Mirena spiraal en enorme pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Mirena spiraal en enorme pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 20:00

Ik heb vorige week (6 dagen geleden) voor het eerst een mirena laten plaatsen.
Er was me al verteld dat het zetten geen pretje was, maar dat was in mijn geval nogal zacht uitgedrukt.... Ik ben totaal geen watje, maar heb alles bij elkaar gevloekt voor het zwart werd en ik letterlijk knock-out ging.
Helaas nu 6 dagen later nog steeds gruwelijke krampen. Eerste dag was hels, rechtop staan was een flinke uitdaging, tweede dag ook bijzonder pijnlijk, derde dag minder tot ‘s avonds. Vierde dag af en toe krampen, vijfde dag net zo. Nu de zesde dag weer gruwelijke pijn, net zo erg als de eerste. Heb het gevoel dat alles binnenstebuiten gekeerd wordt. Pijn is vrijwel continue, geen steken oid. Straalt uit naar mijn bovenbenen en liezen.
Ik kan nauwelijks rechtop staan en houd mijn adem in van de pijn. Twee paracetamol + 450 Mg naproxen helpt niks. Bloedverlies is er overigens niet of nauwelijks. Heel klein beetje spotting de eerste 2-3 dagen, daarna niks, en nu weer heeeeeel licht.
Zojuist vanwege de pijn de huisartsenpost gebeld, maar er wordt me verteld dat dat ‘vrij normaal’ is. Eigenlijk had ik het idee dat het een beetje weggewuifd werd, de assistente vroeg of ik normaal ook veel last had van mijn menstruatie, maar dat heb ik niet, ook niet zonder anticonceptie. Misschien een uurtje of 2 kramp, that’s it, en het is met 2, als ik pech heb 3, dagen over. De assistente zei dat ik nu dan een keer ‘echte’ krampen had en dat het vrij normaal was en een paar weken (!!!) kon aanhouden. Oh joy....
De pijn is nu echter zo dat ik er gewoon beroerd van word, wat ik ook heb aangegeven.

Nu is mijn vraag, is dat echt normaal? Ik zou er bijna gewoon heem rijden en eisen dat ze dat ding eruit halen.

ivy_power89

Re: Mirena spiraal en enorme pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:06

Ja! Herkenbaar!
2x laten plaatsen (onder narcose ivm hoge ligging van mn baarmoeder) de eerste is na een week eruit gehaald. De tweede (een kilena, kleiner dan een mirena) is er na 2 maanden uitgehaald.
Ik had op gegeven ogenblik zelfs rug weeën, mijn lijf was het er gewoon niet mee eens...

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:08

Ik heb een paar weken terug ook de mirena laten zetten. Het zetten alleen was al hel en ik ging ook bijna knockout, heb ook nog een halfuur bij moeten komen daar voordat ik naar huis kon. De dag zelf was ook erg heftig en heb ook een week erge last gehad.
Momenteel heb ik al die paar weken heel onregelmatig bloedverlies, vooral overdag.
Ongesteld zijn was bij mij ook na 1 dag geen pijn meer en was na 4 a 5 dagen ook niet meer ongesteld.

Maar jij hebt het wel heel heftig! Ik denk ook wel dat het normaal kan zijn en dat je ook even moet doorbijten... Maar ik snap wel dat het veel pijn kan doen! Heel veel sterkte en hopelijk word het gauw minder!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:10

Ik had het ook. Afschuwelijk was het. Kon alleen maar in foetushouding met een kruik liggen kermen van de pijn.

Hij zit er bij mij nu 2 maanden in en heb nog regelmatig een uurtje of wat last van krampen maar het is nu goed te doen. Mijn niet-zo-gastvrije baarmoeder lijkt het ding nu wel geaccepteerd te hebben :Y)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:10

Bij mij was het de eerste 2 tot 3 weken ook geen pretje. Je lichaam moet ook even wennen aan dat gekke ding in je lijf. Ik heb de mijne nu 3 jaar en helemaal geen last meer van gehad behalve de eerste weken. Toen ook continu spotting en bloedingen trouwens.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:11

Heb je de controle echo al gehad?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:33

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 20:48

Azmay schreef:

Nee, over 2 weken pas, en dat moest ik van de huisartsenpost ook maar even afwachten... er is wel direct met een echo gekeken na het plaatsen of hij goed zat, wat wel het geval was.

Plaatsen duurde trouwens ook heel lang, ze zijn 15 minuten bezig geweest voor dat klereding erin zat. Erg weinig ruimte blijkbaar.

Maar in ieder geval wel enigszins geruststellend dat meerdere mensen er zo’n last van hebben gehad. Ik had alleen graag geweten dat het zo’n ellende zou zijn -O-
Zoals de gyn het voorstelde was het behalve het zetten allemaal appeltje eitje. Als ik dit van tevoren had geweten had ik het ook in een andere periode gepland, ik zit namelijk in een hele drukke periode qua werk, en helaas fysiek zwaar werk met veel tillen etc. Vandaag meerdere keren meegemaakt dat als ik iets tilde het zweet me uitbrak van de pijn, misselijk, en bijna vlak ging. En dat is écht niks voor mij.
Ook van staan naar zitten moet ik heel voorzichtig doen, geeft enorme kramp. Net als toiletbezoek, zelfs plassen is hel qua kramp.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:58

Supertje schreef:
Azmay schreef:

Nee, over 2 weken pas, en dat moest ik van de huisartsenpost ook maar even afwachten... er is wel direct met een echo gekeken na het plaatsen of hij goed zat, wat wel het geval was.

Plaatsen duurde trouwens ook heel lang, ze zijn 15 minuten bezig geweest voor dat klereding erin zat. Erg weinig ruimte blijkbaar.

Maar in ieder geval wel enigszins geruststellend dat meerdere mensen er zo’n last van hebben gehad. Ik had alleen graag geweten dat het zo’n ellende zou zijn -O-
Zoals de gyn het voorstelde was het behalve het zetten allemaal appeltje eitje. Als ik dit van tevoren had geweten had ik het ook in een andere periode gepland, ik zit namelijk in een hele drukke periode qua werk, en helaas fysiek zwaar werk met veel tillen etc. Vandaag meerdere keren meegemaakt dat als ik iets tilde het zweet me uitbrak van de pijn, misselijk, en bijna vlak ging. En dat is écht niks voor mij.
Ook van staan naar zitten moet ik heel voorzichtig doen, geeft enorme kramp. Net als toiletbezoek, zelfs plassen is hel qua kramp.

Als het zo erg is zou ik toch echt NU een afspraak willen hebben. Ik heb ook nog wel even last gehad maar als het zo heftig is zo lang na plaatsen lijkt me dat echt niet goed.

Mij hebben ze ook eens een half uur gemartelt met zetten, zouden dwars door de baarmoeder gestoken hebben. De gyn met de poging erna was met een minuut klaar.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:05

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar een vriendinnetje van mij wel.
Zij heeft ook vreselijke pijn gehad en heeft hem er na 2 weken dan ook laten uithalen, omdat het niet ging.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:27

Azmay schreef:
Ik had alleen graag geweten dat het zo’n ellende zou zijn
Zoals de gyn het voorstelde was het behalve het zetten allemaal appeltje eitje.

Maar ja dat is ook niet te voorspellen he. Ik heb 4jr een mirena gehad en nu alweer bijna een jaar en kyleena en beide geen centje pijn, ook bij het zetten niet en ik kon gewoon doorgaan met mijn dagelijkse bezigheden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:41

Ik zou morgen toch even je huisarts bellen en zeggen dat je je zorgen maakt en zoveel pijn hebt. Allicht kunnen ze al eerder een echo maken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:24

Storm schreef:
Ik zou morgen toch even je huisarts bellen en zeggen dat je je zorgen maakt en zoveel pijn hebt. Allicht kunnen ze al eerder een echo maken.

Eens, de krampen kunnen er bij horen, maar bij zulke pijnen is er best kans dat of de mirena niet goed zit of er iets anders aan de hand is.

Zelf al 15 jaar mirena, twee keer laten vervangen, alleen de laatste keer was "wat pijnlijk" maar vergeleken bij jouw verhaal inderdaad appeltje eitje. Vriendinnen hebben er wel eens meer last van gehad, maar de pijn bij inspanning die je benoemt vind ik toch wat spannend. Klinkt alsof bij het aanspannen van de spieren rondom de bekken de mirena voor irritatie zorgt, en dat zou eigenlijk niet moeten.

Even met de huisarts bellen, uitleggen dat je het niet vertrouwd en het ook niet als "normale heftige krampen" voelt. Op zn minst kan er even met je meegedacht en gekeken worden. Better safe then sorry. Sterkte!

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:53

Hee, ik heb ook een mirena spiraal laten plaatsen.
Ik heb zeker de eerste 3 weken er echt last van gehad. Ook echt de pijn die jij beschrijft. Maar ik moet je geruststellen, er was niets aan de hand.
Ik was btw de 3 maanden daarna continu ongesteld, maar ook dit zou normaal moeten zijn. Daarna is het ook over gegaan, en nu ben ik nog 1x per maand ongesteld, altijd precies op dezelfde dag.
Ik heb mijn spiraal 2x laten controleren daarna nog, maar hij zat elke keer perfect op de plek.

Even doorbijten dus !

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 00:52

Ik ga idd morgen even mijn eigen huisarts bellen om te kijken of ik daar terecht kan voor een controle, want dit is echt niet grappig meer.
En de pijn is inderdaad vooral erg met bewegen (bukken, gaan zitten, tillen).
Bij het opmeten voor het zetten werd al gezegd dat het maar net zou gaan passen, dus misschien dat dat er ook nog wel wat mee te maken heeft.

Maarre... Orthos, 3 maanden lang? :wow:
Als dat langer dan een paar weken gaat zijn dan gaat dat ding er echt uit bij mij.... Ik ben inmiddels 38 en heb geen kinderwens, dan maar sterilisatie. Wat ik eigenlijk in 1e instantie ook wilde, maar de gyn vond een spiraal een beter idee. Ik intussen eventjes niet meer :=

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:06

Ik heb mijn 2e nu. Ik heb hem niet als anticonceptiemiddel maar tegen hevig bloedverlies. De eerste keer plaatsen viel mij op zich mee. De diepte van de baarmoeder bepalen vond ik pijnlijk. Net op het moment dat ik dacht dit voelt wel erg vervelend was het klaar. Dan voel je nogmaals hetzelfde en toen zat het spiraal op zijn plaats. Ik zat 's avonds alweer op het paard. Niet handig aangezien de draadjes weg bleken te zijn. Vorig jaar ben ik onder algehele narcose geweest om het spiraal te wisselen. Dit omdat mijn baarmoeder lastig ligt en omdat de draadjes dus weg waren. Lokale verdoving werkt slecht vandaar deze optie. Enige wat ik wel met enige regelmaat heb is dat ik het gevoel heb dat het spiraal in de wand prikt. Haast onmogelijk aangezien het een heel klein dingetje is. Verder erg tevreden. Geen bloedingen meer, wel soms veel vocht vasthouden. Maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen voor mij. Zou het even de tijd geven. Lichaam moet ook wennen aan een lichaamsvreemd iets.

Serenity350 schreef:
Storm schreef:

Eens, de krampen kunnen er bij horen, maar bij zulke pijnen is er best kans dat of de mirena niet goed zit of er iets anders aan de hand is.

Zelf al 15 jaar mirena, twee keer laten vervangen, alleen de laatste keer was "wat pijnlijk" maar vergeleken bij jouw verhaal inderdaad appeltje eitje. Vriendinnen hebben er wel eens meer last van gehad, maar de pijn bij inspanning die je benoemt vind ik toch wat spannend. Klinkt alsof bij het aanspannen van de spieren rondom de bekken de mirena voor irritatie zorgt, en dat zou eigenlijk niet moeten.

Even met de huisarts bellen, uitleggen dat je het niet vertrouwd en het ook niet als "normale heftige krampen" voelt. Op zn minst kan er even met je meegedacht en gekeken worden. Better safe then sorry. Sterkte!

15 jaar? Een mirena gaat max 5 jaar mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:18

MISTRAL94 schreef:

Staat ook dat hij al meerdere malen vervangen is ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:20

Ik heb hem ook gehad, tegen hevig bloedverlies. Het zetten was ontzettend pijnlijk, omdat de gynaecoloog tevens een cyste onder plaatselijke verdoving wilde verwijderen.
Ik was alleen naar ziekenhuis gegaan, maar ik moest mijn man bellen om mij op te halen, ik was niet in staat om auto te rijden.
Ik was doodziek, helemaal trillen en buik- en rugpijn. Dat heeft een dag of 5 geduurd. Ik heb me zelfs ziek moeten melden. Ik heb toen de huisarts gebeld en die zei, dat je het moet zien als weeën, je baarmoeder probeert er iets uit te persen. Je lichaam moet wennen.
Na die kleine week heb ik nooit meer pijn gehad.
2 jaar geleden moest die verwijderd worden, ik heb om een andere gynaecoloog gevraagd en ik heb niets van het verwijderen gevoeld.
Gelukkig hoefde er geen nieuwe geplaatst te worden. Daar zag ik we tegenop.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:33

Het kan er idd bijhoren, alhoewel ik dit wel vrij extreem vindt klinken. Zou idd morgen de HA even bellen...

Hier ook 5 maanden bijna non-stop ongesteld en af en aan kramp waarvan elke week minstens 5 dagen. Needless to say dat die er niet meer in zit denk ik :')
Met een koperspiraal gelukkig geen last van die klachten gehad, maar daarvan kreeg ik weer andere klachten.. Blij dat ik van allebei af ben iig..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 02:03

Ik heb ook 3 weken enorm last gehad na het plaatsen van mijn (Kylena)spiraal. De eerste week heb ik volop ibuprofen gebruikt en voelde ik de pijn er nog doorheen. Daarna heb ik de HA gebeld om advies in te winnen en kon ik vervolgens pijnstillers ophalen die langdurig gebruikt mochten worden.

Na 3 weken waren de klachten minder en heb ik lamgzaam afgebouwd. Ik had toen wel telkens na de seks dat ik weer een aantal uren flinke krampen had. Tegenwoordig komt dat amper meer voor (alleen onder bepaalde omstandigheden) en is het ook lang niet meer zo heftig.

Het wordt waarschijnlijk snel beter! Ik ben erg blij met mijn spiraal terwijl ik de eerste dagen af en toe echt op het punt stond om hem eruit te trekken (weet niet of dat kan, maar heb het serieus meermaals overwogen) :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 04:14

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb inmiddels nummer 3 (of 4, ben de tel kwijt) erin zitten, en heb bij geen van allen zulke pijnen gehad. De dag van het zetten wel, en ook de dagen van het wisselen, maar verder eigenlijk niet. Wat jij omschrijft zou ik niet als 'normaal' accepteren en het eerder dan gebruikelijk laten checken. Laat je niet afschepen hoor!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:25

herkenbaar helaas. Mijn lijf was gewoon bezig dat ding er weer uit te werken en dat is uiteindelijk ook gelukt. Voor zowel mijn gyn als huisarts reden om geen spiraal meer te plaatsen.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:52

Hier was het zetten niet lekker en heb ik even wat kramp gehad, maar daarna al vier jaar geen problemen. Dus mochten mensen het overwegen en dit topic lezen, het is niet enkel kommer en kwel!

Sterkte ermee TS. Hopelijk knap je snel op.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:09

Polly schreef:
MISTRAL94 schreef:

Staat ook dat hij al meerdere malen vervangen is ;)

Goed gelezen. ;) Voor de snelle rekenaars onder ons zou ik dit jaar alweer aan vervanging toe zijn, maar de voorlaatste heb ik 8 jaar laten zitten doordat ik het gewoonweg steeds vergat en me vergist had in het aantal jaar. Bij het wisselen de laatste keer zei de gyneacoloog dat het niet zo erg was ook, een Mirena kan tot 10 jaar werkend blijven, maar na 5 jaar garandeerd de fabrikant de werking niet meer. Zijn advies zou dan ook technisch zijn dat je hem na 5 jaar gewoon laat vervangen, maar niet in paniek hoeft te raken als je dat vergeet.

Disclaimer: bovenstaande moet niet gelezen worden als advies om hem maar gewoon te laten zitten trouwens. ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:25

Hier was het plaatsen ook absoluut geen pretje. Daarna een dag of wat kramp gehad.
Inmiddels heb ik hem 2 jaar en heb elke maand een dag of 2 af en toe krampen, die inderdaad doortrekken naar mijn liezen en bovenbenen. Ik vermoed dat dit rond de tijd is dat ik eigenlijk ongesteld had moeten worden.

Misschien inderdaad verstandig even de huisarts te bellen.