het je gerust dat vrouwen welke elkaar veel zien vaak tegelijk ongesteld worden.
Toen ik een tijdje in het buitenland woonde/studeerde werd ik 1week te vroeg ongesteld en mijn vriendin 1week te laat. Wij woonden toen in hetzelfde huis en hadden soms ook vaak les. We liepen toen dus precies gelijk...
Ken wel iemand die een soort (tijdelijke?) pil geslikt had om haar ongesteldheid uit te stellen ivm vakantie. Misschien kan je dat nog navragen bij je huisarts?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:12

Klinkt als hormonale onbalans, als je flinke krachttraining doet kan dat zorgen voor de aanmaak van extra testosteron en dat doet dingen met je hormoonhuishouding.
Pcos kan ook een oorzaak zijn (ook teveel aan testosteron). Plus als je stopt met de pil kan het wel even duren voordat je cyclus weer regelmatig is, en dan heb ik het niet over een paar maanden, maar soms wel anderhalf jaar.
Ik zou me niet direct zorgen maken, maar een bezoekje aan de huisarts/gynaecoloog kan geen kwaad, al is het alleen maar om je gerust te stellen.

Edit : Misschien ben je zelfs wel gestresst geraakt van je eerste onregelmatigheid en hou je het nu in stand. ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 00:09

Prettig om te lezen dat er meer vrouwen last van hebben. Hier hetzelfde verhaal, gestopt met de pil ongeveer een jaar geleden na 10 jaar gebruik. Eerste maanden een nette cyclus, maar na een maand of 3 a 4 kreeg ik acne en werd mijn cyclus onregelmatig. De acne is inmiddels zo goed als weg maar de cyclus is nog steeds onregelmatig en helaas is er dus nog geen kindje op komst :) ik lees hier graag mee voor tips, ik ben nog niet richting de huisarts geweest nadat ik gestopt ben vorig jaar.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:24

Ik heb dit ook! September gestopt met de pil. Eerste paard maanden stipt 28 dagen, daarna steeds langer/korter. Ook mijn menstruatie duurde ineens veel langer of soms korter, of stopte een paar dagen tussendoor. Ook ik kreeg extreme acne, met name op mijn rug. Het lijkt nu iets minder te worden.

Afgelopen keer leek mijn menstruatie weer normaal qua lengte. Ik sport niet extreem en heb geen echte stress.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:35

Ik heb hier ook 'last' van :j
Last in aanhalingstekens omdat ik er niet echt mee zit, nog geen last van hormonen oid.

Ik ben sinds een paar maanden van de anticonceptie af na 14 jaar hieraan gezeten te hebben.
Mijn eerste cyclus kwam na 61 dagen. Ik zit nu op dag 41 en nog niets.
Ik gebruik de app Clue om daar klachten enzo in te plaatsen zodat ik misschien straks een soort van routine terug ga zien :=

Maar ik was voordat ik aan de anticonceptie ging ook al heel onregelmatig ongesteld dus ik weet niet of ik ooit regelmatig zal worden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:56

Yep, al jaren.. Ik schommel tussen de 29 en 56 dagen, alhoewel ik meestal ergens rond de 42 zit..
Ik heb op 1 eierstok teveel eiblaasjes. Eigenlijk gewoon PCOS dus.
Gelukkig kan ik meestal wel mijn eisprong voelen/merk ik het aan mijn lichaam dus ik kan dan wel inschatten dat ik vanaf dan over zo'n 2 weken ongesteld word.

Over het algemeen vind ik het, nu nog, niet zo erg dat ik om de +- 6 weken ongesteld ben. Scheelt weer een hoop gedoe. Alleen mochten we ooit voor kinderen willen proberen dan kan het wel een probleem worden. Voordeel is dus wel dat ik mn eisprong merk maar ik heb wel flink minder kansen per jaar en mijn gynaecoloog heeft al gezegd dat ik hiervoor direct terug zou mogen komen.

Verder komen onregelmatige cyclussen veel vaker voor dan wat je veel leest en hoort in de biologie boeken. En nav hormoongebruik kan het soms best 1 a 2 jaar duren voor het helemaal op de rit is.
Sporten en stress kan zeker van invloed zijn, maar tenzij je echt op hoog niveau traint valt de invloed van sporten vaak wel mee. Stress kan ook, dat heb ik zelf een keer meegemaakt maar toen zat ik ook tegen een burn out aan.
Ik gebruik ook Clue om alles bij te houden :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:18

...en waarom zou ongesteldheid uitgesteld moeten worden ivm een vakantie?

(Sommige vrouwen hebben pijn - en dat is vaak uitstekend op te lossen zonder hormonen.)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:42

Janneke2 schreef:

(Sommige vrouwen hebben pijn - en dat is vaak uitstekend op te lossen zonder hormonen.)

Dat zeg ik toch ook nergens? Ik vind t geen probleem, ook omdat mn ongesteldheid sinds een paar maanden maar 2 dagen duurt, maar ik vond t wel gewoon fijn om voor de vakantie ongesteld te zijn geweest. Lijkt me logisch.

‘Blij’ dat er toch nog zoveel anderen zijn! Ik zal het dan in ieder geval nog een paar maanden aankijken denk ik, kan ik daarna altijd nog naar de huisarts gaan.
Cyclus van meer dan 50 bij sommigen, wel echt lang zeg!

Ik hou het inderdaad ook bij in Clue.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:10

Janneke2 schreef:

Sommige vrouwen kunnen/willen/durven geen tampon/mensturatiecup in te brengen.
Als je dan op zonvakantie gaat waar je veel gaat zwemmen, is ongesteld zijn natuurlijk minder fijn :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:18

Het is normaal dat een natuurlijke menstruatiecyclus niet altijd precies op dezelfde tijden is. Van alles kan daar invloed op hebben, zeker ook stress.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:15

Toevallig is mijn cyclus voor het eerst in 20 jaar onregelmatig. Dat wil zeggen: ik zou eigenlijk gisteren ongesteld moeten worden maar dat was ineens een week eerder. Voor de rest een menstruatie volgens het boekje zonder gekke dingen, alleen dan 7 dagen eerder dan gepland.

Ik vermoed omdat ik momenteel redelijk wat stress ondervind ivm mijn verhuizing en het reïntegreren op mijn werk maar ik stond er wel even van te kijken.
Ik ben 20 jaar lang op de dag af ongesteld geweest. :=

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:12

Ik heb exact hetzelfde, ben eigenlijk wel 'blij' hier veel reacties te lezen van mensen die het ook hebben.
Oktober 2017 gestopt met de pil ivm medische redenen, daarna een hele tijd netjes op 28 dagen, maar toen in april 2018 een zeer stressvolle/traumatische periode gehad. Daarna zeer onregelmatig, soms 46 dagen en de keer daarna weer 24 dagen, daarna weer 43 dagen etc. Het hield vrij lang aan en 1 keer dacht ik dat het zelfs helemaal niet meer kwam. Toch naar de huisarts gegaan maar die deed eigenlijk een beetje van 'waarom ben je hier' en dat ik geen reden had tot zorgen dus dat maar aangehouden. Nu gaat het wel al iets beter, nog steeds niet geheel regelmatig maar in ieder geval niet meer zulke lange cyclussen als die 46 dagen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:10

Janneke2 schreef:

Omdat er vrouwen zijn die ongesteld zijn tijdens de vakantie lastig en onwenselijk vinden. Om heel diverse en legitieme redenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:17

...ik kan me voorstellen dat pijn tijdens een vakantie onwenselijk is - %) maar eigenlijk is dat grote kolder: menstruatie hoort nooit zeer te doen.
Niet als norm, maar gewoon als feit. Te veel vrouwen die pijn hebben krijgen of de pil of praatjes voor de vaak, ipv een fatsoenlijk verhaal met kop en staart plus oplossing.

En met alle "hygiënische damesverbanden" anno 2019 zijn andere vormen van last toch ook geen toestand die maakt dat je met hormonen de boel extra uit regelmaat moet halen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:11

Ik weet niet beter dan dat pijn er hier altijd bij heeft gehoord, in alle maten zijn ze al gepasseerd. Hoort er volgens de huisarts bij en ik heb bij gebrek aan beter mij er bij neergelegd. :n

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:40

Als ik zie wat het me heeft opgeleverd sinds ik ben gestopt met de pil, neem ik het maar voor lief dat ik mijn menstruatie niet om dingen als een vakantie heen kan plannen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:34

@ Magda: rot hoor!

Zowel de pijn als dat stuk onbenul van een huisarts.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:51

Ik weet ook niet beter dan dat menstruatiekramp erbij hoort, de ene keer meer dan de andere keer. Hoewel ik er nog nooit door krom heb gelegen, wat ik wel vaak genoeg van andere vrouwen heb gehoord.

Wat ik wel altijd standaard had, was migraine op de eerste dagen maar sinds ik van de pil af ben, heb ik daar nooit meer last van gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:14

De eenvoudigste remedie tegen kramp bestaat uit het sterker maken van de spieren rondom het bekken.
Buikdansen heeft waarschijnlijk een functie om kramp te voorkomen. (En het is gezellig en wat al niet.)
Er zijn ook bakken yoga oefeningen die kunnen helpen.

En de hoeveelheid ontstekingsbevorderende stoffen (eicosanoiden, 'het is geen taal') in je lichaam (...je voeding...) kan ook meespelen.
En uiteraard - er zijn meer mogelijkheden, maar daar heb je dan een arts voor nodig die benul van dit soort zaken heeft en dus een verhaal met kop en staart plus oplossing kan produceren.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:37

Zijn er meer bokkers met een onregelmatige cyclus die zwanger proberen te raken? En doen jullie daar iets extra's voor zoals ovulatietesten e.d.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:43

Ik. Ik doe er nu niets extra's voor. Vorige zwangerschap wel ovulatie testen gedaan, maar dat vond ik echt te veel gedoe dus daar ben ik na de eerste maand dat ik dat deed mee gestopt. Nu hou ik mijn cyclus bij in een app die dan ongeveer de vruchtbare dagen laat zien en daar let ik dan een beetje op.
Oh en ik gebruik alvast foliumzuur en de andere kinderwens/zwangerschapsvitamine, maar dat helpt niet met sneller zwanger worden :=