Hartslag in rust en bij inspanning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Hartslag in rust en bij inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 18:24

Van de week was ik in de sportschool en zat ik mij wat dingen af te vragen over hartslagen. Nu zitten er heel wat knappe koppen hier op bokt en is er vast iemand die wat toelichting kan/wil geven :)

Ik heb een tweetal metingen gedaan toen ik (stevig) aan het fietsen was en daarna nog een keer nadat ik een minuut of 18 hardgelopen had. Let wel; gemeten door middel van die apparaten zelf door handen op bepaalde punten te letten, dus hoe betrouwbaar dat was zal ook wel weer meevallen :')

Tijdens dat fietsen zat ik op een hardslag van 123, 1 minuut na het hardlopen (waarin ik mezelf wel stevig afgemat had) zat ik op 136. Maar wat zegt dat nu eigenlijk?
Op al die apparaten staan van die zones ofzo? Maar dat zei mij eigenlijk niet zoveel. Wil iemand dat misschien toelichten :)

Ik ben trouwens 24 :)
In rust heb ik wel een vrij lage hartslag. Toen ik een jaar of 18 was hing ik vaak ergens rond de 43-48 in rust. Laatste tijd eigenlijk niet meer gemeten.

verootjoo

Re: Hartslag in rust en bij inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:29

Die metingen op de apparaten zijn absoluut niet betrouwbaar.
Die cijfers zeggen zo an sich vrij weinig...

43-48 in rust vind ik wel heel erg weinig, had je daar geen klachten van?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:41

Die handvaten zijn 'redelijk' betrouwbaar maar dan ligt het er ook aan hoe nieuw je apparatuur is enzovoorts. Ik zou een marge aanhouden van plus of min 10 hartslagen. Zelf heb ik een Polar watch, die meet ook betrouwbaar. Het beste is zo'n hartslagband die je onder je borst koppelt aan een apparaat of je horloge.

123 en 136 zijn mooie hartslagen als je lekker actief aan het sporten bent. Als je een lagere hartslag hebt tijdens je activiteit ben je voornamelijk vet aan het verbranden (zeggen ze, dat zijn tenminste die 'zones') en als je een wat hogere hartslag hebt (als je je rusthartslag vergelijkt met die 136 is dat een behoorlijk verschil dus), zit je op de zone waarin je voornamelijk je conditie traint.

Rond de 40 rusthartslag is wel bizar laag. Dan zou je dus een topsporter moeten zijn. Normaler is tussen de 60 en 100 per minuut. Ik zou die dus in de gaten houden of betrouwbaar laten meten.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 19:14

StillAngel schreef:
Die handvaten zijn 'redelijk' betrouwbaar maar dan ligt het er ook aan hoe nieuw je apparatuur is enzovoorts. Ik zou een marge aanhouden van plus of min 10 hartslagen. Zelf heb ik een Polar watch, die meet ook betrouwbaar. Het beste is zo'n hartslagband die je onder je borst koppelt aan een apparaat of je horloge.

123 en 136 zijn mooie hartslagen als je lekker actief aan het sporten bent. Als je een lagere hartslag hebt tijdens je activiteit ben je voornamelijk vet aan het verbranden (zeggen ze, dat zijn tenminste die 'zones') en als je een wat hogere hartslag hebt (als je je rusthartslag vergelijkt met die 136 is dat een behoorlijk verschil dus), zit je op de zone waarin je voornamelijk je conditie traint.

Rond de 40 rusthartslag is wel bizar laag. Dan zou je dus een topsporter moeten zijn. Normaler is tussen de 60 en 100 per minuut. Ik zou die dus in de gaten houden of betrouwbaar laten meten.

Ah mooi dat ik dan mijn conditie aan het trainen ben, dat was ook mijn intentie :) Sportschool is normaal gesproken enkel extraatje naast normale trainingen. En in de zomers om conditie op peil te houden :j

Was bij de basic fit, bij een niet heel oude vestiging, dus die apparatuur is niet persé heel oud.
Ben wel een vrij fanatieke sporter (afgelopen zomer wel een poging gedaan bij een hoofdklasse club; maar is helaas niets geworden), al zou ik mezelf geen topsporter noemen.

Zal het eens in de gaten houden hoe het er nu mee staat met die rusthartslag. Is natuurlijk wel al even geleden dat ik dat voor het laatst gemeten heb.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:44

Iedereen is anders natuurlijk. Ik loop bergopwaarts hard, met 155 hartslag en kan dan nog rustig een gesprek voeren. Maar als ik me echt kwaad maak en op snelheid ga haal ik zo 165 of meer. Dan is een gesprek minder makkelijk.
Als ik bergafwaarts storm haal ik rustig 170 en kan dan nog steeds een gesprek voeren. Uiteraard kan ik ook rustig de berg af hobbelen op een 120.

Ik ken een ultramarathon loper die dat alles doet op 145.
Ik ken ook een vrouw die in NL vlak hardloopt met 155.

De beste manier om je eigen ideale hartslag te leren kennen is jezelf leren kennen. En zeker als je nog opbouwende bent kan je hartslag nog omlaag gaan.

Mijn in bed boek-lees hartslag is trouwens rond de 60. :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:35

Ik heb ook een van nature lage hartslag, maar toen dat ontdekt werd hebben ze me wel zo’n beetje binnenstebuiten gekeerd om achter de oorzaak te komen.
Hartslag in rust was toen zo rond de 50, en met een holter monitor bleek die ‘snachts nog veel verder te dalen. Geen fanatieke sporter, wel had ik (toen :+ ) een aardige basisconditie. Hartslag reageerde wel gewoon normaal op inspanning.
Dat was zo’n 10 jaar geleden, inmiddels is mijn hartslag in rust zo rond de 55-60 en is mijn conditie ook heel wat minder := Niet vanwege een hartprobleem oid, gewoon minder bewegen.
Mijn bloeddruk is ook erg laag, zo rond de 50/100 in rust.
Er is bij mij overigens nooit een oorzaak gevonden, en gevaar voor flauwvallen is er ook niet echt, ik ben in mijn hele leven (ben nu 38) welgeteld 1x tegen de vlakte gegaan.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 06:11

Supertje schreef:
Ik heb ook een van nature lage hartslag, maar toen dat ontdekt werd hebben ze me wel zo’n beetje binnenstebuiten gekeerd om achter de oorzaak te komen.
Hartslag in rust was toen zo rond de 50, en met een holter monitor bleek die ‘snachts nog veel verder te dalen. Geen fanatieke sporter, wel had ik (toen :+ ) een aardige basisconditie. Hartslag reageerde wel gewoon normaal op inspanning.
Dat was zo’n 10 jaar geleden, inmiddels is mijn hartslag in rust zo rond de 55-60 en is mijn conditie ook heel wat minder := Niet vanwege een hartprobleem oid, gewoon minder bewegen.
Er is bij mij overigens nooit een oorzaak gevonden, en gevaar voor flauwvallen is er ook niet echt, ik ben in mijn hele leven (ben nu 38) welgeteld 1x tegen de vlakte gegaan.

Die lage bloeddruk had ik vroeger tijdens pubertijd ook! Zijn we toen achtergekomen omdat ik duizelig werd als ik te snel opstond. Heb ik gelukkig nu geen last meer van.

In hoeverre zijn die horloges van nu eigenlijk betrouwbaar in die metingen? Vind dat soort dingen eigenlijk best interessant :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:26

Ik heb een fit bit charge 3 die het dus voor mij bijhoud. In rust (bed) zit ik rond de 75 tot dat ik zeg maar ontbeten etc heb. Zodra ik dingen begin te doen gaat die boven de 100.

Voorbeeld van een dag zonder sport of intensieve activiteiten:

Afbeelding

Bij mij komt deze hoge hartslag door stress. Als ik zou sporten zou die ongeveer rond de 130-140 zitten gok ik, afhankelijk van de intensiviteit. Hartslag kan dus beïnvloed worden door een hoop factoren en wat gezond is voor jou dat kan jij alleen bepalen door waar jij je goed bij voelt.
43 in rust is wel echt heel laag, dat is zoals eerder vernoemd normaal de hartslag van een topsporter.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:07

Ik ging net eens even met mijn telefoon meten. Eerst gewoon met je vinger op je pols, kwam ik uit op 89. (Ja op het moment zit ik rustig maar heb ik spanning ergens voor :+ ) En daarna met mijn mobiel gemeten en ook exact 89 :D

Ik denk dat het vooral goed is dat je je eigen hartslag leert kennen. De ene heeft nou eenmaal een hogere hartslag. Al is 40 wel heel laag hoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:09

Die van mij is 70 in rust.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:16

DideH schreef:
In hoeverre zijn die horloges van nu eigenlijk betrouwbaar in die metingen? Vind dat soort dingen eigenlijk best interessant :j

Redelijk onbetrouwbaar, collega's van me doen veel onderzoek met die dingen waarbij sommige deelnemers er meerdere tegelijk dragen en het verschil is gerust 8-10 slagen per minuut. Helemaal prima voor de leuk, je kan bijv zien hoe gedurende je menstruele cyclus je hartslag in rust varieert, en dat als je harder fietst je hartslag hoger wordt, maar voor heel veel meer zou ik het niet durven gebruiken.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:20

Volgens mijn fitbit is mijn hartslag in rust tussen de 69 en 74 en met sporten heb ik pieken tot 170 of iets hoger en een maand of 2 geleden ruim 185. Nu is mijn hartslag rond de 89/105.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:22

DideH schreef:
Supertje schreef:

Die lage bloeddruk had ik vroeger tijdens pubertijd ook! Zijn we toen achtergekomen omdat ik duizelig werd als ik te snel opstond. Heb ik gelukkig nu geen last meer van.

Ook onbetrouwbaar.
Betrouwbaar meten kan alleen met de hand of met een goede hartslagband.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 14:27

Heb eens een beetje zitten kijken sinds gister. Als ik gewoon op de bank zit ofzo en niet ergens over loop te stressen dan is mijn hartslag wel trager dan de de secondewijzer op de klok. Zal op dit moment denk ik niet die 45 halen, maar heb inmiddels ook een vrij stressvolle baan; dus dat zou het verschil t.o.v. paar jaar geleden wel verklaren. Ga eens een paar keer echt een minuut lang meten d.m.v. pols en eens kijken wat dat doet.

Wel bizar dat die horloges dan zo van elkaar afwijken!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 22:39

Heb toch eens zo'n horloge aangeschaft toen er eentje van wat betere kwaliteit in de aanbieding was. Draag hem nu een maandje, ook tijdens trainingen en gewoon in rust/tijdens slapen.

Hartslagbereik (afwijkingen in apparatuur daar gelaten) ligt nu tussen de 38 in rust en geloof max. gemeten is 187 tijdens een training. Gemiddelde van een training ligt een beetje op 135-140 (gemeten over 1,5u). Wanneer ik gewoon ergens rustig zit (bijv. Op werk) laat hij ook dalen zien richting 43-44.

Weet niet wat ik er een beetje bij op moet tellen bij een horloge? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:42

Ik zit vrij hoog, rust 76, piek 178, normale inspanning (sporten) rond 160

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:00

Hartslag is zeer persoonlijk en zones moet je dan ook laten bepalen. Zelfs als je de maximale hartslag weet is dat niet alles zeggend om de zones te bepalen want met name ook het omslagpunt is belangrijk om te weten.
Het is ook niet zo dat je in de lage zones meer vet verbrand zoals vaak wordt beweerd. Percentage gewijs wel maar absoluut gezien zeker niet. Je hebt altijd en een vet verbranding en een glycogeen verbranding. hoe intensiever je sport hoe hoger het percentage glycogeen verbranding en dus hoe lager het percentage vetverbranding. Maar doordat je absoluut veel meer verbrand levert dat lage percentage absoluut meer op.
Rusthartslag is natuurlijk prima te meten door 30 sec je pols te voelen in rust x2. Voor maximale hartslag en omslagpunt moet je echt een test doen.
Pas een minuut na het hardlopen je pols meten zegt weinig omdat je hartslag in een minuut veel zakt (zeker als je een goede conditie hebt- want de snelheid waarmee je hartslag zakt na inspanning zegt zeker wel wat).
Voor een gemiddeld persoon van 24 jaar zijn de genoemde waardes vrij laag bij inspanning. Maar ja wie is er nu gemiddeld en hoe sterk heb je je ingespannen. Tussen de maximale hartslag op de fiets en hardlopend zit vaak 10 slagen verschil bij mannen en 15 slagen bij vrouwen. Maximale hartslag is dus ook nog eens sportgebonden ( zo ook omslagpunt en dus de zone verdeling).