Dikmakers bij lactose intolerantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Dikmakers bij lactose intolerantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 08:38

Hi allen, gisteren ben ik met mijn bijna 6 jarige zoontje naar het consultatiebureau geweest. Zijn lengte en gewicht zit onder de -2,5 lijn, maar de arts vond het niet zorgwekkend in combi met hoe hij eruit ziet. Voor de zekerheid checkte ze zíjn BMI, maar deze wijst ernstig ondergewicht aan. Nu zijn beide ouders ook erg tenger, dus tsja de appel valt niet ver van de boom. Het advies was vollere producten gebruiken en volgend jaar terug. Nu het lastige hij heeft lactose intolerantie dus volle melk en yoghurt producten gaat hem niet worden. Volstoppen met suiker vindt ik ook geen goed plan en we eten gezond. Nu is mijn zoontje geen liefhebber van vlees en lust geen aardappels. Betreft groente eet hij het liefst rauwe groente. Heeft iemand misschien een goede tip wat aanzet en waar geen lactose in zit?
Bij mijn hond en paarden doe ik er een een pompje olie overheen, maar ik verwacht dat hij zijn brood dan last staan :')

verootjoo

Re: Dikmakers bij lactose intolerantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:42

Contact zoeken met een diëtist?
Er zijn bv ook poeders om z’n eten te verrijken zodat het meer aanzet. Die weet daar alles van en kan je goed adviseren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:46

Noten, pinda’s.. lust hij die? Boterham met pindakaas.
Ik zou idd niet te veel toegevoegd vet of suikerrijke producten geven. Liever gewoon wat meer gezonde tussendoortjes.
Maar ik zou me er niet al te druk over maken. Kinderen hebben wel vaker wat ondergewicht, ik had dat vroeger ook altijd, en die kilo’s komen er helaas vanzelf dubbel bij als je ouder wordt :))

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:47

Er zijn inderdaad sterk voedzame drankjes en poeders(voor door melkvervangers en yoghurt varianten enzo) om deze reden. Vaak gebruikt bij ouderen die niet goed kunnen eten/slikken of na ernstige ziekte om aan te sterken.
Ik zou ook een diëtist adviseren of misschien wel via de huisarts.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:49

Dikmakers zonder lactose en zonder suiker, dan zit je dus vooral op eiwitten en vetten.

Vleeswaren, noten, avocado, vis etcetera.

Maar als hij zich goed voelt, en er goed uitziet, en tengere ouders heeft, zou ik me ook niet teveel zorgen maken...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 08:51

Ik denk niet dat hij dat wil eten en met poedertjes werken zie ik (nog) niet zitten. Meer op zoek ben ik naar calorierijke/eiwitrijke producten die aanzetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:53

_ENGEL_ schreef:
Ik denk niet dat hij dat wil eten en met poedertjes werken zie ik (nog) niet zitten. Meer op zoek ben ik naar calorierijke/eiwitrijke producten die aanzetten.

Dat zou ik dan niet zonder diëtist doen :) straks werk je de andere kant op en heb je een groter probleem.
Zou eerst eens bij iemand met verstand ervan gaan horen of het wel nodig is en zo ja, wat de beste manier is. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:53

Krijgt hij niet wat weinig eiwitten binnen? Geen zuivel, weinig vlees?
Lust hij wel peulvruchten? Noten?

Verder zijn er natuurlijk de zuivel- en vleesvervangers op plantaardige basis.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:04

fantomalt/ voedings suiker gebruiken wij in de ouderen zorg
peulvruchten zijn ook prod die aanzetten
tofu bakken/eieren /vette vis zalm haring
banaan en aardbeien gebruiken wij ook op aanraden van de dieetiste op het werk.

milkshake maken met die aarbeien en poedertjes , kan ook met lactoze vrije melk of vervanger. Dat eten zelfs de meeste kieskeurige mensen :9

( en laatst hebben we zelfs op arts advies iemand een poeder voor bodybuilders gegeven...geloof het of niet het was echt lekker en werkte heel goed gewoon in de milkshake. de dame in kwestie 94 jaar wordt letterlijk met de week sterker en voller :Y)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:08

Ik eet vaak kwark van Alpro met veel proteïnen. Geen lactose, maar wel soya.
Ik moest ook wat aankomen na ziekte en ben sowieso altijd op het randje van te dun, maar deze kwark helpt prima.

Verder inderdaad noten, avocado etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:19

Hij eet liever geen vlees, aardappelen en heeft moeite met groenten..
Ik weet niet hoe je het eten bereid, maar je zou eens dingen uit de oven kunnen proberen of op een andere manier kruiden. Ik lust ook geen gekookte of gebakken aardappel, maar wel aardappel soep met een beetje room er door.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:23

Vette vis, noten, notenpasta, kokosmelk, avocado, soja, peulvruchten etc

Van kokosmelk zou je weer zowel zoet als hartig kunnen koken en bakken, of een lekkere (rauwe) groente en/of fruit shake met kokosmelk. Havermout met kokos, curry’s maken, bananenbrood met amandelmeel en noten, enzovoort.

Wellicht een goed idee om met je zoontje naar een natuurdietiste te gaan? Die kunnen prima uit de voeten met de gezonde voorkeur van jouw zoontje. Want zuivel, vlees en aardappelen zijn natuurljk niet essentieel. Ik lees namelijk niets verkeerds, het is alleen ff het ingesleten westerse patroon uit je automatisme zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:32

Hoezo eigenlijk "dik"makers...?

Een kind moet groeien, grosso modo is dat een eiwitkwestie. En zelfs al zou je je toevlucht nemen tot poeders: in toetjes etc kun je nog al wat eiwitpoeder verstoppen.

Tip: cacao bevat geen suiker en 20% eiwit, in combinatie met bijvoorbeeld sinaasappelsap of banaan en poeders en wat vers fruit, of eierkoek gedrenkt in grapefruitsap. - Smullen maar!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:41

In yoghurt, kwarkt kaas en alle zure melkprocukten zit geen lactose. dat moet een consultatie buro toch weten????

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:25

In gefermenteerde melk zit wel degelijk lactose. Het is lactose-arm, daardoor kunnen sommige mensen die gevoelig zijn voor lactose er toch tegen, maar als je echt lactose-intollerant bent dan kun je ook geen kwark, kaas etc verdragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:29

...en er zijn ook wel weer opties zoals lactase bijslikken, maar ik denk niet dat TS daar echt op zit te wachten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:05

yarrah schreef:
In yoghurt, kwarkt kaas en alle zure melkprocukten zit geen lactose. dat moet een consultatie buro toch weten????

Ik ben lactose intolerant en ik kan van dit rijtje alleen echt oude kaas verdragen.
In alle producten die jij noemt zit wel lactose, maar niet erg veel.
Het is ook uitproberen wat wel en niet gaat. Maar in het begin zou ik zeker eerst helemaal lactosevrij gaan. Omdat je dan objectief kunt gaan proberen wat wel gaat en wat niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:14

Elke lactose vrije melkvariant word ik doodziek van.
Eiwitten en vet zit in noten. Vette vis abrikozen pindas zijn lekkere notenpastas voor op brood te krijgen.

Bodybuilder spul is nagenoeg altijd met melk. Er is vloeibare voeding te koop op fruitbasis. Vrij van melk soya enz. Staat vol van calorieën. Ben naam even kwijt.
Smoothies met banaan abrikoos schepje cacaopoeder kokos en sinaasappelsap heeft mij tijd op de been gehouden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:27

yarrah schreef:

met uitzondering van de kaas (harde nederlandse kaas dan) vallen alle andere producten niet onder een lactose-arm dieet. Als je niet heel erg intolerant bent kun je eventueel nog wel wat kwark of yoghurt verdragen, maar een goede kom kwark is voor de meeste al een no go. Het bevat minder lactose dan zoete melkproducten (zoals gewone melk), maar het is nog steeds niet lactose-arm.

Ik zou je vooral aanraden naar de goede vetten te kijken: noten in alle vormen of avocado zijn wat makkelijke producten. Ook mayonaise (mayonaise? Ja, mayonaise wordt gemaakt van olie en ei, dus gezonde onverzadigde vetten :D ) kan een mooie zijn, bijvoorbeeld brood dun mee besmeren of wat mayonaise bij de warme maaltijd. Gezonder dan bijvoorbeeld boter (als hij dat al verdraagt) of margarine.
Als je zoontje wat avontuurlijker is zou je kunnen kijken voor wat olijfolie over de groentes bij de warme maaltijd of een dipje maken van olijfolie met wat kruiden, maar dat zal niet ieder kind van die leeftijd waarderen :D
Producten als pasta of zoete aardappel en rijst wel een optie ipv aardappels? Dan zou je dat nog wat vaker op tafel kunnen zetten. Keertje een stukje vlees of harde kaas uit het vuistje misschien nog?

Ik zou niet gaan rommelen met poeders en bijvoeding, daar is ook echt totaal geen indicatie voor als je zoontje gewoon gezond, happy en levendig is.

En verder vooral niet te druk om maken als je een vrolijke gezellige jongen in huis hebt. Als hij vatbaar is voor ziektes en veel moe en slap is zou je eens met een kinderdietist kunnen kijken, anders niet alles uit de kast gaan trekken.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:31

Echt vette dingen of gezonde dikmakers? Met lactose kan je echt veel eten. Heb zelf ook lactose intollerantie en er zijn echt veel vervangers. Arla, alpro,... Maar je kan ook tich gewone dingen eten. Chips enz.

Er zijn facebook groepen over lactose intollerantie, ik zou daar eens op kijken. Komen regelmatig dingen voorbij als wafels of cakejes die gewoon lactose vrij zijn vanzelf!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 19:49

Dank je wel voor alle reacties. Bananenbrood lust hij helaas niet. Wel zag ik alpro soya kwark voorbij komen, deze kan ik zeker proberen.
De yoghurt ervan vindt hij erg lekker.

Het geven van poedertjes etc. Is echt niet nodig. Ik heb een blij en happy kind wat vrij tenger is, maar niet ingevallen oud.

Er zou alleen wel wat bij mogen ;)
Natuurlijk is chips, snoepjes en cakejes geven een optie en dat krijgt hij soms heus wel een keer. Alleen vindt ik dat niet iets om structureel te geven omdat er wel wat bij mag.

Zo zou bananenbrood een hele goede zijn, maar hij eet geen banaan en helaas ook geen mango of avocado. Enkel appels eet hij.

Vis behalve kibbekelingen en noten lust hij niet, gelukkig word hij wel blij van een boterham met pindakaas.

Havermout oid gaat er ook echt niet in.

Mijn zoontje eet avonds wel airfryer frietjes met Zaanse mayo en volkoren pasta, zilvervliesrijst, bami etc.

Helaas houd hij wel van jonge kaas, maar die verdraagt hij niet zo goed.

En eieren lust hij alleen gekookt en enkel het wit, maar 1x per week voor hem de max.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:02

Mijn stiefdochter van 7 heeft precies hetzelfde en die heeft via de dietist nutridrink toegewezen gekregen. Een kwart tot half jaar 3 per dag daarna 2 en nu na een jaar mag ze 1 per dag. Verder eet ze veel rozijntjes en ander gedroogd fruit hier zitten trage koolhydraten in en verder veel soja en melkvervangers proberen zodat er wel veel calcium binnen komt en andere vitamines. Ze eet geen snoep wel af en toe chips en toch is ze behoorlijk aangekomen. Ik sport ook veel.met haar om spieren te kweken want die had ze ook niet. Verder moest ze veel fruit eten zoals banaan, mango, ananas en druivem.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:45

En soep? Linzen soep, zoete aardappel soep, pastinaak soep etc?

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:59

Hannanas schreef:
En soep? Linzen soep, zoete aardappel soep, pastinaak soep etc?

Ik heb geen soep als advies gekregen wel macaroni en pastas in rundvlees bouillon koken ipv gewoon in water.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:04

Calcium haal je als mens uit groenten, 'net als de koe'.
(Kleine kinderen halen het nog wel uit koemelk, gesteld dat ze dit dus verdragen.)