Vaccinaties

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:26

secricible schreef:
Ik heb geen idee waar die stukken zijn Pien. Ik heb ze nooit gezien, weet niet wat er in stond dus kan het ook niet voor je checken. Ik zie wel echt bergen artikelen over analfylactische shock, het feit dat je extra moet opletten bij kinderen met (risico op) kippen-eiwit allergie enz.

Verder ben ik wel met je eens dat er een twee kampen idee ontstaat hier. Heb dat ook eerder genoemd. Ik merk dat als er extreme anti-vaxxers zijn met bepaalde ideeën juist de ruimte voor nuance verdwijnt. Voorheen was er veel meer nuance.


Ik heb nog geen “ extreme anti- vaxxers “ voorbij zien komen hier.? Wel een meerderheid van vrij dominante pro- vaxxers die het graag zo lijken voor te stellen alsof iedereen die niet duidelijk pro- vax is, dus wel extreem anti- vax zal zijn. Een soort van “ framen” lijkt het wel op.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:47

Ik vind jouw reacties anders behoorlijk extreem anti. Dat je kinderen (deels) gevaccineerd zijn doet niks af aan het type informatie die je hier post.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik diegenen met oprechte kritische vragen meteen als anti-vax beschouw, dat doe ik namelijk niet.

En hoe bedoel je framen?

BigOne
Berichten: 38497
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:49

Piet heeft volkomen gelijk met haar opmerkingen, ik vind het vooral belangrijk dat ze aanhaalt dat kritische stukken blijkbaar niet meer op internet staat. Zoals van die professor, misschien is zijn vraag ondertussen beantwoord maar laat het dan staan , met uitkomst en moffel het niet weg.
Een neefje van mij was allergisch voor kippeeiwit en is pas op vijfjarige leeftijd gevaccineerd in het ziekenhuis onder begeleiding van een kinderarts zodat er meteen behandeld kon worden mocht het fout gaan. Vaak is een kind al flink allergisch voor deze vaccinatie komt en dan is het goed om uit te zoeken of kippeneiwit ook reactie oproept. Maar dat doen de vulstoffen , niet de antistoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:14

Dit kritische stuk? Van Bart Lambrecht, Belgisch hoogleraar:
Wikipedia schreef:
Bart Lambrecht is een Belgisch arts en immunoloog. Hij wordt gezien als een autoriteit op het gebied van astma en allergieën.

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... vuiligheid
Citaat:
Dankzij antibiotica, vaccins en een betere hygiëne raakten we in de westerse wereld verlost van tuberculose en pokken. Maar we kregen er astma en allergieën voor in de plaats. ‘Ons immuunsysteem heeft een zekere infectiedruk nodig om niet op hol te slaan’, zegt Bart Lambrecht, astma-expert aan het VIB.

Ik zag dat er ook wat alternatieve websites mee aan de haal zijn gegaan, die het zien als een bevestiging van hun antivaxx-ideeën.
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... ma-gevolg/
Maar het artikel is heel makkelijk te vinden met Google. Of is dit niet wat bedoeld wordt?

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:25

IMANDRA schreef:
Ik vind jouw reacties anders behoorlijk extreem anti. Dat je kinderen (deels) gevaccineerd zijn doet niks af aan het type informatie die je hier post.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik diegenen met oprechte kritische vragen meteen als anti-vax beschouw, dat doe ik namelijk niet.

En hoe bedoel je framen?


Dus bijvoorbeeld de stukjes van de “vaccine safety conferentie” in Zürich van de WHO in december2019, die ik hier plaatste vallen wat jouw betreft onder “ extreem anti vax “ info ? Afgezien van het feit dat ik niet die héle conferentie hier plaats vanwege de lengte, en het dus inderdaad slechts fragmenten zijn, en afgezien van het feit dat degene die het op YouTube plaatst, niet als neutraal gezien mag worden in de discussie, is het gewoon informatie die helemaal op zichzelf staat, en niet gemanipuleerd is.
Met “ framen” bedoel ik dat veel mensen hier al snel de neiging hebben om mensen die niet direct zeggen vóór vaccineren te zijn, op de hoop van gevaarlijke “antivaxer” geplaatst worden met alle naar pesterij neigende reacties van dien. ( wat gelukkig nu verbeterd is, en wat ik al eerder zei, ben ik daar ook schuldig aan, in die zin dat ik me door mijn emoties heb laten leiden, waardoor ik ook banketstaaf uit de hoek kwam)

Misschien is het ook de houding van “ wij zijn heus bereid om antwoord te geven op vragen van mensen die twijfelen of vaccineren wel zo goed is” wat mij nogal in het verkeerde keelgat schiet. Dat komt omdat je tussen de regels door proeft dat er wordt verondersteld dat de pro- vaxxers het per definitie beter weten op dit vlak. Dat vind ik niet zo’n faire invalshoek, en dat maakt juist dat mensen die er anders over denken ( en daar kan van alles aan ten grondslag liggen, niet alleen maar bangmakerij van z.g. antivax bronnen) in de “ verdediging” schieten omdat ze niet serieus als gelijke discussie partner worden bejegend.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 02-02-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:32

Kom op zeg! Ik heb echt niet de bedoeling om steeds persoonlijk te worden, maar ga dan ook niet net doen alsof je de neutrale redelijkheid zelf bent die steeds maar weer niet goed begrepen wordt en door iedereen wordt gedemoniseerd.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:33

Pocca_Locca schreef:
Dus bijvoorbeeld de stukjes van de “vaccine safety conferentie” in Zürich van de WHO in december2019, die ik hier plaatste vallen wat jouw betreft onder “ extreem anti vax “ info ?


De manier waarop je dat doordramt (ik denk dat je er nu al wel 10 keer aan gerefereerd hebt) , alle mogelijke context miskent, en wetenschap afwijst (behalve op de momenten dat het handig is), dat maakt het tamelijk extreem.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:40

Het feit dat je 10 minuutjes uit een verslag van 16uur knipt om je stelling te bewijzen vind ik vrij anti ja.
Ik zie echt geen enkele nuance in je berichten, echt 0. Ook al zijn je kinderen deels gevaccineerd.

Iemand die heeft gerookt maar is gestopt is ook niet ineens daarom genuanceerd over roken.

nps
Berichten: 1999
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:02

Ik vind alles van Vaxxed, een bron die je heel vaak hebt aangehaald toch ook echt wel onder het kopje “antivax” vallen. Dit omdat Andrew Wakefield aantoonbaar fraudeerde, financieel belang had bij twijfel over vaccinaties en er al heel vaak en ononmstotelijk is aangetoond dat vaccinaties en autisme niks mer elkaar te maken hadden. Met deze bronnen vind ik nuance erg moeilijk. Ik ervaar het ook als vrij extreem.

Edit* Net als het stukje van die conferentie. Er komt kennelijk uit dat er meer onderzoek nodig is betreft het combineren van vaccins. En dan? Moeten we dan denken dat nooit iets onderzocht is? Stoppen met vaccineren? Wat is je punt precies? Datzelfde WHO heeft in haar top 10 bedreigingen voor de wereldgezondheid in 2019 “vaccine hesintancy” ofwel twijfel over vaccinatie staan. Voor mijn gevoel is dat weer een stukje cherrypicking - uit die hele conferentie worden een paar stukjes geknipt waardoor je het doet lijken alsof het WHO zelf ook twijfelt aan de veiligheid. Dat datzelfde WHO voorstander is van vaccineren en het twijfelen aan vaccinatie als bedreiging voor de wereldgezondheid ziet wordt weggelaten - het WHO wordt alleen betrouwbaar geacht als er heel toevallig een stukje voorbij komt over meer onderzoek.

Bron:
https://www.who.int/news-room/feature-s ... th-in-2019
Laatst bijgewerkt door nps op 02-02-20 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:04

Pocca_Locca schreef:
IMANDRA schreef:
Ik vind jouw reacties anders behoorlijk extreem anti. Dat je kinderen (deels) gevaccineerd zijn doet niks af aan het type informatie die je hier post.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik diegenen met oprechte kritische vragen meteen als anti-vax beschouw, dat doe ik namelijk niet.

En hoe bedoel je framen?


Dus bijvoorbeeld de stukjes van de “vaccine safety conferentie” in Zürich van de WHO in december2019, die ik hier plaatste vallen wat jouw betreft onder “ extreem anti vax “ info ? Afgezien van het feit dat ik niet die héle conferentie hier plaats vanwege de lengte, en het dus inderdaad slechts fragmenten zijn, en afgezien van het feit dat degene die het op YouTube plaatst, niet als neutraal gezien mag worden in de discussie, is het gewoon informatie die helemaal op zichzelf staat, en niet gemanipuleerd is.
Met “ framen” bedoel ik dat veel mensen hier al snel de neiging hebben om mensen die niet direct zeggen vóór vaccineren te zijn, op de hoop van gevaarlijke “antivaxer” geplaatst worden met alle naar pesterij neigende reacties van dien. ( wat gelukkig nu verbeterd is, en wat ik al eerder zei, ben ik daar ook schuldig aan, in die zin dat ik me door mijn emoties heb laten leiden, waardoor ik ook banketstaaf uit de hoek kwam)

Misschien is het ook de houding van “ wij zijn heus bereid om antwoord te geven op vragen van mensen die twijfelen of vaccineren wel zo goed is” wat mij nogal in het verkeerde keelgat schiet. Dat komt omdat je tussen de regels door proeft dat er wordt verondersteld dat de pro- vaxxers het per definitie beter weten op dit vlak. Dat vind ik niet zo’n faire invalshoek, en dat maakt juist dat mensen die er anders over denken ( en daar kan van alles aan ten grondslag liggen, niet alleen maar bangmakerij van z.g. antivax bronnen) in de “ verdediging” schieten omdat ze niet serieus als gelijke discussie partner worden bejegend.


Mijn reactie in een zin: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:04

@charlyT dan is daar mijn reactie weer op: als dat zo is wat jij beweert, dan geldt dat dus voor iedereen hier. Als ik genoeg tijd en moeite zou doen, kan ik meer dan zat voorbeelden geven waaruit blijkt dat anderen mij dingen verwijten waaraan ze zich zelf net zo schuldig maken.. maar op dit moment heb ik mijn buik alweer even flink vol.. Dus tot de volgende keer maar weer.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:06

Pocca_Locca schreef:
@charlyT dan is daar mijn reactie weer op: als dat zo is wat jij beweert, dan geldt dat dus voor iedereen hier. Als ik genoeg tijd en moeite zou doen, kan ik meer dan zat voorbeelden geven waaruit blijkt dat anderen mij dingen verwijten waaraan ze zich zelf net zo schuldig maken.. maar op dit moment heb ik mijn buik alweer even flink vol.. Dus tot de volgende keer maar weer.


Wil je niet teleurstellen, dus daar ben ik weer. Of je het vervelend vind of niet, ik ga verder niet in discussie,

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:24

bigone schreef:
Piet heeft volkomen gelijk met haar opmerkingen, ik vind het vooral belangrijk dat ze aanhaalt dat kritische stukken blijkbaar niet meer op internet staat. Zoals van die professor, misschien is zijn vraag ondertussen beantwoord maar laat het dan staan , met uitkomst en moffel het niet weg.
Een neefje van mij was allergisch voor kippeeiwit en is pas op vijfjarige leeftijd gevaccineerd in het ziekenhuis onder begeleiding van een kinderarts zodat er meteen behandeld kon worden mocht het fout gaan. Vaak is een kind al flink allergisch voor deze vaccinatie komt en dan is het goed om uit te zoeken of kippeneiwit ook reactie oproept. Maar dat doen de vulstoffen , niet de antistoffen.


Staan ze niet meer op internet of kan je ze simpelweg niet meer vinden? Misschien zijn recentere artikelen veel beter qua SEO en is dat de reden waarom je ze niet makkelijk kan vinden? Misschien heeft de beste man het zelf weggehaald omdat hij erachter is dat het artikel inhoudelijk niet meer klopt en hij geen onjuiste informatie wil verspreiden? Zo veel andere redenen die imo logischer zijn dan ‘louche organisaties halen ze offline want het is kritiek op vaccins’.


Pocca_Locca schreef:
IMANDRA schreef:
Ik vind jouw reacties anders behoorlijk extreem anti. Dat je kinderen (deels) gevaccineerd zijn doet niks af aan het type informatie die je hier post.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik diegenen met oprechte kritische vragen meteen als anti-vax beschouw, dat doe ik namelijk niet.

En hoe bedoel je framen?


Dus bijvoorbeeld de stukjes van de “vaccine safety conferentie” in Zürich van de WHO in december2019, die ik hier plaatste vallen wat jouw betreft onder “ extreem anti vax “ info ? Afgezien van het feit dat ik niet die héle conferentie hier plaats vanwege de lengte, en het dus inderdaad slechts fragmenten zijn, en afgezien van het feit dat degene die het op YouTube plaatst, niet als neutraal gezien mag worden in de discussie, is het gewoon informatie die helemaal op zichzelf staat, en niet gemanipuleerd is.
Met “ framen” bedoel ik dat veel mensen hier al snel de neiging hebben om mensen die niet direct zeggen vóór vaccineren te zijn, op de hoop van gevaarlijke “antivaxer” geplaatst worden met alle naar pesterij neigende reacties van dien. ( wat gelukkig nu verbeterd is, en wat ik al eerder zei, ben ik daar ook schuldig aan, in die zin dat ik me door mijn emoties heb laten leiden, waardoor ik ook banketstaaf uit de hoek kwam)

Misschien is het ook de houding van “ wij zijn heus bereid om antwoord te geven op vragen van mensen die twijfelen of vaccineren wel zo goed is” wat mij nogal in het verkeerde keelgat schiet. Dat komt omdat je tussen de regels door proeft dat er wordt verondersteld dat de pro- vaxxers het per definitie beter weten op dit vlak. Dat vind ik niet zo’n faire invalshoek, en dat maakt juist dat mensen die er anders over denken ( en daar kan van alles aan ten grondslag liggen, niet alleen maar bangmakerij van z.g. antivax bronnen) in de “ verdediging” schieten omdat ze niet serieus als gelijke discussie partner worden bejegend.


Er is al zo veel en uitgebreid gereageerd op de informatie uit die conferentie die je post, waarbij je stellingen ontkracht zijn. Toch blijf je steeds hetzelfde beweren en reposten. Dat filmpje die je post is juist geframed (zie definitie hieronder) en is daardoor geen ‘op zichzelf staande informatie’ en door de framing per definitie gemanipuleerd omdat het heel wat anders zegt dan wat jij beweert.

Dat framen waar je het over hebt is in de eerste plaats geen framen (framen is delen van informatie gebruiken zodat het naar 1 kant lijkt te leunen terwijl het in realiteit genuanceerder is of juist de andere kant op leunt: manipuleren van informatie als het ware) en ten tweede gebeurt dat niet. De enige die ik als antivaxxers zie in dit topic (off the top of my head) zijn maxima_s en jij. En met die ‘pesterij’ opmerking doe je net alsof wij allemaal heel gemeen zijn geweest (wat niet waar is) en als het al waar was dan haal je weer oude koeien uit de sloot.

Wij zijn ook bereid om antwoord te geven. We geven antwoord vanuit erkend betrouwbare bronnen en geven waar nodig ook nuances aan. Die informatie is per definitie beter dan bijv de informatie die jij aandraagt. Bovendien is gebleken dat bij sommige ‘kritische’ prikkers de kennis nogal schort dus in die gevallen is het inderdaad zo dat een aantal pro’s het beter weten. Echter beweren wij het niet beter te weten dan wetenschappers en medici, en dat lijkt in jouw geval wél zo te zijn (wat mij in ieder geval in het verkeerde keelgat schiet). Dus in zo’n geval is onze informatie simpelweg ‘beter’ dan die van jou, qua betrouwbaarheid.

En Pocca, qua discussiëren... jouw manier is gewoon heel onprettig en imo is het dan je eigen schuld als de antwoorden daarop voor jou ook wat minder prettig zijn. Als ik dan aangeef van joh dit doe je en dat ervaar ik als vervelend (en vraag waarom je dat doet) uit oprechte interesse om de discussie beter te laten verlopen, dan wordt je boos en dreig je met weggaan uit het topic (maar je komt binnen de kortste keren weer terug). Dus ja... misschien moet je die tijd en moeite steken niet in het opzoeken van wie allemaal fout is gegaan in jouw ogen, maar in het oprecht inhoudelijk reageren op andermans argumenten en niet ineens over wat anders beginnen als het je te lastig wordt of als je niet meer over dat subonderwerp wil praten...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:26

Marie_Anne schreef:
Dit kritische stuk? Van Bart Lambrecht, Belgisch hoogleraar:
Wikipedia schreef:
Bart Lambrecht is een Belgisch arts en immunoloog. Hij wordt gezien als een autoriteit op het gebied van astma en allergieën.

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... vuiligheid
Citaat:
Dankzij antibiotica, vaccins en een betere hygiëne raakten we in de westerse wereld verlost van tuberculose en pokken. Maar we kregen er astma en allergieën voor in de plaats. ‘Ons immuunsysteem heeft een zekere infectiedruk nodig om niet op hol te slaan’, zegt Bart Lambrecht, astma-expert aan het VIB.

Ik zag dat er ook wat alternatieve websites mee aan de haal zijn gegaan, die het zien als een bevestiging van hun antivaxx-ideeën.
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... ma-gevolg/
Maar het artikel is heel makkelijk te vinden met Google. Of is dit niet wat bedoeld wordt?

Een beetje merkwaardig dus dat dit 'onvindbare' artikel door twee mensen aangehaald wordt om te onderstrepen dat informatie over mogelijke bijwerkingen van vaccineren weggemoffeld zou worden. Als dat al zou gebeuren, door wie dan? En hoe? Neigt een beetje naar complotdenken ...

Wat deze Belgische immunoloog zegt over het immuunsysteem, vind ik op zich interessant. Mogelijk meer astma en allergieën doordat vaccineren zorgt voor minder infectiedruk en dus minder 'training' van het immuunsysteem. Het zou dan om een indirect bijeffect gaan van vaccineren, dat dus niets van doen heeft met de hulpstoffen e.d., waar een aantal mensen zich druk over maakt.
Lijkt me zeker belangrijk om nader te onderzoeken (als dat nog niet gebeurt). Maar pas wanneer er overtuigend bewijs is dat vaccineren inderdaad naast een positieve (resistentie opbouwen tegen de betreffende ziekte) ook een negatieve impact heeft op het immuunsysteem, en daardoor aantoonbaar zorgt voor significant meer gevallen van allergie en astma , kun je daar qua voorlichting en beleid inzake vaccineren ook daadwerkelijk iets mee doen.
Maar dan moet ook gekeken worden naar andere mogelijke oorzaken van de toename van astma en allergieën, zoals isolatie van huizen, airco/binnenklimaat, overdreven hygiëne (dettoldoekjes enzo), voedingsmiddelen, lucht- en omgevingsvervuiling etc.

Ofwel: het ligt allemaal niet zo simpel.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:08

@Askja, en dan heb je ( als inderdaad officieel blijkt dat vaccineren astma en allergieën in de hand werkt) ook nog het probleem van schadevergoedingen uitbetalen. Dat gaat een bijna onmogelijke klus worden, om dit echt eerlijk en onafhankelijk uit te zoeken, zonder belangenverstrengelingen en gedoe. Wordt alleen al moe als ik eraan denk.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:15

Maar als dat zo is, wat op zich een soort van logisch klinkt, dan is dat toch geen direct gevolg van het inspuiten van vaccinaties? Maar door het feit dat we in zijn algemeen beter hygiënisch zijn gaan werken/leven als samenleving en zijn gaan vaccineren om grote epidemieën/pandemieën te voorkomen.

Daar komt geen schadevergoeding aan te pas lijkt me, omdat het geen gevolg is van de samenstelling van de vaccinaties, maar door de keuze dat te doen omdat het in het grotere plaatje overduidelijk beter is voor de volksgezondheid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:17

Sowieso is dat alweer een beetje op zijn retour hoor. Mensen gaan (weer) inzien dat een beetje modder eten goed is voor de weerstand :Y)

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:18

Oh, zijn mijn waardeloze huisvrouwskills toch nog ergens goed voor, ik heb iig geen allergische kinderen :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:22

verootjoo schreef:
Oh, zijn mijn waardeloze huisvrouwskills toch nog ergens goed voor, ik heb iig geen allergische kinderen :')

Als ik kinderen zou willen zou ik dit tegen mijn moeder zeggen wanneer ze weer eens klaagt over de rommel in mijn huis _O-

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:25

verootjoo schreef:
Oh, zijn mijn waardeloze huisvrouwskills toch nog ergens goed voor, ik heb iig geen allergische kinderen :')


Haha ja hier ook. Elk voordeel heb z’n nadeel zullen we maar zeggen.

Nee, elk nadeel heb z’n voordeel was het _O-

Afbeelding

Trouwens wel sneu voor Willem van Hanegem, die schijnt die uitspraak bedacht te hebben. Maar dat is een beetje te veel off topic

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:52

Ik denk dat het erop neerkomt dat er aan de hand van voortschrijdend wetenschappelijk inzicht in de werking en bijwerkingen van vaccinaties voortdurend een afweging gemaakt moet worden tussen de voor- en nadelen. Daarbij wegen wat mij betreft de voordelen vooralsnog zeer overtuigend op tegen de nadelen, zelfs als je in beschouwing neemt dat nog niet alles bekend is over de mogelijke bijeffecten van vaccineren.

Goede, respectvol gebrachte, objectieve voorlichting over de verschillende vaccinaties vormt m.i. het belangrijkste wapen als het gaat om het handhaven van een veilig vaccinatiepercentage. Daarbij hoort ook aangeven dat een verband tussen vaccineren en allergieën/astma niet bewezen is maar ook niet uitgesloten kan worden. Wat mij betreft geldt dat niet voor het mogelijke verband tussen vaccineren en autisme, daarbij mag men wat mij betreft in de voorlichting wijzen op het feit dat dit inmiddels door wetenschappelijk onderzoek voldoende ontkracht is.

Ik zou bij de huidige situatie, waarbij de algemene vaccinatiegraad na een dip langzaam weer stijgt, absoluut tegen verplicht vaccineren zijn. Die afweging zou m.i. bij de ouders moeten liggen. Pushen en onder druk zetten werkt averechts, en een verplichting zal alleen maar meer weerstand oproepen, ik vermoed ook bij een deel van de ouders die wel voor vaccineren zijn.
Niet ingeënte jonge kinderen weren van de kinderopvang vind ik wel gerechtvaardigd, omdat die een reëel gevaar kunnen opleveren voor heel jonge kinderen die nog niet ingeënt zijn. Dat is ook niet dermate schadelijk voor de kinderen die geweerd worden dat dat in de overweging mee hoeft te spelen, het is vooral een praktisch probleem dat de ouders in kwestie zelf moeten oplossen als zijnde de consequentie van hun keuze.

Het wordt echter wat anders in het (gelukkig hypothetische) geval dat de vaccinatiegraad onrustbarend zou dalen, en dit zou leiden tot een duidelijke toename van het aantal ziektegevallen. Vanwege het maatschappelijk belang zou verplicht vaccineren in een dergelijke noodsituatie m.i. misschien wèl gerechtvaardigd zijn, in ieder geval tegen de betreffende ziekte - denk aan mazelen. Ik denk wel dat die verplichting behoorlijk wat voeten in de aarde zou hebben, en dat het heel nauw luistert hoe je als overheid zoiets aanpakt.
Maar hoogst waarschijnlijk komt het gelukkig niet zover.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:08

Pocca_Locca schreef:
@Askja, en dan heb je ( als inderdaad officieel blijkt dat vaccineren astma en allergieën in de hand werkt) ook nog het probleem van schadevergoedingen uitbetalen. Dat gaat een bijna onmogelijke klus worden, om dit echt eerlijk en onafhankelijk uit te zoeken, zonder belangenverstrengelingen en gedoe. Wordt alleen al moe als ik eraan denk.

Dit is m.i. echt puur hypothetisch, om meerdere redenen.
Om daar een zaak van te maken heb je ten eerste echt keihard bewijs nodig van een rechtstreeks verband, en dat lijkt mij praktisch ondoenlijk aan te tonen omdat er bij het ontstaan van zowel astma als allergieën aantoonbaar meerdere factoren een rol spelen (zie eerdere posts).
Ten tweede lijkt het me nogal lastig om een schadevergoeding te eisen zolang er geen sprake is van verplicht vaccineren, want dan kan er altijd gewezen worden op eigen keuze en verantwoordelijkheid.
Ten derde, astma en allergie komen in zo veel gradaties en vormen voor dat het mij moeilijk lijkt om de klachten te vertalen naar een financiële compensatie.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:24

Pocca_Locca schreef:
@Askja, en dan heb je ( als inderdaad officieel blijkt dat vaccineren astma en allergieën in de hand werkt) ook nog het probleem van schadevergoedingen uitbetalen. Dat gaat een bijna onmogelijke klus worden, om dit echt eerlijk en onafhankelijk uit te zoeken, zonder belangenverstrengelingen en gedoe. Wordt alleen al moe als ik eraan denk.


Huh, schadevergoedingen omdat vaccineren zorgt dat ons immuumsysteem te weinig belast wordt en daardoor ziektes ontstaan? Dat gaat niet gebeuren lijkt me...
Mensen krijgen geen astma door de vaccinatie, maar omdat we bepaalde kinderziektes kunnen voorkomen wordt het immuumsysteem minder geprikkeld. En DAT zorgt voor astma.

In dezelfde categorie kunnen we dankzij chemotherapie tegenwoordig kanker steeds vaker genezen en behandelen. Mensen sterven niet meer aan kanker. Het gevolg daarvan is dat meer mensen dementie krijgen. Niet omdat de chemo-behandeling dementie oplevert, maar omdat een gevolg van het behandelen is dat mensen ouder worden en daardoor vaker dementie krijgen. Dan zou het raar zijn als we een schadevergoeding geven aan mensen met dementie...

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:16

Askja schreef:
Ik denk dat het erop neerkomt dat er aan de hand van voortschrijdend wetenschappelijk inzicht in de werking en bijwerkingen van vaccinaties voortdurend een afweging gemaakt moet worden tussen de voor- en nadelen. Daarbij wegen wat mij betreft de voordelen vooralsnog zeer overtuigend op tegen de nadelen, zelfs als je in beschouwing neemt dat nog niet alles bekend is over de mogelijke bijeffecten van vaccineren.

Goede, respectvol gebrachte, objectieve voorlichting over de verschillende vaccinaties vormt m.i. het belangrijkste wapen als het gaat om het handhaven van een veilig vaccinatiepercentage. Daarbij hoort ook aangeven dat een verband tussen vaccineren en allergieën/astma niet bewezen is maar ook niet uitgesloten kan worden. Wat mij betreft geldt dat niet voor het mogelijke verband tussen vaccineren en autisme, daarbij mag men wat mij betreft in de voorlichting wijzen op het feit dat dit inmiddels door wetenschappelijk onderzoek voldoende ontkracht is.

Ik zou bij de huidige situatie, waarbij de algemene vaccinatiegraad na een dip langzaam weer stijgt, absoluut tegen verplicht vaccineren zijn. Die afweging zou m.i. bij de ouders moeten liggen. Pushen en onder druk zetten werkt averechts, en een verplichting zal alleen maar meer weerstand oproepen, ik vermoed ook bij een deel van de ouders die wel voor vaccineren zijn.
Niet ingeënte jonge kinderen weren van de kinderopvang vind ik wel gerechtvaardigd, omdat die een reëel gevaar kunnen opleveren voor heel jonge kinderen die nog niet ingeënt zijn. Dat is ook niet dermate schadelijk voor de kinderen die geweerd worden dat dat in de overweging mee hoeft te spelen, het is vooral een praktisch probleem dat de ouders in kwestie zelf moeten oplossen als zijnde de consequentie van hun keuze.

Het wordt echter wat anders in het (gelukkig hypothetische) geval dat de vaccinatiegraad onrustbarend zou dalen, en dit zou leiden tot een duidelijke toename van het aantal ziektegevallen. Vanwege het maatschappelijk belang zou verplicht vaccineren in een dergelijke noodsituatie m.i. misschien wèl gerechtvaardigd zijn, in ieder geval tegen de betreffende ziekte - denk aan mazelen. Ik denk wel dat die verplichting behoorlijk wat voeten in de aarde zou hebben, en dat het heel nauw luistert hoe je als overheid zoiets aanpakt.
Maar hoogst waarschijnlijk komt het gelukkig niet zover.


Een direct verband is wel onderzocht en uitgesloten :j. Het zou dan echt gaan om het indirecte verband (dus doordat het immuunsysteem niet meer geprikkeld wordt). Zit op het werk dus even geen tijd om bronnen op te zoeken, maar kan dat nog wel doen als je wil. Kwam erop neer dat er niet meer allergieën etc onder gevaccineerden waren in vergelijking met ongevaccineerden oid.
Volgens mij bedoel je dat ook, maar wilde het wel even expliciet noemen.

Eens met je alinea over verplichting :j.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:14

Even een filosofische overpeinzing: als je Bokt, (en dit vaccinatie topic in het bijzonder) zou vergelijken met het menselijk lichaam, dan zou je kunnen zeggen, dat de reageerders met een afwijkende mening hier, ten onrechte als gevaarlijke en lichaamsvreemde stoffen benaderd worden door een zich stierlijk vervelend immuunsysteem wegens gebrek aan een échte vijand van buitenaf.
Tot zover mijn vergelijking.