Ervaringen gezocht met orthopedische schoenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Ervaringen gezocht met orthopedische schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 14:02

Onlangs heb ik voor het eerst orthopedische schoenen gekregen. Ik ben in december 2017 met paard en al gevallen (paard struikelde) en daar heb ik helaas blijvende schade van aan mijn grote teen. Ik heb kraakbeenschade (atrose) in het MTP1 gewricht:

Afbeelding

In eerste instantie zou ik alleen een zool krijgen in een bestaande schoenen, later werd dit en semi-orthopedische schoen en toen ook dit niet bleek te werken voor mijn extreem brede voeten, werd het dus een volledig aangepaste schoen.

Vorige week heb ik de schoenen opgehaald en ik moest wel even flink slikken… want die schoenen zijn door de enorme steunzool die er ook nog in ligt, toch wel zo extreem lomp… ze lopen overigens heerlijk, maar ik ben best teleurgesteld dat ik het hier mee moet doen de rest van mijn leven.

Nou ben ik benieuwd naar andere ervaringen met orthopedische schoenen en of er wellicht mensen zijn met ervaring met orthopedische schoenenmakers die iets meer met je mee denken en wellicht een iets subtielere schoen kunnen maken. Met maat 43 en breedtemaat enorm zal het nooit heel subtiel worden… maar ik vind dit wel een ander uiterste.

Voor de beeldvorming…

Dit waren de semi-orthopedische schoenen, hier was ik echt blij mee, maar deze waren bij de hak veel te ruim en bij het pijnlijke punt op mijn teen net te strak. Deze gingen dus helaas weer weg…

Afbeelding

Afbeelding

Ik had dus zoiets weer verwacht, maar dan volledig aangepast. Ik moest bij voorkeur een hoge veterschoen uitzoeken, dus ik had deze schoen uitgezocht, maar dan in het grijs.

Afbeelding

En dit is het geworden… op de foto lijken ze niet ze lomp als in het echt.

Afbeelding

Afbeelding

Grootste boosdoener is deze steunzool, die maakt dus het stuk gladde leer bij de bal van mijn voet zo enorm.

Afbeelding

Lang verhaal... wie heeft er ervaring met orthopedische schoenen en wat zou er mogelijk zijn... Ik vind deze schoenen top voor een lekkere wandeling en ben blij dat dat weer kan, maar ik zou toch ook wel iets subtielers willen voor netjes en naar t werk etc.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 12-04-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:04

Heeft je schoenmaker geen boek waar je geschikte modellen uit kan zoeken? Dit lijkt niet eens op het voorbeeld. Ik snap dat je wat subtielers wil hebben. Soms dekt je verzekering dan niet het gehele bedrag maar ze zijn er echt wel

Bovendien zie ik dat de tong van de schoen heel bol loopt en vanaf je tenen veel strakker. Drukt die overgang niet enorm op je voet?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 12-04-19 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Re: Ervaringen gezocht met orthopedische schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 14:07

Ja die bruine schoen komt dus uit dat boek... er moet een zogenaamde afwikkelvoorziening tussen de zool (die zie je op de semi schoen wel zitten), dus ik snap wel dat ze daar een stuk minder subtiel van worden, maar hier was ik niet echt op voorbereid zeg maar...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:23

Mij lijken ook de kleuren gewoon niet te helpen eigenlijk. Ontzettend jammer dat je teleurgesteld bent.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 14:56

Ja ze hadden dat licht grijze beter ietsje verder door kunnen trekken denk ik. De bovenkant ben ik best tevreden over, maar de onderkant...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:05

Geen orthopedische schoenen maar wel een operatie aan een hallux rigides. Bij mij is mijn gewricht verwijderd en met een pen en plaat met schroeven vastgezet.
Echt een aanrader. Zit een kleine hoek in voor het afwikkelen en evt een klein hakje.( max 3 cm)
Kan weer lekker lopen zonder pijn.

Afbeelding

Afbeelding

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 15:09

Oh zowaar een ervaring met de operatie! Wat fijn dat t zo goed bevalt. Ik durf dat nog niet zo goed aan. Eerst maar eens met de schoenen proberen. Probleem is ook mijn breedtemaat, kan daardoor sowieso maar weinig normale schoenen aan.

Heb je geen last dat die teen nu helemaal niet meer kan buigen? Ik heb nog wel wat pijnloze bewegingsruimte. Lijkt me lastig om dat ook kwijt te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:18

Ik heb alleen ervaring met orthopedisch schoeisel via mijn werk, door de clienten die met deze schoenen lopen. Eerlijk, ik vind ze niet lijken op het model. Clienten van ons gaan naar Groenekan of Wageningen (Grol) voor de schoenen. Voorbeeldje van wat ze in Wageningen kunnen maken: https://www.grol-orthopedie.nl/voorbeel ... e-schoenen.

Als je niet tevreden bent zou ik gewoon terug gaan en uitleggen wat je probleem is. En anders naar Grol of George In der Mauer (Groenekan) daar denken ze echt goed met de klant mee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:19

Nee ik heb er echt helemaal geen last van dat er geen beweging meer is dat komt doordat de teen iets in een hoek is gezet. De hoek spreek je af met de orthopeed, is afhankelijk van welk schoeisel je normaal draagt, plat of hakken.

Kleine hoek met de grond

Afbeelding

Zover kan ik mijn hak van de grond krijgen

Afbeelding

Van boven teen is iets korter doordat het gewricht weg is.

De enige spijt die ik heb is dat ik de operatie niet veel eerder heb gedaan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:36

Dank je wel tiwi voor de informatie! Hoe heb je de operatie en het herstel verder ervaren? Was je lang uit de running? Ik hoor minimaal 6 weken herstel, dat kan ik me nu met een peuter in huis niet helemaal veroorloven..
Ik twijfel er nog te sterk over.. ik kan mij rond huis prima pijnloos redden, t is meer als ik iets actievers wil doen, dan krijg ik last.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:24

Ik heb 6 weken op een speciale spalk-schoen gelopen. Daar kon ik in huis goed op lopen en buiten gebruikte ik krukken maar dat vooral om mijn knieën te sparen.
Eerste week wel rustig aan gedaan, daarna gewoon gewerkt en huishouden gedaan.

Na twee weken kon ik weer autorijden in een automaat (linker voet) paardrijden duurde wat langer maar vooral ook omdat ik een jong paard had die na een blessure langzaam opgepakt moest worden. Durf dan niet zonder beugels te rijden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 16:50

Dat autorijden is ook wel een dingetje ja... t is namelijk mijn rechter voet, dus een automaat is dan ook niet gelijk een oplossing. Paardrijden doe ik nog maar 1x in de week dus dat zal niet zo'n ding zijn. Bedankt voor je antwoorden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:58

mijn moeder heeft ook orthopedische schoenen, en ze lijken als druppels op de jouwe TS: Ook daar telkens hetzelfde verhaal, schoenmaker heeft supermooie modellen in een boek, en eenmaal ze er zijn lijkt het in de verste verte niet op de prentjes uit het boek en zijn het ook van die lompe modellen.
Ze is ondertussen bij twee schoenmakers geweest en beide hetzelfde...

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:06

Ook mijn moeder heeft sinds kort zulke schoenen en ze vindt het verschrikkelijk. Charmanter kan ze ze inderdaad niet vinden. Voor nu zijn ze nog oke, maar ze kijkt enorm tegen het warmere weer op om een fatsoenlijk laag model te kunnen vinden. Dus ik ben bang dat iets subtieler heel lastig is..