Loopbaancoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Loopbaancoach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 14:13

Wie heeft er ervaring met een loopbaancoach? Ik zit al langere tijd met mezelf in de knoop op werkgebied. Ik heb al veel verschillende functies gehad binnen het onderwijs, maar binnen enkele maanden of in het gunstigste geval jaren, verveel ik me en ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik ben voortdurend onrustig, altijd een drang naar meer en daarbij voortdurende angst het niet goed te doen, 'door de mand te vallen.' Helaas ook al meer dan eens thuis gezeten met overspannenheid/burn-out en ik merk dat ik er geen grip op krijg.
zolang ik thuis ben, mij af kan sluiten van werk en er lage verwachtingen zijn, voel ik mij oke. Tegelijkertijd verveel ik me dan echter suf en mis ik het om met mijn hersenen (expertise) bezig te zijn.

Vraag is dus of een loopbaancoach mij verder zou kunnen helpen. Of moet ik toch uitwijken naar een andere vorm van coaching/therapie/whatever?

Silly_Woman

Re: Loopbaancoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:18

Oeh ik ga dit volgen. Ben ook aan het twijfelen mbt loopbaancoach.

Ben vorig jaar thuis komen te zitten met burn-out/overspannenheid en twijfel hier dus over :+ (is het het geld waard enzo)

*therapie kan ik aanraden, soms ga je 'intern' niet goed om met sommige spanningen waardoor spanningen groter worden en je er dus weer meer last van krijgt.

Maar iig succes gewenst!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:26

Ik denk het wel, mits je de goede hebt. Die zal je evt ook doorverwijzen als ze er zelf niet uit komen. In welke regio zit je? Ik weet er evt 1, maar dan moet dat maar net in de buurt zijn natuurlijk.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:37

Ik weet echter dat het ''beroep'' loopbaancoach zeer snel wordt beoefend. Ik sprak laatst een oppas op het schoolplein die vertelde te stoppen met oppassen omdat zij een baan had gekregen als loopbaancoach. Het is een schat van een mens hoor, maar ik zou niemand naar haar sturen voor loopbaanadvies.

Dus mocht je het overwegen, kijk even (en check dit ook!) naar diploma's. En dan niet de LOI/MBO cursus van 4 maanden. (no offence tegen mensen die dit hebben gedaan) Maar gezien je in het onderwijs heb gewerkt weet je zelf wel hoe dat werkt.

Een psychologie geeft misschien meer ondersteuning, dan kan je ook aan je faalangst werken.
En als je weer het vertrouwen hebt dat je ECHT goed genoeg bent. dan pas weer op zoek naar een nieuwe baan.
TRUST that you are good enough (maisie williams, TED talk ;))

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 15:18

ik zit in regio leiden. Heb al heel wat gegoogled, maar zie door de bomen het bos net meer. Wat lampjerulez al aangeeft; het is een vrij beroep. Ik zie wel soms registraties staan en zij komen dan in aanmerking voor vergoeding. Naief misschien, maar ik denk dan toch 'die zullen het wel goed doen'. Vergoeding krijg ik dus niet, mijn verzekeraar vergoed niets op dat vlak. En dan per sessie 95 euro afrekenen... ai.

vind het echt raar dat ik zo dwalende ben. al jaren eigenlijk. Het is ook moeilijk om dan te ontdekken waar en bij wie je welke hulp kan vinden en of die hulp dan is wat je zoekt of nodig hebt.
maar omdat het vooral werkgerelateerd is (of eigenlijk alleen maar), dacht ik aan loopbaancoaching.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:21

Heeft de onderwijsinstelling waar je nu werkt geen loopbaan coaches/trainingen via personeelszaken/HR?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:23

Ik werk zelf als jobcoach (met HBO medische opleiding vooraf). Wij doen ook loopbaantrajecten. Kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet ziet.

Wat ik je kan adviseren is via https://www.blikopwerk.nl te zoeken. Blik op werk is een keurmerk met strenge eisen. Op die manier filter je al een hoop.

Mijn ervaring is ook dat een intake vaak vrijblijvend is. Op die manier kun je bekijken of het aansluit bij je wensen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 15:35

SIEMxFUNNY schreef:
Ik werk zelf als jobcoach (met HBO medische opleiding vooraf). Wij doen ook loopbaantrajecten. Kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet ziet.

Wat ik je kan adviseren is via https://www.blikopwerk.nl te zoeken. Blik op werk is een keurmerk met strenge eisen. Op die manier filter je al een hoop.

Mijn ervaring is ook dat een intake vaak vrijblijvend is. Op die manier kun je bekijken of het aansluit bij je wensen.

die site kende ik nog niet. na een hele korte en snelle blik lijkt het me inderdaad handvatten te kunnen geven. dank je!

FuGeLiCu schreef:
Heeft de onderwijsinstelling waar je nu werkt geen loopbaan coaches/trainingen via personeelszaken/HR?

vast wel, maar ben net overgestapt van stichting en wil die niet direct op de voorgrond zetten. Vooral ook omdat het mijn inziens niet ligt aan de plek of functie, maar aan iets in mij als persoon.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:37

Via een onderwijsinstelling waar ik af en toe voor werk kwam deze langs: https://www.calderwerkt.nl/

Dit werd aangeboden voor medewerkers van 45 jaar en ouder (dan ben jij volgens mij nog iets te jong).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 15:39

jaaaa ben nog te jong :+ zalig ook eens hahaha.
Calderwerkt kwam ik inderdaad in mijn zoektocht tegen, eveneens dat er een subsidie is voor 45+ voor dergelijke trajecten. Stom dat er wordt gediscrimineerd op leeftijd in deze.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:50

Kijk een via je gremeente, die hebben via wijkteams vaak ook jobcoaches.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:58

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:07

Lau schreef:

Daarvan is de vraag wat is de “kwaliteit” ...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:09

SIEMxFUNNY schreef:
Lau schreef:

Daarvan is de vraag wat is de “kwaliteit” ...

Die zijn best prima hoor ik heb er veel aangehad.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:30

Lau schreef:
SIEMxFUNNY schreef:

Die zijn best prima hoor ik heb er veel aangehad.

Ja de oppas zonder mbo of cursus diploma is nu ook in dienst van het wijkteam loopbaan coach. Zullen gerust goede tussen zitten. Maar ik zal zeker niet zeggen dat de kwaliteit gewaarborgd is..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 16:43

wijkcoach zie ik idd niet zitten. Ik vind het niet erg om te moeten betalen als ik zeker weet dat het dan het juiste oplevert. En ik weet uberhaubt nog niet of een loopbaancoach dan de juiste persoon is. Wellicht moet ik het wel zoeken bij een psycholoog zoals eerder hier werd aangehaald.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:15

Het voordeel van een psycholoog is dat ze ook echt naar de kern gaan kijken. Want is het probleem daadwerkelijk werk gerelateerd? Wanneer dit het geval zou zijn, waarom ondervind je dan dezelfde problemen in verschillende functies?

Nadeel is dat een psycholoog wel duur is. Voordeel dat het soms vergoed wordt door de verzekering (afhankelijk hoe jij je zorg verzekering heb samengesteld natuurlijk)
En deze mensen hebben sowieso de kennis in huis je verder te helpen. Volgens mij zijn er ook psychologen die zich speciaal richten op burn out werk gerelateerde zaken.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:55

Ik ben werkzaam in de re-integratie en heel veel mensen die ik spreek hebben het zelfde als jou. Ze doen iets, eigenlijk past het niet bij ze maar wat ze wel moeten doen qua werk weten ze ook niet.

Ik denk dat je het stukje welk beroep past bij mij in eerst instantie even los moet laten, dat is een stap verder. Eerst moet je jezelf goed leren kennen. Wie ben je echt, wat zijn jouw drijfveren, kernkwaliteiten en wat vind je echt belangrijk. Als je daar achter bent met behulp van een coach kan je hetgeen wat je over jezelf hebt geleerd gaan toepassen op concrete functies. Althans dit is hoe wij werken met goede resultaten....

Succes!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:49

benangelique schreef:
wijkcoach zie ik idd niet zitten. Ik vind het niet erg om te moeten betalen als ik zeker weet dat het dan het juiste oplevert. En ik weet uberhaubt nog niet of een loopbaancoach dan de juiste persoon is. Wellicht moet ik het wel zoeken bij een psycholoog zoals eerder hier werd aangehaald.

Ik heb verschillende collega's die een loopbaancoach hebben/gehad. Allemaal in het basisonderwijs. Zij hebben veel over zichzelf geleerd, aan zichzelf gewerkt en zijn geholpen bij de keuze voor een meer geschikte functie.
Ik weet niet waar je woont, die van m'n collega's zit boven Alkmaar in Noord Holland.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 21:52

Onderwijs kent niet voor niets 1 van de hoogste burn-out cijfers...

Ik ga morgen bellen met 2 praktijken. Luisteren naar hun kennis en kunde en kijken of ik zo wijzer worden kan wbt keuzes voor een traject

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:02

Mijn advies: blijf weg van coaches die vanuit eigen burn out het licht zagen en coach werden. Ik zou het graag opnieuw doen met andere coach: iemand die gewoon wel in een hogere functie zat en mij daar relevante ervaringen en inzichten kon bieden.

Niks tegen burn out en carriereswitch overigens. Maar dit was echt vulgaire psychologie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 22:05

Die heb ik inderdaad ook langs zien komen. Maar ik heb niets aan begrip en herkenning. Ik wil aan de slag, handvatten krijgen en me weer happy voelen op en met mijn werk

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:48

FuGeLiCu schreef:

benangelique schreef:
vast wel, maar ben net overgestapt van stichting en wil die niet direct op de voorgrond zetten. Vooral ook omdat het mijn inziens niet ligt aan de plek of functie, maar aan iets in mij als persoon.

Hier bij HR zijn die loopbaan coaches er juist voor jou als persoon, niet speciaal voor de organisatie. Meer wat wil jij, kun jij, waar wordt je blij van en is dat binnen de organisatie ergens of toch er buiten.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:57

Ik heb afgelopen week mijn (voorlopig) laatste gesprek met een loopbaancoach gehad en ik ben heel blij dat ik dit traject ben in gegaan. Ik heb de afgelopen jaren onwijs veel over mezelf geleerd (o.a. door het Jaarprogramma van 365 dagen succesvol en de vervolgstappen die ik daarop heb gezet), maar toch kreeg ik de puzzelstukjes wat werk betreft niet bij elkaar. De gesprekken met de loopbaancoach hebben mij weer op een nieuw en beter pad gezet. Samen hebben we een profiel van mij gemaakt met; waar liggen mijn kwaliteiten, valkuilen, drijfveren en in wat voor omgeving zou ik goed passen. Het heeft me ook geleerd waarom dingen in het verleden niet zijn gelukt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:01

Ik herken je verhaal wel, want ik loop zelf tegen het probleem aan dat ik niet genoeg oog heb voor mijn eigen kwaliteiten en mijn fouten te groot maak. Daardoor speel ik te vaak op safe qua werk terwijl ik dat ook saai vind en weet dat ik mijn potentie niet (volledig) gebruik.

Ook al vaak zitten denken om daar mee aan de slag te gaan maar een psycholoog vond ik een stap te ver. Toevallig is een kennis net voor zichzelf begonnen als lifecoach en ze bood een paar gratis trajecten aan voor haar portfolio. Ik ben nu een aantal maanden met haar bezig en ik merk dat ik steeds positiever denk en makkelijker met fouten maken begin om te gaan. Dat geeft veel energie om nieuwe dingen aan te pakken. Zo ben ik nu bezig om mijn eigen bedrijfje serieuzer op te gaan bouwen. Ik weet nu waar onzekerheid en negatieve gedachten vandaan komen en kan ze al beter sturen. Mocht je toevallig in arnhem wonen, ze zoekt nog iemand voor een gratis traject omdat een persoon weg gevallen is. Die heeft ze doorverwezen.