Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:55

Hoi iedereen,

Momenteel ben ik bezig met een schoolproject over Fake News/Biohacking/Artificial Intelligence (één van die drie).

Mijn gekozen onderwerp is stigmatisering rond psychische aandoeningen. Stigma is een krachtig negatief sociaal stempel. Het beïnvloedt de manier waarop mensen zichzelf zien en worden gezien, ingrijpend. In mijn onderzoek kwam ik erachter dat mensen bij het horen van de naam van een psychische aandoening regelmatig een negatieve associatie maken, zonder dat ze weten wat de aandoening écht inhoudt.

Zo heb ik al met vrienden gesproken die borderline hebben en mensen met autisme. Een vriendin van me met borderline kreeg weleens te horen: "ik zou nooit een relatie willen met een borderliner" waarna de jongen in kwestie afhaakte, direct nadat ze verteld had over haar aandoening. Daarvoor was heb contact gewoon leuk. Ook mijn vrienden met autisme worden vaak anders behandeld vanaf het moment dat ze vertellen over autisme.

Stigma is een diep geworteld, maatschappelijk probleem. Daar wil ik iets aan proberen te doen.

Ik wil voor mijn onderzoek aan de mensen met psychische aandoeningen op bokt vragen wat hun ervaringen zijn met stigmatisering.

-Wat houdt jouw aandoening in?
-Hebben mensen op basis van je aandoening weleens kwetsende opmerkingen gemaakt (en wat waren deze)?
-Wat vind je van het feit dat zelfs kranten psychische aandoeningen gebruiken om bijvoorbeeld een project te omschrijven?
-Hoe kijkt de maatschappij over het algemeen tegen jouw aandoening aan? Hoe wordt jij "gelabeld?"
-Wat zijn de grootste misconcepties over jouw aandoening?
-Zijn er ook positieve kanten aan jouw aandoening? Kwaliteiten die een persoon zonder jouw aandoening bijvoorbeeld niet heeft?
-Heb je liever dat anderen je als "normaal mens" behandelen, of rekening met je houden?
-Als je je aandoening een andere (positieve) naam kon geven, wat zou deze dan zijn (mag ook meerdere)?

Uiteraard mag je dit ook in PB beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:21

Mijn hoofddiagnose is het syndroom van Asperger, daarnaast heb ik nog wat andere diagnoses zoals PTSS en recidiverende depressie

-Hebben mensen op basis van je aandoening weleens kwetsende opmerkingen gemaakt (en wat waren deze)?
Een vriendin heeft wel eens gezegd dat ´het wel lekker makkelijk was zo, niet naar school hoeven of te hoeven werken en toch geld krijgen´ (ik zat destijds in de wajong).

-Wat vind je van het feit dat zelfs kranten psychische aandoeningen gebruiken om bijvoorbeeld een project te omschrijven?
Ik sta daar dubbel in, we leven nu eenmaal in een maatschappij waarbij bepaalde verantwoordingen nodig zijn (lees bijvoorbeeld diagnoses tov zorgverzekeringen) om ergens geld voor te krijgen. Hoe men zich (bij beide partijen) achter deze benamingen verschuilt heb ik af en toe wel mijn vraagtekens bij.

-Hoe kijkt de maatschappij over het algemeen tegen jouw aandoening aan? Hoe wordt jij "gelabeld?"
Men heeft vaak een standaard beeld van autisme, ik ben daar dan ´te spontaan en chaotisch´ voor en pas dus niet goed in dit beeld, terwijl ik met sommige dingen wel degelijk moeite heb.

Dat alle mensen met autisme super star, gestructureerd en contactgestoord zijn. Ik ben heel impulsief, chaotisch en heb een vlotte babbel.

-Zijn er ook positieve kanten aan jouw aandoening? Kwaliteiten die een persoon zonder jouw aandoening bijvoorbeeld niet heeft?
Ik ben wel erg blij met mijn fotografisch geheugen en mijn intelligentie. Dat brengt me best ver. Ook mijn neiging tot me ergens in vastbijten helpt me wel eens (en werkt me wel eens tegen ;) ).

-Als je je aandoening een andere (positieve) naam kon geven, wat zou deze dan zijn (mag ook meerdere)?
Ik ben met name gewoon ik, ik hoef er geen naam meer aan te geven. Ik ken mijn valkuilen maar ook mijn kwaliteiten!

Anoniem

Re: Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:35

Dankje voor je reactie! Nog meer mensen? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:00

Ik heb ook asperger.
En ben momenteel vooral gefrustreerd over de anti vaccinatie bullshit.
Verder sluit ik me aan bij mijn voorganger.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:22

Ik heb ADHD maar zal later even uitgebreider reageren op je vragen!

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:31

Interessant! Ik kan alleen weinig toevoegen, omdat ik, mede door die stigmatisering, weinig openheid geef over mijn diagnoses.
Wel merk ik dat het me wat doet. Laatst las ik weer iets in de krant van een criminele daad, en de dader had een persoonlijkheidsstoornis. Alsof dat verklaart waarom je in het criminele circuit terechtkomt, dat het dan bijna vanzelfsprekend is.

En verder, tja er heerst gewoon een negatief beeld van veel stoornissen. Niet zozeer op depressie, want dat komt al te veel voor, maar wel op heel veel andere dingen.
Ik durf er dan ook niet echt voor uit te komen dat ik bijv. antipsychotica slik, want dan kan de fantasie van mensen nog al eens op hol slaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:44

Ik geef later even antwoord! :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:57

Independence schreef:
Interessant! Ik kan alleen weinig toevoegen, omdat ik, mede door die stigmatisering, weinig openheid geef over mijn diagnoses.
Wel merk ik dat het me wat doet. Laatst las ik weer iets in de krant van een criminele daad, en de dader had een persoonlijkheidsstoornis. Alsof dat verklaart waarom je in het criminele circuit terechtkomt, dat het dan bijna vanzelfsprekend is.

En verder, tja er heerst gewoon een negatief beeld van veel stoornissen. Niet zozeer op depressie, want dat komt al te veel voor, maar wel op heel veel andere dingen.
Ik durf er dan ook niet echt voor uit te komen dat ik bijv. antipsychotica slik, want dan kan de fantasie van mensen nog al eens op hol slaan.

Dit dus :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:00

Ontzettend bedankt voor de antwoorden! :) Sorry voor het wat laat reageren, ik was enorm druk bezig met het ontwikkelen van het concept. Ik ben hiervoor ook op zoek naar mensen met psychische aandoeningen die eraan mee willen werken. Mocht iemand hier interesse voor hebben, dan stuur ik het concept graag per PB naar je door. :)

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:01

Resistance schreef:
Ontzettend bedankt voor de antwoorden! :) Sorry voor het wat laat reageren, ik was enorm druk bezig met het ontwikkelen van het concept. Ik ben hiervoor ook op zoek naar mensen met psychische aandoeningen die eraan mee willen werken. Mocht iemand hier interesse voor hebben, dan stuur ik het concept graag per PB naar je door. :)

Ik wil best een poging wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:25

Ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:10

Heel fijn! :)

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:38

Ik ook!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:55

Zelf geen diagnose, maar ik werk in de verslavingszorg. Elk van mijn patiënten heeft de de diagnose (ernstige) stoornis in het gebruik van een middel. Ook hier veel stigma, helaas.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:14

Ik heb een emotie regulatie stoornis ofwel borderline.
Daarnaast PTSS
Ook nog wat kleinere dingen zoals paniekstoornis, dysthyme stoornis

Je verandert toch nooit van iemand die mij haar vriendin noemt, ik weet nog steeds niet wat ik toen fout heb gedaan
Als het maar niet aantrekken en afstoten wordt
Wat mij het meeste raakt is dat als ik in pannetje 5 zit, ofwel overkook, ik echt geen controle meer heb over mijzelf. En mensen denken van wel

Geen mening

Als zijnde dat ik geen kritiek kan verdragen. Als ik in pannetje 5 zit idd niet meer maar ook als ik iets minder gespannen ben.
Als heel negatief vandaar dat ik heb geleerd het te benoemen als emotie regulatie stoornis

-Wat zijn de grootste misconcepties over jouw
aandoening?

Dat niemand met borderline tegen kritiek kan. Dat het over gaat en dus te behandelen. Helaas kan je therapie volgen maar om het leefbaar te maken.
Dat mensen verbaasd zijn dat ik een emotie regulatiestoornis heb omdat ik van nature vrolijk ben aangelegd. Spanning kan zich zelfs bij mij uiten in uitgelaten zijn (wat ook niet passend is voor iemand van 39 jaar)

Ik ben heel gevoelig waardoor ik ook een groter empathisch vermogen heb.

-Heb je liever dat anderen je als "normaal mens" behandelen, of rekening met je houden?

Als ik in meer ontspannen flow ben hoeft niemand rekening met mij te houden. Ben ik meer gespannen vind ik het fijn als er geen moeilijke onderwerpen of discussies wordt aangesneden en ik de ruimte heb om mijzelf terug te trekken.
De rest helpt mijn begeleiding zowel thuis als op de zorgboerderij maar ook mijn man mij bij.

Emotie regulatie stoornis.
Wat vaak word erkend is bv het zwart-wit denken maar men weet dan bv niet dat mensen met borderline ook reageren op externe emotionele prikkels. En geloof mij... dat is in bijna alle communicatie zo
Laatst bijgewerkt door Blazy op 25-03-19 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:15

Heb je nog andere hulp nodig dan wil ik je altijd helpen

Toevalligerwijs heb ik vorige week mijn ervaringsverhaal voor de VERS steungroepbijeenkomst voorgedragen. Deze wil ik je evt per pb toezenden

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:33

Mijn 'aandoening' is een depressie. Dit uit zich voornamelijk in (sociale)angsten en prestatiedruk. Ook speelt vermoeidheid heel erg mee.
Ja hoor, voornamelijk dat ik mee aanstelde, of dat ik mijzelf dan maar beter van kant kon maken.
Vind ik lastig. Ze mogen van mij best de termen gebruiken, mits in de juiste context.
Ik heb het idee dat de term depressie steeds vaker voorkomt, en langzaam ook begrepen wordt.
Dat ik er zelf voor kies, dat het aandacht trekken is en het niks voorstelt.
Ik vind het heel mooi dat ik anderen in een soortgelijke situatie zou kunnen ondersteunen.
Ik denk dat ik de combinatie van de 2 erg prettig zou vinden.
Vermindere stemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:46

Ontzettende bedankt voor de antwoorden, iedereen! :) Hier heb ik heel veel aan. Ik heb momenteel niet de tijd om op iedereen te reageren, maar ik wil wel even zeggen dat alles gelezen en aandachtig bestudeerd wordt! De deadline is dinsdag, dus het is even flink doorknallen...

Docenten hebben ook nog het eerste concept, waar ik mensen over had ge-PB't, afgekeurd omdat het teveel van het concept afweek en niet echt binnen Biohacking, Artificial Intelligence of Fake News paste. Overigens wil ik wel verder met dat concept, maar buiten school om. Het wordt dus niet totaal verworpen.

Momenteel ben ik bezig met het idee om door middel van Artificial Intelligence te kijken of ik letterlijk kan "delabelen". Ik heb voor een vriendin van me een enorm groot letterlijk label gemaakt waar "Borderliner" op staat, en daaronder alle stigmatische aannames en vooroordelen die er over mensen met borderline gemaakt worden. Ik ga haar fotograferen met het label om en wil op de poster een QR-code zetten die je meeneemt naar een programmaatje. Als je dan met je telefoon over het label gaat zie je enkel nog "mens" op het label staan.

Ik heb de keuze gemaakt om de naam van aandoeningen niet aan te passen, zoals ik eerst van plan was, omdat je mensen dan eigenlijk opnieuw labelt wat niet de bedoeling is, en meerdere mensen via PB kenbaar maakten dat ze met de naam van hun aandoening zelf geen probleem hadden, enkel met het stigma.

Wat ik wil zeggen met het idee zoals het nu is, is dat je mensen niet moet beoordelen op basis van hun aandoening, maar op basis van dat ze mens zijn. Nu echter nog de uitvoering, dat gaat nog even een klusje worden. :')

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:56

Mijn 12-jarige stiefdochter heeft sinds deze week eindelijk haar diagnose gekregen Sociale (pragmatische) communicatiestoornis. Het meisje woont sinds 3 jaar bij mij en mijn vriend (haar vader).

Jarenlang heb ik moeten vechten dat er "iets"niet klopte. Dit schoof de hulpverlening vooral van tafel door te zeggen, ja door haar moeder (borderline, angststoornissen, adhd) zal ze hierdoor niet alles goed hebben meegekregen maar het komt allemaal goed nu ze bij jullie woont. Volgens hen viel de appel waarschijnlijk niet ver van de boom.

Daardoor werd ik nog feller (ook omdat ik zelf een kind ben van een labiele moeder).

Wij lopen er dus vooral tegenaan dat door haar moeder zij ook een beetje als apart werd gezien.

Ik kan dus niet al je vragen beantwoorden maar wel door stigmatisering dat het meisje weleens totaal vergeten werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:16

Update: Het concept is weer veranderd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:22

De reacties van maatschappelijk werkers is nog het ergst, als ik vertelde dat ik Asperger heb:
- Oh, dus jij kan niks?!
- Heb jij ook last van X? Nee. MW-er: schrijft op antje_vip heeft last van X.
- Jij bent niet geschikt voor die opleiding/werk
- Wij willen geen autisten op de opleiding MWD, hoe goed je ook bent. Maar dat zou betekenen dat zelfs een autist ons werk kan doen, en dat gaat ons boekje te buiten. :+ (Niet letterlijk gezegd maar zo kwam het wel over). En 10 seconden later in de les vertellen dat je niet buiten de uniciteit van elk mens moet gaan en geen vooroordelen moet hebben. :+

Daarnaast van mijn medemensen:
- heel hard en duidelijk gaan praten, alsof ik doof ben
- heel kinderlijk tegen mij gaan doen
- je aankijken alsof je in een gesticht hoort en ver bij je uit de buurt blijven, met een autist valt immers toch niet te praten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:30

Ja of de mijn ervaring met autisten is .... terwijl ik er gewoon bij zit .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:14

Ik heb zelf geen 'afwijking'. Maar kan de andere kant dus wel vertellen. Met autisten kan ik prima omgaan. Bij sommigen merk je het niet, bij anderen wel, maar vaak is het niet erg. Ik heb ook wel mensen met autisme lesgegeven, en ook een paar collega's hebben duidelijk een vorm van autisme. Je hebt autisme en autisme immers. En met de intelligentie is niets mis vaak.

Maar ik heb zeer slechte ervaringen met een borderliner, en ja, daar zal ik ook nooit een relatie mee aangaan. Ik denk zelfs dat die niet lang in mijn vriendengroep zou blijven. Dit komt doordat de borderliner die ik dus kende iemand was van manipuleren. Altijd zielig doen en dan had ze je nodig en daarna je keihard laten vallen. Die stemmingswisselingen. Nee, ik zal niet verliefd kunnen worden op iemand met borderline. Je gaat mij niet zomaar uitschelden, of raar gedrag vertonen. Sorry als ik daarmee iemand beledig, maar het is nu eenmaal zo. Heb het gewoon te hard gezien. Misschien was dit een erge vorm van borderline, maar zo heb ik het ervaren.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:30

Maar je kan toch nu niet iedereen met borderline over een kam scheren :? . Dit is dus precies waar het eigenlijk om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:35

germie schreef:
Ik heb zelf geen 'afwijking'. Maar kan de andere kant dus wel vertellen. Met autisten kan ik prima omgaan. Bij sommigen merk je het niet, bij anderen wel, maar vaak is het niet erg. Ik heb ook wel mensen met autisme lesgegeven, en ook een paar collega's hebben duidelijk een vorm van autisme. Je hebt autisme en autisme immers. En met de intelligentie is niets mis vaak.

Maar ik heb zeer slechte ervaringen met een borderliner, en ja, daar zal ik ook nooit een relatie mee aangaan. Ik denk zelfs dat die niet lang in mijn vriendengroep zou blijven. Dit komt doordat de borderliner die ik dus kende iemand was van manipuleren. Altijd zielig doen en dan had ze je nodig en daarna je keihard laten vallen. Die stemmingswisselingen. Nee, ik zal niet verliefd kunnen worden op iemand met borderline. Je gaat mij niet zomaar uitschelden, of raar gedrag vertonen. Sorry als ik daarmee iemand beledig, maar het is nu eenmaal zo. Heb het gewoon te hard gezien. Misschien was dit een erge vorm van borderline, maar zo heb ik het ervaren.

Dit is dus precies waarom ik dit project doe. Je bent keihard aan het stigmatiseren hier. Je scheert alle mensen met borderline (geen borderliner, dus) over één kam, op basis van één ervaring.