epilepsie en ketogeen dieet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

epilepsie en ketogeen dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 20:10

Zijn er Bokkers die ervaring hebben met het ketogene dieet, niet om af te vallen, maar als aanvulling op medicatie? Positieve maar ook negatieve ervaringen. Ik zou zeggen...barst los!! :D

Felicxa

Re: epilepsie en ketogeen dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:29

Mijn broertje heeft dit dieet gevolgd toen hij jonger was. Het hielp wel tegen de epilepsie (maar hij had dan ook wel hele zware aanvallen) maar het heeft als groot nadeel dat je wel heel erg moet plannen met eten, althans dat was bij hem zo. Alles moest altijd heel precies uitgerekend en dan afgewogen worden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 20:38

Dat schijnt vooral/alleen bij kinderen te moeten. Bij volwassenen luistert het allemaal niet zo nauw, het dieet is ook iets anders. Maar de resultaten waren positief begrijp ik. Volgt hij het nog altijd?

iris271

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:45

Dorothea, ik heb je een berichtje gedaan hierover

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:01

dorothea schreef:
Zijn er Bokkers die ervaring hebben met het ketogene dieet, niet om af te vallen, maar als aanvulling op medicatie? Positieve maar ook negatieve ervaringen. Ik zou zeggen...barst los!! :D

Alle ervaringen mee..
Eerste periode hielp het enorm en werden mijn aanvallen ook veel minder maar na langzamerhand kwamen de aanvallen toch weer terug en is in samenspraak met de arts besloten om te stoppen met dit dieet.
Toen ik begon met het dieet heb ik eerst 5 dagen bij Sein moeten slapen/verblijven samen met een van mijn ouders omdat hun ook de juiste hoeveelheden van mijn eten moesten leren en precieze afwegen daarvan.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:09

Geen goede ervaringen met het dieet. 7 maanden gevolgd maar aanslag op de gezondheid.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:27

vriendin van mij heeft dit dieet gedaan (of doet het nog), ik was enthousiast door hun snelle gewichtsvemindering en ben toegevoegd aan een FB groep.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het me vreselijk ongezond lijkt, voor mij is het niet meer dan een crash dieet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:28

Is whole foods-plant based niet iets voor je?

Gezonder kan je het niet krijgen..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 06:40

denice schreef:

En heeft dit een positieve reactie op epilepsie? Daar gaat het me om. Gezond ben ik al ;)
Laatst bijgewerkt door dorothea op 22-05-19 06:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 06:43

nardxash schreef:
Alle ervaringen mee..
Eerste periode hielp het enorm en werden mijn aanvallen ook veel minder maar na langzamerhand kwamen de aanvallen toch weer terug en is in samenspraak met de arts besloten om te stoppen met dit dieet.
Toen ik begon met het dieet heb ik eerst 5 dagen bij Sein moeten slapen/verblijven samen met een van mijn ouders omdat hun ook de juiste hoeveelheden van mijn eten moesten leren en precieze afwegen daarvan.

Was je toen al volwassen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 06:45

Polly schreef:
vriendin van mij heeft dit dieet gedaan (of doet het nog), ik was enthousiast door hun snelle gewichtsvemindering en ben toegevoegd aan een FB groep.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het me vreselijk ongezond lijkt, voor mij is het niet meer dan een crash dieet.

Wegens epilepsie of puur om af te vallen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:45

Polly schreef:

Indien je geen epilepsie hebt is dat het ook inderdaad.

Bij epilepsie helpt het bij een deel van de mensen de aanvallen te verminderen omdat er ipv glucose ketonen door de bloed hersenbarriere gaan. Overigens is het altijd een tijdelijk dieet maar kunnen de effecten nog wel langer aanhouden.

Bij mijn weten is het dieet bij kinderen effectiever dan volwassenen. Je moet als volwassene echter ook het dieet wel volledig volgen om in ketose te komen.

Het is een pittig dieet vooral sociaal gezien. Je moet veel producten uitsluiten namelijk.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 06:49

horlynnses schreef:
Geen goede ervaringen met het dieet. 7 maanden gevolgd maar aanslag op de gezondheid.

Hoezo? Ik heb de site van Kempenhaege bezocht, en dit ziet er allemaal toch redelijk gezond uit. Volgde je het als dieet om af te vallen of ter vermindering van epileptische aanvallen?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:04

dorothea schreef:
denice schreef:

En heeft dit een positieve reactie op epilepsie? Daar gaat het me om. Gezond ben ik al ;)

Zoek er maar eens wat over op, een hoop ziekten gaan in remissie of verdwijnen door zo'n dieet. Sterkte ermee, epilepsie lijkt me erg vervelend. Goed dat je bezig bent verder te kijken dan je medicatie.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:11

@denice: voor welvaartsziekten wellicht. Epilepsie is een totaal ander verhaal. Het dieet is niet om gezonder te worden (het sluit juist een hoop uit) maar om aanvallen te verminderen dmv ketose.
Een plantaardig dieet gaat dat effect (helaas) niet bereiken.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:17

dorothea schreef:
nardxash schreef:
Alle ervaringen mee..

Was je toen al volwassen?

Nee was een jaar of 7-8

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:08

dorothea schreef:
horlynnses schreef:

Hoezo? Ik heb de site van Kempenhaege bezocht, en dit ziet er allemaal toch redelijk gezond uit. Volgde je het als dieet om af te vallen of ter vermindering van epileptische aanvallen?

Het dieet zal altijd een aanslag zijn op het lichaam. Je wordt wel goed begeleid vanuit een team. Het dieet heb ik gevolgd voor epilepsie. Voor meer info mag je altijd een pb sturen! :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:54

dorothea schreef:
Dat schijnt vooral/alleen bij kinderen te moeten. Bij volwassenen luistert het allemaal niet zo nauw, het dieet is ook iets anders. Maar de resultaten waren positief begrijp ik. Volgt hij het nog altijd?

Nee, hij volgt het al een aantal jaren niet meer. Hij was ook heel jong toen hij het wel volgde (kan even niet uit mijn hoofd zeggen van welke leeftijd tot welke leeftijd hij het heeft gevolgd, maar wel echt als jong kind zijnde).

Op de epilepsie had het wel een positieve invloed, maar het was erg lastig vol te houden omdat hij erg veel dingen niet mocht eten. De dingen die hij wel mocht moesten dus ontzettend nauw uitgerekend en afgewogen worden, en dat was gewoon heel erg lastig. Dat maakte ook bij anderen eten en op visite gaan af en toe wat lastig, zeker als het wat spontaner was, omdat er voor hem altijd apart te eten meegenomen moest worden, want hij kon niet zomaar wat nemen. Maar ik weet niet hoe dat bij volwassenen zit qua nauwkeurigheid.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:02

TS wat voor vorm epilepsie heb je? Ik denk dat dat veel uitmaakt of een dieet gaat werken of niet. Ik heb bijvoorbeeld een zeer hormoon gevoelige vorm, kwam tot uiting in de puberteit en nu heb ik enkel nog last rond de menstruatie. Ik ben al die pillen ook wel zat ( kan nooit gezond zijn) dus ik ben altijd geïnteresseerd in alternatieven. Heb je al eens cbd olie geprobeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:04

Mijn man heeft epilepsie en dit dieet geprobeerd op aanraden van zijn arts, maar het had helaas weinig effect.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:27

Het ligt er ook zeker aan wat voor vorm je heb qua epilepsie TS

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:55

Ik doe ook af en toe een periode het ketogeen dieet. Ook niet om af te vallen, maar voor betere 'hersengezondheid' zal ik maar zeggen. Het geeft me meer mentale energie. Daarnaast heb ik Delayed Sleep Phase Syndrome, waarbij je van heel laat tot heel laat slaapt, en het ketogeen dieet is tot nu toe enige dat mij helpt om mijn slaapritme naar eerder te schuiven. Of eigenlijk gaat het dan min of meer vanzelf. Voor mij voelt dat als een wonder.

Als ik een periode het dieet gedaan heb voel ik me als het ware gereset. Helaas houden de resultaten niet heel lang aan. Ik moet nog uitvinden wat voor mij nu de optimale manier is om het dieet te doen, dus hoe streng en hoe lang, met welke supplementen, etc.

Ik lees ook vaak dat het kan helpen bij epilepsie inderdaad. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het wat doet. Ketonen zijn gewoon zo'n ontzettend goede hersenbrandstof.
Voor mij voelt het alsof je altijd net de verkeerde benzine hebt getankt. Je auto rijdt wel, maar met horten en stoten. En dan opeens vind je de goede benzine en rijdt je auto als een zonnetje.

Het is alleen zo balen dat er zo'n streng dieet nodig is om aan die ketonen te komen. Exogene ketonen zijn helaas een fabeltje.