Ervaring met slaaptraining baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

Ervaring met slaaptraining baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 00:24

Hoi.

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met een slaaptraining.(welke vorm dan ook)

Ik heb een meisje van een jaar die nog 3 tot 4x per nacht wakker is. Ze wil dan aan de borst. Niet per se om veel te drinken maar wel als troost.
Ik ben alleen en zit al vanaf oktober thuis door het slaapgebrek.

Ik ben niet per se een voorstander van een slaaptraining en zeker niet de variant van het laten huilen, maar ik hou het op dit moment zelf niet vol met de gebroken nachten, dus wil toch proberen of ik een verandering teweeg kan brengen.

Ze is gezien door de kinderarts en ze is medisch in orde.

Hoop dat er mensen zijn die ervaringen hebben. Zowel positief als negatief.

Dank alvast!

Chubby

Re: Ervaring met slaaptrainig baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:36

Er zitten veel nadelen aan slaaptraining. Waaronder hechtingsproblematiek, op de lange termijn.

Maar ik kan me voorstellen dat je bizar moe bent van zo'n onderbroken nachten. Zijn er manieren waarop je het jezelf makkelijker kunt maken? Slapen jullie bijvoorbeeld samen? Kun je eerder naar bed, of s middags meeslapen, zodat je netto meer slaapuren hebt?

Normaal zou jij door de hormonen die vrij komen bij de bv ook weer slaperig worden. Veel moeders slapen zelfs gewoon verder tijdens een voeding.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:41

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 00:44

Ze slaapt (helaas) niet bij mij in bed omdat ze dan niet wil slapen. Op mijn kamer ligt ze ook niet omdat ze heel onrustig en met veel geluid slaapt en ik daar wakker van blijf liggen.

Ik ben helaas een slechte en lichte slaper. Val na een voeding snachts op niet meteen in slaap maar lig nog een half uur wakker.
Overdag met haar meeslapen lukt me ook niet. Ze slaapt max een uurtje en dat is voor mij te kort. Doe ik het wel voel ik me beroerd en vermoeider dan wanneer ik het niet heb gedaan.

Heb nog best wat weerstand tegen een training, maar na al het denkbare geprobeerd te hebben en het slapen niet beter wordt ben ik me toch aan het orienteren op een eventuele slaaptraining

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:45

Geef je iedere keer als ze wakker wordt meteen de borst?
Ik deed bij onze baby’s naarmate ze ouder werden steeds het voeden even uitstellen.
Niet laten huilen hoor en lekker bij mij in bed, maar toch kijken of ze tegen je aan nog even in slaap vallen voordat je voedt. Soms sliepen ze zo weer in voor een (half) uur en langzaam aan werden ze alletwee steeds iets later wakker ‘s nachts voor een voeding.

Edit ik zie dat je zelf niet slaapt zelf als ze bij jou is, dan heb je wat minder aan mijn tip.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:57

Mijn schoonzus heeft zoiets gevolgd met mijn nichtje. Voor zowel moeder als dochter een zwaar traject maar het heeft royaal zijn vruchten afgeworpen.
Dit was wel in Duitsland, misschien dat het traject afwijkt, maar wellicht het rondvragen waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 03:31

Ik heb zeer goede ervaringen met Richard Ferber's boek (Solve your child's sleep problems). Onze tweeling met reflux sliepen met die methode vanaf 7-8 maanden oud de hele nacht door (maandje te vroeg geboren, dus we liepen net achter op schema waarbij een kind de nacht door slaapt vanaf 6 maanden oud) en vanaf 16 maanden hebben we niet eens de baby monitor meer aan 's nachts.

Zijn methode is al redelijk oud en sindsdien geupdate (zijn visie op sommige dingen is wat afgezwakt).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 07:15

Geen slaaptraining gedaan omdat ik niet wilde laten huilen en het gevoel geven dat mama niet komt.

Wil je wel veel sterkte wensen. Weet uit ervaring hoe zwaar het is.

Omze jongste is nog veel langer meerdere keren wakker geweest en wou dan ook drinken en dan werd hij ook nog eens altijd vroeg wakker. Zaten we na paar uurtjes slaap weer om 6 uur beneden.

Heel veel succes :(:)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 07:51

Bekijk de methode van stephanie lampe eens. Zonder huilen, met veel liefde en warmte, maar ook met slaap als het goed is....

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:00

zonnetje1903 schreef:
Ze slaapt (helaas) niet bij mij in bed omdat ze dan niet wil slapen. Op mijn kamer ligt ze ook niet omdat ze heel onrustig en met veel geluid slaapt en ik daar wakker van blijf liggen.

Ik ben helaas een slechte en lichte slaper. Val na een voeding snachts op niet meteen in slaap maar lig nog een half uur wakker.
Overdag met haar meeslapen lukt me ook niet. Ze slaapt max een uurtje en dat is voor mij te kort. Doe ik het wel voel ik me beroerd en vermoeider dan wanneer ik het niet heb gedaan.

Heb nog best wat weerstand tegen een training, maar na al het denkbare geprobeerd te hebben en het slapen niet beter wordt ben ik me toch aan het orienteren op een eventuele slaaptraining

Is het geen idee om zelf iets te nemen voor het slechte slapen (homeopathisch? Iets dat je kan combineren met borstvoeding) zodat jullie wel samen kunnen slapen? Mijn zoontje kwam zeker tot 1 jaar nog meerdere keren per nacht en zo rond 1,5 jaar ook nog 1 a 2 keer. Nu is hij 2 en slaapt hij door. Was goed vol te houden omdat hij naast me slaapt. Op die manier wordt je nacht veel minder onderbroken dan wanneer je steeds uit bed moet. Maar besef je dat het heel natuurlijk is dat een jong kind nog niet doorslaapt. Lijkt mij heel eerlijk gezegd jammer dat je kindje nu getraind moet worden terwijl het slaapprobleem wellicht ook bij jou opgelost kan worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:26

Ik zou toch een cosleeper overwegen. Dan ligt ze vlak naast je maar is het wel altijd veilig. Ik krijg bijna het idee dat jouw lichte onrustige slapen overgaat op haar. Vooral jonge kinderen zijn ontzettend gevoelig voor de stemmingen en gevoelens van hun moeder. Ik zou het liever op andere manieren proberen dan het kind als het ware van je af te duwen. Ze komt namelijk voor troost en geborgenheid geef je aan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze dan niet wil slapen. Anders komt ze toch echt voor voeding of dorst. Heb je al eens een flesje water geprobeerd? Of even iets heel anders: een andere kamer of het bedje aan de andere kant van de kamer? Of een slaapzak? Er kunnen zoveel redenen zijn dat een kindje niet rustig slaapt.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:32

Ik kan je echt het boek Slaap van Susanne Willekes aanraden. Zij geeft ook coaching, maar dat is best prijzig..

Ik ben laatst naar haar lezing geweest en ik vind haar manier heel fijn. Zij gaat niet uit van je kind laten huilen, maar echt van het ‘je kind leren slapen’.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:34

Ik slaap zelf ook licht en slecht, als mijn zoontje snachts kwam had ik ook altijd veel moeite om weer in slaap te komen omdat ik dan te wakker was. Co-sleepen was bij mij absoluut geen mogelijkheid, dan deed ik helemaal geen oog meer dicht.

Ik heb vanaf zo’n 9 maanden slaaptraining gedaan. Mijn zoontje sliep wel vrij goed door, maar het duurde regelmatig 2 uur voordat hij eindelijk sliep. Dus begonnen met rustig in bed leggen, weggaan en een kookwekker op 7 of 8 minuten. Dan weer even terug, troosten in bed en zo door. Tot hij een week later eigenlijk zonder problemen in slaap viel. Natuurlijk had hij wel eens een terugval, maar dan pastte ik dezelfde methode weer toe en ging het snel weer goed.

Hoe slaapt je kindje? Met deken of slaapzak? Heeft ze het warm genoeg? Kou zorgt er ook voor dat kindjes wakker worden. En wat krijgt ze overdag te eten? Vaak worden kindjes snachts toch wakker omdat ze niet verzadigd genoeg zijn.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:02

Google eens op Susanne Willekes, the sleepacency.

Hier bekend met een slechte slaper door pijn. Toen we wisten waar de pijn vandaan kwam werd het slaapprobleem nog duidelijker.

Susanne laat je kind niet huilen. Zijn coacht jou als ouder. Met een week heb je al duidelijk verbetering. Mijn zoontje heeft geen traan gelaten en zijn bedje is zo’n rustplek geworden voor hem. Doordat hij (en wij dus ook) beter slaapt is zoveel gezelliger geworden. Alles had een wisselwerking.... slaap was bij ons de oplossing tot een enorm vrolijk ventje

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:27

Hoe maf het ook mag klinken, ik heb heel veel baat gehad bij de banketstaaf Doll. Een pop die je een dagje bij je draagt en jouw geur absorbeert en die daarnaast een hartslag en ademhaling heeft.

Mijn knul sliep met 8 maanden max 2,5 uur achtereen en dat brak mij ook op. Met deze pop werd dat binnen een week 3 uur, binnen twee weken 4 uur en in de weken daarna 6 uur. Goddelijk!

Recenties op internet geven ruwweg drie groepen aan (redelijk eerlijk verdeeld). Één groep waarbij het niet werkt, één groep waarbij het deels werkt en één groep waarbij het geweldig werkt.

Ik zag dat als twee derde kans op winst :+

Info:
https://banketstaaf.com

Edit: bokt maakt er banketstaaf Doll van 8-) Het is L.ulla Doll
Laatst bijgewerkt door mariettek op 04-03-19 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:28

mariettek schreef:
Ik zag dat als twee derde kans op winst

:')

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:29

Liselot schreef:
mariettek schreef:
Ik zag dat als twee derde kans op winst

:')

Tja, je moet toch wat :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:33

Haha, absoluut. Maar moest vooral ff grinniken bij je opmerking, heerlijk droog :D

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 09:47

Dank voor alle reacties!
Even gebundeld..

Ik besef en weet heel goed dat het voor een jong kind heel normaal is nog een x aantal keer wakker te worden. Alleen op het moment dat ik er aan onderdoor ga wil ik toch kijken of ik het iets kan sturen. Al gaat ze van doe 3-4x maar naar 1-2x.

Ze krijgt overdag meer dan genoeg te eten.
-bv
-boterham en thee
-iets kleins tussendoor
-lunch 1a2 boterhammen en een fles warme melk
-fruit
-warm eten en yoghurt
-bv

Coslapen of in bed heb ik geprobeerd. Bij mij in bed wil ze alleen maar aan de borst en wordt heel boos als dat niet mag. Even vind ik geen probleem maar een kind de hele nacht aan dr borst is een no go voor mij.
Naast me in een cosleeper geeft hetzelfde. Ze wil dan echt alleen maar in me kruipen

Bedje heeft op verschillende plekken in huis gestaan en dat maakt geen verschil. Ander bed of matras maakte ook niet uit.

Iets homeopathisch voor mij ook geprobeerd maar heeft voor mij geen effect

Thanks voor de tip van de doll... oom geprobeerd maar helaas

Ga even kijken naar Suzanne Willekens

Heb overdag een ontzettend blij meisjes dat eigenlijk nooit huilt. Slaapt overdag 2x een klein uurtje.
Zit gemiddeld met al haar slaap op een dag op max 10 uurtjes

Ik wil in de slaaptraining ook niet kiezen voor de variant van laten huilen, dus wil sws voor een vorm van troost kiezen. En misschien werkt het helemaal niet maar dan heb ik het geprobeerd

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:58

Dan denk ik dat een slaapcoach een hele handige gaat zijn. Je moet het immers ook zelf blijven volhouden! Mama en baby zijn allebei even belangrijk ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:04

Laat eens iemand komen die aardstralen meet, klinkt misschien belachelijk maar hier sliepen ze s'nachts ook niet goed.
We geloven er zelf helemaal niet in maar verdomd nadat er iemand was geweest sliepen de kinderen door!
En die waren nog te klein om er vanaf te weten of in te geloven, een volwassenen kan zichzelf nog voor de gek houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:11

justdiesel schreef:
Laat eens iemand komen die aardstralen meet, klinkt misschien belachelijk maar hier sliepen ze s'nachts ook niet goed.
We geloven er zelf helemaal niet in maar verdomd nadat er iemand was geweest sliepen de kinderen door!
En die waren nog te klein om er vanaf te weten of in te geloven, een volwassenen kan zichzelf nog voor de gek houden...

Of er iemand langs komt heeft toch niks met de aardstralen zelf te maken, die verplaatsen zich toch niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:16

De aardstralen verplaatsen zich niet maar als gemeten is waar ze lopen kan je wel de slaapplaats verplaatsen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:20

Die verplaatsen ze wel door middel van een magneet.
Hoe het werkt weet ik ook niet en ik geloof er zelf ook niet zo in maar feit is wel dat het hier geholpen heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:23

Ik lees dat ze heel boos word, wat doet ze dan??