Start 2 swim: wie nog? Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Start 2 swim: wie nog? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 00:02

Hellow mede-bokkers!

Vorige week kreeg ik van een vriendin de vraag of ik eens een keertje mee wou gaan zwemmen. Ik zag dit wel zitten, dus zo gezegd zo gedaan.. een dag later stonden we in het zwembad. Mega onwennig natuurlijk. Iets van veel te veel winterkilo'tjes :')

We hebben 15 baantjes gezwommen (van 25 meter) en tussenin wat gepraat. Het was super gezellig. Ik merkte dat ik het wel leuk vond.. dus de dag erna stond ik weer met m'n zwemzakje in het zwembad. Deze keer in m'n eentje! Ondertussen ben ik 4x geweest, de laatste keer (vandaag) heb ik 30 baantjes gezwommen in 30 minuutjes.

Omdat ik er geen idee van heb van hoe je hier nu best mee begint zoek ik mede-bokkers die hier graag wat tips neerzetten voor beginnende zwemmers. En wellicht zijn er ook wel wat beginnende zwemmers die hun ervaringen willen delen?

Ik ben tot nu toe telkens in m'n bikini geweest maar ik zag dat de meeste een zwempak aanhebben. Een zwembril lijkt me ook wel handig :D nog dingen waarmee je rekening moet houden?
Iemand tips over het zwemmen zelf? (Hoe opbouwen, ...)

Ik heb al eens gekeken of er nog zo'n topic was maar ik vond niet echt een recent topic. Correct me if i'm wrong.

Groetjes,

Lien!

Edit: typfoutjes

RubyRed

Re: Start 2 swim: wie nog? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:45

Ik lees even mee. Heb nu mijn onderbeen in een hoop stukjes gebroken en zwemmen is dadelijk waarschijnlijk het eerste wat ik weer kan gaan doen qua sport. Ik zwom wel al af en toe rustig baantjes maar wil het nu misschien wat serieuzer gaan aanpakken.

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:49

Hoe bekend ben je met de verschillende zwemslagen? Wellicht een optie om te kijken of ze in het bad trimzwemmen aanbieden, hier word een stukje techniek en oa conditie in meegepakt. In het zwembad waar ik werk zijn ook zwemschemas aanwezig, deze mogen de bezoekers vrijblijvend gebruiken :) Begint bij 500 m en hebben ze zelfs voor 2 km! :D

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 02:21

Tot 5 jaar geleden heb ik intensief gezwommen inclusief wedstrijden. Door studie en paard toen helaas gestopt. Tussendoor af en toe poging gedaan om het zelfstandig op te pakken maar vaak ging het dan 2 weken goed en haakte ik weer af. Vanaf deze week weer begonnen met 2x per week zwemmen.

Een badpak is wel echt een aanrader. Ik vind het vreselijk zwemmen in een bikini want dat schept de hele tijd water bij mij. Vanochtend heb ik toch ook maar mijn badmuts opgedaan, wilde het eerst niet omdat hier niemand er mee zwemt maar werd zo gek van mijn haar en voor mijn gevoel ging ik ook gelijk een stuk soepeler door het water.

Ik weet nog van mijn zwemtrainingen dat we ongeveer de eerste 300 meter gebruikten voor het inzwemmen en daarna afhankelijk van het doel van de training techniekoefeningen deden of interval op tijd. Wij hadden het programma altijd op een blaadje die we aan de muur plakten. Vind het nu lastig om het een uur vol te houden doordat ik me ga vervelen.

Ik vind het fijn om vaak de slagen af te wisselen, bijvoorbeeld 100m borstcrawl en 100m schoolslag en dan weer 100m borstcrawl. Hier kan je ook nog de rugcrawl en vlinderslag in verwerken echter is rugcrawl bij mij niet echt goed te doen omdat ik in een buitenbad zwem er er geen vlaggetjes hangen waardoor ik niet in kan schatten waar de muur is. Vlinderslag vind ik af en toe wel fijn als kort maar krachtige inspanning. Na 2 banen lijkt het alsof ik verzuip :') Het meest ideale vind ik de wisselslag, dit is vlinderslag, rugcrawl, schoolslag en borstcrawl achter elkaar.

Ook is het voor de afwisseling leuk om met een plankje of beendrijver te zwemmen zodat je je afzonderlijk kan focussen op je armen/benen. Deze heb ik helaas niet meegenomen met de verhuizing omdat ik niet had gedacht dat ik het zwemmen weer op zou pakken.

Afhankelijk van hoe snel je zwemt kan je een interval doen waarbij je bijvoorbeeld elke minuut 50m zwemt. Start als de secondeteller op 0 staat en wat je aan tijd overhoud na die 50m is je rust, komt de teller weer op dan zwem je weer 50m enz.

Mijn motoriek is niet zo super waardoor ik al gauw slordig ga zwemmen als mijn spieren vermoeid raken, wanneer ik me bewust maak val alle bewegingen kost het een stuk minder moeite om vooruit te komen.

Enkele techniekoefeningen waar je aan kan denken is
- aantal slagen tussen je ademhaling tellen bij de borstcrawl, mijn voorkeurskant is links en adem om de 4 slagen maar om meer evenwicht en stabiliteit in mijn lichaam te brengen is ademen om de 3 of 5 slagen beter.
- Je hand langs je lichaam laten glijden als je deze naar voren brengt tijdens de borstcrawl, dit zorgt ervoor dat je je hand niet te hoog optilt. Probeer ook je hand zo ver mogelijk in het water te steken zodat je het optimale uit je slag haalt en steek hem niet te diep onder water want met een gestrekte arm kan je minder kracht zetten bij het wegduwen.
- Bij de rugcrawl je hand bewust 180 graden draaien wanneer je arm verticaal is.

https://www.mijnzwemcoach.nl/online-training kwam dit toevallig tegen toen ik net even ging googlen

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:47

Rubyred: veel beterschap! Hoe lang gaat de revalidatie nog duren ongeveer?

Macyy: ik ken schoolslag, crawl, rugslag en vlinderslag. Maar doe voorlopig enkel schoolslag. Ik ga iig informeren bij het zwemb1d. Bedankt voor de tip!

NoLimit_93: bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg en tips! Daar ga ik zeker wat aan hebben.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:52

Hier zitten veel zwemmers (en tips!) momenteel even inactief maar tegen de zomer wordt iedereen weer enthousiast en er weer getraind :D

[MWS] Zwemmen

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:54

lienbono schreef:
Rubyred: veel beterschap! Hoe lang gaat de revalidatie nog duren ongeveer?

Thanks, ongeveer een jaar.

Ik ga ook even in dat andere topic kijken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:59

Veel succes! Ik heb het ook wel eens willen oppakken maar het beschamende is dat ik heel slecht kan zwemmen. Ik heb zwemles gehad vanaf mijn 4e, heb met veel moeite een a en b diploma behaald maar het is nooit geweldig geweest. Qua houding heb ik zo´n Donald Duck neiging :')