Ervaringen haptotherapie bij burn-out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Ervaringen haptotherapie bij burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 11:15

Ik zit sinds half Januari thuis met een burn-out en blijf er tegenaan lopen dat mijn lijf voor mijn gevoel totaal buiten proportie reageert op dingen waarvan ik weet dat het echt niet nodig is. Haptonomie werd me aangeraden door mijn psych om te helpen mijn gedachten en gevoel meer op 1 lijn te krijgen, maar ik ben niet zo thuis in de alternatieve geneeswijzen.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met haptotherapie bij burn-out?

Mag ook via PB :)

BigOne

Re: Ervaringen haptotherapie bij burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:17

Ik heb specifieke hapto gevolgd toen ik zwanger was en vond het heel erg prettig maar in geval van burn out gelukkig geen ervaring mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:34

Vanillia schreef:
Ik zit sinds half Januari thuis met een burn-out en blijf er tegenaan lopen dat mijn lijf voor mijn gevoel totaal buiten proportie reageert op dingen waarvan ik weet dat het echt niet nodig is.

Ja, rot is dat, he!
Woorden als burn out, stress, angst/ paniek etc hebben telkens wel een beetje een andere betekenis, maar er is wel deze overlap.
Die "buiten proportie stress reactie" komt idd niet uit je logische brein en is geen gedachte of gedrag - het is meer je overlevingsinstinct.
En het heeft zin als deze reacties kort blijven/ weinig optreden, want ze vreten energie die je tijdens een burn out niet hebt.

Wat mij hielp: 1) je instinct "bedanken", zeggen ze in NLP. (Ik stond regelmatig te vloeken - maar allah: mijn amygdala probeert mij in leven te houden.)
2) Geef je amygdala haar zin: even hollen of een trap of vuistslag in de lucht. (Zodat je instinct denkt dat jij begrepen hebt dat er gevaar is en dus "het alarm uit kan".)
3) En dan naar je buik ademen, zachtjes een hand op je voorhoofd, je kaken ontspannen etc etc etc.
(Van yogales tot haptonomie: hier zijn veel zaken die kunnen helpen.)
4)....maak een lijst met triggers en "draai ze de nek om met emdr".

Citaat:
Haptonomie werd me aangeraden door mijn psych om te helpen mijn gedachten en gevoel meer op 1 lijn te krijgen, maar ik ben niet zo thuis in de alternatieve geneeswijzen.

In een later stadium, als de angst/ paniek/ stresshormonen niet meer zo overheersen kan haptotherapie je veel brengen.
Haptotherapie is prachtig spul, maar werkt nauwelijks "tegen" acties van je overlevingsinstinct (terwijl dat de kern van emdr is om dit wel te doen).

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:42

Ik heb het geprobeerd, maar kon er weinig uithalen voor mezelf. Mijn lijf had echt een aantal maanden nodig om dit toe te kunnen laten.
Ik heb uiteindelijk op de lange termijn meer gegarandeerd mindfulness icm fysio en dry needling voor mijn enorm hoge spierspanning en veel wandelen, praten etc.
Maar ik ben ook geen fan van aanraking etc, dus dat kan voor jou heel anders zijn natuurlijk. Ik zou je aanraden om het gewoon te proberen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:49

Ik heb tijdens een revalidatietraject ook Hoptonomie gehad en ik denk dat het ook zeker goed kan werken bij mensen met een burn out. En dan ging het vooral om het mentale gedeelte, fysiek is voor mij niet geschikt.