Ik moet naar de kaakchirurg...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:28

Riddershow schreef:
upendo schreef:
Als de tandarts aangeeft dat het goed is om ze eruit te laten halen? Doen.


Nee, alleen laten doen als de kaakchirurg dat zegt. Mijn man kreeg van de TA steeds te horen dat ze eruit moesten. Hij dus naar de kaakchirurg. Die stond verbaast te kijken: heb je er last van? Nee, nou dan lekker laten zitten.

Bij ondergetekende moesten ze er wel uit, maar ze waren half uitgegroeid en eentje haakte onder een andere kies. Het waren er gelukkig maar 3. :Y)

Ik voelde me bij de kaakchirurg erg op mijn gemak. (meer dan bij de TA)


Wellicht tijd om een andere tandarts te zoeken dan, in principe kun je gewoon uitgaan van het tandartsoordeel.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:04

Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?
Ik zit mezelf nu in te praten dat het hartstikke leuk is om naar de kaakchirurg te gaan (sja ach, als het helpt :') )
Hartstikke bedankt in ieder geval al voor jullie reacties!

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:06

Ik zit in hetzelfde schuitje... Blijkbaar zijn mijn verstandskiezen tegen mijn normale kiezen gaan duwen en zijn die kiezen daardoor aan het resoneren. Veel pijn, dus ik moet er wel wat aan laten doen. Mijn normale kiezen zijn waarschijnlijk al niet meer te redden :(

Ik heb normaal geen moeite met naar de tandarts gaan, maar ik haat zo'n kraakgeluid dus daar zie ik enorm tegen op.

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:11

xSCWx schreef:
Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?!


Ik heb het allemaal een beetje verdrongen, bij mij waren ze iig nog bedekt met tandvlees, volgensmij geen dwarsliggers :')

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:17

Hier werd ook door de tandarts gezegd dat ze er alle vier uit moesten omdat de onderste schuin tegen mijn andere kiezen lagen, totdat een andere zei dat ik ruimte zat had en het niet nodig was. Niet laten doen dus en ondertussen zijn ze die In mijn bovenkaak helemaal door en die in mijn onderkaak ook zo goed als. Ook al lagen ze helemaal schuin tegen mijn andere kiezen aan onder het tandvlees.

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:18

xSCWx schreef:
Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?
Ik zit mezelf nu in te praten dat het hartstikke leuk is om naar de kaakchirurg te gaan (sja ach, als het helpt :') )
Hartstikke bedankt in ieder geval al voor jullie reacties!

Die van mij lagen er schots en scheef in, is ook heel wat bot weggehaald voordat ze er überhaupt bij konden komen, dus jep echte ervaringsdeskundige hier ;p. En mag binnenkort nog een keertje terug voor een extra kies die tussen mn tandwortels ligt, maar kijk er nu al een stuk minder tegenop dan toen ik voor de eerste keer voor die verstandskiezen moest :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:27

Mijn onderste verstandskies lag ook plat, die heb ik er tegelijk met de bovenste uit laten halen. Is me heel erg meegevallen, met paracetamol en ibuprofen heb ik gewoon gewerkt met de kerstdrukte, eten ging wat lastig omdat het zowel onder als boven was maar mij viel het heel erg mee uiteindelijk.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:35

Ik heb meerdere ingrepen laten doen bij de kaakchirurg, waaronder het weglaten halen van tandvlees om een tand door te laten komen. Vorig jaar ook alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken. Ik kan je als behandelaar dr schalkwijk in het umc Utrecht aanbevelen! Hele kundige en vriendelijke arts. Ingrepen werden goed uitgelegd en ik mocht op elk moment aangeven wanneer het teveel werd.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:37

Ik weet niet meer hoe die van mij zaten, maar ik heb er vier onder narcose laten weghalen in één keer.

Ik zou het zo opnieuw. Maar... Het is bij mij niet van een leien dakje gegaan. Heb toen nog een topic geopend denk ik. Één kaakzenuw werd geraakt en daar heb ik maanden last van gehad. Mijn mondhoeken moesten ze "openmaken" en nadien hechten omdat mijn mond te klein was om er deftig aan te kunnen. En het herstel heeft meer dan een week geduurd omdat de boel flink ontstoken was. Dat waren pittige dagen...

Dit was denk ik dag twee of drie.
Afbeelding

Maar echt, ik zou het toch echt op die manier opnieuw doen. Laat je niet afschrikken :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:37

Mijn vier verstandskiezen zitten ook nog braaf onzichtbaar in mijn kaak. Chirurg hier is van mening, geen last rustig laten zitten, eenmaal problemen zijn ze er zo uit.

Ik ga er inmiddels van uit dat ze op mijn leeftijd braaf blijven verder

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:03

Verstandskiezen trekken heb ik niets van gemerkt (werd trouwens gewoon door de tandarts gedaan).
De gehemelteprik (verdoving was veel erger).

Anoniem

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:10

Ik heb beide keren ivm angst niet geluisterd om ze er eerder uit te halen ivm dat ik echt bang was en ik de eerste keer heel veel last heb gehad.

Beide keren uiteindelijk een week aan de morfine gezeten ivm ontstoken verstandskiezen, 20 ziekenhuizen gebeld om zo snel mogelijk een afspraak te maken; en enorm veel pijn van te voren. Het eruit halen was vreselijk door oa de ontsteking.

Dus als ze nu zeggen je kan ze er beter uit laten halen, gelijk doen......... echt waar. Ik kan mezelf nog steeds voor mijn kop slaan.

Terugweg in de auto gelijk non stop koelen. Heb ik de eerste keer niet gedaan (pas na 2 uur), tweede keer amper last van een dikke wang gehad daardoor.
Succes!

Anoniem

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:12

Oh, zie nu een ander berichtje van je. Mijne lagen idd ook schots en scheef. Was echt geen pretje. Maar als hij nu adviseert eruit halen, echt doen.....

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:13

xSCWx schreef:
Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?
Ik zit mezelf nu in te praten dat het hartstikke leuk is om naar de kaakchirurg te gaan (sja ach, als het helpt :') )
Hartstikke bedankt in ieder geval al voor jullie reacties!


Ja ik had dat precies zo.
En heb het overleefd en was heel erg bang. Die prik is niet tof, maar de behandeling helemaal niet eng. Hoewel die prik ook verschilt met wie m zet en hoe gespannen je bent. Had er laatst weer een en diegene liet me echt ontspannen en nauwelijks wat gevoeld dat ie er al in zat.

Als je het niet doet en ze gaat ontsteken of besluiten door te groeien ben je pas echt de pineut.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:13

Ach, zolang je niet na afloop op deze manier in de auto zit :')

In Amerika krijg je blijkbaar fijn spul als narcosemiddel :')

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:00

Riddershow schreef:
upendo schreef:
Als de tandarts aangeeft dat het goed is om ze eruit te laten halen? Doen.


Nee, alleen laten doen als de kaakchirurg dat zegt. Mijn man kreeg van de TA steeds te horen dat ze eruit moesten. Hij dus naar de kaakchirurg. Die stond verbaast te kijken: heb je er last van? Nee, nou dan lekker laten zitten.

Bij ondergetekende moesten ze er wel uit, maar ze waren half uitgegroeid en eentje haakte onder een andere kies. Het waren er gelukkig maar 3. :Y)

Ik voelde me bij de kaakchirurg erg op mijn gemak. (meer dan bij de TA)

Een gemiddelde (goede, dus) tandarts kan net zo goed de inschatting maken als een kaakchirurg of een tand of kies er al dan niet uit moet.

Als je een heikneuter hebt is dat een ander verhaal.... Maar bij een tandarts spelen er ook nog een aantal andere langere termijn factoren mee (denk aan cariësgevoeligheid en moeilijkheid met betrekking tot vullen/wortelkanaalbehandeligen in verstandskiezen).

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:15

xSCWx schreef:
Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?
Ik zit mezelf nu in te praten dat het hartstikke leuk is om naar de kaakchirurg te gaan (sja ach, als het helpt :') )
Hartstikke bedankt in ieder geval al voor jullie reacties!


Bij mij waren ze allemaal nog bedekt met tandvlees en had ik twee dwarsliggers. Eentje kostte wel wat moeite bij het trekken, maar voor alsnog geen erge last.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:18

xSCWx schreef:
Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?
Ik zit mezelf nu in te praten dat het hartstikke leuk is om naar de kaakchirurg te gaan (sja ach, als het helpt :') )
Hartstikke bedankt in ieder geval al voor jullie reacties!


Mijn bovenste verstandskiezen groeiden allebei tegen mijn andere kiezen aan en zouden dus nooit zichtbaar worden. Die groeiden gewoon horizontaal zeg maar.

Ondersten groeiden schuin tegen mijn andere kiezen aan en zaten ook onder het tandvlees nog.

Hier lang niet zo heftig als hierboven vertelt maar wel heel erg dik. Heb wel een foto maar die zet ik hier niet neer, via pb wil ik die wel sturen mocht je dat willen :)

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:26

Die in mijn bovenkaak waren door, dus die zijn door de tandarts getrokken. De verstandskiezen in mijn onderkaak zitten nog onder het tandvlees. Tandarts zeurt al jaren dat ze eruit moeten, maar ik heb artrose in beide kaakgewrichten en ben heel bang dat er teveel druk op mijn onderkaak gezet zal worden bij het verwijderen en ik dan weer enorme last van de gewrichten ga krijgen. Dus ik durf niet. Afgelopen najaar was ik bij de kaakchirurg voor de artrose, die zei lekker laten zitten. Dus dat doen we voorlopig.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:32

Oo zelfde verhaal ik had ook nog 2 beneden verstandskiezen half onder tandvlees. Kreeg er uiteindelijk last van 1 van de twee dus doorverwijzing kaakchirurg, panisch was ik.
Maar ik heb een KC gezocht met goede recensies en wát een fijne man was dat. Hij had zoveel rust, nam alle tijd, gaf goede uitleg etc. Kies was er zo uit, heb geen napijn gehad, geen zwellingen, niets.

Het ging zelfs zo goed dat ik vrijwillig een verwijzing ben gaan vragen om de andere onderkies ook te mogen laten weghalen bij die KC. En wederom top ervaring, geen napijn etc. Dus mijn tip: zoek een fijne KC lees recensies na, er zijn er ook die speciaal richten op angstige patiënten.

Volgende keer als ik ooit weer moet ga ik iig zonder angst naar deze arts :)

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:35

Ik heb ook al mijn verstandskiezen (had er 3) laten verwijderen bij de kaakchirurg. Ondanks dat ik liever vertel dat mijn ervaring ook pijnloos was kan ik dat helaas niet. 2 verstandskiezen gingen helemaal prima en waren er zo uit. Nummer 3 moest in stukjes uit mijn kaak gehaald worden. Toen het laatste stukje wortel eruit gehaald moest worden raakte de kaakchirurg iets in mijn kaak aan wat zo ontzettend pijnlijk was. Ik raakte volledig in paniek van de pijn. Daarna heeft hij nog een aantal keren geprobeerd het laatste stukje te pakken maar de pijn was echt onbeschrijfelijk. Uiteindelijk kwam hij er mee dat dit laatste stukje onder narcose eruit gehaald moest worden omdat dit geen doen was. Gelukkig net op de moment is het laatste stukje verwijderd en was de narcose niet nodig.

Sinds deze behandeling (nu al een aantal jaren geleden) is mijn rechterkant van mijn mond/kaak gevoelloos. De eerste weken voelde het alsof de verdoving nog steeds niet uitgewerkt was rechts. Gelukkig na verloop van tijd heb ik dat gevoel als ‘normaal’ kunnen beschouwen en nu veel minder last van. Helaas blijkt dat dit probleem vaker voorkomt dan gedacht.

Met mijn stukje tekst wil ik je zeker niet bang maken TS. 2 van mijn tanden zijn namelijk heel eenvoudig verwijderd. Maar toch wil ik wel eerlijk zijn.

Sandy1103

Berichten: 185
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:44

xSCWx schreef:
Maar, even voor mijn beeldvorming. Zijn alle ervaringsverhalen hier ook van dwarsliggende en bedekt met tandvlees kiezen?
Ik zit mezelf nu in te praten dat het hartstikke leuk is om naar de kaakchirurg te gaan (sja ach, als het helpt :') )
Hartstikke bedankt in ieder geval al voor jullie reacties!


Ik heb ook alle 4 de verstandskiezen laten trekken, eerst alles links en daarna alles rechts (of was het toch andersom). Vroeger jaren lang bezig geweest met beugel om alle tanden recht te krijgen en toen 1 van de verstandskiezen besloot door te komen (toen ik 23 was) ging het toch weer beetje schuiven. In overleg met tandarts besloten alles eruit te halen voor de zekerheid.
1 verstandskies was dus een klein beetje door en de andere 3 zaten lekker verstopt en een lag zelfs helemaal horizontaal.
Van operatie niets gevoeld maar het geluid is niet echt prettig. Na de eerste operatie niet zo netjes geluisterd naar de kaakchirurg die mij echt op mijn hart drukte rustige aan te doen dus een ruime week als een hamster rond gelopen. Na de tweede wel rustig aan gedaan en dat ging echt prima.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:48

Ik heb er ook 3 laten verwijderen bij de kaakchirurg en nog een aantal gewone kiezen. Tandartsen mogen van mij geen kiezen trekken.
Ik ga bijna fluitend naar de kaakchirurg en ze moeten me bijna knock-out bij de tandarts naar binnen sleuren.
Het verschil: de verdoving bij de kc werkt tenminste en hij weet wat hij doet. Bij de tandarts is dat wel anders helaas.....
O ja de 4e verstandskies zit ergens onder m’n oog. Die laten ze daar mooi zitten.

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:54

Laat je alsjeblieft niet te veel afschikken door horror verhalen. Gewoon gaan. Goed luisteren naar de adviezen van de arts. Neem voldoende rust, haal wat sapjes in huis. Begin met spoelen zodra het mag en neem op tijd je pijnstillers en dan ben je zo weer de oude. Ik ben helaas kind aan huis geweest bij de kaakchirurg een jaar ongeveer mijn hele gehemelte en kaak heeft opengelegen en ik heb het ook overleefd terwijl ik een enorme fobie heb voor de tandarts. Ik had een hele fijne kaakchirurg die stap voor stap vertelde wat hij deed en hoe ver hij was. Dat scheelt heel veel.

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:04

Morrie schreef:
Ik heb er ook 3 laten verwijderen bij de kaakchirurg en nog een aantal gewone kiezen. Tandartsen mogen van mij geen kiezen trekken.
Ik ga bijna fluitend naar de kaakchirurg en ze moeten me bijna knock-out bij de tandarts naar binnen sleuren.
Het verschil: de verdoving bij de kc werkt tenminste en hij weet wat hij doet. Bij de tandarts is dat wel anders helaas.....
O ja de 4e verstandskies zit ergens onder m’n oog. Die laten ze daar mooi zitten.

Dan heb je een verkeerde tandarts te pakken want ze werken met dezelfde verdovingsvloeistoffen en spuiten het op dezelfde plekken.. :=