Overgang met klachten. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Overgang met klachten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 15:10

Omdat ik mij al een poos niet zo ok voelde ben ik naar de HA gegaan om alles even te laten nakijken
Bloed etc.... Alle waardes zijn mooi maar toch zoveel klachten.

Na praten met mijn moeder en huisarts en op basis van m'n klachten wordt toch de conclusie getrokken dat het waarschijnlijk de overgang al is
Mijn moeder was 36, mijn tante was 36 en ook mijn oma was 36
Ik ben 39 en ervaar dus blijkbaar dezelfde klachten die mijn moeder destijds had
Mijn klachten lopen best uiteen maar de meest vervelende zijn toch wel de misselijkheid, de wegtrekkers en de hoofdpijn die ik er van ondervind

Zijn er hier dames die al in de overgang zitten? Ik hoorde dat het heel lang kan gaan duren (mijn moeder 10 jaar en mn tante 12 jaar)
Ik zie het echt niet zitten nog 10 jaar of zo zo deze klachten te hebben -O-

Wie heeft het ook en wat doen jullie er tegen/voor?

edit:
pil etc kan ik niet gebruiken, ik ben gesteriliseerd omdat ik dus niet tegen hormonen kan
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 24-06-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:13

Nog geen klachten(denk ik, bijna 48 jaar)

Maar als ik er erg veel last van zou hebben zou ik toch echt hormoontherapie doen.

Boras

Re: Overgang met klachten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:36

Ik heb er heel veel klachten van, sinds 6 jaar.
Heel ingrijpend. Nu gaat het langzaam beter merk ik.
Maar nog met terugvallen.

Voor mij desondanks geen hormoontherapie.
Dat is uitstel, geen afstel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:38

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:42

Ik kan absoluut niet tegen de pil, maar wel tegen enkel oestrogeengel, dat heeft dus qua anticonceptie geen werking, enkel oestrogeen is dat.
Estrogel heet dat, in België is het wel bij de apotheek op recept te krijgen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:08

Ben nu 55 en heb al ruim 2 jaar geen menstruatie meer dus ik denk dat ik de overgang achter te rug heb. Welke klachten ik heb gehad tgv de overgang? Geen idee want de meeste klachten in 'het lijstje' denk aan opvliegers, nachtzweten , slapeloosheid had ik al vanaf mijn eerste zwangerschap (en toen was ik zeer zeker niet in de overgang). Gewrichtsklachten is zelfs na de overgang juist erger geworden en de hartkloppingen zijn tgv ritme stoornissen die los van de overgang staan.
Dus voor mijn gevoel ben ik geruisloos door de overgang heen gekomen alleen dus het laatste jaar wel heel heftige menstruaties maar dat wil dus niet zeggen dat ik geen klachten heb gehad alleen schrijf ik die niet toe aan de overgang omdat ik ze ervoor (en erna?) ook heb.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:12

Je kan lucrin of zoladex aankaarten. Die leggen beiden je eierstokken stil. Helaas kan je dat niet lang gebruiken dus vaak word daarna gekozen voor het verwijderen van de eierstokken.

Dat is het enige waarvan ik weet dat het echt verlichting geeft. Sterkte

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:26

Bij mij begon het met 37 en ik mag mij tot nu toe gelukkig prijzen met hoe het gaat. Vorige week een paar keer een opvlieger gehad, maar heel kort. Ik gebruik al een paar jaar Ymea en dat werkt voor mij echt heel fijn. Niet meer 's nachts mijn bed uitdrijven en een stuk rustiger in mijn lijf. Hier zitten geen hormonen in verwerkt, het is plantaardig.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:45

Ja ik zit er nu middenin en ik heb er best last van. Zo'n beetje alle klachten die er bij horen behalve de opvliegers (hopelijk blijven die ook weg). Heel vaak duizelig, hartkloppingen, moe, stemmingswisselingen, pijn bij het vrijen, onwerkelijk gevoel, afwisselende ontlasting, gewrichtsklachten..... Ik slik er niets voor, ik overweeg wel om iets homeopatisch te nemen. Ik probeer me er verder wat op aan te passen. Als ik me een dag beroerd voel doe ik het die dag wat rustiger aan en de volgende dag gaat het dan meestal weer beter. Ik ben in een jaar nu 1x ongesteld geweest, die laatste keer was februari en ik hoop dat het nu weg blijft. :+ Iemand goede tips/ervaringen met homeopatische middeltjes?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:02

Wat vervelend dat je je niet oké voelt...
Hier ook vanaf ongeveer 37 klachten... Hoofdpijn, wisselende stemmingen, hartkloppingen, nachtelijk zweten...
Ik merk dat ik met goede vitamines -aangepast op mijn menstruatie- en magnesium een heel eind kom.
Nog niet altijd over, maar de scherpe randen zijn er gelukkig af...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:11

Sunrise19 schreef:
Je kan lucrin of zoladex aankaarten. Die leggen beiden je eierstokken stil. Helaas kan je dat niet lang gebruiken dus vaak word daarna gekozen voor het verwijderen van de eierstokken.

Zelf heb ik lucrin gebruikt en daar kom je juist (kunstmatig) door in de overgang..
Als je je eierstokken laat verwijderen kom je ook in de overgang.

Zou idd Ymea proberen. :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:12

Het is echt niet leuk, ik weet het, opvliegers en zweten en wat nog meer maar koop maar niet iets in de winkel want dat helpt niet, been there and doen that :7
Het enige dat hielp was een koud nat washandje!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 17:20

chanicha schreef:
Het is echt niet leuk, ik weet het, opvliegers en zweten en wat nog meer maar koop maar niet iets in de winkel want dat helpt niet, been there and doen that :7
Het enige dat hielp was een koud nat washandje!

had ik maar gewoon opvliegers dan was het niet zo erg
Maar ik heb echt wegtrekkers, totaal de weg kwijt, niet kunnen praten, gevoel van flauw vallen, dronken voelen etc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:22

Ik ben er inmiddels volledig doorheen. Is ook gecontroleerd. Vanaf jaar of 38 al begonnen met opvliegers enz. Menstruatie was geen graadmeter vanwege mirena.

Maar belangrijk is, laat oa schildklier en andere dingen nakijken of er niet iets anders gaande is. Veel klachten worden afgeschoven op overgang terwijl er gewoon iets anders aan de hand is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 17:27

karuna schreef:
Ik ben er inmiddels volledig doorheen. Is ook gecontroleerd. Vanaf jaar of 38 al begonnen met opvliegers enz. Menstruatie was geen graadmeter vanwege mirena.

Maar belangrijk is, laat oa schildklier en andere dingen nakijken of er niet iets anders gaande is. Veel klachten worden afgeschoven op overgang terwijl er gewoon iets anders aan de hand is.

Staat in OP, is nagekeken :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:29

Ah er staat van alles :+ wat precies getest? Ook je hormoonwardes?

Ben je bekend met voedselallergie overigens? Ik weet het maar rond begin overgangsklachten werd ik gevoeliger voor binnen krijgen. Oa misselijkheid. Ook cafeine vrije koffie viel minder lekker -O-

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 17:32

karuna schreef:
Ah er staat van alles :+ wat precies getest? Ook je hormoonwardes?

Ben je bekend met voedselallergie overigens? Ik weet het maar rond begin overgangsklachten werd ik gevoeliger voor binnen krijgen. Oa misselijkheid. Ook cafeine vrije koffie viel minder lekker -O-

uitgebreid bloed onderzoek met schildklier, bloedarmoede, suiker, etc etc, hele waslijst, tig buisjes :7 :+

heb nooit last gehad van voedselallergie, de misselijkheid gaat ook niet samen met iets specifieks eten, maar komt wanneer t zin heeft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:38

Vreselijk TS, misschien toch een bezoekje aan de gynaecoloog eraan wagen!

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:38

Hier zo'n 3 jaar geleden met lichte klachten, wel op een redelijk normale leeftijd, niet zo jong als jij. Maar jaar erna zulke hevige klachten gekregen dat ik het niet meer zag zitten en inmiddels dik een jaar met Femoston bezig, hst dus. En dat werkt! Maar zoals ik lees voor jou niet geschikt?
Wat mij ook iets hielp in de periode dat het wel al hevig was, maar niet genoeg en daarom doorgegaan op hst, is Famosan van A. Vogel. Dat haalde de ergste randjes er wel van af.
Heel veel sterkte in ieder geval, en ik hoop dat je snel "verlichting" kunt vinden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:44

AstridJ schreef:
Ja ik zit er nu middenin en ik heb er best last van. Zo'n beetje alle klachten die er bij horen behalve de opvliegers (hopelijk blijven die ook weg). Heel vaak duizelig, hartkloppingen, moe, stemmingswisselingen, pijn bij het vrijen, onwerkelijk gevoel, afwisselende ontlasting, gewrichtsklachten..... Ik slik er niets voor, ik overweeg wel om iets homeopatisch te nemen. Ik probeer me er verder wat op aan te passen. Als ik me een dag beroerd voel doe ik het die dag wat rustiger aan en de volgende dag gaat het dan meestal weer beter. Ik ben in een jaar nu 1x ongesteld geweest, die laatste keer was februari en ik hoop dat het nu weg blijft. :+ Iemand goede tips/ervaringen met homeopatische middeltjes?

Ja hoor, kijk maar naar mijn reactie pal boven die van jou. ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:34

MirandaFuego schreef:
Sunrise19 schreef:

Zelf heb ik lucrin gebruikt en daar kom je juist (kunstmatig) door in de overgang..
Als je je eierstokken laat verwijderen kom je ook in de overgang.

Zou idd Ymea proberen. :j

Klopt, maar daarnaast kan je nog andere medicatie krijgen om de klachten mild te laten zijn. Ik heb tot nu toe alleen maar positieve verhalen gelezen. Maar goed wel bij mensen met pmdd dus dan is je leven sowieso al kak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:55

De huisarts kan laten testen op de FSH gehalte en evt op je oestrogeen level in je bloed.
daaraan is te zien of je in de overgang bent.
Citaat:
Tijdens de overgang maken de eierstokken minder van het hormoon oestrogeen aan. Hierdoor krijgt de hypofyse, een kliertje in de hersenen, een seintje om FSH (Follikel Stimulerend Hormoon) aan te maken. Hiermee probeert de hypofyse de eierstokken aan te sporen meer oestrogeen aan te maken. Is het FSH-gehalte in het bloed verhoogd, dan kan dit duiden op de overgang. Naast het FSH-gehalte kan de arts een bepaling naar oestrogeen (estradiol) verrichtten. Deze waarde is laag bij vrouwen in de overgang, omdat de eierstokken geen eicellen meer dragen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:01

Ik gebruik soja capsules. Soja bevat natuurlijk oestrogeen. Aziatische dames hebben veel minder overgangsklachten omdat er in de Aziatische landen veel soja gegeten word. Ik kan ook niet tegen hormonen en ben ook gesteriliseerd. Deze capsules helpen bij mij heel goed.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:31

Vrouwenmantel thee. Voor een paar euro heb je een zak bij De tuinen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:09

Ik heb geen homeopathie of "middeltjes" gebruikt, ik heb een orthomoleculaire arts om een verhaal met kop en staart gevraagd.

Bij mij ging het over de bijnieren, die een deel van het werk van de eierstokken moeten overnemen. (Dat is een gewoon aspect van de overgang - we waren nog enkel in het stadium 'kijken of er gebeurt wat er hoort te gebeuren'.)

...mijn bijnieren vonden - zo bleek uit diagnostisch onderzoek - dat te veel gevraagd.

Dus heb ik carnitine geslikt om de bijnieren te helpen - dat zette zoden aan de dijk.