Ervaring operatie buitenland ( Duitsland)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaring operatie buitenland ( Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:10

Naar aanleiding van dit topic
[MWS] Ulnaris operatie, update: littekenweefsel

Vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met operaties in Duitsland?
Hoe was dat geregeld, was de taal een barrière, kortom hoe is dat bevallen?
Bij mij is via wachttijd bemiddeling geregeld dat ik bij een helios kliniek terecht kan...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Ervaring operatie buitenland ( Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:17

In het topic wat je noemt heb ik ook al gereageerd, bij mij is het in Duitsland gedaan :j

Dingen werken daar wel wat anders dan hier, voor mijn gevoel wat ouderwetser, maar in het algemeen is het mij verder goed bevallen. Wel was het bij een arts die van oorsprong Nederlands was en dus ook goed Nederlands sprak, dus bij echte taalproblemen kon hij tolken, maar mijn Duits (ook op medisch gebied) is over het algemeen vrij goed. Dat scheelt natuurlijk ook.
De anesthesist sprak dan weer geen Nederlands, en daar liggen bij mij de grootste uitdagingen. Maar zonder uitzondering hebben ze allemaal goed meegedacht en gezorgd voor een zo probleemloos mogelijk verloop.

Helios kliniek ken ik niet, ik ben in Meppen geopereerd.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:19

Ik heb een half jaar in een Duits ziekenhuis gewerkt als verpleegkundige. Ik sprak zelf geen duits, dat heb ik daar geleerd. Mijn ervaring is dat men Duits tegen je praat mits er een Nederlandse verpleegkundige (zoals ik) op de afdeling stond. Ik sprak regelmatig Nederlands met mijn patiënten.
Het Engels van de Duitsers is niet zo goed.

In pricipe waren de meeste operaties die ik moest voorbereiden dag behandelingen. Bij ons kwam je dan op een twee persoons kamer en werd je wanneer het tijd was voor OK opgehaald.

De Duitse verpleegkundigen zijn erg vriendelijk maar het duurt soms net ietsje langer. Vooral als je naar huis mag.

Ik geloof wel dat het de Nederlandse patienten in Duitsland beviel. Ze hebben er nooit hun beklag over gedaan. Enkel was de taalbarriere soms wat lastig, want als Duitse artsen op dreef zijn ratelen ze aan een stuk door. :)

Mocht je nog vragen hebben stuur dan gerust een PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:22

Dank! Mijn algemene Duits is goed,met weliswaar wel wat foutjes in de vervoegingen maar ach.
Medisch Duits is wel wat anders natuurlijk, maar ik denk dat je met Google ook al een eind komt hahaha.

De anesthesie enzo is wel hetzelfde?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:39

Anoniem schreef:
De anesthesie enzo is wel hetzelfde?

In de zin van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:41

Ehm eigenlijk wat algemeen.
Qua gebruikte medicijnen, ( middelen), bijkomen op verkoeverkamer, van tevoren intake met anesthesist?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:57

Pre-op-screening, voorbereiding op de holding, anesthesie op OK, bijkomen recovery, is allemaal hetzelfde :j. Ook de mogelijkheid om iets tegen de misselijkheid te krijgen en dergelijke. Of ze exact dezelfde medicatie gebruiken betwijfel ik, gezien de moeite die ze hadden om mij weg te krijgen, maar in Nederland word ook niet altijd elke keer hetzelfde gebruikt. Dat word aangepast aan de situatie, patient, operatie, medicatiegebruik etc. En ik ben sowieso lastig met anesthesie.

Qua wat ik van tevoren aan eigen medicatie mocht gebruiken heb ik ook weinig verschil gemerkt. Het enige waar ik moeite mee had, maar dat geld in Nederland net zo, is ze duidelijk maken dat ik niet astmatisch reageer op Ibuprofen, maar wél op diclofenac. En diclofenac is zó ingeburgerd als eerste keus middel, dat was lastig en daar was de taal wel even een klein obstakeltje. Maar in overleg met de arts heb ik gewoon mijn eigen ibuprofen geslikt na afloop. Maar, zoals gezegd, dat probleem heb ik in Nederland ook regelmatig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:07

Wat lijkt me dat lastig, als je weet dat je daardoor in problemen raakt en het dan toch alsmaar moet uitleggen.

Ik heb de laatste twee operaties angst gehad tijdens het inspuiten van de middelen.
Ik voelde het ook echt stromen en raakte daardoor in paniek. Had ook maar weinig kalmerends gehad. Dus voor mijzelf weet ik dat ik qua kalmering vooraf een olifant dosis moet, haha.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:14

Anoniem schreef:
Wat lijkt me dat lastig, als je weet dat je daardoor in problemen raakt en het dan toch alsmaar moet uitleggen.

Ik heb de laatste twee operaties angst gehad tijdens het inspuiten van de middelen.
Ik voelde het ook echt stromen en raakte daardoor in paniek. Had ook maar weinig kalmerends gehad. Dus voor mijzelf weet ik dat ik qua kalmering vooraf een olifant dosis moet, haha.

Dat kan je wel aangeven hoor. Overigens gebruikten wij in het ziekenhuis zelden Diclofinac of Ibuprofen.
Ik denk dat het wel goed gaat komen. Gewoon goed communiceren :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:28

Ik ben oktober 2016 geopereerd in Duitsland.
Overigens wonen wij sinds 2015 in Duitsland dus dat is niet zo raar natuurlijk :')

Mijn Duits is ronduit slecht qua spreken maar ik versta het prima en kan mij wel aardig redden als ik wat terug moet zeggen.
Ik vond de artsen erg aardig en de verpleegsters ook.
Wel zijn ze erg van de regels en houden ze je graag 'vast'.
Mijn ervaring is dat je in NL na een operatie het liefst de volgende dag weer op moet hoepelen terwijl ze in DL je gewoon daar houden _O-

Anesthesie is hetzelfde, ik kreeg voor de operatie 3 pillen (geen idee wat) om rustig te worden en daarna naar de OK.
Zelf heb ik persoonlijk totaal geen moeite met anesthesie..

Na de operatie had ik een infuus voor morfine.
Deze had ik niet echt nodig en de volgende dag gevraagd of ze het infuus wilde verwijderen.
Gutegut nou, dat kon echt niet want ik had pijnstilling nodig.
Ik had meer last van dat infuus dan van de operatie.
Nadat ik nogmaals vroeg of ze hem wilde verwijderen, omdat ik het anders zelf zou doen, hebben ze hem er toch maar uit gehaald.

Ik ben trouwens allergisch voor Diclofinac en kreeg daarom gewoon een wat zwaardere paracetamol.

Mijn ervaring was dus positief, muv dat ik zo lang moest blijven , terwijl dat volgens mij niet erg nodig was.
Arts vertelde mij dat dit te maken heeft met de verzekering in DL, maar ik denk dat jij daar niks mee te maken hebt (NL verzekering)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:32

Ik had destijds al in je andere topic gereageerd.
Maar ik ben inmiddels bij prof coert terecht gekomen (in het umc) een plastische neurochirurg nadat ik al 2x geopereerd ben bij de xpert clinic. Deze arts lijkt het echt serieus te nemen en er zijn al behandelingen voor gesteld. Misschien is dat nog een optie ipv een ZH in duitsland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:37

Ja, ik was doorgestuurd naar radboud maar wachttijd is maanden.
Wachttijd bemiddeling gaf deze nu als snelste mogelijkheid.... aangezien ik alweer 10 maand aan t wachten ben wil ik gewoon nu dolgraag verder...

Edit: na echo, emg en mri blijkt de zenuw ( nog?) knel te zitten. Dus het probleem op zich is ju wel duidelijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:38

ClaudiaHS schreef:
Mijn ervaring was dus positief, muv dat ik zo lang moest blijven , terwijl dat volgens mij niet erg nodig was.
Arts vertelde mij dat dit te maken heeft met de verzekering in DL, maar ik denk dat jij daar niks mee te maken hebt (NL verzekering)

Als Nederlandse patient houdens ze je ook gewoon zo lang :j. Mijn moeder heeft na haar heupprothese bijna 2 weken daar in het ziekenhuis gelegen :') . De Duitse patiënten gaan daarna ook nog door naar een revalidatiecentrum, dat hoefde mijn moeder dan weer niet.

Mijn operatie was overigens dagbehandeling, maar ik moest wel minimaal 1 nacht in het naastgelegen hotel verblijven (vergoed door verzekering). Dit omdat ik wel in de buurt moest zijn mochten er problemen ontstaan en ik de dag erna op controle moest komen. Als ik in de buurt gewoond had, had ik wel naar huis gemogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:39

Dat is wel een belangrijke om even tw checken voor mij.
Deze operatie is in Nederland dagbehandeling. Dus ga navragen als ik mijn eerste afspraak heb hoe dat daar geregeld is..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 01:15

Ik heb zelf al meerdere operaties in Duitsland gehad en mijn moeder recentelijk een spoed operatie.

In het ziekenhuis waar ik altijd ga, zijn de artsen en verpleegkundigen verplicht om een extra taal te gaan leren. Dus Duits en Engels moeten ze beheersen+ een willekeurige taal. Ik kom er al bijna 21 jaar minimaal 4 keer per jaar ( en de afgelopen jaren minimaal wekelijks ) en je merkt dat het Engels steeds beter wordt.

Belangrijk is dat je een AOK pas hebt van je verzekering en vaak willen ze ook dat de verzekering een akkoord geeft op dr operatie kosten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 01:51

StonedRomy schreef:
Belangrijk is dat je een AOK pas hebt van je verzekering en vaak willen ze ook dat de verzekering een akkoord geeft op dr operatie kosten.

Dat is niet altijd zo. Als je prive verzekerd bent heb je geen AOK pas, en als je in NL woont ook niet. Dus dan ben je hem ook niet nodig. Ik ben prive verzekerd en heb een pas van mijn verzekeringsmaatschapij.

En ja ook ik heb al eens het ziekenhuis van binnen gezien :D Blindedarmontsteking. Tis al jaren geleden, en wat ik me er nog van kan herinneren is dat ze bij opname, was doorverwezen door huisarts, dat we lang moesten wachten. Ze wat onderzoeken hebben gedaan. En ik omdat ik door HA al was gewaarschuwd niet meer te eten diezelfde avond nog op de OP tafel lag. En het was niet voor niks hoorde ik later. Volgens mij heb ik vooraf geen medicijnen gekregen, pas op de tafel toen de anesthesist bij me was kreeg ik iets waardoor de luikjes dicht gingen. En dat ging heel vlot.
Mij hebben ze overigens ook 7 dagen vastgehouden -O- Nou ja dat vasthouden kregen ze niet helemaal voor mekaar, de eerste dag kreeg ik op mijn kop dat ik al uit bed was voordat de Herr Doctor geweest was _O- de dagen erna hebben ze me maar laten lopen. Ik kwam wel terug als het etenstijd was :D
Taalbarriere heb ik niet, Duits is er bij mij al vanaf heeeeeel jong ingegoten. Als kind was er maar 1 Sesamstrasse en ja die was Duits -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 06:21

Hahaha ik moet wel lachen om jouw post, ben beelddenker....
De verzekering heeft mij zelf naar dit ziekenhuis “ gestuurd” omdat het gecontracteerd is, dus dat zou geen probleem moeten opleveren lijkt me..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 06:58

AOK pas is zeker nodig in het ziekenhuis waar ik altijd ga... ook als Nederlander. Genoeg mensen gezien die of zelf moesten betalen of een andere keer terug mochten komen om behandeld te worden...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 07:39

AOK is niks anders als een van de (vele) verzekeringsmaatschappijen in Duitsland. Ik zit zelf bij Barmer.

Qua operaties en ziekenhuisopnames heb ik alleen maar ervaringen hier in Duitsland (wonen er al bijna 15 jaar). Taalbarrière valt m.n. hier in de grensstreek erg mee, de meeste mensen spreken/verstaan ook plat of nederlands. En ja ze houden je graag wat langer vast maar als je genoeg doordramt laten ze je wel gaan (Ja Herr Dokter, als ik me niet lekker voel meld ik me weer :') )

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:06

Haha dat doordrammen ken ik Flettie.
Was er na 10 dagen zo zat van.
Lag daar maar te liggen en beetje rondjes door het ziekenhuis schuifelen.
Op dag 10 nogmaals gezeurd en eigenlijk wilden ze me nog wel houden, maar ik moest dan maar even door de ct-scan, als dat er goed uit zag dan mocht ik wel naar huis, als ik dan ook meteen fysio zou regelen.
(Het allerliefst hadden ze me in zo'n intern revalidatie centrum gestopt voor 6 weken :wow: )

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:22

Anoniem schreef:
Hahaha ik moet wel lachen om jouw post, ben beelddenker....

Grijnz ik ook. Dus ik zag mezelf alweer gaan :') Smorgens om 8 uur ontbijt, gruwel. Dat zo goed en kwaad als het ging op, was ik aangekleed en miepmiep weg was ze :+ En ik bleef ook niet in het ziekenhuis :D De eerste dagen strompelend op naar buiten, voor het ziekenhuis was zon zitplek en daar zat ik dan te praten met andere patienten. Zeg maar gewoon flauw te auwehoeren :D En zodra het lopen beter ging was ik echt aan de wandel. Heb hele stukken Papenburg gezien die week :D Dan belde ik ook met mijn wederhelft, die thuis alles moest regelen, of daar alles goed was. En tegen 12 uur weer naar binnen om te eten. Moet zeggen ik ben niet zo van het Duitse voer, en smiddags warm eten is helemaal niet mijn ding, maar ok daarvoor kreeg ik dan savonds een broodje extra :j Voordeel was wel dat ik zeker 10 kilo kwijt was toen ik thuis kwam _O- Heeft overigens niet gehouden hoor, die zijn er allang weer bijgekomen plus nog een paar extra :=

Ik heb die week ook niet echt veel bezoek gehad. Wederhelft heeft geen rijbewijs en die was dus afhankelijk van anderen om op bezoek te kunnen komen. En tja ik was toch gevlogen :+ 1 dag kwam ik toevallig smiddags even op mijn kamer, zat daar bezoek _O-

StonedRomy schreef:
AOK pas is zeker nodig in het ziekenhuis waar ik altijd ga... ook als Nederlander. Genoeg mensen gezien die of zelf moesten betalen of een andere keer terug mochten komen om behandeld te worden...

Meis ik heb geen AOK, en ik werd gewoon behandeld. AOK is wat Flettie al schrijft gewoon 1 van meedere verzekeringsmaatschapijen. In het noorden van Dld. zijn zij de grootste en worden hier als krankenkasse gebruikt, maar je moet echt niet een pas van hun hebben om geholpen te worden. Als je ergens anders verzekerd bent is ook goed. Vanuit NL wordt je eigenlijk automatisch naar de AOK gestuurd omdat die beide een overeenkomst hebben. Maar je mag echt ook ergens anders jezelf verzekeren. Wij zelf zitten al jaren bij de Hanse Merkur, al waren we ten tijde van mijn ziekenhuisbezoek nog bij Central.

Nou ik moest ook echt op die 7e dag een potje zeuren zodat ik naar huis mocht. Anders hadden ze me nog langer gehouden. Moest persee nog een echo, en ze wisten niet of diegene tijd had. Nou regel het maar, ik wil nu gewoon naar huis :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:07

ClaudiaHS schreef:
Haha dat doordrammen ken ik Flettie.
Was er na 10 dagen zo zat van.
Lag daar maar te liggen en beetje rondjes door het ziekenhuis schuifelen.
Op dag 10 nogmaals gezeurd en eigenlijk wilden ze me nog wel houden, maar ik moest dan maar even door de ct-scan, als dat er goed uit zag dan mocht ik wel naar huis, als ik dan ook meteen fysio zou regelen.
(Het allerliefst hadden ze me in zo'n intern revalidatie centrum gestopt voor 6 weken :wow: )

Ja ik had het 5 dagen na de geboorte van de oudste (nood KS) ook wel gezien en wilde naar huis. Die kleine meid was al lang ggk maar ik had een iets te laag ijzer. Na heel lang zeuren bij mijn gynaecoloog en de belofte me gelijk te melden als ik duizelig werd zag hij ook wel in dat ik beter thuis kon zijn :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:31

Aangezien ts in Nederland woont en zich niet gaat verzekeren in Duitsland, lijkt het mij dus wel actuele informatie om een pas aan te vragen wil je behandeld worden. Hoeft idd niet van aok te zijn, maar CZ en OHRA werken samen met aok. Alleen een pasje van je Nederlandse verzekering is niet voldoende.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:10

StonedRomy, die pas hebben ook wij nog nooit nodig gehad. Zeker in het kader van de wachtlijstbemiddeling, is de toestemming toch al lang rond voordat TS er ook maar voor de eerste keer komt. Mijn eigen verzekeringspas was meer dan voldoende (toen nog van de Friesland).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:18

Het lijkt mij dat de verzekering die me zelf doorstuurt naar Duitsland, dit dan wel zou melden?