Een (jong) vriendinnetje van mij wordt gecatfisht, tenminste ik heb zeer sterk het vermoeden dat dit het geval is. Hij heeft geen foto’s op zijn insta, volgt 19 mensen en stuurt vaak foto’s dat ie danst enzo, maar 7 van de 10 keer staat zijn hoofd er niet op.
Ze heeft nu een ‘relatie’ met de jongen en dit heeft ze me in goed vertrouwen verteld. Ik wil dit vertrouwen niet beschamen, maar voel de intense behoefte om ofwel haar ermee te ‘confronteren’, ofwel de jongen, ofwel haar moeder.
Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken. Meisje is een stuk jonger dan ik, ik heb wel goede gesprekken met haar en heb haar regelmatig gewaarschuwd voor de gevaren van internet/uitgaan (want ook daarbij gaf ze aan drankjes van jongens aan te pakken, die ze via via kent). Ik probeer haar te behoeden en te beschermen, ook al is dat misschien niet mijn taak.
Nu vroeg ik me af hoe ik dit het best kan aanpakken, zonder dat ze me wegduwt en zonder dat ik haar vertrouwen beschaam.
Mocht je de persoon in dit verhaal herkennen, stuur dan maar een pb, liever niet hier!
Heeft hij haar ooit wel een foto gestuurd? Dan kan je net als Nev en Max de foto via Google image search opzoeken. En as hij dan op een ander profiel ook staat heb je je antwoord.
Ja wel naar haar, maar ik heb die foto’s niet in bezit. Heb er wel eens om gevraagd, maar dan laat ze die altijd op haar eigen telefoon zien. Miss toch een beetje meer ernaar vissen. Is wel een goede inderdaad
Al gedaan. Hij woont ver weg en zelf heeft ze hem ook nog nooit ontmoet
Lau
Geplaatst: 03-04-19 23:33
Myrth97 schreef:
Shaggy09 schreef:
Kun je niet eens vragen of je hem kan ontmoeten?
Al gedaan. Hij woont ver weg en zelf heeft ze hem ook nog nooit ontmoet
Maar ze kunnen toch met de trein reizen ofz? Als hij dan lastminute afzegt of niet komt opdagen weet je ook al bijna 100% dat het nep is.
senna21
Geplaatst: 03-04-19 23:35
Wat lastig, maar super dat je dit niet negeert. Misschien goed om haar eens wat informatie te laten lezen over dit fenomeen.
Lau
Geplaatst: 03-04-19 23:36
senna21 schreef:
Wat lastig, maar super dat je dit niet negeert. Misschien goed om haar eens wat informatie te laten lezen over dit fenomeen.
Gewoon MTV catfish kijken Misschien ziet ze dan wat overeenkomsten. En leer jij wat trucjes.
Anoniem
Geplaatst: 03-04-19 23:39
"Ik probeer haar te behoeden en te beschermen, ook al is dat misschien meer de taak van haar moeder." Heel lief van je, maar zoals je zegt, dat is meer de taak van haar moeder. Jij kunt niemand 100% beschermen, dat is helaas een illusie. Maar, daarmee zeg ik niet dat je niet mag helpen Ontzettend goed juist dat je dit ziet én handelt!
Persoonlijk zou ik het vertellen aan haar dat je je zorgen maakt. En daarbij bij jezelf blijven, dus 'ik zie dit en dit, waardoor ik het idee heb dat jij aan het praten bent met...'. 'En ik merk dat ik me er niet fijn bij voel want ik weet van nieuws en informatie dat catfishers vaak op die manier werken.' En niet direct: 'jij bent aan het praten met een catfisher'. Dat klinkt aanvallender.
Knuffel en succes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Ga samen met haar google image trace doen. Check zn telefoonnummer op het internet. Benader gerelateerde mensen op zn insta en vraag naar hun relatie met deze boy. Probeer familie te zoeken van de echte gast achter de naam. En ga catfish kijken en hun nadoen. Ben je er zo achter.
Stel anders eens voor samen te gaan netflixen. Er zijn wel docus te vinden over dit onderwerp. Ik heb er laatst een gezien over online gamen en vrienden maken. Een jongen deed zich ook als een ander voor. Een jongere jongen is uiteindelijk stiekem op bezoek bij de nepperd gegaan en is door hem vermoord. Ik vond het een heftig verhaal, maar de essentie is duidelijk dat je moet uitkijken online.
Wellicht kan deze docu als opening dienen zodat je je zorgen kan uiten. Verder ben ik het met ruitje eens. Je kan haar waarschuwen maar niet voorkomen dat ze haar eigen pad kiest met daarbij horende fouten
Het meisje is net 15 geworden, heeft weinig vrienden op school, op stal (staat bij mij op stal) heeft ze wel wat vriendinnetjes, die maken zich ook allemaal zorgen, maar kunnen niet echt iets (zijn tussen de 12 en 16).
Kijk het liefst hoop ik dat ze er zelf achterkomt, maar dan graag gewoon ook via internet en niet dat ze ineens daar heen gaat, want je weet niet wie erachter zit... dus leren van de fouten is goed, maar liever niet als Savannah uit Hoevelaken..
Gesprek ga ik maar met haar aan, bubblewrap dat vind ik een goede tip om het op die manier te doen!
Ik ken haar moeder goed, maar omdat ik het vertrouwen van het meisje niet wil beschamen vind ik het lastig om daarheen te stappen. Ik zit zeg maar tussen moeder en dochter in qua leeftijd (oké wel wat dichter bij de dochter), maar heb het ook altijd heel gezellig met de moeder. Ik heb laatst al iets gezegd, daar hadden ze weken ruzie om (was gerelateerd aan dit, de moeder had gelukkig niet gezegd dat ik het was).
Dus je hebt al eerder iets doorgebrieft aan moeder? Ben je niet bang dat het effect wat je gaat krijgen juist is dat ze je niets meer verteld?
Even serieus, weet je hoeveel % van de jonge meiden dit soort relaties heeft. Het grootste percentage eindigt niet als Savannah. Ik snap je bezorgdheid echt, maar maak het ook niet groter dan het is .
Overigens ook nog een tip: Het brein van een puber werkt echt anders, oorzaak gevolg inzien is soms geen optie en zal ook lastig binnenkomen
soesita
Geplaatst: 04-04-19 08:10
Ruitje: maar sommige fouten kan je natuurlijk maar één keer maken. Ik ben eveneens van mening dat iedereen het recht heeft om te leren en fouten te maken, maar als je uit gaat van een acuut werkelijk gevaarlijke situatie, denk ik toch dat het goed is om tenminste te proberen er iets aan te doen.
TS: Ik zou het gesprek nog een keer met haar aangaan. De manier waarop Bubblewrap heeft voorgesteld lijkt me een goeie. Je zou haar kunnen voorstellen om samen het een en ander uit te zoeken, voor het geval dat.
Ik zou ook het gesprek aan gaan met haar en zeggen joh ik maak me zorgen en geef haar tips hoe ze kan uitvinden of de jongen(echt) is.Je legt de bal in haar kamp en waarschijnlijk word ze nieuwsgierig genoeg om te gaan zoeken.
Teleurstellingen horen bij het leven.Maar dingen waarin kwetsbare meisjes gevaar lopen die zou ik ook liever voorkomen.