Sporten en genoeg eten, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Sporten en genoeg eten, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 17:30

Hoi bokkers!

Sinds een poosje ben ik weer begonnen met fanatiek sporten. Ik vind het echter lastig om daarbij genoeg te eten, met als resultaat dat ik vaak duizelig en slap ben aan het einde van de dag, en bij het sporten merk ik dat ik kracht mis.
Ik hoef niet af te vallen, maar meer eten dan ik op dit moment doe is lastig: ik heb simpelweg niet meer trek.

Wat eten de sporters hier op een dag? Het zou heel fijn zijn als ik wat lijstjes van jullie mag zien!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:33

Ik neem om een uur of 9 in de avond altijd nog een bak (volle) kwark met muesli als ik te fanatiek bezig ben overdag.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:41

Wat eet je zelf op zo'n dag? Krijg je genoeg suikers binnen?

Als je weinig trek hebt is het misschien een idee om voeding met een hoge caloriedichtheid te eten, zodat je met een niet al te hoog 'volume' aan voeding toch wel veel calorieën binnenkrijgt.
Noten of gedroogd fruit bijvoorbeeld, smoothies (met veel fruit), vet(ter) broodbeleg en vettere zuivel, pure chocola, muesli(repen) met evt honing, avocado's...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 17:46

Memories schreef:
Wat eet je zelf op zo'n dag? Krijg je genoeg suikers binnen?

Als je weinig trek hebt is het misschien een idee om voeding met een hoge caloriedichtheid te eten, zodat je met een niet al te hoog 'volume' aan voeding toch wel veel calorieën binnenkrijgt.
Noten of gedroogd fruit bijvoorbeeld, smoothies (met veel fruit), vet(ter) broodbeleg en vettere zuivel, pure chocola, muesli(repen) met evt honing, avocado's...

Daar noem je wat, inderdaad. Ik heb vandaag toevallig bijgehouden wat ik tot nu toe gegeten heb:

's ochtends: een kiwi, twee scheppen Griekse yoghurt met cruesli, een glas melk

's middags: American pancakes met ahornsiroop

Tussendoor: appel, limonade, hand noten, chocolademelk

Suzanne F.

Re: Sporten en genoeg eten, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:58

En waar is je volkorenbrood met beleg? Je mist naar mijn idee best wat voedingsstoffen zo.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 18:03

Normaalgesproken eet ik tussen de middag drie stukken grof volkorenbrood met margarine en kaas/hazelnootpasta :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:27

Een gewone werkdag is dit het ongeveer:

6.00 boterham met beleg, wat optimel kwark, wat pecannoten.
8.00 pakje crackers van lu.
10.00 banaan, nakd reep.
12.00 2 boterhammen met beleg, fruit.
15.00 2 boterhammen met beleg, portie groenten (bijvoorbeeld een bakje wortels/snacktomaatjes)
17.30 avondmaaltijd, soms een toetje.
20.00 koekjes/iets lekkers bij de thee.

Vaak nog wel iets lekkers tussendoor. Ik werk op een basisschool en er wordt regelmatig getrakteerd. Op vrije dagen eet ik anders en ook wel salade voor lunch of gekookt ei en dergelijke.

Ik loop hard, meestal drie of vier keer per week. Morgen mijn derde halve marathon binnen zes weken. Ik train ongeveer 30 tot 40km in de week, waarvan een deel in het bos.
Verder wandel ik zo'n 15km per week en als het mooi zomerweer is fiets ik ook nog wel eens een uurtje 's avonds.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:39

Ik zie in je lijstje al wel wat ruimte voor verbetering :j
Ik weet niet of je volle of magere Griekse yoghurt en kwark hebt, anders voor de volle variant gaan. Ik weet niet of je het echt graag eet? Anders kan je ook kijken voor extra toevoegingen erin. Je hebt bijv lijnzaad of hennepzaad, geeft een extra smaakje eraan en met 4 eetlepeltjes spul in totaal ben je zo 200+ kcal rijker zonder dat je er echt meer voor moet eten.

Op brood kun je evt ook een vettere boter kiezen en evt een vettere kaas, of wat dikker smeren. Voor het avondeten kun je ook bakken/braden met een calorierijker product en net een scheutje meer (hoeft niet in het vet te zwemmen natuurlijk, := weet niet wat je normaal gebruikt.
Misschien een toetje standaard introduceren in je eetpatroon ipv alleen soms. Net een schepje meer avondeten nemen (en dan vooral khd/eiwitrijke onderdelen).
Allemaal redelijk kleine dingetjes die qua kcal op een dag best hard aan gaan tikken.

Ik snap op zich wel dat het dan lastiger is om echt veel meer te gaan eten als je al zo veel eetmomenten op de dag hebt. Als je veel hardloopt icm symptomen als duizeligheid misschien een idee om vooral op je koolhydraten te letten. Zou dan vooral ook kcal rijke drankjes door de dag heen blijven drinken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:44

Ikzelf sport niet heel veel maar mijn vriend wel. Die maakt gebruik van eiwitshakes en weightgainers naast zijn voeding