Eten tijdens antibiotica

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Eten tijdens antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 22:33

Beste bokkers,

Woensdag 24 april ben ik geopereerd aan me neus. Een inwendige en uitwendige neustussenschot operatie. Tijdens het herstel moet ik elke dag 8 antibiotica pillen nemen op vaste tijden en als ik last van me neus heb paracetamol.

De eerste dag na de operatie ging het niet goed en heb ik 7 keer overgegeven, nu de dagen erna, gaat het prima met ups en downs. Ik moet heel veel licht verteerbare dingen zoals beschuit, vla enzovoorts eten. Morgen is de laatste dag dat ik antibiotica moet innemen maar begin nu wel trek te krijgen in een snoepje. Kan een klein spekje kwaad met me antibiotica?

Mvg, mij

Furrow

Re: Eten tijdens antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:38

Nee hoor, kan prima. Geniet er maar lekker van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:09

Een snoepje kan geen kwaad, maar het overgeven kan betekenen dat je niet genoeg antibiotica binnen gekregen hebt, vraag het na bij je arts of je extra moet opletten of langer antibiotica moet slikken.
Bijsluiter lezen geeft meer aan over hoe en wat met zowel dingen als overgeven als wat je niet mag eten samen met antibiotica.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:28

Ik heb momenteel ook een kuur , maar ik eet gewoon zoals ik altijd eet
Het enige Wat ze bij mij aan gaven is dat je met bij het eten innemen minder snel last van je maag zou krijgen
Thats it

Maar idd, heb je de kuur wel binnen gehouden met het overgeven?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:10

Sonja_vR schreef:
Ik heb momenteel ook een kuur , maar ik eet gewoon zoals ik altijd eet
Het enige Wat ze bij mij aan gaven is dat je met bij het eten innemen minder snel last van je maag zou krijgen
Thats it

Maar idd, heb je de kuur wel binnen gehouden met het overgeven?

Jaa, het enige wat ik eigenlijk kon overgeven was gal.. Aangezien ik tijdens de kuur alleen maar vla, beschuitjes, bouiilon, enzovoorts at en geen hele vaste dingen.

Vandaag is de laatste dag van de kuur, vanmorgen om 8 uur de laatste 2 antibiotica pillen ingenomen. Heb nu wel last van diarree gekregen sinds gisteravond

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:14

Welk antibioticum heb je?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:19

Tip - neem Yakult om je darmflora op peil te houden /krijgen (had je eigenlijk gelijk mee moeten beginnen)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:41

Wat een raar advies om tijdens een AB kuur lichtverteerbaar voedsel te eten. Ik heb echt ontelbaar vaak een kuur gehad (verschillende soorten) en mocht gewoon altijd alles hebben waar je maar trek in hebt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:43

Liselot schreef:
Wat een raar advies om tijdens een AB kuur lichtverteerbaar voedsel te eten. Ik heb echt ontelbaar vaak een kuur gehad (verschillende soorten) en mocht gewoon altijd alles hebben waar je maar trek in hebt.

Nouja. Als ik geen licht verteerbare dingen eet, dan kots ik het er zo weer uit..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:45

Maar dat lijkt me dan eerder aan iets anders liggen dan aan de antibiotica. Daar ga je normaliter niet zo van kotsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:47

Mijn neus. Mijn antibiotica.

Maar ik heb nog nooit gehoord van bepaalde dingen wel of niet mogen eten in verband met antibiotica.
Behalve dan dat probiotica en vezels extra wel fijn is en grapefruit minder goed.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:50

Ik denk dat je dat advies hebt gehad om te proberen om de antibiotica binnen te houden? Dat klinkt wel logisch. Van sommige soorten antibiotica kun je heel misselijk worden als bijwerking.

Als je dat spekje binnen kunt houden kun je het gewoon eten :j Het enige wat je met antibiotica normaal gesproken niet mag is alcohol, en veel in de zon komen. Maar als je niet zeker weet of je het binnen kunt houden zou ik voor de zekerheid wachten tot na de antibiotica.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 29-04-19 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:53

Liselot schreef:
Maar dat lijkt me dan eerder aan iets anders liggen dan aan de antibiotica. Daar ga je normaliter niet zo van kotsen.

Neusbloedingen denk ik. Veel mensen moeten overgeven bij bloed in de maag, sommigen al bij een heel klein beetje. Dus licht verteerbaar is wel een logisch advies in combinatie met AB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:22

Idd tijdens en na de operatie loopt het bloed waarschijnlijk nog de maag in en daardoor ga je overgeven.. Staat dus los van de antibiotica kuur.. Gewoon proberen wat je wel en niet kan verdragen.

Ennuh:
Afbeelding
-:)

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 12:27

Okee, zal ik dat doen. Bedankt voor de tips, heb liever diarree dan steeds dat overgeven ahahah

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:31

Tijdens antibiotica mag je gewoon eten. Soms geen melk producten maar dat staat dan wel op het etiket .
Licht verteerbaar is soms handig ivm misselijkheid

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:51

Ik denk dat je allergisch bent voor deze AB aangezien je gal spuugt en geen bloed wat evt nog uit je neus kon komen.
Ik heb dit zelf gehad in het ziekenhuis toen ik een AB via infuus kreeg. Werd direct misselijk en heb daar heel de nacht gebraakt en ook alleen maar gal. Heel vervelend.
Wel een idee om deze kuur te noteren voor een volgende keer want het is zonde als het zijn werk niet kan doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:54

volgens is het een beetje wazig, maar ben je misselijk (door de OK of door de AB, beide kan), en heb je daarom advies voor lichtverteerbare voeding gekregen. Dus dat staat los van de AB (behalve dat je mogelijk daardoor misselijk bent geworden).
Je mag dan gewoon alles eten, alleen zal je zelf moeten ervaren of je het ook binnen houdt. Dat geldt ook voor een spekje ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:27

Misselijkheid door de operatie of door de kuur kan idd
Maar dan is het idd een kwestie van zoeken naar wat wel en niet binnen blijft ;)

Maar als je zo misselijk bent van die kuur , is het dan wel handig om die AB te slikken i.p.v. een andere te vragen/krijgen oid

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:43

Ik lees dat het overgeven vooral de 1e dag was, daarna niet meer of alleen minder vaak?

Afhankelijk van het AB dat je slikt heeft dat ook flink invloed op je darmflora en daarmee ook op de consistentie van je poep. Wat goede bacteriën innemen zoals de Yakult die Marie111 noemt of andere probiotica zoals b.v. die van Lucovit is goed om je darmflora weer op peil te krijgen.

Afbeelding

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:23

Popstra schreef:
Ik denk dat je allergisch bent voor deze AB aangezien je gal spuugt en geen bloed wat evt nog uit je neus kon komen.
Ik heb dit zelf gehad in het ziekenhuis toen ik een AB via infuus kreeg. Werd direct misselijk en heb daar heel de nacht gebraakt en ook alleen maar gal. Heel vervelend.
Wel een idee om deze kuur te noteren voor een volgende keer want het is zonde als het zijn werk niet kan doen.

Hoe lastig ook maar misselijkheid /overgeven is geen allergie maar een bijwerking.
Allergie is rode uitslag, jeuk en benauwdheid etc .
Wil helemaal niet zeggen dat Ts de volgende keer weer deze klachten zou krijgen.
(Daarom vragen wij bij de apotheek allergie altijd goed uit vaak is het een bijwerking en geen allergie )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:57

O.k maar dan nog vragen ze mij altijd of er een AB is waar ik niet tegen kan. Die geven ze dan zowiezo niet. Dit is al 15 jaar zo
Ik krijg het nogal vaak namelijk vanwege mijn slechte longen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:00

Popstra schreef:
O.k maar dan nog vragen ze mij altijd of er een AB is waar ik niet tegen kan. Die geven ze dan zowiezo niet. Dit is al 15 jaar zo

Logisch toch? Een allergische reactie op AB is behoorlijk pittig...

Zelf heb ik het in februari gehad, niet uit allergie overigens ik kreeg AB terwijl ik Pfeiffer had. Dus dubbele afweer en een reactie gelijk aan een allergie.

Trust me, die reactie wil je écht niet...

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:10

Relaxed schreef:
Idd tijdens en na de operatie loopt het bloed waarschijnlijk nog de maag in en daardoor ga je overgeven.. Staat dus los van de antibiotica kuur.. Gewoon proberen wat je wel en niet kan verdragen.

Ennuh:
[ Afbeelding ]
-:)

Dan zou je ook bloed moeten overgeven. En moet je heel veel eten? Of gewone porties?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:24

Popstra schreef:

Niet tegen kan is een allergie en dan wil je het niet nogmaals geven. Dan kan de reactie steeds erger worden,
Maar misselijkheid en diarree zijn echt bijwerking van AB. Bij volgende keer wil niet zeggen dat je het weer krijgt. En die misselijkheid en diarree zou ook van het ziek zijn zelf kunnen komen.
Ze houden er vaak wel rekening mee met weer voorschrijven. Maar het is wel goed om allergie en bijwerking te onderscheiden . Anders schakel je een hele groep AB uit terwijl dat niet nodig is. En ook best lastig is voor jezelf omdat je dan eerder sterkere middelen moet of opname in ziekenhuis omdat oraal niet mogelijk is.