Pijn in onderbuik, rechts.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Pijn in onderbuik, rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 10:20

Hallo allemaal,

Allereerst even om iets te verduidelijken. Mocht het morgen nog zo zijn bel ik de huisarts, maar voor nu vroeg ik me af of anderen dit ook wel eens hebben gehad.

Sinds gister ochtend/gisternacht heb ik rechts onder in mijn buik pijn. Het is geen ondraaglijke pijn, maar ik voel het wel bij het niezen, autorijden, hoesten en als ik er op druk. Ook als ik op een bepaalde manier zit voel ik het heel erg. De pijn kan ik niet echt beschrijven. Hetis geen normale buikpijn, als je moet poepen bijvoorbeeld merk je echt dat er iets uit moet, en dat is dit niet. Het voelt een soort van als spierpijn, maar ook weer niet. Is er iemand die een idee kan hebben van wat dit kan zijn? Ik voel me verder niet heel ziek, maar ik voel me ook niet top en fit.Vanmorgen koorts gemeten, die zat eigenlijk meer aan de lage kant, 36,5.

Even als achtergrond informatie nog, toen ik 17 was heb ik een blinde darm ontsteking gehad. Mijn blinde darm is toen alleen niet verwijderd omdat mijn lichaam de ontsteking had ingekapseld. De dokter zei dat mijn lichaam of mijn blinde darm heeft verwijderd en opgeruimd of hij heeft een blinde darm beter gemaakt en hersteld.

Mocht iemand iets weten, hoor ik het graag. De pijn hou ik wel vol, maar ik vind het toch een beetje eng. Dank jullie wel voor meedenken!

daarisdekaas

Re: Pijn in onderbuik, rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:30

Van die zij/onderbuikpijnen zijn zo vervelend want er zit vanalles daar in de buurt wat het kan zijn! Goed idee om sowieso naar de huisarts te gaan als het blijft inderdaad.

Zo heb ik sinds kort maandelijks een soort pijn die jij omschrijft, maar dat is rond de ovulatie. Erg vervelend, maar niks ernstigs. Dat zit ook wel iets meer aan de zijkant. Maar volgens mij (?) is rond die periode je temperatuur juist iets hoger dus dat lijkt me dan bij jou niet het geval.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 10:44

daarisdekaas schreef:
Van die zij/onderbuikpijnen zijn zo vervelend want er zit vanalles daar in de buurt wat het kan zijn! Goed idee om sowieso naar de huisarts te gaan als het blijft inderdaad.

Zo heb ik sinds kort maandelijks een soort pijn die jij omschrijft, maar dat is rond de ovulatie. Erg vervelend, maar niks ernstigs. Dat zit ook wel iets meer aan de zijkant. Maar volgens mij (?) is rond die periode je temperatuur juist iets hoger dus dat lijkt me dan bij jou niet het geval.

Ja dat is zeker zo inderdaad. Als je googled kan je al 27 dingen onder de lede hebben :+

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:56

Zoals je zelf al aangeeft kunnen het veel verschillende dingen zijn. Ik heb exact dezelfde klachten gehad en dat bleek inderdaad een blindedarmontsteking te zijn. Die is toen verwijderd. Het zou best kunnen dat je blindedarm weer opspeelt. Maar een vriendin van mij had deze klachten ook, en hoewel ze toen ook dachten aan een blindedarmontsteking, bleek het een infectie van de dikke darm te zijn. Was na een kuurtje weer over.

De enigen die je uitsluitsel kunnen geven zijn je huisarts en het ziekenhuis, niet Bokkers die 101 dingen roepen. Sterkte! Ben benieuwd wat eruit komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:58

Hoe is je ontlastingspatroon? Kan een spastische darm zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:32

Kun je de pijn met 1 vinger aanwijzen en zit die laag onderin je buik, aan de rechterkant? Dikke kans dat je blindedarm ontsteking hebt. Daar is spoed bij dus even telefoontje naar de huisartsenpost is gewenst.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:54

Kan ook nierbekkenontsteking zijn. Moeilijk idd gewoon bellen naar huisartsenpost als je het niet vertrouwd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:01

Hutcherson schreef:
Kun je de pijn met 1 vinger aanwijzen en zit die laag onderin je buik, aan de rechterkant? Dikke kans dat je blindedarm ontsteking hebt. Daar is spoed bij dus even telefoontje naar de huisartsenpost is gewenst.

Als je blindedarm ontsteking hebt kan je echt niet meer lopen hoor

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 12:05

Het is niet zo als de vorige keer toen ik een blinde darm ontsteking had. Pijn en plek is vergelijkbaar zegmaar, maar de mate van pijn is veel minder erg. Vorige keer lag ik kotsend op de grond. Mijn baas zag net dat ik nieste en gelijk ineens krimpte, dus die keek toch een beetje raar.
Ontlasting is hier nooit standaard elke dag, dus daar is weinig vanaf te leiden denk ik.
Vandaag nog niet geweest maar gister dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door jolmer20 op 26-05-19 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:22

purny schreef:
Hutcherson schreef:

Jawel hoor, dat kan nog wel. Dat verschilt enorm per persoon.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:50

Ik zou ter overleg gewoon huisarts post bellen. Zeggen dat de pijn erger word met niezen ect en wat hun verstandig lijkt toch komen of toch afwachten tot morgen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:14

TS, ik zou als ik jou was even de huisartsenpost bellen. Kan best zijn dat je een beginnende blinde darm ontsteking hebt. Dan is het juist belangrijk om er op tijd bij te zijn, anders kun je nog wel eens et spoed de OK in gaan vannacht of morgen. Gewoon even voor de zekerheid bellen. Ookal voelt het niet precies het zelfde. Neem het zekere voor het onzekere.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:20

Dais_ schreef:
purny schreef:

Jawel hoor, dat kan nog wel. Dat verschilt enorm per persoon.

Blindedarmontsteking kan op veel manieren openbaren. Ik ben twee keer naar huis gestuurd met steeds zwaardere pijnstillers, omdat de pijn niet op de plek zat die ze verwachtten voor een blindedarmontsteking (rechts hoog, bijna tegen mijn ribben) en ik totaal geen koorts had.
De eerste dag kon ik nog lopen en met wat pijn en moeite alles wel doen, die nacht werd het wel vervelender, de dag er op naar de huisarts geweest en daarna met pijnstillers mezelf vooruit gesleept, die nacht ging het echt helemaal mis en kon ik alleen nog kotsen en strompelen, snachts op de spoedpost morfine gehad. Toen ze de volgende ochtend toch maar eens een echo gingen maken bleek dat mijn blindedarm 'omgeklapt' heeft gelegen en daarom op de verkeerde plek pijn gaf waardoor het niet als dusdanig is herkend. Inmiddels was hij al geperforeerd en zat mijn buikholte vol troep.

Moraal van het verhaal: ga toch even langs de arts, al is het geen schoolvoorbeeld van blindedarmontsteking. Je weet maar nooit...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:21

1e vraag van de HAP: heb je al pijnstilling geprobeerd?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:40

purny schreef:
Hutcherson schreef:

Jawel hoor, geen enkel probleem. :+
Zo pijnlijk is blinde darm ontsteking ook niet. Ondanks dat er uiteindelijk buikvliesontsteking (en hersenvliesontsteking) bij kwam kijken (die pijn is wel wat anders :+ ).

TS vooral temperatuur even goed in de gaten houden (al zegt geen koorts ook niet altijd wat), als je koorts krijgt even langs de hap. Of als de pijn in eens enorm toeneemt, harde buik krijgt etc, direct naar de hap.

Het kan ook verklevingen zijn van de vorige ontsteking, dan beetje opletten voor een ileus.

Maar als je twijfelt gewoon even bellen, misschien dat ze je dan even langs laten komen om bloed te prikken. :)

Heb je paracetamol of andere pijnstiller gehad, deed dat iets?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 13:42

Ik heb paracetamol gebruikt, de pijn is dan iets minder maar niet weg. En komt gewoon terug.

Kan het dan ook per keer verschillen? Het komt niet veel voor dat iemand natuurlijk met de eerste keer niet gelijk geopereerd wordt en de blinde darm niet wordt verwijderd. Het is dus niet zeker dat ik mijn blinde darm nog heb. Maar juist omdat het zo anders voelt. Al kan dat ook zo zijn omdat er misschien nog een stukje van mijn blinde darm zit misschien? Dat mijn lichaam niet alles heeft ‘opgeruimd’?

Pijn is stabiel moet ik zeggen en ik kan werken. Al voel ik het wel.
Hmm twijfels. Mijn baas zal ook niet blij zijn als ik naar de hap zou moeten, ik ben al te vaak ziek volgens hem...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:49

Ts, sorry maar jouw gezondheid gaat toch echt voor wat je baas er over denkt. Als blijkt dat het wel een blinde darm is en je nu niet even alles na laat kijken dan heeft je baas nog een groter probleem qua ziekte. Blinde darm kan heeeel snel gaan ineens. Als dat het al is hé, maar daarom even bellen en waarschijnlijk willen ze je even zien om dus blinde darm eventueel uit te sluiten. Denk aan je gezondheid!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:20

Als je de pijn dragelijk kan houden met pcm (3dd 100mg), het word niet erger, je kan functioneren (je zegt dat je kan werken), je kan eten, drinken, rechtop staan en lopen. Geen koorts, niet onophoudelijk braken of bloedbraken, geen pijn bij het plassen dan kan het toch wachten tot morgen?

De Huisartsenpost is er voor spoedzorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag, ze gaan je alleen doorsturen bij twijfel of je acuut geholpen moet worden of denk je dat ze op zondag allemaal klaar staan om te kijken. In het weekend doen ze het hoogst noodzakelijke en doorgaans betekend dat dat je een paar uur op de SEH mag verblijven.
De regels op de HAP worden ook steeds scherper en ze sturen je echt niet door als je geen alarmsymptomen hebt.

Beoordeel zelf of het uit te houden is en dan niet laten meewegen of je wel of niet onder werktijd naar de dokter wil of kan.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 15:15

Ja het is inderdaad geen ondragelijke pijn. Hooguit vervelend.
Met pijnstilling kan ik ook redelijk slapen dus dat is ook fijn.
Ik ben altijd bang dat er niks aan de hand is. Dus ik wacht denk ik inderdaad tot morgen.
Ik heb het wel steeds best wel heet e.d. maar verder wordt het niet per definitie erger.
Nog 1,5 uur werken en dat moet me ook nog wel lukken.

Ik heb geen pijn bij het plassen, ik moet overigens wel vaker plassen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:56

jolmer20 schreef:
Ja het is inderdaad geen ondragelijke pijn. Hooguit vervelend.
Met pijnstilling kan ik ook redelijk slapen dus dat is ook fijn.
Ik ben altijd bang dat er niks aan de hand is. Dus ik wacht denk ik inderdaad tot morgen.
Ik heb het wel steeds best wel heet e.d. maar verder wordt het niet per definitie erger.
Nog 1,5 uur werken en dat moet me ook nog wel lukken.

Ik heb geen pijn bij het plassen, ik moet overigens wel vaker plassen.

Dan zou ik eerst even ochtendurine opvangen en laten checken op blaasontsteking.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:02

En ik zou even temperatuur meten ongeveer 4 uur naar de laatste dosis paracetamol kan Een vertekend beeld geven anders. Al zal het als je mega hoge koorts hebt met paracetamol opeens weg zijn

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 11:50

Nou, vanmorgen even gebeld naar de huisarts en gelijk plas ingeleverd.
Is dus een blaasontsteking! Dus ik zit aan de antibiotica.
Bedankt voor alle ideeën en het meedenken!