Mirena spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mirena spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:22

Aangezien ik zojuist een mirena spiraal heb opgehaald begin ik hem nu toch echt een beetje te knijpen.
Hoe zijn jullie ervaringen met het plaatsen qua pijn etc en daarna?

Ik zit momenteel al 8 a 9 jaar aan de pil maar ik merk dat ik hiermee een emotieloos bommetje ben die nogal snel uitschiet qua boosheid. :Y) Mijn libido heeft ook heel erg het gebouw verlaten dus de huisarts heeft dit voorgesteld. Ben nu dus alleen erg bang voor het plaatsen door alle horror verhalen.

_activeme

Re: Mirena spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:29

Ik heb de mirena 3 jaar geleden laten plaatsen. In het begin vond ik echt ook mega spannend! Ik moest van te voren een paracetamol innemen zodat deze de erge pijn zou wegnemen. Ik was deze dus vergeten en de pijn van het plaatsen viel reuze mee.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:32

Zelf een koperspiraal laten plaatsen en vond dit erg meevallen qua pijn. Prettig is het niet, maar op één flinke steek na was het zo voorbij. Helaas na 6 maanden er weer uit moeten halen omdat mijn lichaam het niet accepteerde en ontstoken raakte, dát zorgde wel voor helse krampen die bleven aanhouden. :')
Eruit halen was overigens helemaal niet pijnlijk, daarna vooral een opluchting er vanaf te zijn. :+

Maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken, zelf douwde ik 2 aleve's erin van te voren voor de zekerheid. Goed blijven ademhalen en ontspannen en het zit erin. :)
Daarna vooral hopen dat je lichaam het accepteert, maar in de meeste gevallen gaat dat ook goed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:37

Ik heb 3 mirena's gehad, en het plaatsen is geen lolletje, maar horrorscenario was 't bij mij alle 3 de keren niet.

Paracetamol van te voren vast innemen helpt wel trouwens.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:46

Hier ook mirena,
Plaatsen was niet dat ik zeg van morgen laat ik er nog maar plaatsen bij wijze van.
Maar verder ben ik geen fan van de spiraal. Het heeft bij mij 3,5 jaar geduurd voordat die normaal zn werk deed.. daarvoor was ik heel onregelmatig ongesteld, dan om de week, dan netjes na 4 weken, dan duurde het 3 weken voor ik er vanaf was.

De pil had ik hiervoor omdat ik erg veel last van de menstruatie had, heel veel bloedverlies, en ik werd er heel erg ziek van. Met de pil had ik dit niet, maar met de mirena is dit zeker de eerste 3,5 jaar heel duidelijk aanwezig geweest. (Ik moest over van de pil naar een spiraal, ivb met medicatie die ik nu niet meer heb.)

Nu word ik niet meer ongesteld, maar ik voel wel als het de periode is. Dan heb k hoofdpijn, vreetbuien, en ben ik moe en kom niet bij geslapen.

Op deze manier van het laatste (bijna) jaar zit ik het spiraaltje wel uit. Maar voor mij geen nieuwe.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:46

Eerste keer was ik 10 toen ik hem kreeg. Waren nog niet zo lang op de markt toen, en voor de gyn de eerste waarbij ze hem plaatste die nog geen kind(eren) had gehad.

Het aanprikken van de baarmoeder gaf mij een gevoel van flauwvallen. Maar echt pijn? Nee. Hooguit een wat zeurend gevoel in je onderbuik.

Verwijderen nergens last van gehad.
Reden van verwijdering, mijn lichaam had hem te eigen gemaakt en zat weefsel overheen gegroeid.

Daarna kindje gekregen. Daarna niets gevoeld van het plaatsen van de mirena.

Alleen kan ik helaas niet meer tegen kunstmatige hormonen en mag ik niets meer van dat.

Jammer wat de mirena verder was ideaal. Geen menstruatie etc

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:54

Ik heb hem nou sinds eind vorig jaar
Zetten heb ik wel behoorlijk last van gehad. Mijn baarmoeder ligt in een bochtje en de huisarts lukte het niet. Dus uiteindelijk is hij door de gynaecoloog geplaatst. Paar dagen na die tijd ook nog regelmatig wat steken gekregen. Maar nu is het ideaal!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:57

Aangezien je denk ik niet alleen de goede verhalen wil.

Zowel scrolt dan maar door haha

Ik heb ook een mirena spiraal gehad.
Zetten was bij mij ontzettend pijnlijk, Maar niet te vergelijken met de pijn die ik daarna gehad heb.
Na het zetten kreeg ik al snel buikpijn was normaal was mij gezegd. Duurt een paar dagen en dan is het over. Aantal dagen verder zat ik weer bij de dokter. Zoveel buikpijn heb toen pijnstillers gekregen en al vast een recept voor tramadol. Deze even ik paar dagen later dan ook opgehaald. Week later nog steeds pijn. Echo ingepland. Nee spiraal zat goed. Overleg met de dokter. Ja zo wil het ook niet we gaan hem er uit halen. Bleek dus mijn hele baarmoedermond geïrriteerd ontstoken te zijn. Toen dat ding er uit was al druk minder pijn. Voor mij dus nooit meer.

Maar verder wil ik je niet bang maken hoor haha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:00

Het ligt eraan of je al een keer een kindje hebt gehad.
Eerste keer dat ik hem liet zetten, was ik nog geen moeder. Het zetten was pijnlijk en ik ben flauw gevallen. De pijn was even heel heftig en daarna viel dat mee, maar mijn lichaam schakelde zichzelf even uit volgens de huisarts. De dagen daarna had ik alleen wat menstruatiepijn.

De tweede keer liet ik hem zetten na mijn 2 kinderen. Was nagenoeg pijnloos en nergens last van gehad.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:20

ik heb mijn 3e en vond het allemaal erg meevallen alle keren... het is net een lichte wee die je heel even voelt, maar niet echt pijnlijk.
Ik wil eigenlijk nooit meer anders! Nergens meer last van en geen menstruatie meer! ik had alleen de 1e dag een beetje buikpijn

moet nu binnenkort voor mijn 4e spriraaltje gaan en dat is nogal een "probleem" aan het worden
Mijn huisarts zet ze opeens niet meer, maar verwijdert ze wel.... dit ivm tijdgebrek en plek... erg vreemd allemaal, want het verwijderen kan wel en dan lig je daar al en het inbrengen is nog geen 5 minuten tijd
(het verwijderen en inbrengen kost ook ongeveer maar 10 min tijd net als een normale afspraak)
Nu moet ik dus voor het inbrengen speciaal naar het ziekenhuis en dan zijn de kosten opeens 375,92 euro, wat dus meteen mijn hele eigen risico kost.... erg bizar!! want bij de huisarts kost het niets en alle andere huisartsen bij ons in de buurt plaatsen dit nog wel....

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:27

Ervaring is bij iedereen anders, dus ik zou me niet gek laten maken door horror verhalen. Zelf heb ik er 1 gehad vorig jaar en het zetten was echt pijnlijk, maar ik was dan ook heel erg zenuwachtig en ik dacht, ik doe dat wel even alleen. Mijn advies, neem iemand mee voor een beetje steun.

Spiraal was verder ook niks voor mij, ik werd gewoon elke maand ongesteld en had steeds paar dagen ervoor hele erge pijn (soort wee-achtig). Dit werd elke maand een beetje erger, moest bijna dagelijks pijnstiller slikken en toen heb ik hem na 6 maanden eruit laten halen. Dat deed dan weer helemaal geen pijn gelukkig!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:35

Heb mijn vijfde inmiddels. Ideaal, nooit ongesteld haha. Het plaatsen (of verwisselen) kijk ik elke keer weer ontzettend tegenop en iedere keer is het echt niks. Niet pijnlijk tijdens of na het plaatsen, echt nergens last van. Ik vind de eendenbek vervelend maar wat er daarna gebeurt voel ik echt niet.
Mijn oudste dochter twijfelt er nu ook over omdat ze steeds door de pil heen breekt en veel last heeft van haar menstruaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:54

Fijn om de goede en minder goede verhalen te lezen. Ik zie echt enorm op tegen het plaatsen maar ik moet het toch echt maar een keer gaan doen.

Hoop wel dat ik niet zoveel last krijg van het ongesteld zijn zoals bij sommige hier. In theorie zou dit minder moeten worden heeft mijn huisarts gezegd.

Hoe zit het met de controle na het plaatsen? Wat doen ze dan precies en is dat ook een naar gevoel?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:58

ik heb hem drie maand geleden laten zetten, gewoon bij de huisarts, ik vond het heeel erg meevallen.
De dag van plaatsen heb ik van te voren 2 paracetamol genomen en was er niks aan de hand, half 9 laten zetten, 9 uur op werk begonnen en nergens last van gehad.

dag daarna een beetje het gevoel gehad van ongesteldheids buikpijn.

2 weken later nog een keer 'ongesteld' geworden, weinig bloedverlies maar wel hevige buikkramp en sinds dien ook niet meer ongesteld geweest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:00

Het plaatsen vond ik vreselijk, echt heel pijnlijk.
Maar ik zou het zo weer doen :+

Controle vond ik niet zo erg, gaan ze met een inwendige echo meestal en dat is niet zo zeer prettig maar prima te doen.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:05

Ik heb er inmiddels 3 gehad en het plaatsen was geen pretje maar dat is maar heel even. Het gemak de jaren erna maakt dat ruimschoots goed.
Inmiddels moet ik mijne weer laten vervangen maar mijn huisarts wil nu niet meer eruit halen en nieuwe plaatsen in één afspraak. Hij wil hem eruit halen en dan twee maanden later nieuwe plaatsen, dit zou beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het in het ziekenhuis wel in 1 afspraak, want dan ga ik een verwijskaart vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:07

joykel schreef:
Ik heb er inmiddels 3 gehad en het plaatsen was geen pretje maar dat is maar heel even. Het gemak de jaren erna maakt dat ruimschoots goed.
Inmiddels moet ik mijne weer laten vervangen maar mijn huisarts wil nu niet meer eruit halen en nieuwe plaatsen in één afspraak. Hij wil hem eruit halen en dan twee maanden later nieuwe plaatsen, dit zou beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het in het ziekenhuis wel in 1 afspraak, want dan ga ik een verwijskaart vragen..
In het ziekenhuis is wel zeer duur lees ik hierboven!

Even specifiek nog, hoe is die eendenbek? Ik denk dat dat mij nog het meeste angst geeft. :+

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:11

naomiiiii schreef:
joykel schreef:

Even specifiek nog, hoe is die eendenbek? Ik denk dat dat mij nog het meeste angst geeft. :+

De eendebek had ik geen last van. Mijn HA verwarmde hem een beetje en met glijmiddel was er geen enkel probleem. Je moet alleen wel proberen te ontspannen. Als je alles heel erg aanspant lukt het niet, maar dat is bij seks natuurlijk ook zo.

Ik heb de Kyleena en had flink last bij en na het plaatsen. Heb wel een maand continue wat krampen gehad. Hij zit nu bijna 2 jaar en ik ben er zo blij mee! Ik word ook niet meer ongesteld! *\o/*

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:12

Ik heb hem sinds begin januari. Het zetten heeft bij mij echt veel pijn gedaan. Heb 2 weken op pijnstillers geleefd.

Het was het wel waard. Waar ik normaal een 3 dagen 2 aleve feminax per keer slikte als ik ongesteld was, heb ik nu veel minder pijn en slik ik meestal niks meer.

Ik had gehoopt niet meer ongesteld te worden. Maar helaas, maar ik wist natuurlijk vooraf dat dit niet bij iedereen zo is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:13

naomiiiii schreef:
joykel schreef:

Die eendenbek vind ik helemaal niet erg, beetje onprettig maar niets speciaals ;)

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:18

de eendenbek vind ik ook totaal niet erg. maak je daar niet te druk om!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:26

Plaatsen was beide keren geen feestje. Maar ik heb dan ook geen pijnstillers gebruikt beide keren. Ga ik de volgende keer dus echt wel doen. Met 1 dag was het wel over bij mij. Ik heb geen doorbraakbloedingen gehad. En ben al 6 jaar niet meer ongesteld geweest nu. Ik vind het heerlijk. Nooit de pil vergeten en nooit meer ongesteld *\o/*

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:53

Hier van tevoren ook wat paracetamol genomen en ik vond het plaatsen goed te doen. Deed even pijn, maar dat is nog geen minuut.
2 dagen lichte kramp gehad en geen dag meer ongesteld geweest.
Verwijderen vond ik vervelender :j

Straks na deze baby gaat er weer een spiraal in, hopelijk dan weer ongesteldloos :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:13

Ik ben ‘bezig’ aan mijn tweede Mirena, ben super tevreden! Het zetten, tja het zijn even twee steken van menstruatie achtige kramp. Niet fijn maar ook niet verschrikkelijk of ondraagelijk. Mijn huisarts verteld altijd uitgebreid wat ze doet, waar het voor is, wanneer ik even een steekje kan voelen etc. Heel interessant!

Nacontrole is bij mij gedaan dmv inwendige echo bij de gyn. Stelde niks voor eigenlijk.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:13

Ik heb hem 2 jaar geleden laten plaatsen, wel bewust voor het ziekenhuis gekozen ipv de huisarts. Van te voren een ibuprofen genomen. Plaatsen is niet echt heel erg prettig maar bij mij viel het allemaal wel mee, daarna ook nog de stad in gegaan en gewinkeld. Het is echt per persoon afhankelijk, ik maakte mij na allemaal verhalen te hebben gelezen op internet super druk maar bij mij viel het mee terwijl een vriendin van mij wel flauwviel. Ik ben daarna echt een enkele keer nog ongesteld geweest en dan is het echt heel weinig.