Ik wil graag beter worden in mijn communicatie, vooral op werk gebied.
Het probleem ligt niet bij het niet willen of durven communiceren maar dat ik te vaak niet duidelijk over kom bij mijn gesprekspartner of degene aan wie de communicatie gericht is waardoor miscommunicatie ontstaat.
Vandaag ben ik bv ook weer op een sollicitatie gesprek geweest en als feedback kreeg ik te horen dat ik te uitgebreid was in mijn antwoorden terwijl ik juist beter kort en bondiger had kunnen communiceren.
Dit vind ik heel jammer omdat dit voor mijn werk wel belangrijk is. Nu liep dit sollicitatie gesprek in het algemeen niet helemaal lekker, ik begreep niet helemaal wat ze van mij wilden horen en zij vonden dus dat ik teveel in details opging.
Wie heeft er tips om beter te worden op het gebied van communicatie? Mag van alles zijn van korte simpele tips tot aanbevelingen van cursussen.
Misschien handig om te weten dat ik zelf niet altijd het gevoel heb dat ik niet helder ben in mijn communicatie maar het kan wel zijn dat ik te uitgebreid ben uit angst/onzekerheid om onduidelijk te zijn.
Wat ik zelf al weet:
LSD gesprekstechniek toe passen
Dus Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Ik weet dat ik deze gesprekstechniek heel subtiel maar toch effectief kan toepassen, dit heb ik namelijk wel eens als compliment gehoord maar de laatste tijd gebruik ik het wel minder nu ik er over na denk.
Ben heel erg benieuwd naar de reacties!
PS sorry als topic hier verkeerd staat