In januari weet ik dat ik de eerste keer bewust de vergrote lymfeklier in mijn hals voelde. Ik was al een tijdje niet helemaal fit, erg moe en zwakjes, einde van het jaar een keer een paar dagen verkouden geweest en een niet tof hoestje gehad maar ben wel gewoon doorgegaan.
Daarbij had ik aan dezelfde kant behoorlijk last van mijn schouder en een zeer geïrriteerde oksel aan de andere kant (jeuk, prikken, geen zichtbare plekken of bultjes).
Na een paar weken bleven de klachten aanhouden en ben ik naar de huisarts gegaan, daar zijn wij begonnen met een bloedonderzoek op virussen en rode en witte bloedcellen etc etc.
Conclusie vanuit huisarts: Pfeiffer positief maar wel al doorlopen dus geen idee wanneer, CMV positief maar al langer dan 3 maanden geleden dus geen idee wanneer, Toxoplasmose negatief, rest ook allemaal negatief dus oke. Het leek er dus op dat ik gezien het begin van de klachten (november ongeveer denk ik) 1 van bovenstaande virussen te pakken had gehad en nu in het staartje zat. Even wachten, klier zou vanzelf slinken...
Naja, niet dus.
In maart een echo laten maken van betreffende klier, volgens arts een gewone reactieve klier, zou vanzelf moeten zakken.
Ook laten prikken op vitamines, mineralen, lever- en nierfuncties. Geen enkel resultaat maar nog steeds errug moe, zo moe dat ik om half 9 in de avond steeds in bed lag.
Inmiddels ben ik dus bijna een half jaar bezig, al die tijd is mijn temperatuur ook een dingetje geweest. Normaal zit ik zo rond de 36.8 maar heb maanden rond de 37.5 gelopen. Sinds ongeveer een maandje is mijn moeheid geleidelijk aan minder aan het worden en leek mijn temperatuur weer wat te zakken(

Vrijdag begon ik te snotteren, heel het weekend heb ik ziek op de bank gelegen, tot huilens aan toe pijn in mijn keel, 1zijdig terhoogte van de klier. Die nog steeds licht opgezet is (wel minder dan in januari) en dus ook pijnlijk. Gisterenavond deed het zo´n zeer dat ik mijn hoofd niet eens omhoog of omlaag kon bewegen. Behoorlijk aan het hoesten ook en rond de 38 graden iedere middag.
Vandaag op het werk een arts laten kijken (hoera voor artsen in ons team), geen opgezette amandelen, hij voelde wel die klier.... Tjah. En nu?
Ik begin me af te vragen of we het niet omgekeerd bekeken hebben, kan je ook gewoon een ontstoken klier hebben zonder dat daar een virus of bacterie aan te pas hoeft te komen?
Is er iemand die nog een idee heeft? Ik ben normaal echt nooit zo veel/heftig ziek en begin me behoorlijk te ergeren aan mezelf.