Herken jij een TIA/CVA?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Herken jij een TIA/CVA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 10:47

Ik weet niet of het hier op zijn plek staat..
Vanmorgen een filmpje gezien van een jongen die een TIA krijgt, en wat op video is gevangen. Eronder staan veel reacties van mensen die allemaal dachten dat het beeld heel anders zou zijn, en dit dus niet zouden herkennen.

In het kader van educatie lijkt het me goed om dit filmpje zoveel mogelijk te delen.
Zouden jullie dit herkennen als TIA/herseninfarct?

https://www.dumpert.nl/mediabase/7669247/5eeb2649/beelden_tia_van_dennis_schouten.html

Brainless

Re: Herken jij een TIA/CVA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:52

Het moeilijke is dat het verschillende signalen kan hebben.
Het ligt nl ook aan de plek waar (tijdelijke) de obstructie zit.

Bij de 1 is het veel duidelijker dan bij de ander.
Deze jongen kon goed omschrijven dat hij zich niet lekker voelde en was in eerste instantie nog aanspreekbaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:54

Ik vindt het zo goed dat Dennis dit deelt, het is bij hem goed in alle fases te zien vindt ik...
Al vertoon je niet altijd alle kenmerken aangezien het afhankelijk is van de plek en hoeveelheid bloeding.
Soms zijn de signalen heel subtiel, maar wanneer je er op let goed te zien.
Hij kon het zelf ook goed omschrijven, dat scheelt.
Bij andere mensen zijn de signalen veel sterker zichtbaar maar merken ze zelf minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:58

Mooie video!
Beeld van links of rechts verlamd is bij velen bekend... Dit niet. Ik had m wel direct als Neurologisch toen hij naast de auto zo strompelde en het in de auto over tintelingen had. Voor mij een reden om direct medische hulp te halen.
Een bekende had deze verschijnselen na een subduraal hematoom. (Bloed bij de hersenen waardoor hersenen weggedrukt worden). Dus vandaar dat er bij mij direct alarmbellen afgaan.
Specifiek denken aan een Tia, deed ik inderdaad niet.

Edit: ik ga hem ook delen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:59

Ja, dit zie je wel. Maar heb zelf een hersenbloeding gehad. Goed dat hij het zo goed kon omschrijven, maar je zag het ook met kauwen en praten bijv.

Snap trouwens wel dat je dit ook goed kan missen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:01

Moeilijk te zeggen, omdat je weet dat je kijkt naar iemand die een TIA heeft. Dan let je extra op de kleine signalen. Ik denk dat ik het wel herkend had, juist omdat het begint met uitval in de hand/arm en daarna zijn spraak wegvalt. Zelf geeft hij ook aan dat hij zich niet goed voelt.
Ik vind het trouwens wel stoer dat hij deze beelden vrij durft te geven. Iedereen kent natuurlijk de reclames, maar nu zie je echt hoe het er uit kan zien.

In mijn omgeving meegemaakt dat een jong iemand een TIA kreeg en dit werd weggewuifd door de huisarts vanwege de jonge leeftijd. Ondanks dat het echt klassieke symptomen waren (krachtverlies aan een zijde, gezicht hing scheef en spraak werd ''dronken'') werd het afgedaan als stress. Ook zijn bloeddruk was veel te hoog.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 24-04-19 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:02

Het lastigste is dat er onwijs veel verschillende signalen zijn.

Mijn vader had hoofdpijn en was duizelig.
Maar verder goed spraakzaam en de andere duidelijke signalen waren er niet.
De huisarts dacht aan een stoornis aan het evenwichts orgaan.

De huisarts herkende het niet eens dus.

Gelukkig zag hij mij met mijn vader richting auto strompelen ( pa leek wel dronken) dat hij toch twijfelde.
Eenmaal thuis kreeg ik een belletje van hem. Hij vertrouwde het toch niet. We moesten direct door naar het ziekenhuis. Daar wisten ze dat we kwamen.

Bleek hij een toch een Tia te hebben

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:09

Ja, die reclame ligt er veel te dik bovenop, alsof het zo duidelijk is. Maar ik had ook geen halfzijdige verlamming. Spraak was ook ‘goed’. Maar wist dat iets niet goed was want voelde alsof er een bom ontplofte in mijn hoofd.

Maar zoals die tintelingen, dat zie je niet dus fijn als dat omschreven kan worden. Je ziet wel de verstoorde motoriek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:25

Ik had geen enkel van bovenstaande symptomen. Pas een tweetal minuten voor ik in coma ging kreeg ik een lichte verlamming halfzijdig in mijn gezicht. Daarvoor was ik enkel ontzettend misselijk. Ook geen hoofdpijn of niks.
Ik vind het aan één kant goed dat dit gedeeld wordt maar aan de andere kant weet ik uit ervaring dat CVA's en TIA's zich op heel verschillende manieren uiten. :)
Op spoed zeiden ze dat als ik met de symptomen gegaan was voor de verlamming er bij kwam, ze me naar huis gestuurd zouden hebben. Men staart zich blind op deze "F.A.S.T" test. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:35

Ja ik herken het. :j Helaas heeft mijn moeder meerdere tia s gehad toen ze dement werd en was. En mijn vader vermoedelijk twee kleine. -O- Zijn soms subtiele signalen. Iets schevere mond of een lip die niet meer meedoet. Vager praten of wat zwabberen.

Aangezien ik zelf uitval heb gehad vanwege andere oorzaak overigens, maar ook op afdeling neurologie waar je dan tijden ligt zie leer en herken je het wel

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:41

Jup herken het.
Moeders 2 jaar geleden een gehad terwijl ik er naar keek.
Begon met slap worden en niet meer goed op de benen kunnen staan/krachtverlies.
En daarna heel dronken praten, lachen, onzin praten en nog slapper worden.
Toen wist ik dat er iets loos was. Het is wel redelijk vergelijkbaar met het filmpje van TS qua niet meer uit de woorden komen, brabbelen.
Gelukkig door snelle reacties is dat allemaal weer helemaal goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:44

Ik heb mijn EHBO-boek er even bij gepakt (DAN First Aid), omdat men inderdaad altijd aan komt zetten met de FAST-test. En er zijn zoveel mogelijke symptomen daarnaast...
Mijn boek zegt het volgende:

- Het anders worden van de metale toestand zoals duizeligheid, verwardheid tot volledig niet reagerend
- Verlamming/zwakte van gezicht, arm of been aan een kant van het lichaam
- Gestoorde spraak, zoals mompelende, verwarde of onbegrijpelijke spraak of zelfs volledig spraakverlies
- Verlies van controle over de blaas of darmen
- Ongelijke pupillen
- Gezichtsverlies in een oog
- Dubbel zien of andere verstoringen
van het zicht
- Ogen die afgewend zijn van de aangedane zijde van het lichaam
- Misselijkheid, overgeven
- Hevige hoofdpijn
- Aanval
- Stijve nek
- Moeite met coördineren van
bewegingen

Tel door Dennis daarbij: tintelingen en gevoelloosheid, en je bent een heel eind.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:59

Mijn moeder heeft een TIA gehad.

Ze was alleen thuis, was in slaap gevallen in de stoel, werd wakker en had een slapend been dacht ze.
Daarna begonnen ook haar hand en arm aan die kant te tintelen/gevoelloos te worden. Kon haar hand en been ook niet meer goed gebruiken. Voelde zich ook heel raar. Is toen naar de spiegel gelopen (voor zover het ging) maar mond stond nog normaal.

Mijn vader zou bijna thuis komen, dus ze heeft alles opgeschreven voor het geval het slechter zou zijn als hij thuis kwam.
Dat was niet het geval, maar ze hebben wel de HAP gebeld. Assistente had voor 1,5u later een afspraak ingepland bij de arts....

Eenmaal bij de arts was deze woedend :o ze hadden direct moeten komen (hadden 112 hiervoor mogen bellen).
Mijn moeder heeft gigantisch geluk gehad dat het bloedpropje direct weer losgeschoten is.

Ze heeft een scan gehad en daarna nog 2 dagen in het ziekenhuis gelegen ter observatie!

Heel subtiele signalen, maar gelukkig had mijn moeder goed door dat het niet pluis was, en de arts ook! :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:02

daantjuhhh schreef:
Het lastigste is dat er onwijs veel verschillende signalen zijn.

Mijn vader had hoofdpijn en was duizelig.
Maar verder goed spraakzaam en de andere duidelijke signalen waren er niet.
De huisarts dacht aan een stoornis aan het evenwichts orgaan.

De huisarts herkende het niet eens dus.

Gelukkig zag hij mij met mijn vader richting auto strompelen ( pa leek wel dronken) dat hij toch twijfelde.
Eenmaal thuis kreeg ik een belletje van hem. Hij vertrouwde het toch niet. We moesten direct door naar het ziekenhuis. Daar wisten ze dat we kwamen.

Bleek hij een toch een Tia te hebben

Even hierop terug komend. Mijn vader heeft hier dus 2 dagen mee gelopen voordat hij naar de huisarts ging. We hebben echt geluk gehad

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 12:26

Het kan zich inderdaad op heel veel manieren uiten! Goed dat een deel van de mensen hier het herkent. Is vooral ook om wat meer bewustzijn eromtrent te creëren :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:32

Ik weet het nog goed. M'n vader was net van het zuurstof af maar het was er nog wel in huis. Toen ik beneden kwam kon m'n vader niet meer uit z'n woorden komen en ben ik naar beneden gerend, tank aangegooid en zuurstof gegeven.
Godzijdanj is hiermee de schade beperkt gebleven.

Dus ik herken wel zeker een tia/cva

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:33

@marion, dat briefje, wauw!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 12:34

purny schreef:
Ik weet het nog goed. M'n vader was net van het zuurstof af maar het was er nog wel in huis. Toen ik beneden kwam kon m'n vader niet meer uit z'n woorden komen en ben ik naar beneden gerend, tank aangegooid en zuurstof gegeven.

Met zuurstof doe je niks op een stolsel, deze kan vanzelf oplossen of door middel van medicatie. Maar fijn dat er geen schade was verder!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:37

Tanya schreef:
purny schreef:

Met zuurstof doe je niks op een stolsel, deze kan vanzelf oplossen of door middel van medicatie. Maar fijn dat er geen schade was verder!

Volgens mij had m'n vader een beroerte. Het was in ieder geval doodeng om zoiets te zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:39

Fijn dat dit onder de aandacht gebracht wordt.

Mijn vader heeft een cva gehad in het rusthuis waar hij verbleef vorig jaar.
Alles wat mis kon lopen is ook misgelopen. ;(
Ik heb ervoor gekozen hem niet meer te laten reanimeren omdat hij nooit meer zou kunnen praten of lopen.
Gelukkig had hij in het rusthuis voordien al laten noteren geen reanimatie te willen moest hij er slechter uitkomen.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:46

Die reclame wordt er wel echt ingehamerd, top dat er dan zulke beelden beschikbaar zijn.
Ikzelf ga volgend jaar een minor neurorevalidatie CVA doen, dus dan is dit extra interessant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:47

purny schreef:
Tanya schreef:
]

Volgens mij had m'n vader een beroerte. Het was in ieder geval doodeng om zoiets te zien.

Zelfde probleem, het bloedvat zit dicht dus zuurstof komt simpelweg niet voorbij het stolsel

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:00

Ayasha schreef:
Purny schreef:

Zelfde probleem, het bloedvat zit dicht dus zuurstof komt simpelweg niet voorbij het stolsel

Dat ligt eraan of de CVA hemorragisch (bloeding) of ischaemisch (verstopping) is,
al ben ik het met je eens dat ik betwijfel hoeveel zin het heeft om zuurstof bij te geven, gezien er niks mis is met de longen etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:05

Het was ook m'n eerste ingeving hoor.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:06

purny schreef:
Het was ook m'n eerste ingeving hoor.

Heel goed juist! beter dan dat je niks deed, en het zal vast iets geholpen hebben :j