Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michellemj

Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 13:05

Hallo allemaal,

Geen idee of er hier meer mensen autisme hebben?
Aangezien het de week van autisme is en vandaag officeel de dag van autisme vroeg ik mij dit namelijk af!
en hoe jullie ermee omgaan, sinds wanneer je het weet etc.

Zelf kreeg ik mijn "label" in 2015 in juli.
Alles viel eigenlijk op zijn plek waarom het moeilijk is om "normaal" in het leven om te gaan met dingen.

De aanleiding dat ik onderzoek wilde doen kwam voort uit een hoop dingen.
Maar de hoofdzaak was eigenlijk echt 'Waarom word ik telkens ontslagen op het werk?'

Tijdens een stage periode van mijn opleiding MMZ werd het mij allemaal te veel, er stond een te hoge druk op mij, kreeg blackouts zodra ik de bus instapte na huis, en was ik blij als ik "wakker" werd bij de juiste bus halte... Vele bloedtesten gedaan waar niks helders uit kwam.. wat was er dan?!
Uit eindelijk besloten om toch eens onderzoek te doen omdat de topic autisme tijdens de opleiding wel veel raakvlakken had...

Inmiddels zijn we 3.5 jaar verder en heb ik nog meer over mijzelf en autisme geleerd en zal ik zeker nog meer dingen gaan leren en ontwikkelen.

Ik leef mijn dromen! En heb 2 paardjes.. Ik leer van ze en zie ze dan ook wel echt als mijn leermeesters! Hier kan ik mezelf zijn en rust vinden maar ook leren ze mij de grenzen kennen, sterker worden, en vertrouwen in mezelf te krijgen. Voor mij zijn dan mijn paardjes ook naast mijn vrienden ook mijn "medicijn".

Ik kan wel blijven schrijven.....
maar ben benieuwd naar jullie verhaal!?

Oja en ik raad zeker het boek ZONDAGSKIND aan !! ik heb hem bijna uit, maar wauw wat is het mooi en goed verwoord! Veel herkenning, en duidelijkheid over mijn jeugd die ik hierdoor herbeleef om alle situaties die gebeurt zijn nog beter te begrijpen.

Ketaki

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:24

Iedereen heeft autisme, alleen zit het in verschillende degradaties.

En de een uit het zich ook meer, dan een ander.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:25

Ketaki schreef:

Bron?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:27

Ketaki schreef:

Haha, dit is zó waar!

Cayenne schreef:
Ketaki schreef:

Bron?

Verschillende, maar dit is de 1e die opkwam:
http://www.hulp-pddnos.nl/meer-weten-ov ... autistisch

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:28

Goed dat je er een topic over opent! Zelf heb ik twee jaar geleden de label gekregen. Zelf heb ik er niet enorm veel last van, ondertussen heb ik wel geleerd hoe ik goed sociaal kan zijn. Is echter nog steeds niet mijn sterkste kant. Enige waar ik het zelf aan merk is mijn hoog sensitiviteit waardoor ik einde van de dag extreem moe ben. Maar verder valt het voor mij wel redelijk mee. :j

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:29

Ik volg even. Ik vermoed bij mijzelf ook autisme, maar ben niet gediagnosticeerd.
Ben net zoals jij toen der tijd nu ook bezig met opleiding maatschappelijke zorg en loop ook tegen mezelf aan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:31

Ketaki schreef:

Dit is echt de grootste bullshit die er ooit verkondigd is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:33

alice0cullen schreef:
Ketaki schreef:

Dit is echt de grootste bullshit die er ooit verkondigd is.

Eh, nee. Eigenlijk niet. Iedereen heeft kenmerken die binnen het ASS spectrum vallen. Het "label" krijg je meestal als je 85% of meer van de kenmerken vertoont.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:33

Ketaki schreef:

Dit is wel heel kort door de bocht... Iedereen heeft in meer of mindere mate kenmerken die bij autisme voorkomen. Een bepaalde combinatie van deze kenmerken bij een bepaalde 'hevigheid' wordt autisme genoemd. Dit is anders dan 'iedereen heeft autisme'.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:36

Ik vind het een beetje een dooddoener dat "iedereen autisme heeft".
Alsof het niks voorstelt en je je dus niet zo moet aanstellen, zo komt het in ieder geval op mij over.

Ik werk met kinderen met autisme en ik kan je wel vertellen dat een deel van deze kinderen mede door hun autisme, niet goed zullen kunnen functioneren in de samenleving.
Natuurlijk zijn er gradaties in en kunnen er een heleboel wel gewoon functioneren, maar om maar te zeggen dat iedereen er last van heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:37

Idd iedereen heeft trekjes , heb zelf het label sinds 2009 . Een collega van mij heeft ook trekjes , in die tijd een lastig kind waarschijnlijk maar daar herken ik ook autisme dingen in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:38

Iedereen heeft autistische trekken. Maar niet iedereen heeft ASS. Dat is een groot verschil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:39

Matheno schreef:
Eh, nee. Eigenlijk niet. Iedereen heeft kenmerken die binnen het ASS spectrum vallen. Het "label" krijg je meestal als je 85% of meer van de kenmerken vertoont.

Onzin. Mijn broers hebben beiden autisme maar niet altijd kenmerken die binnen het ASS vallen en al helemaal geen 85%.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:40

Ik heb in het voorgezet onderwijs het labeltje PDD-NOS/Asperger gekregen en er ging een wereld voor mij open. Met veel begeleiding en hulp vanuit het "rugzakje" heb ik geleerd om te gaan met deze beperking. En hoewel ik het niet graag zie als een beperking en het helemaal niet gebruik als kapstok, is het wel een onderdeel van mijn leven en ook in de vervolgstappen van mijn leven helaas zeer duidelijk aanwezig.

welmoed__ schreef:
Ik vind het een beetje een dooddoener dat "iedereen autisme heeft".
Alsof het niks voorstelt en je je dus niet zo moet aanstellen, zo komt het in ieder geval op mij over.

Ik werk met kinderen met autisme en ik kan je wel vertellen dat een deel van deze kinderen mede door hun autisme, niet goed zullen kunnen functioneren in de samenleving.
Natuurlijk zijn er gradaties in en kunnen er een heleboel wel gewoon functioneren, maar om maar te zeggen dat iedereen er last van heeft..

Eens :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:43

Cayenne schreef:
Matheno schreef:

Onzin. Mijn broers hebben beiden autisme maar niet altijd kenmerken die binnen het ASS vallen en al helemaal geen 85%.

Vandaar ook het woordje "meestal".

Lau

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:44

Nou het is al gezellig hier :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:46

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:50

Lau schreef:
Nou het is al gezellig hier :')

Haha zeg dat. :')

Sunnda schreef:
Citaat:
Verschillende, maar dit is de 1e die opkwam:
http://www.hulp-pddnos.nl/meer-weten-ov ... autistisch

Uberhaupt zelf de link gelezen??
Ik quote: 'toch betekent het niet dat je dan autisme hebt, ook niet een beetje.'

Waar heb je het dan wel over?

Ik had het over kenmerken..

Overigens probeer ik het ook niet te bagatelliseren, ik reageerde enkel op iemand anders.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:52

Kan iedereen zonder autisme gewoon gaan chillen in een ander topic. Dan kunnen wij het gezellig over onze beperking hebben. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:54

@matheno: je reageert op iemand die zegt: iedereen heeft autisme ;)
Dan zeg jij: dat is zo waar en kom je met die link..
Niets kenmerken dus.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:55

MacavityL schreef:
Ketaki schreef:

Dit is wel heel kort door de bocht... Iedereen heeft in meer of mindere mate kenmerken die bij autisme voorkomen. Een bepaalde combinatie van deze kenmerken bij een bepaalde 'hevigheid' wordt autisme genoemd. Dit is anders dan 'iedereen heeft autisme'.

Au .... die komt wel weer even binnen. Zo denigrerend. Alsof het niets is. Ik zou je willen uitnodigen om mee te draaien in ons gezin. Om te zien hoe groot de impact is van autisme. Als iemand echt de diagnose autisme heeft is dat in veel gevallen een hele grote handicap. Mijn zoontje, met een normaal iq heeft een enorme achterstand. Simpel weg omdat zn autisme zoveel invloed heeft op zn leventje dat hij geen ruimte meer heeft om te ontwikkelen en daardoor nu al jaren achterloopt.Mijn zoontje zal voor zn leven begeleiding nodig hebben, omdat hij dingen die voor mensen met zonder autisme logisch zijn niet begrijpt, omdat hij zoveel beperkingen heeft door zn autisme ....

En ja ik ben fel. Ik heb al zoveel onzin gehoord over autisme. Ieder mens heeft autistische kenmerken, maar dat maakt je zeker geen autist

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:56

Technisch gezien heeft iedereen kenmerken voor autisme. Maar dat betekent niet dat je autisme hebt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:02

Waarom zitten al die zogenaamde niet autisten bij zo’n uitspraak toch direct op de kast joh?
Weet je wat mijn ervaring is met wat ik om me heen zie?
De mensen die met de grootste bek zeggen geen autist te zijn, en als men dat zegt direct op de kast zitten zijn de rasechte. :+
Hoorde laatst zoiets van familie, echt een rasautist die gozer, maar owee als je het zegt dan is het huis te klein.
Dan denk ik echt: kennelijk hangt er een negatieve lading voor mensen aan het ding autisme, terwijl dat gewoon totaal flauwekul is.
En ik zeg er nooit wat van, maar ik zie geregeld om me heen diehard autisten die bij hoog en laag beweren het echt niet te zijn dat ik denk dream on.
En vooral wat is het probleem aan autistische trekken hebben, en gewoon erkennen dat het leven wat je hebt kennelijk goed daarbij past?
Vaak zijn dat mensen met een baan waarbij zeer veel structuur en regels de orde van de dag zijn, ja en dat is net waar zo iemand behoefte aan heeft: duidelijkheid.
Maar nee ik ben echt niet autistisch, shure. :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:03

elizabeth85 schreef:
Au .... die komt wel weer even binnen. Zo denigrerend. Alsof het niets is. Ik zou je willen uitnodigen om mee te draaien in ons gezin. Om te zien hoe groot de impact is van autisme. Als iemand echt de diagnose autisme heeft is dat in veel gevallen een hele grote handicap. Mijn zoontje, met een normaal iq heeft een enorme achterstand. Simpel weg omdat zn autisme zoveel invloed heeft op zn leventje dat hij geen ruimte meer heeft om te ontwikkelen en daardoor nu al jaren achterloopt.Mijn zoontje zal voor zn leven begeleiding nodig hebben, omdat hij dingen die voor mensen met zonder autisme logisch zijn niet begrijpt, omdat hij zoveel beperkingen heeft door zn autisme ....

En ja ik ben fel. Ik heb al zoveel onzin gehoord over autisme. Ieder mens heeft autistische kenmerken, maar dat maakt je zeker geen autist

Weet zeker dat het niet denigrerend bedoeld is.
Ook ik ben helaas bekend met mensen die door deze handicap belemmerd worden in hun functioneren.
Sunnda schreef:
@matheno: je reageert op iemand die zegt: iedereen heeft autisme ;)
Dan zeg jij: dat is zo waar en kom je met die link..
Niets kenmerken dus.

Ach, ik reageerde daarop omdat voor veel mensen alles onder de noemer "autisme" valt, en dat is niet erg.
Ik ben zelf hoogbegaafd met een label "ADD". Heb vaste routines over de dag verdeeld waar ik liever niet vanaf stap. Gekscherend wordt er dan vaak gezegd: "Autist".

Ach ja .. ;-)

Maar om terug te komen op TS: Dit belemmert overigens niet mijn leven, of werk. Ik denk dat de gemiddelde persoon die me kent het niet eens merkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:11

Elisabeth85, er staat toch duidelijk dat de gradatie het hem doet?
Waarom dan denigerend?
Er staat gewoon hoe het is, er zijn richtlijnen voor wanneer het een ‘stempel’ waard is en dat is nou eenmaal zo.
Mijn vader is niet autistisch schijnt, maar toont wel errug veel trekken en dat weten we allemaal in huis, nou prima toch?
Juist als moeder van een kind met autisme zou je moeten weten dat autisme er in zo extreem veel gradaties is dat je het met jou post uhh, bijna kant noch wal raakt?
Zat kids met autisme die minder hevige issues hebben, of juist veel erger.
Maar dat maakt niet dat als het niet extreem belemmert, het dan maar geen stempel autisme mag dragen want dat is waar jij over valt als ik dit zo lees.