Ik moet naar de kaakchirurg...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 10:21

Nou dan kunnen we gelukkig samen het leed delen haha.
Beide; doet pijn en ik kan gewoon niet verder openen. Lijkt wel alsof mijn kaak spier verkrampt is ofzo. Maar gaat elke dag een beetje beter dus daar maar ik me niet meer zo druk om. Het is nu nog wat irritant, vooral omdat ik er wel klaar mee ben. Het is vermoeiend.
Ik kan je niet zeggen of onder pijnlijker is, ik heb alleen maar ervaring met onder. Maar dat was opzich goed te doen hoor zonder ontsteking en met pijnstilling. (Ibu 600 3x daags).
Vervelend dat je nu toch last hebt. Enige wat ik weet dat tegen zenuwpijn werkt is wiet en tramadol maarja dat moet je beide maar willen

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:25

Ja dat gevoel van het niet verder openen van de kaak herken ik ook. Tanden poetsen in de ochtend als alles nog stijf is, is helemaal een hel :')

Ik kan helaas niet goed tegen ibu 600. Ik slik dus ibu 400 en paracetamol. Als ik ibu 600 slik voel ik mij heel slapjes en krijg ik hartkloppingen.

Tramadol is wat ik misschien inderdaad 's nachts 1 malig ga gebruiken. Ik slaap niet van de pijn en dat is zo ontzettend vermoeiend. Moet helaas gewoon de hele week werken en/of school.

Heb je nu eigenlijk nog veel last van je onsteking of is deze al aan het weg trekken?

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:34

Als je last hebt van de hechting kunnen ze die gerust losknippen voor je.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:39

Dat is wel een goede Iris. zit sowieso te denken om een afspraak bij mijn eigen tandarts te maken donderdag als het niet verminderd is voor controle, wil graag narigheid voor zijn.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:55

Ja precies. Heb ik ook gedaan. Heb daar veel aan gehad. :)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:59

Ik wilde dat ook net voorstellen Iris, ik ben na 5 dagen bij de tandarts geweest omdat ik nog zo'n last had van de wondjes (vooral 1 die niet minder werd en de rest wel). Was dus omdat de hechtingen iets te strak zaten, heeft zij er (pijnloos!) allemaal uitgehaald.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 22:06

Och ja, tanden poetsen in de ochtend... hel als je dan per ongeluk je kaak “open breekt” omdat je je tandenborstel tussen je tanden door moet drukken := hoe is het nu met je pijn Inney?
De ontsteking was gelukkig na de antibiotica weg!
Ik sta nu op het punt om een bijna complete hernieuwing van mijn gebit te doen geloof ik :') graag ook jullie mening hierover. Eerst even de situatie schets:
Als jong meisje ben ik tegen een ijzeren balk gelopen waardoor bij mijn beide voortanden een driehoekje uit is. Mijn rechter voortand werd geel en de wortel bleek dood, dus daarbij wortelkanaalbehandeling gedaan. De linker wortel is nog gezond maar daar is dus wel een stukje aan geplakt. Nu wil mijn tandarts bij mijn gele voortand een kroon plaatsen, wat ik prima vind. Maar hij gaf als optie om ook gelijk bij de linker (gezonde) tand een wortelkanaalbehandeling te doen en daar tegelijk een kroon op te zetten zodat mijn voortanden sowieso bij elkaar passen. Nou heeft hij daar wel een punt maar ik vind het eigenlijk ook onzin om bij een gezonde tand een wortelkanaalbehandeling te laten doen “voor de mooi”, daarnaast is het ook prijzig (€580 per voortand). Wat zouden jullie doen? Slechter dan nu kan het toch niet worden :Y)

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:26

Heyhoi

Hier een tijd geleden gereageerd. Afgelopen maandag zijn alle 4 de kiezen er onder narcose uitgesneden. Zo enorm blij dat ik dit onder narcose heb laten doen!!

Bij het eerste gesprek met de chirurg zelf gaf ik aan dat ik erg bang was en het graag onder narcose wilde. Dat was prima, maar dan moesten ze er wel alle 4 uit ipv alleen de onderste. Ok, prima dan.

Nou, eerste 4 dagen zo ontzettend veel pijn gehad. Zo veel pijn dat ik het met de max dosering pijnsillers niet uithield en letterlijk de hele dag huilend in bed lag. En koorts. Donderdag toch ziekenhuis gebeld en ze wilde me graag op controle. Bleek dat er een paar hechtingen te strak zaten. Die eruit gehaald, wat zoooo veel pijn deed! :oo

Maar wel enorm blij dat die hechtingen eruit gehaald zijn. Kaak werd meteen minder dik en pijnlijk. Ook AB kuur meegekregen voor de zekerheid.

Nu 2 dagen later heb ik vandaag alleen maar 2x een paracetamol op. Wel nog ietsjes verhoging en geel/groene wangen :')

Narcose verder geen last van gehad, niet misselijk/duizelig, duf oid. Kon alleen de eerste 3 nachten niet/slecht slapen.

TS, wat heb je nu gedaan mbt de kroon en wortelkanaalbehandeling?

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:46

Ts, kijk eerst even of je verzekering 2x 580 vergoed. Anders moet je zelf dokken.
Misschien beter nu de slechte voortand laten doen, en dan, mocht je het verschil te storend vinden, volgend (verzekerings)jaar de tweede?

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 23:25

Fijn pepper, dat je de goede keuze hebt gemaakt door het onder algehele narcose te doen. Ik had inderdaad ook uiteindelijk meer last van de hechtingen dan van de incisies zelf. Fijn dat de pijn voor jou nu weer goed te doen is, zenuwpijn is echt verschrikkelijk. En inderdaad medicatie werkt daar gewoon nauwelijks voor.

Wbt mijn voortand(en), degene die al dood was en een wortelkanaal behandeling heeft gehad, krijgt binnenkort een kroon. Denk dat ik even tot volgend jaar wacht. De goede tand laat ik zo, onzin om een goede tand een wortelkanaal behandeling te geven. Eind november moet ik weer naar de kaakchirurg om de verstandskies aan de andere kant eruit te halen. Die ligt iets minder rot dus hopelijk gaat dat beter.
Ik heb nu sinds gisteren geïrriteerd tandvlees op de plek waar mijn verstandskies is weggesneden, ik durf haast niet meer naar een tandarts uit angst dat ze weer wat vinden :') ik moet nog een keertje voor controle dit jaar
@marchak, bedankt voor het meedenken, mijn verzekering vergoed maar tot -even uit mijn hoofd- €450 en dan heb je ook nog gedeeltelijk eigen risico, dus zou het inderdaad sowieso in 2x doen

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 01:48

Dat ik hier nog niks heb geplaatst, ik verbaas mezelf. Afgelopen woensdag ochtend is de 2e kies eruit gesneden. Woensdag ging top +:)+ de zwelling was minimaal, geen pijn, zelfs wat gegeten de avonds. Volgende ochtend: zeurende wang die steeds dikker werd. Pijn kwam ook door de pijnstilling, het werd warm en ging kloppen. Dus antibiotica gaan halen die middag, goed op tijd erbij en binnen een paar uur merkte ik al dat de antibiotica de eerste klappen had uitgedeeld +:)+ (minder pijn en irritatie). ‘s Avonds lag ik in bed en ik kreeg hartkloppingen en mijn voeten en handen jeukten/tintelden erg. Ik ging lezen in de bijsluiter: direct dokter bellen. Dus ik volgende ochtend de tandarts gebeld: direct stoppen met de antibiotica en neem maar alleen ibuprofen en evt paracetamol erbij. Ik zeg, ik kan niet stoppen want er zit een ontsteking! Toch aangedrongen op alleen ibu. Dus ik hang op en krijg direct een paniek aanval -O- ik ben alleen al bang als ik denk aan de pijn die ik vorige keer had. Dus ik weer de tandarts gebeld, kan ik zo langskomen, ja kom maar langs. De tandarts was het gelukkig toch wel met me eens dat het ontstoken was, dus nieuwe antibiotica gehad. Ook van deze antibiotica ben ik vanmiddag even ziek geweest maar ik ga hem wel doorzetten.
Dit is gelukkig de 2e en laatste verstandskies die eruit moet, dit doe ik echt nooit meer. Wat een rampen plan.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 02:09

O wat ontzettend toevallig dat jij nu post. Ik lig nu ook in bed te creperen van de pijn. Zelfde verhaal als jij. Vanmiddag zelfs gewerkt. Vanavond nam de pijn toe en warme wang en nu is hij bijna ondraaglijk. Ik ga morgen meteen de spoedpost bellen want geen enkele pijnstiller werkt en met deze pijn kom ik zeker niet het weekend door. Wat een hel dit, gelukkig is het mijn laatste.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 02:19

Inney schreef:
O wat ontzettend toevallig dat jij nu post. Ik lig nu ook in bed te creperen van de pijn. Zelfde verhaal als jij. Vanmiddag zelfs gewerkt. Vanavond nam de pijn toe en warme wang en nu is hij bijna ondraaglijk. Ik ga morgen meteen de spoedpost bellen want geen enkele pijnstiller werkt en met deze pijn kom ik zeker niet het weekend door. Wat een hel dit, gelukkig is het mijn laatste.


Zo vervelend die pijn in de mond.
Wat bij mij een beetje verlichting gaf was kussen omhoog zetten en half rechtop zittend proberen te slapen.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 02:29

Inney schreef:
O wat ontzettend toevallig dat jij nu post. Ik lig nu ook in bed te creperen van de pijn. Zelfde verhaal als jij. Vanmiddag zelfs gewerkt. Vanavond nam de pijn toe en warme wang en nu is hij bijna ondraaglijk. Ik ga morgen meteen de spoedpost bellen want geen enkele pijnstiller werkt en met deze pijn kom ik zeker niet het weekend door. Wat een hel dit, gelukkig is het mijn laatste.

Kan je niet direct de spoed bellen? Is je kies getrokken of weg gesneden?

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 02:58

Heel toevallig dit! Ik lig op dit moment ook te creperen van de pijn alleen de verstandskiezen zitten er nog in en ik ben in het begin van mijn zwangerschap waardoor ik geen medicijnen mag innemen... Ik ben vanmiddag bij te tandarts geweest en die heeft me zowat bijna uitgescholden waarom ik niet eerder mn verstandskiezen heb laten trekken, nu helaas grote kans dat ze er niet uit kunnen worden gehaald.

Sterkte jullie allebei met de pijn!

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 12:54

@Mlt94 oh nee wat erg!! Ik had een klant die zwanger was, die had een andere tand die zsm getrokken moest worden en die heeft dat zonder narcose moeten doen %)
Ik ga opzicht wel goed nu, ik ben vooral erg moe en gaar. Combinatie van ontsteking en de pijnstilling/antibiotica denk ik. Ik had gisteren die (nieuwe) antibiotica ingenomen, ik ga 2 uur later de honden uitlaten en werd echt helemaal naar joh. Ik was duizelig, ik kon niet meer goed zien, had het idee dat ik ging flauwvallen, moeite met slikken en ademen... Toen kreeg ik onwijze buikpijn, ging ik naar de wc en voelde ik me een stuk beter. Alle antibiotica eruit gok ik _O- Maarja ik wacht dus vandaag even tot mijn man thuis is voordat ik die medicatie inneem. De ontsteking zit er nog dus ik kan gewoon echt niet stoppen -O-

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:29

Sorry dat ik dit topic zo binnenval :o
Ik moet morgen naar het ziekenhuis voor het verwijderen van mn verstandskies.. nu had de arts vorige week (toen ik er was voor intake en aanvullende scans) verteld dat ik na de (plaatselijke) verdoving mogelijk last kan krijgen van sensibiliteitsuitval (uit zich in dof/brandend gevoel en/of pijnlijke huid), wat enkele weken, maanden of jaren(!) kan aanhouden %) Is dit bij jullie ook verteld? En zo ja heb je er last van gehad?
Voor de rest: hoor je ze goed boren etc? Dat is eigenlijk waar ik nu het meest tegen op kijk := Oortjes neem ik sowieso mee!

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 20:14

Geen probleem Sjors! Ik heb geen last gehad van de verdoving. Nog 2 weken was mijn lip ietsje minder gevoelig maar dat trok ook wel weg. Mijn broer heeft pech, de helft van zijn onderlip is blijvend verdoofd. Maar dat is niet zozeer door de verdoving, maar door het beschadigen van de zenuw met het verwijderen van de tand. Mijn chirurg hield daar echt rekening mee en heeft daarom een klein stukje bij de zenuw laten zitten (mijn lichaam gaat dit of inkapselen of er vanzelf uit werken).
Na de verdoving (die je nauwelijks voelt) voel je (behalve wat druk) totaal geen pijn oid. Ik moest wel bij verdoofd worden want op een gegeven moment voelde ik ze in mijn kies boren (heel ver weg zeg maar), dat moet je gewoon zeggen dan verdoven ze bij. Maar om terug te komen op je vraag, het geluid vind ik inderdaad het ergste. Ik was de 2e keer oordopjes vergeten en dat is echt wel minder prettig. De eerste keer kon ik wat spelen met het volume als ik teveel hoorde (je moet wel de chirurg kunnen blijven verstaan). Daarom deed ik 1 oordopje in (aan de kant waar de kies eruit gehaald wordt).

Voor mij is het nu inmiddels alweer een week geleden. Volgens mij gaat het nu wel oke, ik ben nog wel wat wazig in mijn hoofd, ik ben de dagen kwijt en praat soms wat vreemd. Maar volgens mij komt dat echt door de antibiotica, daar stond ook in dat als je mentale dingen had gehad, je het middel niet mocht nemen. Dus zal op een of andere manier op de psyche werken.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:21

Sjors schreef:
Sorry dat ik dit topic zo binnenval :o
Ik moet morgen naar het ziekenhuis voor het verwijderen van mn verstandskies.. nu had de arts vorige week (toen ik er was voor intake en aanvullende scans) verteld dat ik na de (plaatselijke) verdoving mogelijk last kan krijgen van sensibiliteitsuitval (uit zich in dof/brandend gevoel en/of pijnlijke huid), wat enkele weken, maanden of jaren(!) kan aanhouden %) Is dit bij jullie ook verteld? En zo ja heb je er last van gehad?
Voor de rest: hoor je ze goed boren etc? Dat is eigenlijk waar ik nu het meest tegen op kijk := Oortjes neem ik sowieso mee!

Dat moeten ze zeggen, omdat dat inderdaad een bijwerking kan zijn. Net als de lange bijsluiters bij medicijnen, is de kans op een jarenlang effect erg klein.

Ik heb er verder geen last van gehad, mijn lip is enkele dagen wat verdoofd/tintelig geweest, maar binnen enkele uren was de rest al niet meer verdoofd en verder geen blijvende dingen aan overgehouden.

chanicha

Berichten: 12186
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:41

Ik heb mijn gebit laten trekken bij de KC en geen centje last gehad, daarbij ga ik voor zoiets 100x liever naar de KC dan naar de tandarts.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 16:58

Mag ik even voort borduren in dit topic...
De ontsteking bij mijn kies is gelukkig weg en alles lijkt goed te helen.
Volgende rampenplan; mijn voortand. Er zijn nu 2 kronen gemaakt en ik heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in dat dat goed komt. De eerste was veel te spierwit en een stuk groter/breder dan mijn gewone tanden ook. Aan de achterkant een stuk af geslepen (ik kon mijn kiezen niet eens meer op elkaar zetten) en met die afdruk is er een nieuwe kroon gemaakt in een nieuwe kleur. De vorm aan de achterkant is goed, maar aan de voorkant is hij veel boller en de kleur is nog eens veel te geel ook. Ik begrijp wel waarom; hij maakt alleen een foto en baseerd daar de kleur op. Maar daar heb je toch van die kleur waaiertjes voor? Die is niet gebruikt. Ik heb spijt. Ik wilde eerst eigenlijk gewoon een facing, had ik dat nou maar gedaan. Maar hij zei dat die stukken er snel af vallen en dat dat elke keer gerepareerd moet worden en dat een kroon goed blijft. We gaan nu van de week nog een gesprek aan, ik wil vragen of hij me een doorverwijzing wil geven naar een ander. Ik ben echt verdrietig want ik durf nauwelijks meer te lachen. Ik heb veel commentaar erop gehad dus het verschil is duidelijk zichtbaar.

chanicha

Berichten: 12186
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:41

Zou lekker naar een ander gaan!
Hij hoort die waaier bij je tanden te houden voor de kleur, het is niet iet wiet waait en we prikken een kleur!
Klinkt mij erg amateuristisch in de oren hoor.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 18:08

Ik ga denk ik na m'n examens ook maar weer een afspraak maken. Paar maanden geleden kwam er een wijsheidstand door links boven, tandarts gegaan, die raadde aan om foto's te nemen maar ja, dat is niet gebeurd dus hij is er gewoon volledig doorgekomen. Nu dacht ik dat hij er mooi door ging komen maar helaas was niks minder waar want hij zit helemaal gekanteld naar buiten en bijt nu constant op m'n wang.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 18:36

Jeetje TS, dat is toch ook wat. Ik zal inderdaad naar een ander gaan. Je vertrouwen hier is duidelijk heel erg geschaad. Rare gang van zaken zeg.

Hier gaat het nog steeds bagger. Enorme ontsteking gehad en een week gewoon niks gekund. Pijnstillers hielpen weinig tot niks. Ik heb nog nooit zo'n intense constante pijn gehad.
Het leek de afgelopen twee dagen een stuk beter te gaan maar de pijn is weer terug en spoelde er net weer troep uit. Wordt er zo moe van, die pijn is echt irritant belemmerend.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 20:29

Dat is ook verschrikkelijk Inney, dat je nu nog zo’n ontsteking hebt! Pijnstillers werken inderdaad niet tegen zenuwpijn helaas. En degene die er wel tegen werken zijn echt rotzooi (welk medicijn niet eigenlijk). Hopelijk hoef je niet te werken?