Niet afvallen maar aankomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Niet afvallen maar aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 20:45

Hoi!

Toen ik laatst op de weegschaal ging staan schrok ik een beetje van het metertje, die steeg toch niet zo ver als verwacht.. Momenteel heb ik een BMI van 18,5, op het randje dus. Ik ben verder gewoon fit en gezond, dus denk niet dat er een medische oorzaak achter zit.

Maarja, en dan? Onze maatschappij is verzadigd met informatie over overgewicht, afslanken, producten met weinig calorieën, maar wat moet je als je juist wél extra calorieën nodig hebt? Wat googelen levert me vooral de informatie op dat gezond eten altijd belangrijk is. Dat is natuurlijk niet echt een verrassing..

Waar ik naar op zoek ben zijn echt praktische tips. Wat voor koekjes/tussendoortjes die makkelijk mee te nemen zijn, zouden me kunnen helpen? Ik ben in ieder geval van plan om iedere dag yoghurt te eten met noten en gedroogd of vers fruit, maar ik lees verschillende adviezen over de yoghurt, van mager tot volle. Ook over fruit lees ik dat gedroogd juist goed is, of vers juist beter. M’n eetlust is verder prima en ook avondeten is vrij gezond en gevarieerd. Ik las ook over krachttraining, maar ik sport erg veel dus ik trek het niet om er nog zoiets bij te doen. Eiwitshakes krijg ik niet zo goed weg.. Iemand tips om die smaak wat te neutraliseren en lekkerder te maken?

Conclusie: ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie oh wie herkent dit probleem en wil ervaringen delen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:48

Ga eens naar een dieetist.?
Word vaak ook nog wel een aantal uur van vergoed uit de basiszorg.
Ik ben er ook eens geweest,dacht dat ik wel goed at, maar dat bleek niet helemaal te kloppen.
Heb er ontzettend goede tips gekregen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:51

Beginnen met een voedseldagboek, meestal is het gewoon een kwestie van genoeg en gebalanceerd eten..
Helaas is dat lastiger dan het klinkt weet ik zelf :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:57

Ik ken het. :P
Ik heb een BMI van 18,3 volgens het voedingscenteum en vind mezelf ook te dun.
Ik ben niet van plan om aan de shakes te gaan, ik wil het eigenlijk gewoon oplossen met behulp van een normaal eetpatroon.

Dus ik volg :)

xChanelx

Re: Niet afvallen maar aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:09

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel kcal je binnenkrijgt, aangezien je ook noemt dat je veel sport.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:43

Eiwitshakes zijn troep. Goed 'dat je ze niet weg krijgt'.

Eet 'gewone' eiwitten. Noten, zaden, peulvruchten en soyaburgers heb je in vele soorten en maten.
Daar kun je uitstekende combinaties mee maken.

Spirulina is als poeder niet duur en goed te combineren met bijvoorbeeld sinaasappelsap, cacao en hennepzaad: daar kun je allerlei smakelijke hapjes en papjes van maken.

Eieren bevatten ook eiwit, en voor de niet-vegetariërs onder ons: zaken als vis en vlees bevatten ook wel eiwitten (zij het veel minder dan cacao of spirulina).

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 22:17

Spirulina kende ik niet, thanks!
Een voedseldagboek is nog niet zo’n slecht idee, moet ik eens even aan gaan zitten. Wat nemen jullie daarin op? Ook meteen het aantal calorieën? Hoe kom ik aan die informatie wanneer het niet op de verpakking staat?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:22

x_Milou schreef:
Spirulina kende ik niet, thanks!
Een voedseldagboek is nog niet zo’n slecht idee, moet ik eens even aan gaan zitten. Wat nemen jullie daarin op? Ook meteen het aantal calorieën? Hoe kom ik aan die informatie wanneer het niet op de verpakking staat?

Kalorieen tellen heb ik nooit interessant gevonden.
Ik schreef gewoon op wat ik gehad had:
- 2 volkoren boterhammen met kaas
- 2 glazen water
- bakje chips
- appel
- ~100g kip, 200g bonen, 200g aardappel
- 4 blokjes chocolade
- 4 glazen ijsthee

Zoiets, en dan ook echt alles op schrijven, drinken word bijvoorbeeld vaak vergeten.
Bij mij bleek dat ik te weinig at, vooral te weinig fruit en mijn lunch moest beter dus ik ging gevulde salades maken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:24

eventueel eens verdiepen in het gebruik van flesjes nurtidrink? wij geven ze in de zorg vaak aan cliënten die erg kwetsbaar zijn en wat meer gewicht kunnen gebruiken. mocht je ze willen aanschaffen, kijk eens op marktplaats.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:44

TS krijgt eiwitshakes al niet weg, dan ga je haar al helemaal niet blij maken met nutri’s gok ik zo }>

Waarom wil je aankomen TS? Want als jij je voor de rest gewoon prima voelt met dit gewicht dan zou ik de focus niet leggen op je dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:02

Elke dag bovenop wat je nu eet een reep (100g) chocola eten. Kom je een halve kilo per week aan volgens de theorie :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:21

Ik heb al mijn hele leven “ondergewicht”.
Nu dan een BMI van 18,5. Op et randje dus.

Ik heb het lang geleden opgegeven. Gewoon gezond en gevarieerd eten.

Chabby2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:46

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:13

Voor mij helpt het om elke dag volle yoghurt met fruit (meestal banaan en iets uit de diepvries) en 1 a 2 handjes (ongebrande/ongezouten) noten te ontbijten. Meestal met een beetje honing erbij. Verder consequent ontbijt/lunch/avondeten en tussendoortjes zoals een appel, havermoutreep, etc. Toetjes helpen ook.

Ik zag laatst ook als tip rijstwafels met pindakaas en banaan. Ben zelf alleen niet echt van de pindakaas.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:20

Ik ken het probleem ook, al lukt het me inmiddels beter om op gewicht te blijven.
Verdiepen in voeding, maar dan de "andere" kant op, dus bijvoorbeeld Honing is zo'n lekkere caloriebom, kazen, noten enz. bevat ook veel calorieen.
Als ik naar mezelf kijk heb ik ook last van snelle koolhydraten, dat is alsof ik lucht eet, het is op en ik heb al weer honger, dus voor mij meer volle producten, dingen met meer eiwit en vet werkt gewoon beter.
Gezond kan ook een goede smoothie zijn, zeker wanneer je er ook nog eens honing of roomijs(jumm) bijgooit.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:25

Waarom zou je graag willen aankomen?

Is dat alleen vanwege het BMI getal? Of ben je bang dat je gewicht blijft verliezen? Snel last van kou of vermoeidheid? Of voel je je juist topfit?

Ik heb zelf altijd op een BMI van 18,5 gezeten en mij daar heel goed bij gevoeld. Het is natuurlijk ook maar een indicatie.

Als je jezelf hier niet prettig of gezond bij voelt, dan kan het handig zijn om verder te kijken. Niet alleen focussen op aankomen, maar ook kijken naar een mogelijke oorzaak.
Misschien een keer langs de huisarts om bloed te laten prikken (te snelle schildklier?) en om advies te vragen.

Succes!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:38

Er is ook neutrale eiwitpoeder verkrijgbaar in de handel. Mijn man kwam ook eindelijk aan nadat hij extra energie binnenkreeg via een eiwitrijke shake met extra hoog calaoriegehalte. Wel de smaak chocolade en aangemaakt met volle melk ipv water. Als ik pannenkoeken maak doe ik daar dan een schep eiwitpoeder doorheen. Verder zou ik gaan ontbijten met producten waar veel meer energie in zit dan alleen een beetje yoghurt en fruit. Denk eens aan havermout, zoet te maken door het bv te koken met banaan en rozijnen. Vooral volkoren en volle producten gebruiken. Zijn ook speciale recepten dat je het de avond van te voren laat weken en dat je het 's morgens direct kunt eten.

Edit: heb je al eens eiwitshake met melk ipv water geprobeerd? Chocolade smaak wordt bv lekker tropisch met kokosmelk en een bevroren banaan.

Om thuis te maken en mee te nemen:
Banana-oats muffins
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 09-03-19 00:05, in het totaal 4 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:39

Ik zit met hetzelfde probleem. Het is misschien gek, maar wat mijn eetlust en algemene gezondheid enorm beïnvloed heeft, was veel water drinken (als je dat al niet doet). Het zorgt er ook voor dat je maag wat meer stretcht en je dus meer honger hebt, maar het houdt ook je hele systeem gewoon gezonder. Misschien ben ik gek hoor. Ik doe nu een mini beetje grenadine in mijn halve liter flesje water en drink deze naast thee en vocht van fruit nog 3 keer per dag leeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:11

Janneke2 schreef:
Eiwitshakes zijn troep. Goed 'dat je ze niet weg krijgt'.

Eet 'gewone' eiwitten. Noten, zaden, peulvruchten en soyaburgers heb je in vele soorten en maten.
Daar kun je uitstekende combinaties mee maken.

Spirulina is als poeder niet duur en goed te combineren met bijvoorbeeld sinaasappelsap, cacao en hennepzaad: daar kun je allerlei smakelijke hapjes en papjes van maken.

Eieren bevatten ook eiwit, en voor de niet-vegetariërs onder ons: zaken als vis en vlees bevatten ook wel eiwitten (zij het veel minder dan cacao of spirulina).

Oh thanks....die was ik helemaal vergeten. Ik nam vroeger inderdaad Smoothies met Spirulina.

Niet dat ik er van aankwam. Maar het is wel gezond.

Was helemaal uit mijn geheugen verdwenen. Gaan we weer kopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:18

Een van mijn beste vriendinnen is hiervoor bij een diëtist geweest, ze heeft een dieet voor 8 weken meegekregen. Zij had een gevaarlijk laag vetpercentage en moest vet erbij krijgen, daarvoor heeft ze een dieet gekregen waarbij ze 6 tot 8 keer per dag moest eten.

Ze is uiteindelijk 7,5 kilo aangekomen, en alles is weer in de plus. Maar die 7,5 kilo zie je absoluut niet, dus haar lichaam had het echt nodig.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:48

Ben net 4 kg aangekomen en mijn ervaring is dat vooral regelmaat echt heel belangrijk is. 3 maaltijden en 3 goede tussendoortjes.

Ik schrijf in een schriftje (vind ik fijner als apps), avond van te voren bedenk ik wat ik eet en s ochtends maak ik alles klaar (op avondeten na), zodat ik rest van dag gewoon weet en klaarstaat en niet meer over na moet denken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:55

Vaak is het toch idd een kwestie van te weinig binnenkrijgen in combinatie met de hoeveelheid beweging die je hebt.

Schrijf zoals hierboven al vaker gezegd eens twee weken op wat je eet. En echt eerlijk opschrijven. Kan best als je het terugleest dat je te weinig of te mager eet.
Kun je zo globaal al misschien hier neerzetten wat je afgelopen twee a drie dagen hebt binnengekregen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:17

Ik zou vooral niet te veel op het BMI cijfer letten, mits je niet met regelmaat gewicht verliest. Als je altijd stabiel op hetzelfde gewicht bent en niet graatmager, dan is dit waarschijnlijk gewoon jou bouw.

Mijn BMI is nog veel erger, namelijk 16.4! Altijd al geweest, zelfde als bij mijn moeder.

Ik ben ook absoluut dun, heel erg fijntjes gebouwd. Maar ik ben niet graatmager, ik heb gewoon mijn normale vrouwelijke 'vet'laagje onder mijn huid. Hiermee heb ik de zegen gekregen dat ik kan eten wat ik wil, aankomen kan ik écht niet. En ik eet veel, wel enorm gezond (veganistisch en zonder toegevoegde suikers/weinig bewerkt). Ik moet wel veel eten, anders heb ik geen energie. Maar afvallen of aankomen, dat bestaat voor mij niet, is echt onmogelijk.

Dus probeer niet te veel te fixeren op cijfertjes, BMI is een gemiddelde, maar een normaalbeeld van mens bestaat niet.

Ik werk veel fysiek, sport veel en beweeg bijna de hele dag door wel. Ik zou mezelf wel graag ietsje zwaarder zien dan 43 kg, vooral ook iets breder zodat ik mij net wat zekerder kan voelen, daarvoor doe ik nu krachttraining. :)

Qua voedingsstoffen grof gezegd heb je er 3, vetten, eiwitten en koolhydraten. Ik merk dat mijn bouw het vooral goed doet op vetten en eiwitten en minder koolhydraten (dit zijn vaak snellere suikers en verbrand je snel, pasta, brood etc, geven een vol gevoel maar erg veel heb je er niet aan). Dus ik eet heel erg veel groentes, noten, peulvruchten, en voeg vaak zaden en goede olijfolie toe aan gerechten.

Om wat voorbeelden te geven van gerechten:
- Ontbijt, eet ik eigenlijk altijd sojayoghurt met zaden/noten muesli, vers fruit (mango, banaan, bosvruchten (diepvries), of zelfgemaakte appel compote :9 ), hier voeg ik vaak lijnzaad (omega 3) en hennepzaad (eiwitten) aan toe.
- Lunch, salade met als basis vaak veldsla, dan met gekookte bieten of avocado en/of bonen, + tomaat/paprika. Vaak eet ik als lunch ook restjes van avondeten of maak ik een groente puree (zoete aardappel, knolselderij, pastinaak, peterseliewortel, bietjes, etc). Ik maak vaak zelf brood van rijstmeel, gemalen pompoenpitten, zonnebloempitten, amandelmeel, vlozaadpoeder (erg lekker en vol mineralen en voedingsstoffen), dit eet ik graag met pesto of notenpasta en belegd met groentes.
- Avondeten, maak ik vaak heel erg veel zodat ik dit nog als lunch of later kan eten. Vooral heeeel erg veel groentes, rauw of geroosterd uit de oven, curry's, puree's, soepen, rijst. Groente ligt altijd als basis in mijn gerechten, ik kook graag dus vaak ook wat uitgebreider. Bij geroosterde groente en rijst maak ik er graag een tahin yoghurt sausje bij, dan heb je er ook gelijk weer wat goede vetten en eiwitten bij. Daarnaast peulvruchten, tofu, tempeh, noten.
- Snacks/tussendoor, gedroogde mango, dadels, vijgen (vooral als mijn energie wat zakt), gedroogd bevat suikers maar vers fruit ook, voordeel van gedroogd is dat het enorm veel vezels bevat. Banaan, avocado, broodje met notenpasta, groentes gedipt in hummus, handje noten, bananenbrood/notenbrood.

Hopelijk heb je hier iets aan!