Best een populair boek, met een nieuwe en vooral verfrissende kijk op alledaagse zaken. Hier in Dublin wat lastig te krijgen, zo bleek. Ik heb diverse boekenwinkels van binnen gezien en vroeg telkens fluisterend of ze het boek hadden, het is en blijft ten slotte een vrij katholiek land. Langzaam kreeg ik het vermoeden dat boek niet te koop zou zijn in Ierland.
Tot ik op een een wat apart winkeltje binnen liep, volledig vol met mensen en achter de kassa stond er een wat oudere dame, van haklaarsjes tot haarband volledig in het paars, inclusief bijpassende bril. Wederom wat verlgen vroeg ik haar naar het boek, waarop de dame in kwestie hard begon te lachen en mijn verzoek iet wat luider herhaalde. Ze greep m'n arm en nam me mee naar de hoek met zelfhulp-boeken, dat ik daar zelf niet op was gekomen.
In de bus terug gelijk begonnen met lezen, bepaalde quotes hadden me aan het denken gezet. Terug thuis verdween ik direct richting mijn mini leeskamer en heb tot de volgende ochtend non-stop zitten lezen. Een bepaalde vraag kreeg ik niet meer uit mijn hoofd, kort een intro en daarna zeg ik brand los:
Citaat:Iedereen wil zichzelf goed voelen. Iedereen wil een zorgeloos leven, gelukkig en zonder al te veel gedoe. Verliefd worden en de meest geweldige sex en relaties. Er perfect uitzien, bakken met geld verdienen en populair en gerespecteerd worden. Tot het punt dat mensen als de Rode zee uit een wijken, zodra je de ruimte binnen treedt.
Iedereen zou zoiets willen - het is makkelijk om dat te willen.
Als ik je de vraag stel: "Wat wil je in/van het leven?" en jij zegt zoiets als: "Ik wil gelukkig zijn, samen met een fijne familie en een baan die bij me past."
Het is zo voorspelbaar dat het eigenlijk niet meer van betekenis is.
Een veel interessantere vraag, een vraag waar je misschien nog nooit bij stil hebt gestaan, is wat voor soort pijn wil jij in jouw leven? Waar ben je bereid voor te struggelen? Want dat lijkt een veel betere waardebepaling van hoe je leven zich gaat ontwikkelen.