Wat wordt er in beeld gebracht bij pet-scan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Wat wordt er in beeld gebracht bij pet-scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 17:49

Mijn moeder heeft vele lichamelijke klachten waardoor er gekeken werd naar o.a parkinson.
Nu heeft zij een pet scan gehad, waarbij is vastgesteld dat zij geen parkinson heeft.
Echter is het zo dat er verschillende kanker soorten in onze familie zijn, vrijwel iedereen is voor hun 60e gestorven.
Mijn oma o.a aan hersentumor.
Uiteraard moet je geen diagnose via internet stellen, maar de angst is er natuurlijk dat de klachten door een hersentumor komen.
Maar wat wordt er in beeld gebracht tijdens een pet scan? Volledige hersenen of enkel het deel waar parkinson voorkomt?

Edit: ik werd per pb gewezen op het feit dat parkinson niet uitgesloten kan worden dmv een scan. Echter was dat niet mijn vraag, maar wellicht was mijn originele OP niet volledig genoeg.
Mbv enkele testen EN scan is de neuroloog tot de conclusie gekomen dat er geen parkinson, ALS of MS is.
Laatst bijgewerkt door different1 op 05-04-19 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:50

different1

Re: Wat wordt er in beeld gebracht bij pet-scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 18:15

Dat had ik ook gevonden, maar kan ik daaruit concluderen dat er geen tumor is gevonden daar de scan negatief was, of geld dat enkel voor het deel waar parkinson actief zou zijn?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:19

Een hersen tumor of cellen zijn helaas niet altijd op een scan te zien.

Zie het als een tafel welke schoon lijkt maar met de microscoop wel bacteriën bevat.

Een scan/mri etc is dus nooit helemaal water dicht.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:20

hebben ze geen MRI scan gemaakt? Met een PET scan kun je tumoren door het hele lichaam opsporen, dit kleurt dan op door de contrast. Maar lijkt me niet dat ze dit voor parkinson gebruiken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:22

Bij een petscan wordt verhoogd metabolisme (of een verhoogde aanwezigheid van bepaalde celtypen die een verhoogde verbranding hebben, afhankelijk van de tracer die gebruikt wordt) aangetoond. De tracer (radioactieve stof die zichtbaar is op de Petscan) gaat het hele lichaam door, en de scan wordt van de gehele hersenen gemaakt. Als de scan negatief is, is er geen verhoogd metabolisme gevonden in het deel dat gescand is (en dat zullen dus de gehele hersenen zijn geweest)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 18:39

Dank je Ibbel, zo'n antwoord zocht ik.

Deze week moeten we weer naar de neuroloog, uiteraard zullen we dit (eventuele hersentumor) ook bespreken.

Het begon met tremoren, zo'n 10jr al.
Het afgelopen jaar zijn daar veel klachten bij gekomen:

- verslikken
- moeilijk praten (zacht, dubbele tong)
- vergeetachtig, niet op woorden kunnen komen
- moeilijk lopen, schuifelend, zoekend
- evenwichtsstoornissen
- slechte coördinatie
- krachtverlies

Moeilijk, voor haar en voor degenen die dicht bij haar staan.
Al verschillende artsen gezien, maar nog geen duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:50

_emmma_ schreef:
hebben ze geen MRI scan gemaakt? Met een PET scan kun je tumoren door het hele lichaam opsporen, dit kleurt dan op door de contrast. Maar lijkt me niet dat ze dit voor parkinson gebruiken?

Afhankelijk van het type tracer kun je wel degelijk zoeken naar Parkinson.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:29

_emmma_ schreef:

Let wel, ze kunnen maligniteiten vanaf 1cm grootte scannen. Ook de PET. Waren ze ons vergeten te vertellen, niet zo’n leuke verrassing :).

Als het goed is wordt de PET scan van het hele hoofd gemaakt. Maar ik ken deze niet icm alzheimer, dan wordt er vaak een ct en/of MRI gemaakt.

Sterkte in ieder geval, hopelijk wordt je snel wat wijzer. Durf ook deze vragen scherp te stellen aan de artsen, zij zijn er voor en hebben niet altijd de onduidelijkheid door voor de patiënten omdat het voor hun zo standaard/logisch is. Wees critisch en sta op je strepen, ga pas weg als het voor jou duidelijk is.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:03

Voor verdenking van Parkinson(isme) kan een “dopamine PET-scan” gemaakt worden. Deze meet dan de hoeveelheid dopamine in het brein (dat verminderd is bij de ziekte van Parkinson, de cellen die dopamine maken sterven namelijk af door verkeerde eiwitophopingen in dit gebied). Een dopamine-PET is niet ingericht om tumoren op de sporen, ook is de resolutie (pixel grootte) vrij groot waardoor er snel iets gemist wordt. Er zou dus aanvullend onderzoek gedaan moeten worden op verdenking van een hersentumor.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:40

Jikkeee schreef:
_emmma_ schreef:

Let wel, ze kunnen maligniteiten vanaf 1cm grootte scannen. Ook de PET. Waren ze ons vergeten te vertellen, niet zo’n leuke verrassing :).

Als het goed is wordt de PET scan van het hele hoofd gemaakt. Maar ik ken deze niet icm alzheimer, dan wordt er vaak een ct en/of MRI gemaakt.

Sterkte in ieder geval, hopelijk wordt je snel wat wijzer. Durf ook deze vragen scherp te stellen aan de artsen, zij zijn er voor en hebben niet altijd de onduidelijkheid door voor de patiënten omdat het voor hun zo standaard/logisch is. Wees critisch en sta op je strepen, ga pas weg als het voor jou duidelijk is.

Hoe kom je aan 1 cm? De PET is goed genoeg dat afwijkingen rond de 4-6 mm al gezien kunnen worden, de nieuwste scanners en afhankelijk van het onderzoek natuurlijk richting de 4 mm :)

Ibbel legt het wel relatief simpel uit :j Voor parkinson specifiek is het alleen net even andersom. Deze tracer is specifiek voor bepaalde synapsen in het hoofd dus die gaan het hele lichaam rond, maar zullen uiteindelijk moeten eindigen bij die synapsen. In dit geval is dus ook niet een verhoogde maar een verminderde opname afwijkend, bij parkinson werkt de overdracht van een stof (dopamine inderdaad) over die synapsen verminderd of slecht. Die verminderde werking proberen we via de PET in beeld te brengen. Daar gaan ze dan waardes op meten en kijken of dit boven of onder een bepaalde grenswaarde ligt, vaak gecombineerd met een visuele beoordeling. Dat wordt naast de klachten gelegd en aan de hand van het totale plaatje wordt een diagnose gesteld of uitgesloten.

Mocht je meer vragen hebben mag je mij ook wel een pb sturen, ik ben opgeleid voor alles rondom PET, CT, MRI, röntgen en dergelijke dus ik leg het je graag uit :) Diagnostisch niet, dat is voor radiologen en nucleair geneeskundigen. Maar de technieken wel.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 06:50

Dank jullie wel, heldere antwoorden!

De dopamine was wel iets lager dan normaal voor iemand van mijn moeders leeftijd, maar volgens de neuroloog dus niet zodanig laag dat er van parkinson gesproken kon worden, dit icm de klinische testen (vnl. dat het trillen een moment stopt bij afleiding)

Lastig hoor.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:31

laraxXxemma schreef:
Hoe kom je aan 1 cm? De PET is goed genoeg dat afwijkingen rond de 4-6 mm al gezien kunnen worden, de nieuwste scanners en afhankelijk van het onderzoek natuurlijk richting de 4 mm :)

Omdat ze dan de uitzaaiingen waarschijnlijk wel eerder hadden gezien bij mijn moeder en de artsen zich daarna hebben verscholen achter de >1cm marge. Daar ik zelf geen verstand van heb, probeer ik toch op de artsen te vertrouwen dat dit waar is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:22

Jikkeee schreef:
laraxXxemma schreef:

Omdat ze dan de uitzaaiingen waarschijnlijk wel eerder hadden gezien bij mijn moeder en de artsen zich daarna hebben verscholen achter de >1cm marge. Daar ik zelf geen verstand van heb, probeer ik toch op de artsen te vertrouwen dat dit waar is.

Ah ik kan het dan wel begrijpen dat ze dat zeggen. Want te kleine afwijkingen kunnen inderdaad niet altijd gezien worden.
Jammer dat die op de PET niet gevonden zijn, PET is heel sensitief maar nooit 100%. Sterkte in ieder geval :(:)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 16:31

Korte update:

Er wordt binnen 2 weken een ct-scan gemaakt van haar hoofd om een tumor uit te sluiten.
Tevens krijgt ze nu medicatie, hopelijk gaan die hun werk doen.
Over 4 weken weer terug voor uitslag scan en evaluatie.
Neuroloog gaf aan dat, mocht er een tumor zitten, ze dit wel gezien zou moeten hebben op de vorige scan, maar vroeg wel gelijk een andere aan dus een pet-scan is niet helemaal betrouwbaar in dit geval lijkt me.