Ik vind het wel zo netjes dat als jij met iemand meegaat naar een feest waar jij niemand kent maar je +1 wel, dat hij je iig introduceert en tussendoor een beetje in de gaten houdt of je het leuk hebt en aansluiting vind. Daarnaast moet je het zelf natuurlijk ook wel een beetje proberen en dat heb je zo te lezen zeker wel gedaan. Soms vind je gewoon ergens geen aansluiting, helaas. Soms past de sfeer of de groep niet bij jou en dan kun je hoog of laag springen maar dan gaat het geen fantastische avond worden. Ik denk dat je in dat opzicht misschien weinig meer had kunnen doen. Echter denk ik dat je wel een stuk beter had kunnen communiceren:
Citaat:
Mijn vriend realiseerde zich... en dat hij het voor mij op had moeten nemen toen ik belachelijk werd gemaakt. Ik vroeg me toen af of hij zich echt wel schuldig moest voelen
Ja, als hij er bij stond en hoorde/zag dat jij belachelijk werd gemaakt en hij doet vervolgens niks mag hij zich schuldig voelen, schamen zelfs. Ligt misschien wel wat genuanceerder want ik weet niet in hoeverre je vriend dit in het moment zelf doorhad en wat de aard was van de vervelende grapjes, maar ik vind dat je dit wel bespreekbaar moet maken met hem wat jouw grens is. Je hoort het gewoon op te nemen tegenover je partner als er vervelende opmerkingen worden gemaakt, punt.
Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook wat assertiever worden, het is lastig om je mond open te trekken naar vreemden maar zeg in ieder geval op zo'n moment ter plekke tegen je vriend dat het niet zo denderend gaat en dat je bepaalde dingen toch wel vervelend vind. Ik lees ergens nergens terug dat je dit op het moment zelf duidelijk hebt laten weten, alleen achteraf maar dan ben je dus al te laat.
Citaat:
Om het voor mezelf maar iets gezelliger te maken besloot ik maar weer meer te drinken
Drank is een leuke 'social crutch' in sommige situatie maar pas hier wel mee op met deze gedachtegang. Laat het geen gewoonte worden, laat het niet nodig worden dat jij veel/meer drinkt in een poging het gezellig te maken en aansluiting te vinden.
Het is maar een zinnetje en wellicht dat ik er nu wat meer over zeg dan nodig is, maar wilde het toch even opmerken.
Overall lees ik eigenlijk vooral dat jij heel erg in jezelf keert op het moment dat het niet lekker loopt ipv te communiceren en ik denk dat dat de basis is van dit probleem, zeker als dit in min of meerdere mater vaker terugkeert.
Ik denk niet dat jij of je vriend hier de grote boeman is, ik denk dat jullie allebei wel dingen anders hadden kunnen doen.
Als jij hier zelf wat meer aan probeert te doen + je je vriend dit laat realiseren en kan vragen of hij je een beetje kan ondersteunen dan denk ik dat je bij een volgende keer een heel eind verder komt.