Is dit slaapverlamming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Is dit slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:01

Hallo,

De laatste maanden heb ik bijna elke nachts ergens last van, daarvoor het ook wel een aantal keer gehad maar de afgelopen maanden is het zeer regelmatig.

Ik zit een beetje met de vraag hoe ik dit goed ga uitleggen zodat jullie het snappen, ik zal de situatie van afgelopen nacht omschrijven.

Voor mijn gevoel word ik wakker (dat word ik dus niet, dat droom ik nog) met een onwijs droge mond, ik merk dat het opstaan moeilijk gaat en vanaf dat moment word ik me er echt van bewust dat ik niet echt wakker ben. Ik kan heel goed na denken en alles komt helder binnen, maar ik kan geen enkele spier in mijn lichaam bewegen. Omdat ik echt veel dorst had probeer ik op te staan en ‘goed’ wakker te worden maar het lukt gewoon niet. Er is geen beweging in mijn lichaam te krijgen.
Soms heb ik het ook als ik in mijn droom merk dat bewegen en rennen heel moeilijk gaat. Ik word dan ‘wakker’ en kan goed nadenken, maar mijn lichaam kan niet bewegen
Dit is onwijs uitputtend, als ik echt wakker word word ik heel moe wakker en begint de dag al slecht om het zo maar te zeggen.

Ik heb het opgezocht op internet, maar wat ik daar las (en heb gehoord van andere mensen) is slaapverlamming echt iets angstigs. Dat er schimmen en zwarte schaduwen volgens hun voor hun neus staan, moeite met ademen en een heel angstig gevoel hebben.
Dat heb ik niet? Ik word soms alleen angstig om het feit dat ik niet kan bewegen maar ik heb geen enge figuren in mijn kamer staan.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik word hier echt moe van en heb hierdoor ook minder zin om te gaan slapen.
Ik hoor het graag.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:32

Ik heb indd wel dat ik ''droom'' voor mij echt op dat moment, ook enge dingen/ schimmen zie, begin te gillen en hysterisch wordt. Maar ik kan wel bewegen, zo sterk zelfs dat mijn vriend zowat op mij moet duiken omdat ik anders of mezelf of hem kan verwonden. In pure paniek ben ik dan. En als ik op dat moment wel wakker wordt kan ik me herrineren wat ik gezien heb, maar wordt ik dat niet dan weet ik het volgende dag ook niet meer. Ze denken bij mij dat dit dit Night terrors zijn (iets heel anders als nachtmerries) en komt ook meestal bij kinderen voor.

Wat ik denk is dat het indd om slaapverlamming kan gaan, maar ik durf dat ook niet met zekerheid te zeggen omdat ik geen arts of slaapdeskundige ben. Alleen ervaringsdeskundige met slaapstoornis dus.

slaapverlamming en nightterros kunnen btw wel samen gaan.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:38

SindyKaya schreef:
Hallo,

De laatste maanden heb ik bijna elke nachts ergens last van, daarvoor het ook wel een aantal keer gehad maar de afgelopen maanden is het zeer regelmatig.

Ik zit een beetje met de vraag hoe ik dit goed ga uitleggen zodat jullie het snappen, ik zal de situatie van afgelopen nacht omschrijven.

Voor mijn gevoel word ik wakker (dat word ik dus niet, dat droom ik nog) met een onwijs droge mond, ik merk dat het opstaan moeilijk gaat en vanaf dat moment word ik me er echt van bewust dat ik niet echt wakker ben. Ik kan heel goed na denken en alles komt helder binnen, maar ik kan geen enkele spier in mijn lichaam bewegen. Omdat ik echt veel dorst had probeer ik op te staan en ‘goed’ wakker te worden maar het lukt gewoon niet. Er is geen beweging in mijn lichaam te krijgen.
Soms heb ik het ook als ik in mijn droom merk dat bewegen en rennen heel moeilijk gaat. Ik word dan ‘wakker’ en kan goed nadenken, maar mijn lichaam kan niet bewegen
Dit is onwijs uitputtend, als ik echt wakker word word ik heel moe wakker en begint de dag al slecht om het zo maar te zeggen.

Ik heb het opgezocht op internet, maar wat ik daar las (en heb gehoord van andere mensen) is slaapverlamming echt iets angstigs. Dat er schimmen en zwarte schaduwen volgens hun voor hun neus staan, moeite met ademen en een heel angstig gevoel hebben.
Dat heb ik niet? Ik word soms alleen angstig om het feit dat ik niet kan bewegen maar ik heb geen enge figuren in mijn kamer staan.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik word hier echt moe van en heb hierdoor ook minder zin om te gaan slapen.
Ik hoor het graag.

Ik heb toevallig een week geleden ook zoiets meegemaakt.
Ik werd voor mijn gevoel wakker doordat iemand mij wilde laten stikken.
Toen werd ik dus echt wakker in paniek met een heel raar gevoel rond mijn nek.
Super eng!
Verder weet ik er niet zoveel van, maar ik slaap sowieso heel onrustig dus voor mij is het niet nieuw.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:08

Ik heb slaapverlamming gehad. Bij mij ging het heel anders, ik had ook auditieve en visuele hallucinaties die heel realistisch waren. Maar dat gevoel van wel willen bewegen maar het niet kunnen terwijl ik zeker wist dat ik al wakker was dat komt wel overeen met wat jij ervaart. Wat mij hielp, probeer met je ogen te knipperen als je weer dat gevoel hebt in je slaap. Dan kom je er het snelste uit.

EmmaK95

Re: Is dit slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:34

Klinkt wel als een slaapverlamming. Ik heb het zelf vaak als ik uitslaap. Hoor vooral suizen, bonken en mijn ogen lijken vastgelijmd. Soms heb ik ook t gevoel dat ik mn hart racet. Ik weet inmiddels dat het slaapverlammingen zijn. Eerst vond ik het eng, maar nu weet ik dat ik mijn lippen/tong moet bewegen, dan kom ik er eigenlijk vrij makkelijk weer uit. Tenen/vingers schijnt bij sommige mensen ook te helpen.

Het is iig niks engs, maar t kan wel beangstigend zijn. Het schijnt dat je uiteindelijk kan omdraaien in een lucide droom, en dat is dan wél weer leuk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:58

Het klinkt inderdaad wel als slaapverlamming.
Ik heb het in het verleden veel gehad, de laatste tijd nog maar heel af en toe. Als ik het nu een keer heb, dan ben ik gelijk een paar avonden angstig om te gaan slapen. Ik kan niets bewegen, ook niet knipperen of met m'n tenen wiebelen.

Bij mij helpt het heel erg door me te focussen op m'n ademhaling en tegen mezelf te zeggen dat ik écht niet doodga nu. Ik ben geneigd in de paniek te schieten, maar dan wordt het helemaal een onprettige situatie, omdat je geen kant op kunt :+ Ik hoor tijdens de verlammingen het geluid van vorken ofzo over schoolborden, harder dan nagels over een bord, echt oorverdovende herrie!