Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:32

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rommelen met mijn rug.
Begin december schoot het erin met uitstraling naar mijn been. Huisarts zei dit dat een hernia was, medicatie en rust nemen hiermee zou het met x-aantal weken beter gaan.
Helaas niet het geval en dus terug na die x-aantal weken. MRI aangevraagd en door naar de neuroloog. Hierop was geen hernia te zien, wel een ontstoken zenuw en dat ik versleten tussenwervel schijven heb.

Donker gekleurde tussenwervels zijn versleten.
Afbeelding
Ontstoken zenuw
Afbeelding

Advies was naast de medicatie ook ibuprofen in te nemen tegen de ontsteking, opletten wat ik til en doe en hiermee zou het weer beter moeten gaan. Helaas werd het weer niet beter maar alleen maar erger. Dus terug gebeld en verwijzing naar de pijnpoli gekregen.

Pijnpoli heeft foto’s van de MRI eens goed bekeken en zei dat ik naast de eerdere diagnoses ook scheurtjes in de tussenwervel schijven heb. Dit verklaart ook meteen waarom ik vanaf jonge leeftijd regelmatig spit heb, hij stelde vragen en ik kon helaas alles met ‘ja’ beantwoorden. Nu gaan ze proberen om de ontstoken zenuw met een pijn blokkade minder gevoelig te maken in de hoop dat dit helpt.
Helaas zei hij meteen aan de tussenwervelschijven weinig tot niets te kunnen doen. Hij zei dat deze niet geopereerd kunnen worden of qua pijn iets aangedaan kan worden omdat dit kraakbeen is en ze hier niets mee kunnen. Ook moet ik zodra ik pijnvrij ben naar de fysio en hard gaan sporten om mijn lijf sterker te maken.

Mijn vragen:
- wie herkent dit?
- hoe is het verloop gegaan?
- wat kan je wel en niet lichamelijk? Ik zit bijv met mijn paard, kan ik nog rijden en de zorg voor mijn kind in mijn hoofd.
- kan er inderdaad niets aan de tussenwervelschijven gedaan worden?
- welke sporten zijn straks aan te raden om sterker te worden?

Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, zeg dit gerust. Ik maal op het moment ontzettend en zit er echt mee in mijn hoofd. Ik ben 32, hoe moet dit verder? Heb elke dag zoveel pijn.. Ik doe mijn beste alle balletjes qua werk etc in de lucht te houden maar het valt me even zwaar.

Absolem

Re: Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:43

Zo zuinig mogelijk met je lichaam zijn..... In Duitsland plaatsen ze nog wel eens kunstwervels. Maar die gaan uiterlijk vijf jaar mee en dan moeten ze vervangen worden.

Mijn mentrix heeft er acht jaar mee gelopen / gereden. En die kon vervolgends echt bijna niks behalve bed liggen van de pijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:14

Arethe schreef:
Helaas niet het geval en dus terug na die x-aantal weken. MRI aangevraagd en door naar de neuroloog. Hierop was geen hernia te zien, wel een ontstoken zenuw en dat ik versleten tussenwervel schijven heb.

(....)
Helaas zei hij meteen aan de tussenwervelschijven weinig tot niets te kunnen doen. Hij zei dat deze niet geopereerd kunnen worden of qua pijn iets aangedaan kan worden omdat dit kraakbeen is en ze hier niets mee kunnen. Ook moet ik zodra ik pijnvrij ben naar de fysio en hard gaan sporten om mijn lijf sterker te maken.

Mijn vragen:
- wie herkent dit?
- wat kan je wel en niet lichamelijk? Ik zit bijv met mijn paard, kan ik nog rijden en de zorg voor mijn kind in mijn hoofd.

Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, zeg dit gerust. Ik maal op het moment ontzettend en zit er echt mee in mijn hoofd. Ik ben 32, hoe moet dit verder? Heb elke dag zoveel pijn.. Ik doe mijn beste alle balletjes qua werk etc in de lucht te houden maar het valt me even zwaar.

Nog al wat artsen zeggen 'versleten gewricht' als ze bedoelen 'gewricht met artrose'.

Is dat bij jou van toepassing...?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:22

Ik heb mijn bovenste wervels vast zitten ivm scoliose operatie en de onderste lendenwervels
Hebben sinds 2 jaar discopathie van de tussen wervelschijven. Ik had hier erg veel last van

Ik heb nu nagenoeg geen pijn meer door mijn core te trainen. Buik en rugspieren zo sterk maken dat ze eigenlijk het gewicht dragen ipv je wervels.
Daarnaast letten op houding en zit

Sterkte ermee!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 10:54

Absolem schreef:
Zo zuinig mogelijk met je lichaam zijn..... In Duitsland plaatsen ze nog wel eens kunstwervels. Maar die gaan uiterlijk vijf jaar mee en dan moeten ze vervangen worden.

Mijn mentrix heeft er acht jaar mee gelopen / gereden. En die kon vervolgends echt bijna niks behalve bed liggen van de pijn.

Ja dat zuinig zijn hoor ik continu. Maar hoe dan? Ik pas op met tillen etc. Wissel zitten en lopen af op werk. Maar wat is zuinig zijn? Wel goed om te weten dat ze in Duitsland dus verder zijn hiermee. Altijd prettig om in achterhoofd te houden.
Janneke2 schreef:
Arethe schreef:

(....)

Mijn vragen:
- wie herkent dit?

Nog al wat artsen zeggen 'versleten gewricht' als ze bedoelen 'gewricht met artrose'.

Is dat bij jou van toepassing...?

De arts heeft het woord artrose niet genoemd. Alleen dat ze donkerder zijn omdat ze minder vocht bevatten en er dus scheurtjes in het kraakbeen te zien zijn.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 10:56

Esther_r20 schreef:
Ik heb mijn bovenste wervels vast zitten ivm scoliose operatie en de onderste lendenwervels
Hebben sinds 2 jaar discopathie van de tussen wervelschijven. Ik had hier erg veel last van

Ik heb nu nagenoeg geen pijn meer door mijn core te trainen. Buik en rugspieren zo sterk maken dat ze eigenlijk het gewicht dragen ipv je wervels.
Daarnaast letten op houding en zit

Sterkte ermee!

Dat is goed om te horen! Fijn dat je nu pijnvrij bent. Helaas mag ik nu nog niets trainen ivm risico op overbelasting of meer schade. Eerst minder pijn en dan trainen.
Ik loop op platte schoenen, wissel staan en zitten af en heb een zadelkruk op mijn werk voor mijn houding. Wil ook nog mijn zitbal meenemen.
Trainde jij onder begeleiding of welke sport was het?

Verder bedankt voor de reacties. Vind het allemaal erg lastig. Wat mag ik wel en niet. Heb een dochter van 2 jaar dus die moet regelmatig getild worden. Rij op moment geen paard. Man probeert te helpen waar hij kan maar ook hij werkt fulltime. Ik maar 3 dagen, pak echt mijn rust tussendoor. Maar ook qua werk wat moet en mag ik wel en wat moet ik laten of rustiger aandoen. Veel vragen op moment.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:24

Tussenwervelschijven zijn wel degelijk te vervangen, dmv een cage ("kooi") of tussenwervelschijfprothese.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 13:02

Quir schreef:
Tussenwervelschijven zijn wel degelijk te vervangen, dmv een cage ("kooi") of tussenwervelschijfprothese.

Kan je me hier wat meer over vertellen evt met linkjes etc? Mag ook via PB

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:25

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:33

Quir schreef:
https://nl.apex-spine.com/kunstmatige-disc-lws.html

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... 5413770114

Google vind je heel veel (discusprothese maar ook gewoon op "tussenwervelschijf vervangen"), ook niet echt nieuw. Wordt al zeker zo'n 20 jaar gedaan.

Wordt vaak samen gedaan met een spondylodese.

Ook niet overal.. De arts in Nijmegen wilde deze operatie niet bij mij uitvoeren, deden ze uberhaupt niet, omdat het via de buik moet en ze de ingreep te drastisch vinden. In Duitsland en België schijnen ze daar makkelijker mee te zijn maar als die krengen echt maar 5 jaar meegaan is dat ook wel een ding..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:43

Inderdaad doen ze het niet zomaar, en ook absoluut niet direct. Eerst andere opties.

En klopt dat niet elk ziekenhuis het doet, maar het is absoluut mogelijk en het wordt ook best veel gedaan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:45

Hier ook versleten tussenwervel schijven. Op zich heeft zo ongeveer iedereen dat vanaf een bepaalde leeftijd. Realiseer je dat ook hé. Waarschijnlijk is het 'erger versleten dan gemiddeld'.
Op een MRI hebben ze bij mij ondanks aanhoudende klachten niets gevonden maar 3 weken een volle dosis ibuprofen heeft mij wel na lange tijd weer normaal functionerend gekregen. (naast trainingen en beweging)

Ik heb me altijd maar matig gehouden aan de 'rust' adviezen omdat er ook genoeg info te vinden die is beweeg! Dus ik zat al heel snel juist weer op een paard. Al was het maar in stap.

Dat mijn rug opspeelt is al 15 jaar een thema. Zal ook altijd een thema blijven. MAAR
Door consequent trainen; ruiterfit en wat yoga/ pilates er naast en een betere verdeling van zaken die zwaar zijn voor mijn rug gaat het wel echt geweldig goed nu.

Ik ben op zich niet minder gaan rijden bijvoorbeeld (heb 2 paarden) maar wel gestopt met er 2 op één dag te rijden (en daarna nog te gaan werken in en om het huis). Ik rij nog even veel maar verdeeld over meer dagen. Dus ik heb niets opgegeven. Kan nog steeds iets tillen (wel alles bewust) en door spieren sterk maar vooral ook lenig genoeg te houden zie ik het wel zonnig in. Eigenlijk ben ik eerder meer gaan bewegen omdat ik nu ook regelmatig op het eind van de dag een paar yoga oefeningen er tegen aan gooi om alle onderdelen even na te lopen voor mezelf. Die info gebruik ik weer om mezelf te trainen en gedurende de werkdag even extra te bewegen of wat te strekken.

Via dit netwerk kun je op zoek gaan naar begeleiding; https://www.hippischesportoefentherapie.nl/
Als onderhoud kun je ja dan naar de sportschool/yoga/pilates (maar onthoud wel dat niet alles even functioneel is te paard) of online verder https://herculeshorsetraining.com/online-trainingen/

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 14:27

pol013 schreef:
Hier ook versleten tussenwervel schijven. Op zich heeft zo ongeveer iedereen dat vanaf een bepaalde leeftijd. Realiseer je dat ook hé. Waarschijnlijk is het 'erger versleten dan gemiddeld'.
Op een MRI hebben ze bij mij ondanks aanhoudende klachten niets gevonden maar 3 weken een volle dosis ibuprofen heeft mij wel na lange tijd weer normaal functionerend gekregen. (naast trainingen en beweging)

Ik heb me altijd maar matig gehouden aan de 'rust' adviezen omdat er ook genoeg info te vinden die is beweeg! Dus ik zat al heel snel juist weer op een paard. Al was het maar in stap.

Dat mijn rug opspeelt is al 15 jaar een thema. Zal ook altijd een thema blijven. MAAR
Door consequent trainen; ruiterfit en wat yoga/ pilates er naast en een betere verdeling van zaken die zwaar zijn voor mijn rug gaat het wel echt geweldig goed nu.

Ik ben op zich niet minder gaan rijden bijvoorbeeld (heb 2 paarden) maar wel gestopt met er 2 op één dag te rijden (en daarna nog te gaan werken in en om het huis). Ik rij nog even veel maar verdeeld over meer dagen. Dus ik heb niets opgegeven. Kan nog steeds iets tillen (wel alles bewust) en door spieren sterk maar vooral ook lenig genoeg te houden zie ik het wel zonnig in. Eigenlijk ben ik eerder meer gaan bewegen omdat ik nu ook regelmatig op het eind van de dag een paar yoga oefeningen er tegen aan gooi om alle onderdelen even na te lopen voor mezelf. Die info gebruik ik weer om mezelf te trainen en gedurende de werkdag even extra te bewegen of wat te strekken.

Via dit netwerk kun je op zoek gaan naar begeleiding; https://www.hippischesportoefentherapie.nl/
Als onderhoud kun je ja dan naar de sportschool/yoga/pilates (maar onthoud wel dat niet alles even functioneel is te paard) of online verder https://herculeshorsetraining.com/online-trainingen/

Ik slik op het moment 2x daags 2 paracetamol, 2 ibuprofen en 30 Mg morfine wat de pijn maar matig onderdrukt. Vaak genoeg nog steeds veel last en pijn die hier desondanks doorheen komt. Alleen ibuprofen werkt echt onvoldoende bij mij. Vrees dat het bij mij ietsje heftiger is dan bij jou pol013

Als zo’n wervel maar 5 jaar mee gaat is dat voor mij ook nog geen optie. Ben 32, dan zal dit dus erg vaak moeten gebeuren (hoop natuurlijk erg oud te worden).
Maar wel iets wat misschien met wat jaren verder beter ontwikkelt is en langer mee zal gaan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:58

Gemiddelde levensduur is 15 jaar, de nieuwe waarschijnlijk nog een stuk langer. Beste resultaten worden behaald bij fusie, wat logisch is, want de beweeglijkheid wordt dan stuk minder. Verder zijn er uiteraard altijd complicaties mogelijk, zoals bij elke operatie en zeker bij operaties waarbij een "vreemd lichaam" wordt achter gelaten.

Bij echt flinke beschadigingen gaat ibuprofen echt niet voldoende helpen. Oefeningen en trainen ook niet (vaak juist in tegendeel). Hier werkt alleen hoge doseringen morfine minimaal, de rest kan ik net zo goed door het toilet spoelen :+
Scheelt wellicht dat er wel heel wat meer speelt dan alleen tussenwervelschijven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:01

Ik heb de ibuprofen niet voor de pijn geslikt maar voor de ontsteking remmende functie.
Pijnstillers (geen morfine overigens) hielpen niets.

Ik heb inmiddels wel geleerd dat je de ernst niet kunt aflezen aan foto's of MRI's. Wat niet wil zeggen dat het in jou geval niet erger kan zijn.

Maar de kern van mijn verhaal was wel dat je het via verschillende wegen aanpakt. En dat er niet 1 oplossing is. Maar dat er ondanks lang lopende problemen wel een weg naar positief kan zijn.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:17

Quir schreef:
Gemiddelde levensduur is 15 jaar, de nieuwe waarschijnlijk nog een stuk langer. Beste resultaten worden behaald bij fusie, wat logisch is, want de beweeglijkheid wordt dan stuk minder. Verder zijn er uiteraard altijd complicaties mogelijk, zoals bij elke operatie en zeker bij operaties waarbij een "vreemd lichaam" wordt achter gelaten.

Bij echt flinke beschadigingen gaat ibuprofen echt niet voldoende helpen. Oefeningen en trainen ook niet (vaak juist in tegendeel). Hier werkt alleen hoge doseringen morfine minimaal, de rest kan ik net zo goed door het toilet spoelen :+
Scheelt wellicht dat er wel heel wat meer speelt dan alleen tussenwervelschijven.

Oh dan zijn ze goed verbeterd! Naja het is ook al een poos geleden hoor dat verhaal van mijn mentrix. Dus het is goed begrijpelijk. Medische wereld staat nooit stil.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 15:28

Absolem schreef:
Quir schreef:

Oh dan zijn ze goed verbeterd! Naja het is ook al een poos geleden hoor dat verhaal van mijn mentrix. Dus het is goed begrijpelijk. Medische wereld staat nooit stil.

Dat is dan zeker iets om in mij achterhoofd te houden. Wil dit natuurlijk niet meteen en eerst de andere trajecten uitproberen maar wel fijn om dit te weten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:37

pol013 schreef:
Ik heb de ibuprofen niet voor de pijn geslikt maar voor de ontsteking remmende functie.
Pijnstillers (geen morfine overigens) hielpen niets.

Ik heb inmiddels wel geleerd dat je de ernst niet kunt aflezen aan foto's of MRI's. Wat niet wil zeggen dat het in jou geval niet erger kan zijn.

Maar de kern van mijn verhaal was wel dat je het via verschillende wegen aanpakt. En dat er niet 1 oplossing is. Maar dat er ondanks lang lopende problemen wel een weg naar positief kan zijn.

Dat klopt, dat een scan an sich niets zegt over de ernst. Er zijn mensen met enorme klachten en minimale afwijkingen, maar ook mensen met nauwelijks klachten maar een beeld waarbij je afvraagt hoe ze nog recht kunnen staan. Beeld van TS is ook niet enorm afwijkend. Bij meer dan de helft van de mensen rond de 30 zal je dit beeld zien, waarbij de meeste geen klachten zullen hebben.

Arethe, een goede arts zal dit ook nooit direct als eerste optie noemen. Zeker via de buik, is het geen kleine operatie. Maar het is dus absoluut mogelijk en dat is wat ik eigenlijk wilde zeggen. :+

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:42

Quir schreef:

Waar worden deze ingrepen gedaan? Daar is nl nergens iets over te vinden. Die linkjes had ik ook al gezien, maar waar dat word gedaan is nergens te zien.

Mijn vriend zit wegens 5 versleten tussenwerfelschijven al jaren aan een flinke dosis oxycodon en heeft nog steeds helse pijnen. Volgens verschillende doktoren (ook in Belgie) kan er helemaal niets aan gedaan! Leren leven met de pijn is de enige optie.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:55

santie schreef:
Quir schreef:

Waar worden deze ingrepen gedaan? Daar is nl nergens iets over te vinden. Die linkjes had ik ook al gezien, maar waar dat word gedaan is nergens te zien.

Mijn vriend zit wegens 5 versleten tussenwerfelschijven al jaren aan een flinke dosis oxycodon en heeft nog steeds helse pijnen. Volgens verschillende doktoren (ook in Belgie) kan er helemaal niets aan gedaan! Leren leven met de pijn is de enige optie.

Sowieso veel in Maastricht, LUMC en Utrecht ook (andere in NL durf ik zo niet te zeggen). Maar in Maastricht hebben ze de meeste ervaringen. Overigens doen ze het normaal alleen op 1 of 2 niveaus, meestal L4-L5 en L5-S1. Duitsland en België ook andere en meer niveaus, zelfs cervicaal (de nek).

Maar op 5 niveaus zullen ze inderdaad waarschijnlijk niet allemaal doen... Ook verder afhankelijk hoe de "staat" van de wervelkolom verder is. Bij osteoporose bijvoorbeeld is de kans van slagen ook vele male kleiner.

Ze doen het ook wel eens met stukjes bot uit het bekken, dan groeit het aan elkaar vast (vaak ook met een spondylodese achterlangs). Of ze dat op 5 niveaus doen, weet ik niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:14

Ik kamp nu ong 20 jaar met rugproblemen, het begon met ong ieder jaar met ernstige spit, tot ik na een jaar of drie een hernia kreeg en toen die net over leek te zijn, nog een. Op de mri waren ook versleten tussenwervelschijven te zien. Ik heb vanaf de eerste hernia ong 2 jaar met hele erge pijn in mijn rug gelopen, daarna ging het langzaam beter, ik heb heel veel Fysio gehad. Nu sinds ong 3 en half jaar ben ik gaan sporten (crossfit) ik ben nu zoveel sterker en bewuster van mijn lichaam en houding geworden dat ik eigenlijk nooit meer last van mijn rug heb.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:27

[/quote]

Sowieso veel in Maastricht, LUMC en Utrecht ook (andere in NL durf ik zo niet te zeggen). Maar in Maastricht hebben ze de meeste ervaringen. Overigens doen ze het normaal alleen op 1 of 2 niveaus, meestal L4-L5 en L5-S1. Duitsland en België ook andere en meer niveaus, zelfs cervicaal (de nek).

Maar op 5 niveaus zullen ze inderdaad waarschijnlijk niet allemaal doen... Ook verder afhankelijk hoe de "staat" van de wervelkolom verder is. Bij osteoporose bijvoorbeeld is de kans van slagen ook vele male kleiner.

Ze doen het ook wel eens met stukjes bot uit het bekken, dan groeit het aan elkaar vast (vaak ook met een spondylodese achterlangs). Of ze dat op 5 niveaus doen, weet ik niet.[/quote]

Dan zal het bij hem vast echt niet kunnen, we zijn nl in Antwerpen geweest en daar werd gezegd dat er echt niets aan gedaan kon worden. Zelfs de blokkade prikken deden niets voor hem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:34

Felsenkreis is een hele zachte oefentherapie bij rug- en gewrichtsproblemen.
Ik ken een paar mensen die hier enorm veel baat bij hebben gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:42

Wauw van die levensduur wist ik ook niet en deze operatie is al twee keer met mij besproken...

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:07

Bedankt voor alle reacties. Ik zal het meenemen tijdens de gesprekken en sommige dingen in mijn achterhoofd houden. 7 mei gaan we als proef de zenuw plat leggen, hopelijk doet dit iets positiefs.
Ik duim dat ik snel groen licht krijg om te gaan trainen, weer paar hele slechte dagen achter de rug. Heb er gewoon genoeg van..