Rug/bekken/si na het rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Rug/bekken/si na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:49

Ik ga allereerst maandag naar de fysio.

Ik ben het inmiddels een beetje zat aan het worden allemaal .
Ik heb sinds mijn val vorig jaar op het strand iedere keer na het rijden pijn .

Op ieder zadel op ieder paard of ik nou dressuur spring buitenrijd of western .
Een ritje zorgt gegarandeerd voor door mijn rug heen zakken vastslaan in mijn si gebied en beperkt kunnen bewegen .

Er zijn foto’s gemaakt van mijn onderrug en daar is geen schade op te zien .

Hebben meer mensen dit iemand DE gouden tip of oefening tegen de pijn ?

Ostheopaat accupunctuur sport pilates niks helpt .

Zijn er meer mensen met deze klachten toevallig ?

Janine1990

Re: Rug/bekken/si na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:54

Ik heb lange tijd veel rugklachten gehad, zelfde gebied als jij benoemd.

Fysio gaf me alleen maar oefeningen, paar keer masseren en dan moest het maar goed zijn :+

Vorig jaar ging ik om een andere reden naar een Bowen therapeute die ook stress release geeft. Dat laatste ging ik voor heen, omdat ik erg veel last had van verborgen stress op wedstrijd.
Ik werd ook behandeld, lichaam en geest moeten namelijk wel in balans kunnen zijn.

Van elke dag op staan met een stijve/stramme rug, eerst rustig moeten zitten en de rug bollen. En zelfs midden in de nacht een oefening te doen om de rug te ontspannen... Naar uit bed kunnen springen, een koprol kunnen doen (bij wijze van, zo'n ochtendmens ben ik nu ook weer niet) en noem het maar op...
Dat is een half jaar zo gebleven, toen kreeg ik weer een keer wat last van mijn rug. Twee keer heen geweest en niets meer aan de hand.

Ik raad het werkelijk iedereen aan, dit heeft mijn leven zoveel prettiger gemaakt! En ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het ook een stukje met die stress release te maken heeft gehad.

En als ik een keer een wat stijve rug heb, dan stap ik op mijn paard en is binnen 5 minuten mijn rug weer lekker los.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:55

Heel erg herkenbaar probleem, helaas. Neem eens les bij een centered riding instructeur of een oefentherapeut die ook rijles geeft om te kijken hoe je in het zadel zit en wat daar te verbeteren valt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:57

Oeh dat is ook nog een optie dan ja !
Ik heb inmiddels al zooooveel geprobeerd word we helemaal gek van .
Jij bent ook lang toch?

Imre daar heb ik al les van :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:05

Klopt, ik ben ook best lang. Maar dat zit meer in mijn benen dan in mijn romp. Volgens mij zit het bij jou meer in je romp?

Rug is wel een bekend probleem in de familie.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:18

Misschien kan een goede chiropractor je helpen? Ik ga af en toe naar een hele goede in Amsterdam. Pb maar als je het adres wilt weten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:20

Yup, ik heb exact dezelfde problemen als jij. Als ik heb gereden kan ik niet meer rechtstaan en zat ik door mijn bekken. Ik verga dan van de pijn. Voor mij is het de reden dat ik niet meer rijd.
Ik zou het eventueel op een ijslander nog durven proberen denk ik, maar verder durf ik er niet meer op helaas.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:22

Albertina71 schreef:
Misschien kan een goede chiropractor je helpen? Ik ga af en toe naar een hele goede in Amsterdam. Pb maar als je het adres wilt weten.

De fysio is ook manueel therapeut geloof ik dus misschien indd dat hij wat kan doen .

Nou goof dus niet tof om te horen .
Is er bij jou ooit iets van schade gevonden ?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:27

little_birdy schreef:
Albertina71 schreef:

Nou goof dus niet tof om te horen .
Is er bij jou ooit iets van schade gevonden ?

Nou, ik loop al -tig jaar bij artsen en fysio's voor fysieke klachten, want ik heb fibromyalgie. Voorheen kon ik altijd wel rijden en had ik alleen na lange ritten wat last, maar deze klachten zijn echt wel vrij recent, ik denk de laatste 2 of 3 jaar hooguit.
Mijn bekken staat scheef, want ik heb iets beenlengteverschil en dat werkt dus ook door in mijn SI en mijn (onder)rug etc. Daarnaast staat mijn bekken ook wat gedraaid en is links verder gekanteld dan rechts (of andersom), maar de helften ten opzichte van elkaar zijn dus wat gekanteld. Ik kom wel bij de fysio en ik heb wel oefeningen om in ieder geval mijn bekken soepel te houden, maar daar blijft het wel bij.
Overigens heb ik het ook als ik gewoon ergens lang zit, thuis op een bank of stoel ofzo, ook dan voel ik stijfheid als ik opsta en ga lopen, maar dan kom ik binnen enkele passen wel weer recht. Het is gewoon balen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 18:29

Ik heb dus precies hetzelfde na het zitten .
Ik kan dan alleen maar krom lopen met mijn voeten naar buiten gedraaid en kan een tijdje niet recht raken :(
Bah dit is niet zo hoopvol

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:34

Ik verplaats je topic naar MWS, daar past het beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:52

Ik heb dat ook als ik onvoldoende rek oefeningen doe, inclusief krom lopen.
Het grootste euvel zit echter in de lengte van de spieren in mijn bovenbenen en de spieren om het heupgebied.. Als ik braaf iedere dag de voor en achterkant van mijn bovenbenen stretch en daarnaast nog op de zitbal wat ‚salsa‘ doe dan heb ik nergens last van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:15

Citaat:
Nou, ik loop al -tig jaar bij artsen en fysio's voor fysieke klachten, want ik heb fibromyalgie. Voorheen kon ik altijd wel rijden en had ik alleen na lange ritten wat last, maar deze klachten zijn echt wel vrij recent, ik denk de laatste 2 of 3 jaar hooguit.
Mijn bekken staat scheef, want ik heb iets beenlengteverschil en dat werkt dus ook door in mijn SI en mijn (onder)rug etc. Daarnaast staat mijn bekken ook wat gedraaid en is links verder gekanteld dan rechts (of andersom), maar de helften ten opzichte van elkaar zijn dus wat gekanteld. Ik kom wel bij de fysio en ik heb wel oefeningen om in ieder geval mijn bekken soepel te houden, maar daar blijft het wel bij.
Overigens heb ik het ook als ik gewoon ergens lang zit, thuis op een bank of stoel ofzo, ook dan voel ik stijfheid als ik opsta en ga lopen, maar dan kom ik binnen enkele passen wel weer recht. Het is gewoon balen.

Fybromyalgie is vaak een optelsom van een soort burn out op je spieren: te laag cortisol, te veel melkzuur, geen goede darmflora en te weinig serotonine.... Het is wel te verhelpen, maar graag wel alle aspecten aanpakken.
Steek je licht eens op bij een PNI therapeut.

En ik ben geneigd om te zeggen dat jouw bekken niet scheef is, maar gewrongen. ("Ten opzichte van elkaar zijn de bekken helften gekanteld".)
Dwz dat je heiligbeen 'scheef hangt' tussen je darmbenen en dat veroorzaakt beenlengteverschil.
De plek waar je heiligbeen scheef 'hangt' is krek het SI gewricht.
Is door een orthomanuele arts gewoon te verhelpen.
Staat de boel weer recht, scheelt het enorm in compenseren : nu moeten je spieren harder werken ivm een bekken dat niet waterpas staat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:26

Janneke2 schreef:
Citaat:

Fybromyalgie is vaak een optelsom van een soort burn out op je spieren: te laag cortisol, te veel melkzuur, geen goede darmflora en te weinig serotonine.... Het is wel te verhelpen, maar graag wel alle aspecten aanpakken.
Steek je licht eens op bij een PNI therapeut.

En ik ben geneigd om te zeggen dat jouw bekken niet scheef is, maar gewrongen. ("Ten opzichte van elkaar zijn de bekken helften gekanteld".)
Dwz dat je heiligbeen 'scheef hangt' tussen je darmbenen en dat veroorzaakt beenlengteverschil.
De plek waar je heiligbeen scheef 'hangt' is krek het SI gewricht.
Is door een orthomanuele arts gewoon te verhelpen.
Staat de boel weer recht, scheelt het enorm in compenseren : nu moeten je spieren harder werken ivm een bekken dat niet waterpas staat.

Dank je, maar mijn benen zijn opgemeten en daadwerkelijk ongelijk van lengte ;)
Je tip vwb fibro neem ik mee.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 12:03

Maandag bij de fysio geweest dus.

Mijn rug is rechtgezet plus mijn heupen .
Het ging best wel goed heel de week .

Gisteren weer opgestapt .
Daarna weer drama :(
Pijn erdoor heen zakken niet eens kunnen lopen :(
Wedstrijd van vandaag maar geannuleerd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:39

Bah, naar hoor...!

Mijn oog viel op 'er doorheen zakken'.

Soms is het vooral een kwestie van bindweefsel dat minder ideaal stug is (te elastisch /"slap") en dan kan rechtzetten tricky zijn. Door het manipuleren wordt het toch al te elastische bindweefsel dan ook nog eens opgerekt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 15:50

Bindweefsel staat juist extreem strak in het probleem gebied zegt de therapeut %)

Hij zei ook iets over banden die te strak stonden bij mijn heupen ?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:44

Rot he TS!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:20

Het kan voorkomen dat een band te kort is, en dus te strak staat (of dat de bijbehorende botten te ver uiteen staan).
In beide gevallen niet erg leuk, dus goed navragen kan zin hebben.

En het woord 'bindweefsel' is naar de letter van de wet nogal breed: het kan ook nog gaan over bijvoorbeeld onderhuids bindweefsel dat om een of andere biochemische reden strak aanvoelt of stug (en pijnlijk! ) is....