Snel van verkoudheid af komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Snel van verkoudheid af komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 08:29

Sinds vorig weekend ben ik verkouden. Het begon met keelpijn, en momenteel heb ik vooral last van hoesten/vastzittend slijm en een verstopte neus.

Morgen moet ik werken, ik ga filmen bij een huwelijk, en ik vroeg me af of er middeltjes zijn waardoor het hoesten even een dag minder/over is.

Mijn oma had altijd van die goede trucjes daarvoor. Maar er zijn vast ook nog wat bokkers met goede tips :D

hoikimmmy

Re: Snel van verkoudheid af komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:31

Mijn vriend eet altijd grapefruit, schijnt bij hem erg te helpen. Ik lus het alleen niet dus pers altijd wat sinaasappels, citroen en grapefruit. Dan voel ik me vaak al gauw wat beter.

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:33

Ik overleef dat altijd op een pakketje van:

- neusspray (om goed te kunnen slapen, want slaap is het beste medicijn :+ )
- hoestdrank of strepsils
- evt paracetamol
- vicks (of pepermuntolie op een zakdoekje druppelen)
- een paar keer per dag drink ik grog. Dit is een drankje dat bestaat uit zwarte thee met flink wat bruine suiker en sap van een halve citroen. Zo heet mogelijk drinken. Fijn als je grieperig bent, niet te drinken als je je wel goed voelt :')

Beterschap!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:35

Darolan (zonder recept te halen bij de apotheek) werkt erg goed tegen hoest

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:42

En anders een theetje trekken van gember, citroen en flink wat honing. Niet te pruimen, maar werkte wel altijd heel goed als ik het toneel op moest.

Succes met filmen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:40

Zonder hulpmiddeltjes duurt het 2 weken, met hulpmiddeltjes duurt het 14 dagen.
Aldus een collega/apotheker toen ik eens om advies vroeg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:07

Ik heb dit jaar al twee keer een verkoudheid flink geremd, ik was er met een week van af de eerste keer en twee dagen de tweede keer (omdat ik toen eerder begon), met tijm infusie en flink knoflook en kerrie eten.

Tijm infusie, oftewel heet water met tijm. Doe er honing in, want het kan bitter zijn als het sterk is.
Heet water met gember is ook goed en wat we bij paarden gebruiken, foene griek, helpt ook gewoon bij mensen.
Knoflook is bacterie dodend, en kan ook helpen, maar de meeste verkoudheden komen van een virus.

Hier in Portugal geloven ze trouwens heilig in geraspte wortel met bruine suiker, dat schrijft de dokter zelfs voor om eerst te proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 10:36

Heel veel goede tips al :D

Citrusfruit heb ik nog in huis, dus lekker wat uitpersen zometeen.
En ik ga zeker wat thee proberen. Ik ben gelukkig een makkelijke thee-drinker, lust bijna alles, dus waarschijnlijk vind ik al jullie heksendrankjes nog lekker ook :')
Hoestdrank, paracetamols en vicks heb ik ook in huis. En het stoomapparaat staat ook klaar, straks maar eens proberen.

Knoflook en kerrie zal ik ook proberen, baat het niet dan schaadt het niet :D En een lekkere lentil dahl schotel ofzo gaat er altijd wel in :9

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:44

Trachitol is het enige wat bij mij de kriebel en hoest vermindert. Verder kan honing, drop, gember en kamille helpen. Vermijd even dingen zoals melk producten en chocolade die het slijm juist dikker maken. En een flinke dosis vit c en daarnaast wat extra zink en magnesium helpt bij mij altijd om sneller te herstellen!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:45

Tegen het hoesten en voor het slijm kun je bronchostop halen, is er zowel in siroop als zuigtabletten. Die laatste zijn denk ik als je aan het werk bent het handigst. Ze zijn zowel voor droge hoest als voor slijmhoest geschikt en tijdens het werk handiger dan theevarianten.

Als ik verkouden ben, drink ik meestal 'thee' van verse citroensap met verse gember en een beetje honing. Zowel salie als tijm kun je ook thee van zetten, idd wel met wat honing als het bitter wordt.
Neem als je ook neusverkouden bent ook een flesje zoutoplossingspray mee evt afwisselen met 3x per dag gewone neusspray. Van die laatste gebruik ik trouwens gewoon de kinderversie, die werkt bij mij net zo goed, maar is de helft lager gedoseerd en daarmee iets minder heftig op je slijmvliezen.

Wat betreft knoflook en pittig eten, het schijnt dat ze in landen met een pittige keuken minder snel verkouden zijn dan hier in het Westen, dus ik zou er ook nog een pepertje bij doen. De capsicum in pepertjes, die trouwens ook in de klassieke Fishermen's Friend zit, schijnt ook goed te helpen.

Het zijn wel allemaal middeltjes om de klachten wat te verlichten, niet om sneller van je verkoudheid af te komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:30

Dat hete eten is slijm oplossend en zet alles "open".

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:42

Wat ik nog mis qua tips: water, water, water. Helpt echt het allerbeste om je afvalstoffen af te voeren en is fijn voor je keel. Sws minimaal 2 liter drinken op een dag doet je lichaam goed ook ter preventie van allerlei ellende.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:50

Codeïne tablet tegen de hoest. Maar dat is volgens mij niet zonder recept te verkrijgen, is nogal troep.

Strepsils voor de keelpijn, en Otrivin duo neusspray! Die vind ik erg fijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:56

Het zit misschien tussen m'n oren (gezellig naast het snot :D) maar de echinaforcedruppels en tabletten werken bij mij wel goed bij verkoudheid.