Ik wil beter leren communiceren, tips graag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Ik wil beter leren communiceren, tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:15

Hoi hoi,

Ik wil graag beter worden in mijn communicatie, vooral op werk gebied.
Het probleem ligt niet bij het niet willen of durven communiceren maar dat ik te vaak niet duidelijk over kom bij mijn gesprekspartner of degene aan wie de communicatie gericht is waardoor miscommunicatie ontstaat.
Vandaag ben ik bv ook weer op een sollicitatie gesprek geweest en als feedback kreeg ik te horen dat ik te uitgebreid was in mijn antwoorden terwijl ik juist beter kort en bondiger had kunnen communiceren.
Dit vind ik heel jammer omdat dit voor mijn werk wel belangrijk is. Nu liep dit sollicitatie gesprek in het algemeen niet helemaal lekker, ik begreep niet helemaal wat ze van mij wilden horen en zij vonden dus dat ik teveel in details opging.

Wie heeft er tips om beter te worden op het gebied van communicatie? Mag van alles zijn van korte simpele tips tot aanbevelingen van cursussen.

Misschien handig om te weten dat ik zelf niet altijd het gevoel heb dat ik niet helder ben in mijn communicatie maar het kan wel zijn dat ik te uitgebreid ben uit angst/onzekerheid om onduidelijk te zijn.

Wat ik zelf al weet:
LSD gesprekstechniek toe passen
Dus Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Ik weet dat ik deze gesprekstechniek heel subtiel maar toch effectief kan toepassen, dit heb ik namelijk wel eens als compliment gehoord maar de laatste tijd gebruik ik het wel minder nu ik er over na denk.

Ben heel erg benieuwd naar de reacties!
PS sorry als topic hier verkeerd staat :=

daantjuhhh

Re: Ik wil beter leren communiceren, tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:05

To the point is denk ik een belangrijke.

Dat je zelf niet helder bent voor een ander. Maar wel voor jezelf kan komen doordat je in je hoofd sneller bent dan je mond bijvoorbeeld.
Ik heb een collega en hij is soms ook moeilijk te volgen. Hij is onwijs slim. Maar daardoor in zijn hoofd soms al 2 stappen verder in het gesprek. Maar die 2 stappen heb ik dan niet gemaakt. Waardoor het voor mij lijkt als of hij niet to the point komt. Maar in werkelijkheid dat gewoon al overgeslagen te hebben.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:23

Vaak wordt door degenen die een sollicitatiegesprek afnemen de STARR methode gebruikt. Daar zou je je ook op kunnen inlezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:25

Als jou niet helemaal duidelijk is wat een ander van je wil of bedoelt zou ik je aanraden het gewoon te vragen. Blijf concreet in je communicatie, het heeft geen zin om te gokken wat een ander zou kunnen bedoelen.
Voor wat betreft je (te) lange antwoorden; bedenk als de vraag gesteld wordt goed wat deze precies inhoudt, wat nou exact hun vraag is en beantwoord precies dat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:27

wat je zou kunnen doen:

Schrijf zoveel mogelijk vragen op die je je nog herinnert van het gesprek.
Neem je telefoon en film jezelf. Lees de vragen hardop en beantwoord ze zoals jij het goed vindt.

LEES DE REST PAS NADAT JE DIT GEDAAN HEBT
Spoiler:
Bekijk opnieuw de vragen en schrijf in kernwoordn (max 10 per vraag) wat je wil overbrengen.
Bekijk je filmpje en vink aan wat je vernoemd hebt. Heb je 80% van alles vernoemd? Hoe kwamen je antwoorden op jou over? Wat zou je veranderen? Wat kan je schrappen en wat had je juist wel moeten zeggen?

Wees lief voor jezelf: beoordeel jezelf objectief, emotie of oordeel hoort hier niet.

Stap 2:

Neem een stopwatch/horloge en je telefoon. Mooiste is als de stopwatch elke 30 seconden een bliepje geeft.
Lees telkens een vraag. Binnen de 30 seconden moet je beginnen met praten en je mag max 1 minuut praten. Dan ga je verder met de volgende vraag.

Herhaal de zelf evaluatie. Wat ging er beter en wat niet? Waar liep je tegenaan? Hoe kom je over?

Ik vind het zelf altijd erg verhelderend om mezelf te filmen met dit soort oefeningen.

Verder zijn cursussen altijd interessant, ik heb er vele via werk en mijn studies gehad dus heb geen ervaring met ze privé ergens halen. Misschien kan je werkgever je hiermee helpen? Ik weet niet hoeveel basiskennis je hebt over communicatie, dat is ook wel interessant altijd.

Verbale en non verbale communicatie, top van de ijsberg principe, spiegelen, actief luisteren, ruis, interpretatie, etc. Het zijn allemaal stukjes van communicatie waar veel kan foutgaan maar die je goed kunt oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:30

Ik heb in het verleden een cursus communicatie op de werkvloer gedaan, ik vond het heel nuttig. En andere cursussen waar dit ook aan bod kwam. Probleem is dat dit soort cursussen vaak wel prijzig zijn, bij mij werd het vergoed door de werkgever. Is dat bij jou misschien ook mogelijk? Of ben je aan het solliciteren omdat je geen werk hebt momenteel?

Sollicitatiegesprekken heb ik weleens van te voren geoefend met een vriendin. Het voelt heel suf als je ermee bezig bent maar toch hielp het me.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:36

Een goede communicatie begint bij goed luisteren. Het is heel belangrijk om voor dat deel de tijd te nemen (ook al gaat je hoofd sneller en heb je je antwoorden al klaar).
Poes geeft je leuke en concrete oefeningen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:43

E4D schreef:
(...) maar dat ik te vaak niet duidelijk over kom bij mijn gesprekspartner of degene aan wie de communicatie gericht is waardoor miscommunicatie ontstaat.
Vandaag ben ik bv ook weer op een sollicitatie gesprek geweest en als feedback kreeg ik te horen dat ik te uitgebreid was in mijn antwoorden terwijl ik juist beter kort en bondiger had kunnen communiceren.
Dit vind ik heel jammer omdat dit voor mijn werk wel belangrijk is. Nu liep dit sollicitatie gesprek in het algemeen niet helemaal lekker, ik begreep niet helemaal wat ze van mij wilden horen en zij vonden dus dat ik teveel in details opging.

Wie heeft er tips om beter te worden op het gebied van communicatie?

Rot dat dit gesprek niet lekker liep. :(:)
Voor goede communicatie zijn twee partijen nodig.
Jij kunt niet ruiken wat zij precies willen horen - maar het feit dat je 'niet hun ideale kandidaat bent' en dat ze ""kritiek"" hebben op jou wil nog niet zeggen dat jij iets fout deed. (Soms zijn afwijzingen gewoon gezocht gezeur :(:) 'u was te kort' of juist 'u was te lang van stof' - zo kun je altijd wel ""kritiek"" leveren.)

Natuurlijk zijn er dingen die handig zijn om te weten rondom solliciteren, dat scheelt bakken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:53

Zorg eerst dat hun vraag voor jou helder is. Herhaal de vraag en denk ondertussen na over de kern van je antwoord. Noem die kern. Geef daarna kort toelichting indien nodig. De kunst van het weglaten wekt vaak interesse en mysterie waardoor ze meer willen weten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:11

E4D, de 'LSD'-methode is over het algemeen goed te gebruiken als je vooral in de ontvangende rol zit, dus als een ander iets aan jou vertelt of vraagt. De kennis van de ander moet dan naar jou (dat kan van een klant zijn die uitlegt wat 'ie wil of van een leidinggevende of collega.) En het is een prima manier om contact te maken.

Maar het lijkt uit je bericht dat het eigenlijk gaat om een andere situatie: waarin jij iets wilt vertellen aan de ander. Dan ben jij de zender (en zou de ander vaak gebruik moeten maken van luisteren, samenvatten en doorvragen, maar lang niet iedereen doet dat.)
In dat geval mag je wat meer sturend zijn in het gesprek en je ruimte ook gewoon nemen, en uitstralen dat je weet waar je het over hebt. (Zelfs op vlakken waar je dat niet precies weet kun je wel gewoon de leiding nemen in het gesprek.)

Concentreer je dan in wat jij vertelt vooral op de hoofdzaken en hou die simpel. De details zijn van latere zorg, zolang je niet misleidend bent. Daarna kun je in een volgende 'ronde' van het gesprek de details uitwerken. Denk aan Google Maps: je zoomt steeds verder in. De eerste keer dat je iets uitlegt zijn de details niet van belang.

Daarna kun je wel steeds terugkoppelen: wat heeft de ander begrepen? Klopt dat? Welke verwachtingen zijn er? En die dan gebruiken om meer details te geven als het nodig is.
Maar daarna kun je het gesprek weer zelf terughalen: jij weet welk punt je daarna wilt bespreken.

(Dit is lastig in een sollicitatiegesprek, omdat je in een sollicitatiegesprek eigenlijk automatisch de rol van ontvanger krijgt (je bent in hun gebouw, op hun tijdstip, en je wordt gehaald op het moment dat de ander er klaar voor is en het is een gesprek over het werk waar zij veel van weten en jij nog niet omdat je er nog niet werkt) en vervolgens wordt er gekeken naar de vaardigheid dat jij de zendende rol in kunt nemen. En dan ook weer niet teveel omdat dat dan weer snel als respectloos geinterpreteerd kan worden. Oftewel: helemaal niet gek dat je daar niet precies uitkomt.)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:18

Ik vind het lastig om echt tips te geven. Ik krijg zelf vaak te horen dat ik juist te direct ben en mijn boodschappen meer met ‘bonbonpapier’ mag inpakken.

Wat ik al merk in je post, is dat je in mijn ogen al vrij langdradig overkomt. Dat komt doordat je veel informatie dubbel geeft, soms wel 2 a 3 keer. Voor op papier heb ik wel een tip: check of je alle informatie erin hebt staan en zorg ervoor dat het niet meerder keren voorkomt. In real life is dit lastiger af te vinken.

Succes! Er zijn al mooie tips gegeven. Hopelijk gaat het je steeds beter af! :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:57

Ik zou proberen om voorafgaand aan het gesprek antwoorden op de meest voor de hand liggende interviewvragen te formuleren via de STAR methode die hier al eerder is aangehaald. Dat dwingt je om kort en krachtig alle relevante punten te benoemen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 14:29

Iedereen alvast bedankt voor alle feedback. Met sommige tips kan ik best veel :))
Heb de star methode even opgezocht en ik heb inderdaad heel sterk het idee dat tijdens mijn sollicitatie gesprek door de interviewers de star methode gehanteerd is. Persoonlijk ben ik hier niet aan gewend, in het verleden kreeg ik veel casussen voor gelegd waarvan ik moest beantwoorden hoe ik hier mee om zou gaan en dit op zou lossen.

Over kosten van cursussen en werkgevers, ik ben momenteel aan het solliciteren met reden en mijn opzegtermijn is vandaag aangezegd door werkgever.
Ik kan wel vragen of ik specifieke feedback op mijn communicatie kan krijgen in de tijd dat ik er nog werk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:45

Als je er de tijd voor hebt kan je ook overwegen om een poosje vrijwilliger te worden bij Sensoor of de Kindertelefoon. In ruil voor je inzet wordt je uitgebreid geschoold en gecoached in je communicatieskills.

Bovendien staat het erg goed op je CV!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:05

Ik weet niet of je lid bent van een vakbond? Die bieden ook vaak cursussen aan. FNV heeft een traject voor als je je baan kwijt raakt met allerlei workshops. Ik heb het erg nuttig gevonden. Destijds was het ook voor niet-leden, maar het lijkt erop dat het nu alleen nog voor leden is.
https://www.fnv.nl/diensten/alle-dienst ... trainingen
https://www.fnv.nl/diensten/alle-dienst ... n-aan-werk
Als je (evt tijdelijk) lid wordt, dan heb je voor niet al te veel geld allerlei workshops en een persoonlijk begeleider bij het zoeken naar werk. Die kunnen je ook met dit soort dingen helpen. Maar ik weet niet of dit voor jou in de buurt zit.