Huidverzorging zonder irriterende/overbodige stoffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Huidverzorging zonder irriterende/overbodige stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:26

Sinds kort ben ik mijn huidverzorging onder de loep gaan nemen omdat ik last bleef houden van puistjes en acné. Ik kwam er daarbij achter dat er verschrikkelijk veel stoffen in mijn gezichtsverzorging zitten die juist tegen mijn huid werken, of overbodig zijn. Daarom dit topic, ik hoop anderen hiervan bewust te maken en samen de lijst met ingrediënten en goede producten uit te breiden. Een mooie huid geeft je zelfvertrouwen!

Stoffen die je niet in je verzorging wil hebben:

Alcohol denat (ook wel SD alcohol, ethanol, ethyl alcohol, methanol, benzyl alcohol en isopropyl alcohol)
-Wat is het: het droogt de huid uit en triggert talgproductie waardoor acné kan verergeren. Het geeft in toners en lotions het “lekker fris” gevoel en wordt gebruikt om stoffen te emulgeren.
-Uitleg: Als deze stof in de eerste 5 ingrediënten op de lijst zit kan je het product beter laten staan, het zal je huid uitdrogen en talgproductie verhogen. Als het in de laatste 1/3e van de ingrediënten lijst staat is deze stof niet erg; het is dan alleen gebruikt om andere stoffen te laten emulgeren en de hoeveelheid is zodanig weinig dat je huid er niet veel van merkt.
-Alcohol soorten die wél in je product mogen zitten zijn: cetyl alcohol, cetearyl alcohol, myristyl alcohol en behenyl alcohol. Deze alcoholen zijn vet en drogen de huid niet uit.

Handig schemaatje om ze uit elkaar te houden:
Afbeelding

Dimethicone (dimethiconol)
-Wat is het: Deze stof is nogal omstreden in de beauty wereld. Het is een goedkoop middel wat ervoor zorgt dat een product makkelijk smeerbaar wordt en het geeft een lekker zacht gevoel aan je huid. Het sluit je huid gedeeltelijk af (als een soort gaas) waardoor vocht in je huid blijft en schadelijke stoffen van buitenaf minder doordringen in de huid. Nadeel hiervan is dat poriën kunnen verstoppen wat puistjes en acné triggert.
-Uitleg: Als je deze stof gebruikt is het belangrijk dat je je huid schoon maakt met een reiniger op olie basis aangezien deze stof water resistent is. Ook is het beter deze stof niet te smeren op een open huid, het kan dan een allergische reactie veroorzaken.
-Siliconen die niet veel kwaad kunnen zijn cyclomethicone (verdampt aan de lucht) en dimethicone copolyol (wateroplosbaar).

Parfum (fragrance)
-Waarom niet: Kan jeuk, roodheid en irritatie veroorzaken. Het is een irriterende stof die je huid makkelijker vatbaar maakt voor ontstekingen.

Sodium Lauryl Sulfate (SLS) en Sodium Laureth Sulfate (SLES)
-Wat is het: SLS is een reinigingsproduct, het wordt gebruikt omdat het goedkoop is en producten laat schuimen. Het is een agressieve reiniger die ook wordt gebruikt om te ontvetten. Het irriteert je huid, ogen en longen maar dringt ook de huid in en kan via de bloedbaan terecht komen in organen.

Parabenen (ethylparaben, methylparaben, butylparaben, propylparaben, en isobutylparaben)
-Wat is het: Parabenen zijn conserveermiddelen; het wordt gebruikt om bacteriën en schimmels te doden, zo blijft een product langer houdbaar. Ook dit is een omstreden stof; het is goedgekeurd door de overheid en in de vele onderzoeken die gedaan zijn is het niet schadelijk gebleken maar de stof wordt wel teruggevonden in tumoren en (borst)kanker. Er wordt vermoed dat parabenen een hormoonstof nabootsen en zo de hormoonregulatie ontregelen. Dit is niet aangetoond met onderzoeken.

Triclosan
-Wat is het: Het is een krachtige antibacteriële en schimmelwerende stof. Het is alleen zo agressief dat het alle bacteriën dood, waaronder ook de goede waardoor risico op infectie verhoogt. Het werkt hormoon verstorend en draagt bij aan antibioticaresistentie. In het aquatisch milieu dood het micro-organismes zoals algen. Deze stof is in Amerika al verboden.

Microplastics (polypropeen (PP), polyethyleen (PE), polyethyleentereftalaat (PET), nylon, PTFE (Teflon) en polymethyl methaacrylaat (PMMA).
-Wat is het: Deze mini plastic deeltjes worden vaak toegevoegd vanwege hun schurende werking. Denk hierbij aan scrubs, tandpasta en reinigingsmiddelen maar ook make-up en kleding.
-Uitleg: Voor ons is het in 1e instantie niet zo schadelijk als je het niet inslikt. Wel is het zeer schadelijk omdat het in het water terecht komt, de zuiveringsinstallaties kunnen de minuscule deeltjes namelijk niet uit het water filteren waardoor het ook in de zee terecht komt. Daar trekken de microplastics giftige stoffen aan waardoor ze toxisch worden. Kleine zeedieren eten deze microplastics op maar kunnen deze niet uitscheiden (plastic hoopt op in hun lichaam) waardoor ze of sterven, of als ze voor consumptie worden gevangen eten wij al deze plastics op.

Andere stoffen die een (licht) irriterende werking op je huid kunnen hebben:
-Geurstoffen linalool, citronellol, geraniol, citral, benzyl salicylate
-Balsam of Peru
-Bergamot
-Cinnamic acid
-Eucalyptus
-Kamfer
-Lavendel
-Geranium
-Tea trea olie
-Witch hazel
-Ylang ylang
-Oxybenzone
-PABA
-Propylene glycol
-Sodium lauryl sulfaat
-Aceton
-Methyl nicotate

Schone producten zonder deze toevoegingen:
-Squalan, huidverzorging: http://www.squalan.com
-Nuud, deodorant: http://www.nuudcare.nl
-Slurp NIACID, post-acne: http://www.slurp.co.kr
-Jacob Hooy Collagen serum, hyaluronzuur, https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... uid=011023

Als jullie nog toevoegingen hebben: graag! Ik hoop samen met jullie de lijst met “schone producten” te kunnen uitbreiden zodat er voor ieder wat wils is.

magda_90

Re: Huidverzorging zonder irriterende/overbodige stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:38

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:43

Ik gebruik producten van botanical beauty. Een vriendin van mijn gebruikt in haar schoonheidssalon alleen maar producten waar geen troep in zit. Ik ben er super blij mee. Sinds ik het gebruik is mijn huid er een stuk rustiger van geworden.
Ik heb ook last van een soort psoriasis plekken. Sinds ik dit gebruik, is het bijna weg.

Ik ga vrijdag weer naar haar toe. Ik zal eens kijken wat voor merken ze nog meer gebruikt :)

https://www.botanicalbeauty.nl/

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:13

Ik gebruik amandelolie tegen een droge huid (ook gezicht). Trekt aardig snel in.