Baarmoederverwijdering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Baarmoederverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 07:00

De titel zegt het eigenlijk al.

Na vanaf mijn 25e geworsteld te hebben met de diagnose endometriose besluiten we nu tot een schoonmaakoperatie incl baarmoederverwijdering.
Enigszins grote opluchting anderzijds zie ik vooral op tegen de herstelperiode.

Nu loop ik best op de zaken vooruit gezien ik door de MRI moet ivm risicoanalyse. Moet er een chirurg bij komen of niet etc
Daarna word ik besproken in het endometrioseteam en dan gaat het feest beginnen.

Wie heeft er ervaring mee en kan je daar wat meer over vertellen? Hoe lang duurde het bv weer voordat je op het paard zat? Traplopen gaat moeilijk begreep ik, hoe heb je dat opgelost? Hoe lang duurde het voordat je weer een beetje een wandeling kon maken? Etc

Suzanne F.

Re: Baarmoederverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:08

Mijn moeder heeft dit gehad en die was al snel weer op de been. Het is net zo’n wond als met een keizersnede. Daar moet je het denk ik mee vergelijken. Je zal ook vast wel voorgelicht worden in het ziekenhuis.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:16

Ik ken ook iemand waarbij dit gedaan is maar herstel gaat vrij vlot.
Het ging echt met de dag beter maar je moet jezelf wel in acht nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:20

Het ligt ook helemaal aan welke operatie je krijgt.
Er zijn 3 mogelijkheden waarbij de operatie via een (grotere) snede in de buik de langste herstelperiode heeft.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:21

bij mij drie jaar terug verwijderd, was toen 35
vaginaal, dus geen buikwond

ik vond het herstel best tegenvallen, ben na acht weken weer twee dagen gaan werken
was allemaal erg vermoeiend
qua pijn viel het me trouwens erg mee hoor, ik ging gewoon stapje voor stapje de trap op meteen de eerste dag dat ik thuis was. je moet alleen echt niet gaan tillen maar dat laat je ook wel uit je hoofd :D

paardrijden heb ik pas na een half jaar weer gedaan maar dat kwam meer omdat mijn merrie nog niet ingereden was ;) denk dat ik het na drie maanden wel weer aan durfde

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:24

Ik ken ook iemand die dit heeft gehad, over het herstel durf ik niet veel te zeggen maar wel dat ze mentaal toch wel een tik heeft gehad.
Was altijd een stoere chick, maar werd erg emotioneel en soft.
Voornamelijk omdat ze hormonen miste, dat is wel opgelost met pleisters dacht ik, maar was best een zoektocht.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:26

different1 schreef:
Ik ken ook iemand die dit heeft gehad, over het herstel durf ik niet veel te zeggen maar wel dat ze mentaal toch wel een tik heeft gehad.
Was altijd een stoere chick, maar werd erg emotioneel en soft.
Voornamelijk omdat ze hormonen miste, dat is wel opgelost met pleisters dacht ik, maar was best een zoektocht.

ook hier heb ik last van inderdaad !
neem nu capsules van Ymea en dat bevalt heel goed
maar is zeker iets om in de gaten te houden :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:31

Heb een eierstok en baarmoederverwijdering gehad door de buik in 2005. Viel mij alles mee. Tuurlijk moet je jezelf in acht nemen en wil je snel teveel doen. Maar hou gewoon die 6 weken aan dan zit je goed. Ik zat daarna gewoon weer op mijn knollie. Geen probleem.
Denk dat het aan jezelf ligt hoe je er emotioneel tegenover staat. Ik had er geen last van, alleen van de overgang maar dat komt omdat mijn eierstokken ook verwijderd waren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:42

Bij mij is dit vorig jaar gedaan, laparoscopisch in combinatie met vaginaal. Pijn in m'n buik heb ik hierdoor nauwelijks gehad, maar laten we zeggen dat ik de eerste pakweg 8 weken niet graag op 'n paard (of fiets) had moeten zitten.

Bij mij zijn ook de eierstokken weggehaald en de overgang is een hel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:24

Veel hangt af van wat ze precies gaan doen en op welke manier. 'Enkel' laparoscopisch je baarmoeder verwijderen zoals ze bij mij gedaan hebben, herstel je best snel van. Maar bij mij was er sprake van adenomyose. Bovendien had ik vier maanden daarvoor een laparoscopie voor het verwijderen van mijn verdwaalde spiraaltje gehad, waarbij ze dus al gezien hadden dat mijn buikholte verder vrij was van endometriose.

Als er veel endometriose in de buikholte zit, wordt dat verhaal anders. Dan moet allemaal weg gehaald worden, anders komt de endometriose terug. En om die reden worden met deze diagnose ook de eierestokken nog weleens weg gehaald (of omdat ze ook vol met endometriose zitten) en ook daar wordt het verhaal aanmerkelijk anders van.

Bij mij is dus alleen de baarmoeder verwijderd en niet mijn eierstokken. Hierdoor ben ik dus niet in de overgang gekomen. Netjes die 6 weken hersteltijd aangehouden, waarvan eigenlijk alleen de eerste week last van mijn buik en daarna vooral last van vermoeidheid en reactie op medicatie. Maar dat hoort bij mij, niet bij het type operatie ;). Ik was de volgende ochtend al weer thuis en maakte vanaf dag 3 elke dag minstens 1 kort ommetje op langzaam tempo, dat ging prima. Verder mezelf bij voorbaat de eerste week achter de TV geïnstalleerd. Beetje aanvoelen wat wel en niet kan. Trappen weet ik niet, ik heb alles gelijkvloers.
Tot op de dag van vandaag nog nooit een seconde spijt gehad dat ik dit heb laten doen.

Maar veel hangt af wat er precies gedaan gaat worden en hoe ze dat gaan doen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 08:30

Bedankt voor jullie antwoorden.
Stelt mij best gerust :)

Klopt SuzanneF. Ik word ook nog voorgelicht maar dat doen ze pas logischerwijs na de MRI. Op de echo is al wel te zien dat het best een lichtelijke puinhoop is geworden maar ze willen oa een evt knobbel bij de endeldarm checken. Zit hij er nog of niet?

Voor de dames die gelijk alles hebben moeten laten verwijderen incl eierstokken :(:)
Ze proberen bij mij iig 1 eierstok te laten zitten. Ik ben op de hoogte dat daarna de kans bestaat dat de endometriose toch weer terug keert. Echter bestaat er een link met een vergroot risico op hart en vaatziektes en heb ik al een te hoog cholesterol (word behandeld), een verminderde pompfunctie hart (word ook behandeld) dus ik hoop dat ze idd 1 eierstok kunnen laten zitten.

Laildan bij mij is er zowel sprake van adenomyose als endometriose. Destijds ook in het VU geweest voor een 2 opinion en het zal dus wel een grotere klis worden om alles schoon te krijgen. Bedankt voor jouw antwoord ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:22

Bij mij is mijn baarmoeder vaginaal verwijderd toen ik 34 was. Ben nu 47 ( er zaten foute cellen die naar verschillende ingrepen nog niet weg wilden) Mijn beide eierstokken zitten er nog. Ik was op dinsdags geopereerd en de zaterdag er op mocht ik al naar huis. Heb netjes 6 weken aangehouden niet op mijn paarden te gaan zitten.
Nu wat ik lees bij jou zal het wss via de buik gaan en zal je denk ik ook langer er over doen te genezen.

Wat ik wel graag zou willen zeggen is dat ik kort na de operatie thuis last van verstopping kreeg. Dat was echt niet te doen, net of ik een baksteen uit moest poepen. Zorg dus dat je voor er na een middel tegen verstopping krijgt want hard persen wil je echt niet doen zo kort na deze operatie.
En wat ik verder ook wil zeggen is dat je je niet gek moet laten maken door verhalen op internet wat betreft je sexleven.
Laat ik zo zeggen, ik kan er nog steeds goed van genieten.
Ik mis mijn baarmoeder niet, vind het heerlijk dat ik nooit meer ongesteld werd en al die ongemakken er bij.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:36

Mijn baarmoeder is in december 2016 weggehaald. Ze hebben bij mij de eierstokken laten zitten; ook omdat de kans dat je daarna in de overgang komt aanwezig is; en aangezien ik helaas teveel heb meegemaakt op gynaecologisch gebied, was de kans groot dat het een emotionele ingreep zou worden. En om dan ook gelijk in de overgang te raken....dat wilde men voorkomen. Helaas is de operatie niet geheel zonder slag of stoot gegaan. Mijn baarmoeder was verkleeft aan al mijn organen wat er voor heeft gezorgd dat men er ruim 4 uur mee bezig is geweest om mijn baarmoeder eruit te krijgen. Door inwendige bloedig heb ik een week in het ziekenhuis geleden. Daarna heb ik mezelf 8 tot 10 weken in acht moeten nemen.

En zoals Popstra zegt; het idee dat je niet meer ongesteld wordt is zo heerlijk :))

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:42

Mijn baarmoeder is er al jaren uit begin 30 was ik.
Na jaren van ellende....Ben zo opgeknapt had het bij wijze van spreken jaren eerder moeten doen.
Mijn eierstokken heb ik dan nog wel en hij is er vaginaal uit gehaald.
Dus had geen buik wond.

Mijn herstel ging super met 2 dagen was ik weer thuis na 2 weken ben ik naar mijn werk gereden om daar licht werk te doen.
Zwaar werk paard rijden enzo heb ik wel de 6 weken mee gewacht.
Man wat is mijn leven opgeknapt daarna..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:46

Gewoon goed naar je lijf luisteren en er geen kaartje opplakken hoelang het herstel kan duren.
Iedere operatie is anders, ieder mens is anders ieder ervaart dit anders.
15 jaar geleden baarmoeder via de buik verwijderd.
Van operatie en naweeën zelf totaal geen last gehad.
Wel te snel dingen aan gaan pakken.......maar dan zet over het algemeen je lijf wel de hakken in het zand.
Maar verder??
Voor mij de beste keus ever!!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:24

RaafSmits schreef:
Gewoon goed naar je lijf luisteren en er geen kaartje opplakken hoelang het herstel kan duren.
Iedere operatie is anders, ieder mens is anders ieder ervaart dit anders.
15 jaar geleden baarmoeder via de buik verwijderd.
Van operatie en naweeën zelf totaal geen last gehad.
Wel te snel dingen aan gaan pakken.......maar dan zet over het algemeen je lijf wel de hakken in het zand.
Maar verder??
Voor mij de beste keus ever!!

Juist, luisteren naar je lichaam :j
Ik heb helaas complicaties gekregen en was daardoor 1,5 jaar behoorlijk beperkt in het doen van mijn dagelijkse activiteiten.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:00

Bij mij is hij er nu 7 jaar uit. Wat een verademing is dat. Door de endometriose was ik maandelijks 3 weken bezig met menstruatie die veel pijn en bloedverlies met zich meebracht. Daardoor ook last van een laag hb en altijd moe. Weghalen ging niet helemaal volgens plan. Alles zat vastgekleefd en een flinke nabloeding en een bloedtransfusie gehad. Maar wat een verbetering daarna.. hb op peil. Geen pijn, niet meer moe. Ik heb nog ergens een verdwaalde eierstok maar geen idee of hij het nog doet.

Ondanks de toch zware ingreep zou ik het achter elkaar mogen zo weer doen. Ik voel me echt stukken beter

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:15

Bij mij onlangs ( begin april) baarmoeder verwijderd.
Was lange operatie van meer dan 4 uur, omdat alles verkleefd zat met buik en blaas.
Ben 2 weken heel moe geweest, toen weer gaan wandelen.
Ik zat na 6 weken weer te paard.
Zo fijn om na al die tijd weer zonder pijn te kunnen rijden!
Ik heb van te voren echt veel buikpijn gehad!
Daarnaast ook heel veel bloedverlies en erg laag Hb waardoor ik altijd moe was.

Scheelt wel dat ik 2 gezonde kinderen heb en het nu wel heel fijn vindt om de maandelijkse ongemakken niet meer te hebben!
Ik ben echt blij met het resultaat en ben fitter dan ooit ondanks dat het nog niet zo lang geleden is gebeurd.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 18:28

Popstra schreef:
Wat ik wel graag zou willen zeggen is dat ik kort na de operatie thuis last van verstopping kreeg. Dat was echt niet te doen, net of ik een baksteen uit moest poepen. Zorg dus dat je voor er na een middel tegen verstopping krijgt want hard persen wil je echt niet doen zo kort na deze operatie.
En wat ik verder ook wil zeggen is dat je je niet gek moet laten maken door verhalen op internet wat betreft je sexleven.
Laat ik zo zeggen, ik kan er nog steeds goed van genieten.
Ik mis mijn baarmoeder niet, vind het heerlijk dat ik nooit meer ongesteld werd en al die ongemakken er bij.

Fijn dat je het zegt wb de verstopping.
Nu al pijnklachten links als mijn blaas vol zit evenals verstopping waar ik zeer regelmatig last van heb dus dat is zeker iets om aan te kaarten.

Wb mijn sexleven (tja ook dat hoort erbij). Het kan alleen maar beter worden. In al die jaren wel geteld 3 weken enkel kunnen genieten na de eerste (diagnotidcerende en behandelende) laprascopie in 2005. Ik zie daar oa alleen maar naar uit dat het enkel beter word. Nu doet samentrekken van mijn baarmoeder alleen al pijn.

Wederom bedankt voor jullie openhartigheid.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:38

Is er misschien iemand die mij ook wat meer informatie over die ingreep kan geven? Mijn vriendin is sinds een half jaar gediagnosticeerd met endometriose. Ze heeft al een spoed operatie gehad maar krijgt nu een MRI in verband met aanhoudende klachten.

Nu zullen we vast wel informatie krijgen van de chirurg, maar ik vind het toch wel fijn om ervaringen te horen van vrouwen die het zelf hebben meegemaakt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 18:54

Johnie schreef:
Is er misschien iemand die mij ook wat meer informatie over die ingreep kan geven? Mijn vriendin is sinds een half jaar gediagnosticeerd met endometriose. Ze heeft al een spoed operatie gehad maar krijgt nu een MRI in verband met aanhoudende klachten.

Nu zullen we vast wel informatie krijgen van de chirurg, maar ik vind het toch wel fijn om ervaringen te horen van vrouwen die het zelf hebben meegemaakt.

Wat wil je precies weten?
Ik zal een poging wagen.
Baarmoederverwijdering doen ze allereerst alleen als het niet anders kan en alle andere behandelingen niet aan hebben geslagen.
Wat ik mijzelf bv afvraag is door wie is de spoedoperatie gedaan? Zijn toen alle endometriosehaarden verwijderd?

Ik liep vanaf kind, jaar of twaalf/dertien al met behoorlijke klachten door endometriose (wist ik toen nog niet) rond. Ik ben destijds aan de pil, marvelon, gezet.
Buikpijn bleef aanhouden, werd ook erger in de loop der tijd maar hoorde erbij. Zelfs op de eerste hulp werd tegen mijn moeder gezegd dat het aandachttrekkerij was.
Ik kreeg samen met mijn man een kinderwens en we besloten op mijn 23e met de pil te stoppen.
Helaas nam de pijn toe en kreeg ovaluatiepijn.
Wederom naar huis gestuurd door vervangende huisarts dat de pijn tussen mijn oren zat.
Pijn werd erger, kreeg ook pijn in mijn bovenbenen en zwangerschap bleef uit dus kwamen we bij de gynaecoloog terecht.
Hier werd al heel snel aan endometriose gedacht. Laprascopie vond ik oké maar dan ook gelijk schoonmaken en niet alleen diagnoticeren.
Helaas was het binnen no time weer terug met iig een knobbel op mijn endeldarm.
We kregen IUIbehandelingen, IVF en ICSI en tussendoor moest ik de pil, lucrin gebruiken om zoveel mogelijk de endometriose rustig te houden.
We vroegen ook een 2e opinion bij het VU aan vlak voor de IVF. Als ik het aandurfde konden we met IVF starten maar wel na iedere poging 3 maanden lucrin.
Helaas is toen ook de endometriose flink gaan woekeren dus, is er adenyomese bijgekomen en hebben we ons neer moeten leggen bij geen kinderen.

Door antibiotica gebruik (ivm 3 longontstekingen alleen afgelopen winter) is mijn lichaam minder goed gaan reageren op de orgametril die ik vanaf 2010 gebruik waardoor we nu besluiten tot een gehele schoonmaakoperatie.

Waar ik zelf veel aan heb gehad is mij inzitten als forum gastvrouw voor de endometriosestichting.
Hierdoor heb ik het gevoel gekregen dat ik meer kan en kon sturen in behandeling doordat ik zelf enige kennis heb. Wel was bij mij herstel van baarmoederverwijdering weggezakt door de loop van de tijd dat ik bewust afstand heb genomen van anderen hierbij helpen.

Als je nog vragen heb stel ze gerust.
Sterkte iig

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:44

ElviraKelan schreef:
Johnie schreef:

Wat wil je precies weten?
Ik zal een poging wagen.
Baarmoederverwijdering doen ze allereerst alleen als het niet anders kan en alle andere behandelingen niet aan hebben geslagen.
Wat ik mijzelf bv afvraag is door wie is de spoedoperatie gedaan? Zijn toen alle endometriosehaarden verwijderd?

Ik liep vanaf kind, jaar of twaalf/dertien al met behoorlijke klachten door endometriose (wist ik toen nog niet) rond. Ik ben destijds aan de pil, marvelon, gezet.
Buikpijn bleef aanhouden, werd ook erger in de loop der tijd maar hoorde erbij. Zelfs op de eerste hulp werd tegen mijn moeder gezegd dat het aandachttrekkerij was.
Ik kreeg samen met mijn man een kinderwens en we besloten op mijn 23e met de pil te stoppen.
Helaas nam de pijn toe en kreeg ovaluatiepijn.
Wederom naar huis gestuurd door vervangende huisarts dat de pijn tussen mijn oren zat.
Pijn werd erger, kreeg ook pijn in mijn bovenbenen en zwangerschap bleef uit dus kwamen we bij de gynaecoloog terecht.
Hier werd al heel snel aan endometriose gedacht. Laprascopie vond ik oké maar dan ook gelijk schoonmaken en niet alleen diagnoticeren.
Helaas was het binnen no time weer terug met iig een knobbel op mijn endeldarm.
We kregen IUIbehandelingen, IVF en ICSI en tussendoor moest ik de pil, lucrin gebruiken om zoveel mogelijk de endometriose rustig te houden.
We vroegen ook een 2e opinion bij het VU aan vlak voor de IVF. Als ik het aandurfde konden we met IVF starten maar wel na iedere poging 3 maanden lucrin.
Helaas is toen ook de endometriose flink gaan woekeren dus, is er adenyomese bijgekomen en hebben we ons neer moeten leggen bij geen kinderen.

Door antibiotica gebruik (ivm 3 longontstekingen alleen afgelopen winter) is mijn lichaam minder goed gaan reageren op de orgametril die ik vanaf 2010 gebruik waardoor we nu besluiten tot een gehele schoonmaakoperatie.

Waar ik zelf veel aan heb gehad is mij inzitten als forum gastvrouw voor de endometriosestichting.
Hierdoor heb ik het gevoel gekregen dat ik meer kan en kon sturen in behandeling doordat ik zelf enige kennis heb. Wel was bij mij herstel van baarmoederverwijdering weggezakt door de loop van de tijd dat ik bewust afstand heb genomen van anderen hierbij helpen.

Als je nog vragen heb stel ze gerust.
Sterkte iig

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.
Mocht je liever pb’en ivm met je topic vind ik dat ook goed.
Daarnaast wat enorm lastig dat jullie je kinderwens naast jullie neer moesten leggen. Lijkt me heel moeilijk, sterkte hiermee!

Een deel van jouw verhaal is hier ook het geval. Gelijk op jonge leeftijd aan de pil gezet. En nu jaren later artsen die het niet zo serieus namen helaas. Bij de operatie zijn een deel van de haarden weggehaald en de blinde darm. Dit omdat ze dachten dat het een blinde darm ontsteking was en ze er gaandeweg achterkwamen dat het endometriose is. Dit is dus niet door een arts gedaan die in endometriose is gespecialiseerd. Daar loopt ze inmiddels wel en er staat een MRI op de planning.
Ze heeft ook veel darmproblemen dus een vervolg operatie gaat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren.

Wat ik me afvraag, omdat ik er nog enigszins een leek in ben, is wanneer ze de eierstokken weghalen. En wanneer ook de baarmoeder? Wat de eventuele gevolgen hier van zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:15

Citaat:
Wat ik me afvraag, omdat ik er nog enigszins een leek in ben, is wanneer ze de eierstokken weghalen. En wanneer ook de baarmoeder? Wat de eventuele gevolgen hier van zijn.

Van de baarmoeder heb je alleen maar positieve gevolgen: nooit meer ongesteldheidskrampen/bloed!
De eierstokken verwijderen zorgt ervoor dat je in de overgang komt. Nu kan dat wellicht redelijk ondervangen worden met toegediende hormonen als er geen hormonale kanker aan vooraf ging.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:42

Er kunnen wel degelijk gevolgen zijn maar dan meer op psychisch vlak. Sommige vrouwen voelen zich waardeloos omdat ze hun ,,vrouwelijkheid,, kwijt zijn. Het onvruchtbaar zijn, Geen kinderen meer kunnen krijgen...

Maar dat is maar net hoe je daar zelf mee om gaat. Je kunt beter naar de voordelen kijken. Namelijk dat je geen ongemak meer hebt elke maand :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:45

Mijn moeder heeft hier ervaring mee, een 10 jaar later een voor en achterwand verzakking en dus correctie gehad.

Verder geen klachten.