Eenzaam voelen op feestje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Eenzaam voelen op feestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 11:45

Ik open dit topic, omdat ik denk dat ik niet de enige ben die dit heeft en anderen misschien hier ook wat aan kunnen hebben. Daarnaast hoop ik dat ik door alles op te schrijven meer inzicht krijg.

Gisteren had ik een feestje van mijn vriend. Samen zijn we hier heen geweest. Ik had een heftige werkweek gehad en gisteren direct uit het werk klaar gemaakt om naar dat feestje te gaan.
Duurt altijd wel een tijdje bij mij, want ik zit eerst heel lang te twijfelen wat ik aan moet en vervolgens tig keer in de spiegel te kijken of alles er wel goed genoeg uit ziet. Tjah bevestiging...
Eenmaal op dat feestje was het echt enorm saai, ik kende de mensen niet heel goed die er waren en had meteen vanaf begin wat moeite met contact leggen, terwijl dit normaal gesproken best wel makkelijk gaat.
Gelukkig kwamen er al snel meer mensen en ook behoorlijk veel stelletjes. Toch was het nog steeds wel lastig om er echt tussen te komen mijn vriend stond met een groepje mensen, maar toen er een paar keer de rug naar mij werd toegedraaid besloot ik om toch maar bij een ander groepje te gaan staan. Regelmatig zag ik van die stelletjes die close waren en bij elkaar zaten, complimenten gaven en knuffelden. Ik merkte meteen dat ik daar toch wel wat jaloers op werd. Ik zou dat ook zo graag willen zo nu en dan een complimentje of gewoon eens een knuffel in het openbaar. Mijn vriend doet dat liever niet. Om het voor mezelf maar iets gezelliger te maken besloot ik maar weer meer te drinken. Echter bleef de sfeer op het feestje niet echt geweldig. Op een gegeven moment wilde ik wel graag weg ik had het totaal niet naar mijn zin en wist ook niet meer hoe ik ingang moest krijgen bij die mensen. Net voordat we weggingen werden er ook regelmatig grapjes gemaakt die ook gericht waren tegen mij. Ik had het idee dat ik belachelijk werd gemaakt, maar wist ook niet zo goed wat ik moest doen. Ik had wel de neiging om iets te zeggen maar wist ook niet zo goed hoe ik dit dan moest brengen tegen deze onbekende mensen. Ik besloot mijn mond te houden en mij terug te trekken op mijn telefoon.

Toen we in de auto zaten voelde ik pas echt hoe boos ik eigenlijk was, of was het meer teleurstelling?
Mijn vriend realiseerde zich ook later dat hij ook wel iets had kunnen doen om mij meer op mijn gemak te stellen en dat hij het voor mij op had moeten nemen toen ik belachelijk werd gemaakt. Ik vroeg me toen af of hij zich echt wel schuldig moest voelen. Want eigenlijk had ik ook best veel kunnen doen in deze situatie. Ik vond het lastig dat ik niet echt ingang had bij mensen en vroeg me af hoe dit kon wat deed ik verkeerd waardoor dit niet lukte? Ook merkte ik dat ik wel een beetje jaloers werd van alle stelletjes daar, maar eigenlijk slaat dat toch nergens op, want waarom zou je bevestiging nodig moeten hebben van je vriend? Dit hoort toch echt puur vanuit jezelf te komen? En dat moment dat ik voelde dat ik belachelijk werd gemaakt vond ik heel moeilijk. Ik merkte meteen dat ik dichtklapte, zal denk ik ook mede te maken hebben gehad met dat deze mensen voor mij relatief onbekend waren en dat ik bekend ben met een behoorlijk verleden van pesten. Misschien maak ik het daardoor dan ook wel weer groter dan het is?

Ik ben benieuwd hoe anderen in zo‘n situatie handelen. Ik vond het in ieder geval heel lastig en kan me er nog steeds wel een beetje rot over voelen afvragend waarom het mij allemaal niet lukte.

Goof

Re: Eenzaam voelen op feestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:52

Dus je ging met je vriend mee naar een feest van hem, waar hij je vervolgens niet betrok bij de anderen en in de conversaties en tot slot werd je ook nog (voor jouw gevoel in ieder geval) belachelijk gemaakt?

Je kunt wel alles op jezelf willen betrekken, maar ik ben van mening dat jouw vriend hier dus wel een grote rol in heeft.
Wat ik gedaan zou hebben? Ik zou sowieso mijn mond open hebben getrokken op het moment dat ik voelde dat ik belachelijk gemaakt werd, daarna zou ik het feest verlaten. Ofwel met ofwel zonder vriend. Liever zonder vriend denk ik, want iemand die niet voor mij opkomt als ik belachelijk gemaakt wordt hoef ik dan even niet meer om mij heen te hebben.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:56

Wauw, je vriend klinkt niet echt als een droomprins en ik zou zeer zeker boos zijn en (voorlopig) niet meer opnieuw meegaan naar zulke feestjes, zeker niet na een heftige week op het werk.
Ik zou het er zeker nog even met hem over hebben hoe je je voelde. Dat hij liever niet alsof in het openbaar wil lopen knuffelen en frunniken kan ik nog inkomen, daar hou ik ook echt niet van, maar je buitensluiten, alleen laten staan... No way. Dat zou mijn vriend me een keer flikken en dan was dat ook direct de laatste keer, ik kan mijn tijd wel beter besteden,
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 13-04-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 11:56

Bedankt voor jullie reacties!
Ja ik ging inderdaad met mijn vriend mee maar hij had niet door dat ik mij zo voelde op dat moment. Hij gaf aan dat hij ook niet op mij had gelet wat ik opzich ook wel begrijp als je het gewoon gezellig hebt met je vrienden

Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik niet weer mee zal gaan naar dit soort feestjes. Normaal gesproken leg ik ook makkelijk contact, dus ik denk dat mijn vriend daarom ook niet zo op mij heeft gelet omdat hij in de veronderstelling was dat het wel goed zou komen.
Laatst bijgewerkt door _Lobke_ op 13-04-19 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:00

_Lobke_ schreef:
Bedankt voor je reactie!
Ja ik ging inderdaad met mijn vriend mee maar hij had niet door dat ik mij zo voelde op dat moment. Hij gaf aan dat hij ook niet op mij had gelet wat ik opzich ook wel begrijp als je het gewoon gezellig hebt met je vrienden

Hij neemt jou mee en 'let niet op jou'? En daarbij geeft hij jou daar niet het gevoel dat je erbij hoort?
Heb je hem gevraagd of hij het ook zo voelde dat jij daar een beetje de gek aan werd gestoken?
Ik heb voor zoiets afscheid genomen van mijn ex.
Die nam het in bepaalde situaties niet voor mij op maar de rest....
Krab jezelf maar even achter de oren of je niet beter verdiend?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:02

Hij heeft niet op mij gelet omdat hij in de veronderstelling was dat het wel goed zou komen omdat ik normaal gesproken vrij makkelijk contact leg met iedereen.

Ik heb inderdaad ook gevraagd hoe hij het voelde hij gaf aan dat het stomme grappen waren en dat hij daar achteraf wel iets van had moeten zeggen
Laatst bijgewerkt door _Lobke_ op 13-04-19 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:02

Ik snap het doel van je topic niet ... je hebt door diverse omstandigheden een rotavond op een feestje gehad. Zowel je vriend als jij hadden er wellicht anders mee om kunnen gaan.
Je bespreekt t daarna met je vriend en die geeft aan er niet bij stilgestaan te hebben en idd wel anders had mogen reageren.

Wat wil je verder met het topic bereiken?
Een klaagzang over je vriend die t niet goed gedaan heeft ?
Een ik doe alles fout ?

Het is een vervelende avond geweest. Niks meer niks minder.
Je gaat nu vooral berichten krijgen over hoe iedereen vriendlief wel eens aan zou pakken... En of je m niet beter kan dumpen oid.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:03

_Lobke_ schreef:
Hij heeft niet op mij gelet omdat hij in de veronderstelling was dat het wel goed zou komen omdat ik normaal gesproken vrij makkelijk contact leg met iedereen

Hij kan niet voor een ander denken.
Waarom heb je hem niet apart genomen en gezegd wat er speelde?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:04

Had hij je mee gevraagd, of wilde jij zelf graag mee?
Als hij je heeft meegevraagd dan had hij zeker meer op je moeten letten.
Als hij eigenlijk liever niet had dat je meeging omdat hij gewoon met zijn vrienden wilde zijn dan had hij dat moeten aangeven voor jullie gingen.

Als er nog een volgende keer komt, trek hem dan zodra je het niet naar je zin hebt aan zijn mouw en zeg dat jij vertrekt. (Heb je eigen vervoer, of iemand die je kan komen halen bijvoorbeeld?)
Hij hoeft niet per se mee als jij vertrekt, want hij mag natuurlijk best een leuke avond hebben met zijn vrienden, maar jij hoeft je ook echt niet rot te gaan lopen voelen op een feestje waar je eigenlijk niet wilt zijn.
Ik hoop dat je nog een leuk weekend hebt dit weekend, laat je heftige werkweek en dit jammere feestje lekker achter je en ga iets leuks doen om je gedachten te verzetten :)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:06

Mondy: ik heb bovenaan in het topic beschreven wat het doel is.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:06

Ik vind het wel zo netjes dat als jij met iemand meegaat naar een feest waar jij niemand kent maar je +1 wel, dat hij je iig introduceert en tussendoor een beetje in de gaten houdt of je het leuk hebt en aansluiting vind. Daarnaast moet je het zelf natuurlijk ook wel een beetje proberen en dat heb je zo te lezen zeker wel gedaan. Soms vind je gewoon ergens geen aansluiting, helaas. Soms past de sfeer of de groep niet bij jou en dan kun je hoog of laag springen maar dan gaat het geen fantastische avond worden. Ik denk dat je in dat opzicht misschien weinig meer had kunnen doen. Echter denk ik dat je wel een stuk beter had kunnen communiceren:

Citaat:
Mijn vriend realiseerde zich... en dat hij het voor mij op had moeten nemen toen ik belachelijk werd gemaakt. Ik vroeg me toen af of hij zich echt wel schuldig moest voelen

Ja, als hij er bij stond en hoorde/zag dat jij belachelijk werd gemaakt en hij doet vervolgens niks mag hij zich schuldig voelen, schamen zelfs. Ligt misschien wel wat genuanceerder want ik weet niet in hoeverre je vriend dit in het moment zelf doorhad en wat de aard was van de vervelende grapjes, maar ik vind dat je dit wel bespreekbaar moet maken met hem wat jouw grens is. Je hoort het gewoon op te nemen tegenover je partner als er vervelende opmerkingen worden gemaakt, punt.
Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook wat assertiever worden, het is lastig om je mond open te trekken naar vreemden maar zeg in ieder geval op zo'n moment ter plekke tegen je vriend dat het niet zo denderend gaat en dat je bepaalde dingen toch wel vervelend vind. Ik lees ergens nergens terug dat je dit op het moment zelf duidelijk hebt laten weten, alleen achteraf maar dan ben je dus al te laat.

Citaat:
Om het voor mezelf maar iets gezelliger te maken besloot ik maar weer meer te drinken

Drank is een leuke 'social crutch' in sommige situatie maar pas hier wel mee op met deze gedachtegang. Laat het geen gewoonte worden, laat het niet nodig worden dat jij veel/meer drinkt in een poging het gezellig te maken en aansluiting te vinden.
Het is maar een zinnetje en wellicht dat ik er nu wat meer over zeg dan nodig is, maar wilde het toch even opmerken.

Overall lees ik eigenlijk vooral dat jij heel erg in jezelf keert op het moment dat het niet lekker loopt ipv te communiceren en ik denk dat dat de basis is van dit probleem, zeker als dit in min of meerdere mater vaker terugkeert. :j
Ik denk niet dat jij of je vriend hier de grote boeman is, ik denk dat jullie allebei wel dingen anders hadden kunnen doen.
Als jij hier zelf wat meer aan probeert te doen + je je vriend dit laat realiseren en kan vragen of hij je een beetje kan ondersteunen dan denk ik dat je bij een volgende keer een heel eind verder komt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:07

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kunt toch voor jezelf opkomen neem ik aan?
Die ruggen, kun je passeren en er gewoon tussen gaan staan en mee kletsen.
En soms liggen de mensen je niet of andersom, tja kan gebeuren, dan is het een saai feestje.

In het begin van je post schrijf je eigenlijk zelf al dat je onzeker bent en bevestiging zoekt.
Als je je tijdens zo'n feestje onzeker voelt, blijf bij je vriend en geef dat aan.
De meeste kerels merken dat niet vanzelf joh, daarom nogmaals kom voor jezelf op, laat je niet de rug toekeren!
En als je vriend jou dan negeert, tja, is ie dan wel de juiste voor jou?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:08

Vervelend ts, maar ik snap het ook niet zo goed wat je hiermee wil. Je geeft aan dat het normaal wel gewoon goed gaat... nu dus een keertje niet, maar volgende keer dus vast weer wel. No big deal, ik heb ook weleens een rot feestje gehad waar ik niet echt aansluiting kon vinden. Volgende keer weer beter.

Sluit het af, het waren blijkbaar gewoon niet jouw soort mensen en je had een heftige week waardoor je misschien zelf ook wat minder enthousiast was oid.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:09

Ja en dan snap ik t nog niet :)
Het is 1 feestje waarbij je t niet leuk had. Wat voor inzicht zoek je daarin ??
Iedereen maakt minder leuke feestjes mee. Zoals ik t lees ben je normaal veel sneller in de groep en heeft je vriend t daardoor nu niet in de gaten gehad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:11

Ik zou dit niet zo kunnen waarderen als ik met mn partner mee zou gaan naar een feestje waar ik niemand ken. Ik ben dan zijn +1 en vind dat hij mij dan moet introduceren. Je gaat samen. Dus moet hij je een beetje meeslepen erin. Heb het erover. Maak afspraken en laat los.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:20

Tja, dit gebeurt soms op bepaalde feestjes. Vooral waar de één iedereen kent de ander maar weinig. Is van alle tijden en ik vind het goed dat jullie er achteraf over gepraat hebben en zou zeggen, zand erover, op naar het volgende feest. Ik heb het ook wel eens gehad, had mijn man een sjiek feest van het werk met alle ceo's enz. Tja, dan ben ik van te voren al opstandig want al dat getut houd ik niet van. Maar weer mijn veilige outfit (sjiek broekpak met kleine hakken eronder) geprobeerd om mijn werkhanden te fatsoeneren , lakje er op en gaan met die banaan.
Soms valt het dik mee en blijkt de vrouw van de Europese baas ook paard te rijden (ook wel aan de handjes te zien) en heb je een geweldige avond want dat klikte fijn en dan heb je aanspraak genoeg want iedereen wil bij die vrouw in de picture staan en gaat dus ook met jou praten.
Maar soms dan is er gewoon geen bal aan, ik doe mijn plicht door mijn man te vergezellen maar zit liever op stal, och het is maar enkele keren per jaar dus dat moet dan maar.
Inmiddels ook op een leeftijd dat ik onoprechtheid bij mensen snel doorzie, ook de fake interesse want ik ben de vrouw van de baas. Dus voer gewoon een toneelstukje op, babbel nietszeggend en de avond is voorbij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:58

In zo'n geval ga ik naar de hapjes- en drankjestafel en concentreer me daarop. En bestudeer vervolgens de mensen die er zijn. mogelijk zit er toch iemand tussen waar ik een gesprekje mee zou kunnen aanknopen.Sommige feestjes kom je gewoon niet onderuit. Als je aanwezigheid niet echt noodzakelijk is en je vindt er niets aan, dan zeg je tegen je vriend dat je de volgende keer liever niet meer meegaat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:31

Persoonlijk heb ik het niet zo op vreemden, dus als ik mee moet naar een feestje waar ik niemand ken, ben ik te vinden bij de eet/drankjestafel. Af en toe word ik door iemand aangesproken en daar klets ik dan wel even mee. Ik heb het geaccepteerd dat ik niet zo sociaal ben :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:49

Tja ik vraag me dan af waar je eigenwaarde is. Het lijkt wel of je vriend zich schaamt voor je. Ik zou vragen aan je vriend waarom je eigenlijk mee moest als hij toch niet naar je omkijkt. Dat zou voor mij wel een eyeopener zijn, of in ieder geval een absolute grens. Ben je echt zo onzeker over jezelf dat je dit laat gebeuren?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:00

Jeetje wat een harde reacties hier. Jammer dat de ts niet begrepen lijkt te worden door iedereen.
Het is niet zo simpel als het lijkt. Of wellicht is voor sommige.

Ts. Wellicht is het een idee om wat meer in jezelf te investeren.
Volgens mij ben je een introvert?

Lees eens wat boeken hier over, of over assertiviteit etc.
Wellicht heb je daar wat aan.

Het heeft mij heel erg geholpen.
En ja ik was ook diegene zoals jij op de feestjes.

Dat zit in je, en is voor mensen die niet zo zijn heel moeilijk te begrijpen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:03

Ik zou er niet teveel achter zoeken. Je was al moe toen je ging, vervolgens voel je je niet op je gemak waardoor je nog verder in een negatieve spiraal komt. Mensen voelen dat waarschijnlijk aan, waardoor je even niet lekker contact legt. Het grappen maken kan van hen een onhandige manier zijn geweest om het ijs te breken en je er toch bij te betrekken, of het zijn eikels. Je vriend heeft de situatie niet helemaal goed ingeschat, omdat het normaal wel goed gaat met jou in dit soort situaties en je normaal wel vlot contact legt. Jullie hebben het erover gehad en kwamen beiden tot de conclusie dat jullie anders hadden kunnen handelen.

Naar, maar dit soort dingen overkomt iedereen wel eens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:25

Ik zou denken nou ja het is voorbij ik hoef er niet meer naartoe :') ik vindt het stukje wat volgens mij best veel hebben met lang kleding uit zoeken en voor de spiegel staan al een dingetje. Waarom willen we zo graag leuk gevonden worden en worden we dan niet nog onzekerder als het na we ons best hebben gedaan het niet lukt om 'erbij' te horen. Het was een avond, je hebt nog de rest van je leven, laat het varen.

Maar ik denk wel dat je vriend hier wel een grotere rol opzich had mogen nemen, maar als hij het niet doorhad kan hij er natuurlijk niet veel aan doen, misschien had je hem tussendoor even kunnen roepen. Ik neem aan dat hij ook niet zijn rug naar je zou keren dus had je naast hem kunnen gaan staan?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:47

Ik ben best wel sociaal denk ik. Ik maak snel contact en over het algemeen vind ik het echt niet lastig om ergens te zijn wat ik niemand ken. Ik praat met iedereen en maak grappen. Er zijn altijd mensen die mij druk en irritant vinden maar ook mensen die dat juist gezellig en leuk vinden.

Maar ik ben dus ooit op en vrijgezellenfeest geweest waar ik echt de vreemde eend in de bijt was. De andere gasten lieten dat ook duidelijk merken. Ik heb me mega ongelukkig gevoeld. En ben uiteindelijk en stuk vroeger als ik normaal zou gaan, met een smoesje, maar huis gegaan. Dat was niet zo leuk, en ik zag zo op tegen de bruiloft, omgaat ik echt geen zin had in herhaling van zetten.
Gelukkig was de bruiloft heel gezellig omdat ik niet zo veel meer verwachtte en ik vanaf de bar iedereen de hele avond heb bestudeerd ( en levensverhalen verzonnen heb, net GTST)

Heel vervelend dat het feestje saai was. Volgende keer weer beter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:03

Als ik :o echt gemeen ben zeg ik: iemand schrijft op dat er grappen ten koste van haar gemaakt worden en "hoepla" - nog meer commentaar.
("Wat wil je met dit topic" O:) klinkt onschuldig genoeg, maar het is wel negeren van wat iemand zegt....)

@ TS: een 'feestje' waar niet "met mensen gelachen wordt",
maar waar men "om mensen lacht"
daar heb ik 1 recept voor: benen maken. (In theorie kan ruzie trappen ook nog...)

Feestjes gaan wat mij betreft over blij zijn, het samen fijn hebben, vieren en 'hoe meer zielen hoe meer vreugd'.
...en als er een nare sfeer hangt, komt daar niets van terecht.
(In het gunstigste geval was iedereen moe op vrijdagavond, maar het blijft minder ideaal gedrag.)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:24

Ik denk dat iedereen het wel al eens heeft meegemaakt dat ie zich niet lekker of op zn gemak voelt op een feestje. Zeker als je niemand kent, ik zou gewoon de volgende keer wat meer aan mijn vriend hangen en zeggen dat hij je meer moet betrekken. Of gewoon niet meer mee gaan.