Teek oog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Teek oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:49

Oké, hoe krijg je dit voor elkaar zou je zeggen :+

Mijn hond had een teek, die ik zojuist heb weg gehaald. Hij zat er al een minimaal een aantal uur, maar had net thuis pas de tekentang bij de hand.
Beest eruit gehaald en op een papiertje gelegd. Echter leefde hij nog en wil ik hem met de tang plat/dood drukken. Beest klapt uit elkaar en ik voelde gewoon letterlijk de spetters in mijn gezicht :r
Mijn oog begon direct te branden. Ik heb het een tijdje onder de kraan gehouden en oog goed uitgespoeld.
Het blijft alleen branden. Kan dit kwaad? Ik bedoel het is geen teken beet maar geen idee of je zo ook de ziekte van Lyme kunt krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:54

Ik zou het echt niet weten... Op google vind ik ook niet echt iets := Er moet toch eens 1 de eerste zijn...

Ik zou denk even met de assistent van de huisarts bellen voor advies. Juist omdat het nog brand. Hoe denken andere bokkers daar over?

Anoniem

Re: Teek oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:56

Huisartsenpost even bellen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:01

Oh bah wat naar, teken zijn van die gore beestjes.
Ik zou het ook niet weten of het kwaad kan, huisartsen post bellen is misschien wel een idee.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:03

Ik zou ook even de huisartsenpost bellen. Normaal wordt de bacterie die de ziekte van Lyme geeft overgedragen via de speekselklieren van de teek, maar nu heb je rechtstreeks bloed en andere sappen van het diertje in je oog gekregen en is de migratie van de bacterie naar de speekselklieren niet nodig geweest. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat deze teek besmet was met Borellia maar je kan misschien maar beter zijn met een tetracycline antibiotica kuurtje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:48

Oh bah, hoe krijg je het voor elkaar? Inderdaad even de huisartsenpost bellen voor de zekerheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:49

Oei.. Niet handig.

Vocht wat via je oog bii je terecht komt kan heel makkelijk ziektes overdragen.

Ik zou zeker niet wachten en er even een belletje aan wagen naar de huisartsenpost.

Vervelend voor je zeg!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:10

Tip voor de volgende keer: bakje pakken, beetje afwasmiddel en water mengen en daar de teken in gooien. Zo deden wij het altijd bij de dierenartspraktijk.

Hoe is het nu met je oog? En heb je de hap al gebeld voor advies?

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:18

‘Oogletsel’ altijd bellen naar HAP als je twijfelt! Spoelen is in dit geval denk ik de beste optie geweest, heb je nog gebeld? Hoe is het nu?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:18

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 09:30

Ik voelde me echt dom :+

Heb gisterenavond toch nog gebeld. Ze verwacht niet dat er wat aan de hand is. Ze zei ook als je een teek die je gebeten heeft direct weghaalt is er ook geen gevaar. Had er goed aan gedaan om mijn oog uit te spoelen.
Als ik minder zicht kreeg of me niet lekker ging voelen moest ik toch even terugbellen.

Het brand niet meer in ieder geval, en merk ook niks. Ze moest er wel om lachen, was ook de eerste keer dat ze dit hoorde :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:40

Waarom dom voelen voor iets wat je niet kent? ;) Het is niet alsof heel internet vol staat met deze vraag... En de assistente had het ook nog nooit gehoord.

Goed dat je hebt gebeld!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:50

Booooo schreef:

Heb gisterenavond toch nog gebeld. Ze verwacht niet dat er wat aan de hand is. Ze zei ook als je een teek die je gebeten heeft direct weghaalt is er ook geen gevaar. Had er goed aan gedaan om mijn oog uit te spoelen.
Als ik minder zicht kreeg of me niet lekker ging voelen moest ik toch even terugbellen.

Het brand niet meer in ieder geval, en merk ook niks. Ze moest er wel om lachen, was ook de eerste keer dat ze dit hoorde :=

Waarom zou een teek die er kort zit, maar wel heeft gebeten, niet gevaarlijk zijn?

Ik (met lyme) zou in jou geval echt anti biotica willen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt als je wel besmet bent. (Zeker wanneer je niet gelijk klachten krijgt, maar het wel in je bloed zit)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:16

sneeuwpop schreef:
Booooo schreef:

Waarom zou een teek die er kort zit, maar wel heeft gebeten, niet gevaarlijk zijn?

Ik (met lyme) zou in jou geval echt anti biotica willen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt als je wel besmet bent. (Zeker wanneer je niet gelijk klachten krijgt, maar het wel in je bloed zit)

Een teek heeft 24-48 uur nodig om de Borellia bacterie naar de speekselklieren te laten migreren. Maar, nu heb je direct contact gehad met bloed van de teek, die overdraag tijd is dus niet nodig geweest. Ik weet dus niet of de assistente helemaal correct is geweest met haar redenatie. Je hebt ook geen beet die je in de gaten kan houden op de typische kring... Zou toch echt een Ab kuurtje willen hebben eerlijk gezegd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:18

Ik ga mee met bovenstaande adviezen.
Ik zou toch ook echt even een preventief kuurtje willen!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:21

Jolliegirl schreef:
Ik ga mee met bovenstaande adviezen.
Ik zou toch ook echt even een preventief kuurtje willen!

Eens! Beter het zekere voor het onzekere.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:30

Ik zou in deze gewoon op de hap vertrouwen ts!
Er is geen bloed op bloed contact geweest, dan was het risico wat groter, je oog heeft juist gedaan wat het moet doen, en zorgt dat 'het onbekende' uit je oog verdwijnt en je hebt daar een handje mee geholpen met spoelen.In deze kun je denk rustig afwachten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:31

Sunnda schreef:
Er is geen bloed op bloed contact geweest, dan was het risico wat groter, je oog heeft juist gedaan wat het moet doen, en zorgt dat 'het onbekende' uit je oog verdwijnt en je hebt daar een handje mee geholpen met spoelen.In deze kun je denk rustig afwachten.

Nee er is bloed op slijmvliezen geweest. Net zo risicovol.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:40

Ik zou in dit geval ook een preventieve antibiotica kuur willen. Liever het zekere voor het onzekere, ze kunnen zoveel nare ziektes bij zich dragen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:52

Sunnda schreef:

Geef alsjeblieft geen advies wat niet klopt.

Bloed op slijmvlies is net zo gevaarlijk!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:19

Je kan teken ook tussen plakband stoppen en dan weggooien in de kliko. Dat vind ik het makkelijkste

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:23

En de borrelia-bacterie is niet het enige wat teken kunnen meedragen.
TS, ik zou er ook op staan om een preventieve kuur te krijgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:19

Ik denk niet dat die assistente goed heeft nagedacht.
Hoef het niet te herhalen want het staat hierboven al prima waarom ze doorgaans er vanuit gaan dat de teek kort kan blijven zitten zonder gevolgen.
Nu heb je echter zijn hele inhoud laten spatten en dan ook nog op een weefsels wat weinig barrière heeft: hoornvlies. Ik zou zeker een kuur vragen. Als deze teek besmet is met borrelia en co-infecties heb je een grote kans dat je nu iets opgelopen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:27

Oh bah wat een verhaal..
Wat ik altijd doe is het kopje van de teek eraf branden met een aansteker..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 17:13

Oehh als ik jullie reacties lees word ik best een beetje bang.

Ik denk dat ik morgen dan even mijn eigen huisarts bel. Liever het zekere voor het onzekere inderdaad, ik ben ook 4 maanden zwanger dus wil geen risico lopen.