Blaasontsteking en werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

Blaasontsteking en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 04:07

Hallo (nu waarschijnlijk vooral nachtelijke) bokkers!
Ik zit met een probleem. Sinds gister middag laat vertoon ik tekenen van een blaas ontsteking. Branderige pijn tijdens en na het plassen, enorme aandrang voor 3 druppels en nu snachts ook daarnaast een branderig gevoel beneden..
ik heb veel geprobeerd te drinken in nog geen 12 uur denk ik 6 flessen water maar echt baten mag het niet want grote hoeveelheden plas ik voor alsnog niet..
wel lig ik al de halve nacht wakker. Ik heb net aan 2 uurtjes geslapen en ook nu kan ik de slaap niet meer vatten..
Ik wil mij in de ochtend alleen niet ziekmelden van mijn supermarkt baantje bij de bloemen/servicebalie. Maar ik ga dit ook niet overleven op deze manier. Ik heb heel internet afgespeurd maar het enige wat ik kan vinden is cranberry sap en naar de dokter. Dus ik denk dat ik maar 3 opties heb. Of doorbijten en naar werk of ziekmelden en naar de dokter. Of het toch proberen en falen en naar de dokter... alsnog

Help ...? Denk ik

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 04:14

Ziek melden is mijn advies. En de huisarts bellen. Je zal waarschijnlijk geen ab kuur krijgen gelijk daar zijn huisartsen niet zo happig meer op maar het is belangrijk veel drinken en wanneer je naar de wc moet toch wel meteen te gaan. Ophouden is niet goed want dam hebben de bacteriën in je blaas "vrij spel". Ik heb afgelopen november tegen beter weten in je laatste optie gedaan, daar werd het niet beter van kan ik je vertellen ;-).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 04:19

He vervelend!
Waarom plas je nog geen grote hoeveelheden? Ga je vaak plassen of hoef je niet te plassen?
Het eerste: langer je plas ophouden want grote(re) plassen gaan plassen is beter voor je blaasontsteking. Het tweede, heb je het idee dat je verstopt zit?

Het beste wat je nu kunt doen: twee paracetamol om te kunnen slapen, vitamine c tabletten nemen als je dat in huis hebt en nog een halve liter drinken. En dan hopelijk in slaap vallen om over een uur of 3 een grote plas te plassen.

Werk kun je dan beslissen als je wakker wordt, en mogelijk afstemmen met je baas voor een klusje waarbij je naar de wc kunt. Ziek melden is niet gek, dat kun jij alleen voelen.

Heb je koorts?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 04:22

Als je het vol kunt houden direct morgen de huisarts bellen, daar kun je eventjes urine inleveren. Dan kunnen ze je medicatie meegeven mocht het een blaasontsteking zijn. Als je dat niet vol kunt houden kun je bellen naar de huisartsenspoedpost, in veel gevallen kun je daar ook al urine inleveren en kunnen ze je alvast medicatie meegeven om te overbruggen. Je kunt ze natuurlijk ook altijd bellen voor advies.

Zelf werkte ik gewoon door met een blaasontsteking. Zorg ervoor dat je een spiegel van paracetamol opbouwt, en eventueel ibuprofen, dat werkt namelijk ontsteking remmend. Je kunt het natuurlijk ook altijd gaan proberen, en als het echt niet gaat dan naar huis gaan.

Maar dat is ook echt je eigen beleving, wij kunnen niet voor je invullen hoeveel last je hebt en wat je dus wel en niet kunt. Sterkte!

Daniquebyoux

Re: Blaasontsteking en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 05:05

Ik heb net eindelijk een grotere plas geplast. Dat was echt eventjes een hel.. maar de huisarts bellen heb dus bij de een wel nut de ander niet? Lees ik nu
Ik zit aan de paracetamol en echinaforce, las ergens dat dat je blaas zuurder maakt maar echt baten mag het niet..
Ik ga zo even een collega appen om te overleggen.. die start op en die kan me helpen inschatten wat verstandig is voor de dag..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 05:33

Als kortetermijnoplossing drink ik altijd een paar liter brandnetelthee. Daarbij flink wat vit.C slikken. En dan je plas even zo lang mogelijk ophouden zodat het spul zijn werk kan doen in je blaas. Is even heel vervelend, maar dat werkt echt enorm snel.
Verder idd een kuur halen bij de huisarts, en dan lukt het meestal wel om te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 05:42

Ik weet niet hoe het bij jouw huisarts zit TS maar ik kan om 8:00u bij de assistente urine inleveren. In geval van blaasontsteking (wat ik regelmatig heb) stuurt de huisarts direct een recept voor een AB kuur naar de apotheek en kan ik dat gelijk ophalen. Bij mij zakt de ergste pijn vrijwel direct en kan ik die dag gewoon werken.

Sterkte!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 06:03

Gewoon even bellen na de ha.
Dan hoor je vanzelf of je urine moet inleveren.
Voor de zekerheid alvast even opvangen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 06:45

Huisarts bellen heeft bij een blaasontsteking altijd nut omdat je in het ergste geval een nierbekkenontsteking kan krijgen bij het verwaarlozen van.

Verder doen wat goed voelt

Beterschap

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:27

Zeker ziek melden en naar de dokter! Veel water drinken en ieder uur een hand vol met vitamine C tabletjes.. ik heb heel vaak blaasonsteking gehad, en het is echt niet fijn om dan te werken..

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:35

Je kan altijd nu de dienstdoende huisarts bellen (als je eigen HA nog niet bereikbaar is) als je echt het idee hebt dat je niet meer rechtop kan lopen/zitten. Vaak even urine inleveren, checken ze gelijk en daarna krijg je een antibioticakuur mee.

Ik ben er destijds in duitsland zelfs voor naar t ziekenhuis gemoeten want ik bleef wel doorlopen (iets met gaat vanzelf weer over, ja tot je op vakantie alleen maar in je bed kan liggen met je knieën opgetrokken), ik kreeg daar een zakje (eentje), arts noemde het 'carpetbombing' in je buik. Een paar uur veel buikpijn en daarna nergens last meer van, wellicht dat je dat nog kan vragen, in NL geven ze die niet zo makkelijk mee namelijk. Laatste keer in NL om gevraagd, kreeg het direct mee, heerlijk, geen pillen slikken en de klachten zijn zo weg :Y)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:12

een urineweg infectie is zeker ook reden om de huisartsenpost te bellen, niet mee doorlopen hoor.

Als je de klachten herkend en bepaalde symptomen wel en niet hebt (die ik hier niet even ga uitschrijven, sorry) dan mag de triagist zelfs een antibiotica kuur voorschrijven waar je meteen mee kan starten.

Anders naar de eigen huisarts en antibiotica halen.

Ik zou me zeker ziekmelden maar ik heb een baan waarin ik niet eindeloos kan gaan plassen en ik heb altijd binnen de kortste keren flink bloed bij de urine en koorts.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:14

In dit geval altijd huisarts bellen.
Ochtend urine inleveren.

Ik ga zelf wel naar het werk met blaas ontsteking (kantoorbaan) of het moet echt te erg worden. Als ik koorts krijg of echt om de 5 minuten op de wc zit... dan werk ik thuis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:17

Wat vervelend voor je. Het is zo pijnlijk en naar... Wat ik altijd deed (gelukkig heb ik nooit meer blaasontsteking, maar een aantal jaren terug wel. Tot zelfs een nierbekkenontsteking aan toe) was pure cranberrysap drinken (dus niet de gezoete versie) en dan echt 2 flessen opdrinken. Vond ik supervies, maar ik deed alles om zsm van die ellende af te komen. Vaak hielp dat, zo niet, de huisarts bellen. Dan kon ik meteen bij de assistente een potje inleveren en ik kreeg altijd direct een receptje AB mee (omdat heel duidelijk te zien was dat ik blaasontsteking had). En dan voel je je na een dag al een stuk beter. Het ligt aan je werk of ermee te werken is. Als project manager kon ik er prima mee werken, maar toen ik ooit receptiewerk deed niet. Was echt een hel die dag, dat doe ik echt nooit meer. Jammer dan voor mijn collega's, gaan ze zelf maar een dagje achter de balie zitten... Beterschap voor jou!!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:24

Ziek is ziek. Als je denk het niet vol te houden, ziek melden en naar de dokter en verder even rustig aan doen.

Ik kan ook altijd gewoon een potje urine bij de huisarts brengen en krijg dan een AB kuurtje. Dat zou ik wel doen. Je wilt het niet verwaarlozen, dan ben je nog veel verder van huis.

Beterschap

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:38

Ik heb vaker blaasontstekingen (ha en zh kunnen niet echt een rede ervoor vinden) en ik ga ermee werken. Wel heb ik zware pijnstillers in huis zodat als ik er te veel last van krijg dat ik gelijk aan de pijnstillers kan innemen.

Ik drink tijdens een vermoeden van een blaasontsteking zeer veel (minimaal 3 liter p/d) en eet ttjes extra fruit en groente.

Ik heb een tijdje geleden cranberry pillen geslikt maar had niet echt het idee dat dit wat deed al moet ik eerlijk zeggen dat ik (nadat ik ben gestopt ermee) nog geen blaasontsteking heb gehad tot nu toe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:41

Cranberry sap en pillen deden bij mij ook niks.
Standaard antibiotica kuur die je krijgt trouwens ook niet... mijn plasje gaat altijd voor de zekerheid op kweek omdat ik altijd een andere bacterie heb dan normaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:43

Heb een aantal jaren terug veel en langdurig blaasontsteking gehad, als ik me elke keer had ziek gemeld had ik geen baan meer gehad denk ik. Soms wel tot 3 maanden aan één stuk. Uiteindelijk is de oorzaak bij mij gevonden. Gewoon even bellen naar je huisarts, meld voor de zekerheid bij je baas dat je eventueel wat later bent, maar nu direct ziek melden vind ik ook zo wat.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:09

Veel drinken, inderdaad ongezoete cranberrie-sap, huisarts bellen om even urine na te laten kijken, misschien krijg je dan antibiotica-kuurtje. Wel in de gaten houden of je geen koorts ontwikkelt. Anders kan een nierbekken-ontsteking en alle nare gevolgen op de loer liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:33

Cranberry sap helpt voorkomen maar niet genezen heb ik me door de dokters laten vertellen. Als ik jou was TS zou ik gewoon naar de huisarts gaan om je urine te laten controleren en een kuurtje te laten voorschrijven. Blaasontsteking sucks, weet er alles van, brrr. Sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:07

Adelaide71 schreef:
Cranberry sap helpt voorkomen maar niet genezen heb ik me door de dokters laten vertellen. Als ik jou was TS zou ik gewoon naar de huisarts gaan om je urine te laten controleren en een kuurtje te laten voorschrijven. Blaasontsteking sucks, weet er alles van, brrr. Sterkte!

...nou, dat hadden ze dan krek verkeerd.
(Schoenmaker blijf bij je leest.)

Wat Cranberries en D-mannose doen:
als jij de bacterie in je blaas hebt, voorkomt het dat de bacterie zich kan hechten en dus vermeerderen.
Hecht het spul niet meer aan de blaaswand, kun je de infectie gewoon uitplassen.

Het helpt dus niet voorkomen maar bespoedigt het verdwijnen van de infectie. (...genezen.)

Al wil ik best geloven dat cranberry ook nuttige vitamines etc bevat (preventief).
Goed voor je darmflora zorgen werkt ook preventief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:57

Ah, dank Janneke! Zal de neuroloog ermee om de oren slaan! :D Daar kwam het ter sprake namelijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:57

Ik sluit aan bij Janneke, wijs! Hier kan ik t ook indammen met d-mannose poeder.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:40

Als je cranberriesap koopt, kijk even goed naar het percentage! In de cranberrysap uit de koeling zat minder in dan die in het lang houdbare schap (bij de sappen). Anders heeft het waarschijnlijk alsnog weinig nut haha :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:51

Je kan ook later beginnen nadat je bij de arts langs bent geweest.