Wat voor soort pijn wil jij in jouw leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Wat voor soort pijn wil jij in jouw leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 18:36

Soms kom je een boek tegen, spontaan in de winkel of op aanraden van iemand en je weet gelijk, dit boek gaat voor nieuwe inzichten zorgen. Zo vertelde een goede vriend mij een paar weken terug dat ik het volgende boek eens zou moeten lezen: The subtle art of not giving a fiets, oftewel De edele kunst van not giving a fiets.

Best een populair boek, met een nieuwe en vooral verfrissende kijk op alledaagse zaken. Hier in Dublin wat lastig te krijgen, zo bleek. Ik heb diverse boekenwinkels van binnen gezien en vroeg telkens fluisterend of ze het boek hadden, het is en blijft ten slotte een vrij katholiek land. Langzaam kreeg ik het vermoeden dat boek niet te koop zou zijn in Ierland.

Tot ik op een een wat apart winkeltje binnen liep, volledig vol met mensen en achter de kassa stond er een wat oudere dame, van haklaarsjes tot haarband volledig in het paars, inclusief bijpassende bril. Wederom wat verlgen vroeg ik haar naar het boek, waarop de dame in kwestie hard begon te lachen en mijn verzoek iet wat luider herhaalde. Ze greep m'n arm en nam me mee naar de hoek met zelfhulp-boeken, dat ik daar zelf niet op was gekomen.

In de bus terug gelijk begonnen met lezen, bepaalde quotes hadden me aan het denken gezet. Terug thuis verdween ik direct richting mijn mini leeskamer en heb tot de volgende ochtend non-stop zitten lezen. Een bepaalde vraag kreeg ik niet meer uit mijn hoofd, kort een intro en daarna zeg ik brand los:

Citaat:
Iedereen wil zichzelf goed voelen. Iedereen wil een zorgeloos leven, gelukkig en zonder al te veel gedoe. Verliefd worden en de meest geweldige sex en relaties. Er perfect uitzien, bakken met geld verdienen en populair en gerespecteerd worden. Tot het punt dat mensen als de Rode zee uit een wijken, zodra je de ruimte binnen treedt.

Iedereen zou zoiets willen - het is makkelijk om dat te willen.

Als ik je de vraag stel: "Wat wil je in/van het leven?" en jij zegt zoiets als: "Ik wil gelukkig zijn, samen met een fijne familie en een baan die bij me past."

Het is zo voorspelbaar dat het eigenlijk niet meer van betekenis is.

Een veel interessantere vraag, een vraag waar je misschien nog nooit bij stil hebt gestaan, is wat voor soort pijn wil jij in jouw leven? Waar ben je bereid voor te struggelen? Want dat lijkt een veel betere waardebepaling van hoe je leven zich gaat ontwikkelen.

Mlies

Re: Wat voor soort pijn wil jij in jouw leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:39

Een vriend heeft deze ook, ik ga eens vragen of ik 'm mag lenen. Titel spreekt me al wel aan haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:41

Dat is eigenlijk wel een heel interessant boek volgens mij! Maar ook een hele heftige vraag. Maar in principe kan je die vraag op twee manieren lezen. 'Waar wil jij voor vechten', dus wat doe je in principe nu al in je leven om dat doel van 'gelukkig' zijn te bereiken? Of je kan het lezen als 'Waar zou jij mee kunnen leven' als in pijn.

Op welke manier wordt de vraag in dit geval bedoeld? Want 'Waar wil jij voor vechten(struggelen)' dat is dus in principe voor het gelukkige leven en alles wat op je pad komt zoals overlijden, relatiebreuk en dergelijke neem je 'dan maar op de koop toe' om dat 'gelukkig' zijn te bereiken.

Of denk ik er nu te moeilijk over?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:42

Maar je wilt toch geen pijn in je leven? Ik ben een hele donkere periode doorgegaan maar dat is niet iets wat ik in mijn leven wilde hoor. En rouw wil ik ook niet in mijn leven. En fysieke pijn ook niet. Eigenlijk helemaal niks. Zelfs de pijn van falen is niet fijn, het idee net niet te kunnen voldoen aan een bepaalde maatstaf, op welk gebied dan ook.
Al denk ik wel dat pijn zorgt voor ontwikkeling als mens, dat geef ik toe en dat is misschien waar je naar toe wilt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:53

Klinkt interessant !

Ik heb geen pasklaar antwoord op de vraag.
Ik weet wel welk soort pijn ik niet meer wil in mijn leven...de pijn van rouw en verdriet in de ergste vorm.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:53

Ik vind de vraag niet echt te antwoorden, aangezien een mens geen idee heeft wat er allemaal mis kan gaan in een leven. Het standaard 'scheiden, relatie gaat uit, financiele zorgen, kinderen met zorgen, verlies van dierbare etc' is voor heel voorspelbaar.
Ik denk dat je vooral bereid moet zijn om uberhaupt voor iets te vechten in het leven. Vaak gebeurt zoiets vanzelf.
Ik vind het meer een kunst om niet te leven van tegenslag naar de volgende tegenslag (want die komen toch wel) maar te genieten van de tijd ertussenin.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:54

Interessanter vind ik dan: 'waarom wil jij blijven wie je bent'. Of 'waarom wil je anders worden dan wie je nu bent'.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:02

De allerheftigste pijn die ik heb meegemaakt, het plotselinge overlijden van mijn grote liefde, was een enorme wond. Die heeft lange tijd geëtterd, is zwaar geïnfecteerd geweest, sommige mensen plakten pleistertjes.

Uiteindelijk is het toch genezen, op eigen kracht, na heel lang in het donker rondgedobbert te hebben. Wel zit er een litteken dat nooit weg zal gaan.

Wil ik dit ooit nog meemaken? Wat mij betreft niet. Ben ik er toch sterker uitgekomen? Ja! Was het de meeste pijnlijke en toch meest waardevolle levensles? Ja!

Iedereen krijgt zijn portie in het leven. Niemand is daar blij mee. Sommige kunnen veel aan, anderen storten in om een fractie.
Ik denk dus dat deze vraag, hoe interessant ook, nauwelijks te beantwoorden is.

Wél wil ik graag even een ander soort pijn benoemen die ik persoonlijk heerlijk vind:
Die van de brandende longen, het gevoel een hartaanval te krijgen, benen die in de fik lijken te staan en het zweet dat er aan alle kanten afstoomd.
Een paar keer per week doe ik mezelf bewust pijn zo. Het is een pijn die vooruitgang betekend. Mijn lichaam en geest worden er namelijk sterker van. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:05

Al wat berichten, tof! Hoe ik het zie: Waar wil ik offers voor maken in mijn leven? Echt ergens moeite voor doen, afzien en grenzen verleggen. Met welk doel?

Neem bijvoorbeeld een ideaal lichaam, ik denk dat een hoop mensen dit willen terwijl iedereen ook weet dat je hier, op meerdere vlakken, voor zult 'moeten' investeren. En dat willen een hoop mensen dan weer niet, wat overigens ook prima is. Feitelijk ben je dan niet bereid genoeg om er offers voor te brengen.

Of bijvoorbeeld echt een goede baan. In de maatschappij is het, wellicht helaas, zo dat de echt goede banen tijd en investering kosten. Tijd om te studeren/werkervaring op te bouwen, soms net wat langer dan de bekende 9 tot 5. Voor de een is het een investering naar. . . terwijl het voor de ander de moeite niet waard is.

Of kinderen (willen/mogen krijgen). Voor de een is dit het mooiste wat iemand kan overkomen en heeft ieder aspect wel iets moois - en is dus het investeren/afzien waard. Terwijl anderen enkel 'nadelen' zien en het de moeite/tijd dan ook niet waard vinden.

Samenvatting: Waar wil jij echt voor werken/afzien/inleveren/investeren in het leven?

Los van al het leed wat ons sowieso wel zal overkomen, zoals verdriet/ziekte/overlijden van dierbaren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:10

Pijn heb ik al genoeg gehad, zowel geestelijk als lichamelijk.
Ik heb het een en ander gemankeerd medisch en daardoor nu al een tijd artrose in mijn grote gewrichten en daar word ik dagelijks aan herinnerd maar ik ga wel sporten!
Wil niet in een rolstoel belanden en zeker nog niet (weer) geopereerd worden dus zet ik door want wil toch een stuk kunnen lopen met mijn man en zeker met de vakantie.
Leuke baan had ik maar door een fusie werd ik, met nog meer mensen, overtallig jammer genoeg.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:12

Ik vind het vooral interessant dat iedereen de vraag anders kan interpreteren, en ook de manier van interpreteren an sich betekent al iets.

Ik lees de vraag als in: elke keuze brengt zowel positieve als negatieve aspecten met zich mee, en als je daar dan mee geconfronteerd wordt, bij welke situatie zet je dan door en bij welke situatie haak je af?

Je kunt bijvoorbeeld zo min mogelijk geconfronteerd willen worden met de pijn van anderen, en daardoor kiezen om afstand van mensen te nemen wanneer zij het moeilijk hebben, waardoor je uiteindelijk met de pijn zult moeten leven om niemand te hebben waarmee je een dieper gesprek kunt hebben dan over koetjes en kalfjes. Je kunt er ook voor kiezen om zo veel mogelijk mensen te helpen, ook als dat ten koste van jezelf gaat, om veel mensen te hebben waarmee je zowel vreugde als verdriet kunt delen. Beide situaties brengen zowel voor- als nadelen met zich mee, en de vraag is voor mij dan: waar kies je voor?

Ander voorbeeld: je houdt van dieren, maar dieren worden ook ziek en gaan dood wat gepaard gaat met verdriet en verlies... Of je houdt van een groot huis met een grote tuin, maar dat levert ook veel werk op en elke avond sta je onkruid te plukken... waar kies je voor, en ben je bereid om ook de pijn te accepteren die daar bij hoort?

edit: zie nu het meest recente bericht van TS, onze interpretaties lijken volgens mij veel op elkaar :j
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 19-03-19 19:17, in het totaal 3 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:14

Falen. De pijn waar ik mee wil/kan struggelen is vooral falen. Dat doet keihard zeer, maar ik haal er altijd zoveel uit. Als ik zou kunnen kiezen, dan zou het die zijn. Gewoon keihard op m'n bek gaan soms.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:17

Oké nu snap ik hem beter. Vroeger had ik gezegd dat ik voor veel dingen tot het naadje had gegaan. Voor een goed lichaam, voor bereiken wat ik wilde bereiken in de sport. Als ik doelen had ging ik tot het uiterste, ik had een enorm doorzettingsvermogen en was heel hard voor mezelf. Dit is eigenlijk na die donkere periode waar ik het over had verdwenen. Het is het me allemaal niet meer waard. Ik hoef niet het uiterste, niet het perfecte, niet het ideale. Ik vind dingen nu al snel goed genoeg. Omdat ik de waarde van gewoon zijn heb leren inzien. Geluk zit in jezelf, niet buiten jezelf. Als je probeert gelukkig te worden door allerlei doelen na te streven, of dit nu werk is of kinderen of een relatie, dan lukt dit niet of tijdelijk. Zelfacceptatie, blij zijn met wat je hebt en het moment waarderen maakt gelukkig. Je kan toch wel dansen, al is het niet met de bruid.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:19

Mijn zusje leest het en zit mij nu de hele tijd te verbeteren. (Bijvoorbeeld in de auto, dat ik me niet zo moet laten opnaaien haha!)

Als zij hem uitheeft ga ik hem lezen! :Y)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:22

Ik volg dit :D
Imo kun je niet echt 'kiezen' wat voor pijn je in je leven tegenkomt.
Zij het sporten voor een goed lichaam of studeren voor een goede baan, ik denk dat dat meer onder wat is het je waard valt.
Pijn kom je misschien wel dagelijks tegen en ik denk dat het meer aan jou is hoe je daarmee omgaat en in hoeverre je je daardoor laat raken, of je er hulp bij zoekt of jezelf erdoorheen slaat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:26

Now zo'n, kuch, leuke:

Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself.

Misschien zit ik wel midden in m'n dertigersdilemma, maar de vraag wat iets mij wel of juist niet waard (meer) is, komt steeds vaker om de hoek kijken. Inclusief wat het mij op zou kunnen leveren en tegen welke 'prijs' dit dan zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:29

Je kunt hem verschillend lezen...
Ik heb stagegelopen in het vakgebied waarin ik graag wil werken. Tijdens de stage teveel hooi op mijn vork genomen. Niet extreem, maar wel gerealiseerd 'tot hoever kan ik voor mezelf gaan?'. Mijn beeld over het werkveld is niet negatief veranderd terwijl ik wel pittige dagen heb gehad voor mezelf, in tegendeel juist. Ik weet dat ik dit ik dit werkveld gaaf vind!

Ik denk dat elk mens streeft naar 3 doelen: macht (in welke zin dan ook), geluk en liefde/vertrouwen. Hoe meer van bovenstaande je bezit, hoe meer pijn je kunt hebben, tot de grens (voor mij denk ik) omslaat tussen: 'ik kom er sterker uit, en heb daar uitzicht op' naar 'ik zie dat uitzicht niet meer'.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:31

Ik ga dit even volgen.

Ik denk dat ik mee ga met Zozenn. Falen , die faalangst is soms ook echt geestelijke pijn. Maar als je door deze pijn heen bent, dan wordt ik denk gelukkig. Dat is echt 1 van de meeste angsten, waar het vaak overgaat in het leven. Wat lijkt me het heerlijk om nu door die pijn heen te gaan, om vervolgens zonder die pijn te leven.

Daarbij: mensen liefhebben en vooral niet wegdrukken omdat je de angst heb om ze te verliezen. Dus vooral al die mooie momenten aangaan, en de pijn als je ze verliest er voor over hebben. Je hebt de neiging jezelf te beschermen voor die pijn, maar die momenten zijn ook onvergeetbaar en die nemen we dan maar op de koop toe.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:32

Fantastisch boek he!
Er komt nog een boek van hem uit in mei geloof ik, Everything is f*cked, a book about hope.
Heb hem in pre order staan :D

Ik heb er zelf nog geen antwoord op wat betreft persoonlijke zaken.
Maar als ik het even paard gerelateerd bekijk, de “pijn” die zit in het proces van trainen, vastlopen/iets moeilijks aan het leren zijn, je ontwikkelen, soms even terugvallen, je training ook daadwerkelijk kunnen laten zien (wedstrijd) vind ik een proces wat de pijn zeker wel waard is!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:35

Om een boek te geven die daar antwoord op geeft; Het ware geluk van Alain Badiou. Zwaar boek en zware filosofie, niet zo heel gemakkelijk maar wel zeer interessant. Hij ziet het 'ware geluk' echter niet als een goede baan of een mooi huis en bakken geld. Dat houdt geluk niet in. Ik ga niet te veel spoilen, maar het is zeker een aanrader.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:39

Volgens mij een quote van John lennon; everybody wants happiness, nobody wants the pain but you cant have a rainbow without a little rain.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:47

Omdat ik periodes heb meegemaakt dat het mentaal slecht met me ging en ik daar altijd (grotendeels op eigen kracht) uit ben gekomen zou ik dat soort pijn kunnen verdragen. Het maakt me tot wie ik ben en hierdoor geniet ik meer van de momenten dat het wel goed gaat. Hier kan ik dan ook intens van genieten. Maar het maakt ook dat ik me probeer te focussen op de kleine geluksmomentjes, hoe moeilijk ook. Lekker genieten van een kop thee met een stukje chocola. Lekker genieten dat ik vandaag bijvoorbeeld tijd had voor een powernap.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:52

Ik heb vaak het idee dat mensen hun geluk regelmatig halen uit het beter zijn dan een ander, een grotere auto, een groter huis, een baan met een mooiere titel, een mooi uiterlijk. Bij veel dingen denk ik dan ook, zou je dat ook doen of willen als je afgezonderd van de maatschappij zou leven?

Overigens denk ik ook veel na over het leven en zou ik bijvoorbeeld graag weten wanneer mijn einddatum is, dan weet ik wanneer ik kan stoppen met werken, wanneer ik de centen op kan maken. Ik probeer nu ook al actief een bucketlist af te strepen, maar mij zou het een soort van rust geven als ik wist tot wanneer ik zou hebben. Want nu spaar ik bijvoorbeeld ook voor een pensioen waarvan ik niet weet of ik die leeftijd ga halen.

Wat mij trouwens gelukkig maakt zijn kleine dingen, de zon, een mooie sterrenhemel, een warme douche, de natuur, vlinders, m'n man en m'n hond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:59

De pijnlijke realiteit uit het intro zie ik wel om me heen, maar ervaar ik zelf niet zo heel erg.

Maar de vraag is wel heel erg intrigerend!
Op dit moment ziekig thuis met Pfeiffer, reïntegrerend, maar wel keihard aan het werk om beter te worden. Dat houdt voor mij in dat ik mezelf op een redelijk streng dieet heb gezet. Paaseitjes op het werk raak ik niet aan, in de winkel loop ik overal aan voorbij, op stal staat een snoeppot waar ik ook niet aan kom.
En dat is best 'pijnlijk' voor een zoetekauw als ik.
Toen ik in het ziekenhuis op de weegschaal moest, stonden daar ook pijnlijke cijfers... Mijn ziek zijn is misschien wel een zegen voor me, de pijn is dragelijker.

Wat het paardrijden betreft, kan ook erg pijnlijk zijn. Vorig jaar toch maar aan mezelf moeten toegeven dat ik waarschijnlijk de storende factor op wedstrijd was, en hiermee aan de slag gegaan. Met een stress-release therapeut. Nou daar heb ik wel wat pijn gevoeld ja, zielepijn, en ik ben er zoveel gelukkiger van geworden! Doe me alsjeblieft nog meer van die pijn als het dit oplevert!

Verder zoveel pijnen waar ik van vind dat ze allang niet meer relevant zijn, juist omdat ik er al van ben gegroeid en daardoor die pijn niet meer in die vorm zal voorkomen. Hoe moet je dan weten welke pijn je wilt?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:09

Sterker nog, je hebt teleurstellingen nodig om gelukkig te zijn anders weet je niet wat geluk is. Zo zie ik dat ook met pijn, plezier, groei, etc