De weg naar gezond haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

De weg naar gezond haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:34

Sinds mijn 14e heb ik altijd highlights in mijn haar laten verven en deze netjes iedere 3 maanden bijgehouden. Na een paar jaar begon mijn haar steeds droger en pluiziger te worden, maar als je er met de stijltang overheen ging zag je dat niet meer. Dit deed ik dan ook veelvuldig. Tussen de verfbeurten kreeg mijn haar een gelige gloed, dus gooide ik er maar zilvershampoo in (het had wel echt een onwijs gave kleur daarna :') )Ondertussen ben ik 20 en heb ik de meest droge, doffe en stugge bos haar die je je maar voor kan stellen. 4 maanden geleden heb ik besloten te stoppen met de highlights en heb ik eenmalig lowlights laten zetten om een natuurlijke overloop tussen licht en donker te creeëren. 1 maand geleden heb ik ruim 5 centimeter van mijn haar af laten knippen, het valt nu tot op mijn schouders.

Ik wil echt alle verf uit laten groeien om zo weer mooi gezond haar te krijgen. Als ik foto’s van voor het verven zie heb ik gewoon echt spijt, ik had een lange volle haardos met mooie krullen. Gelukkig groeit haar weer terug, dus nu wil ik weer voor die mooie bos haar gaan! Ik doe nu dan ook onwijs mijn best om zo goed mogelijk te zijn voor mijn haar. Hieronder even de veranderingen die ik doe ten opzichte van een paar maanden geleden:

- Ten eerste verf ik het uiteraard niet meer
- Ik föhn mijn haar niet meer
- Ik stijl mijn haar niet meer
- Ik borstel mijn haar niet meer als het nat is
- Ik gebruik een sulfaatvrije shampoo van Dr. Organic

Ik geloof niet zo in alle wondermiddeltjes in de vorm van conditioners en maskers, dus ik gebruik gewoon conditioners van de drogist die ik lekker vind ruiken. Mijn haar is van zichzelf onwijs vet, net als mijn huid, dus ik draag het wel vaak in een staart. Ik weet dat dat eigenlijk ook niet goed is, maar je kan niet alles hebben. Maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar ervaringen van bokkers die hetzelfde als ik hebben gedaan, die dus gestopt zijn met alle chemische troep en weer gezond mooi haar hebben. Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie haar er weer mooi toonbaar uitzag? Wat hebben jullie gedaan met knippen?, hoe lang hebben jullie het kort gehouden voordat jullie het weer lang lieten groeien? Wat zijn jullie echte do’s and don’ts?

Ik ben erg benieuwd! :)

Skippy01

Re: De weg naar gezond haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:40

Het is vooral blonderen wat echt funest is voor haar...
Ik ben nu 30 en ivm bizar vroeg grijs worden, verf ik mijn haar al 15 jaar. Zolang ik in de bruin / mahonie / koper tinten blijf gaat het goed. Highlights: droog, pluizig haar.

Qua verzorging: investeer in een goede conditioner en een keratine spray. Mijn haar houd ik echt prima, maar niet op conditioner van kruidvat huismerk zeg maar. Ik heb een masker van l'oreal professional dat ik geregeld gebruik en 'normale' wasbeurten tussendoor met bijv elvive conditioner. Dat gaat goed.
Ik spray na het wassen altijd flink met een spray vol keratine. Natuurlijk kun je haar niet van buitenaf herstellen, maar wel voorkomen dat het verder beschadigt.
Verder: het zal moeten uitgroeien.

Qua borstels heb ik een wetbrush / detangler van Keune, fijne investering!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:43

Ervaringsdeskundige hier. Mijn haar is na een permanentbehandeling echt kapot gegaan. Dood, droog, dor. Het was net een bosje stro met klitten. Heb daarnaast ook nog krullen dus de vogels konden er bijna een nest in maken. Ik heb het een tijdje gewassen met een shampoo en conditioner zonder SLS en parabenen. Werd het wel iets beter van.
Ik heb een keratinebehandeling laten doen bij de kapper (kun je ook thuis doen) en sindsdien is mijn haar weer glanzend en het is echt gezond. :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:57

Bedankt voor jullie reacties! :)

Inderdaad Skippy, ik merk dat de lowlights al een stuk minder droog zijn dan de highlights. Welke keratinespray gebruik jij?

MayFlower_, Een Keratinebehandeling heb ik ook wel eens aan zitten denken ja. Vind het helaas wel vrij prijzig... Hoe lang geleden heb je dit laten doen?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:57

Ik heb in mijn tiener jaren mijn haren geblondeerd, het werd erg dun en broos. Zelfs na het zwemmen een groene gloed...
Was er na een aantal jaar helemaal klaar mee, toen terug gekleurd en het uit laten groeien.
Nu jaaaaren later, doe ik zeer weinig met mijn haar qua spulletjes en heb lang en dik haar.
Ik was het een of tweemaal per week, shampoo en conditioner. Laat het drogen aan de lucht (dat kan best lang duren met dik lang haar). Als het wel eens droog is gebruik is een beetje arganolie, verder niets.
Ik merk dat hoe meer je wast en spul er in doet hoe minder mooi je haar wordt.
Fohnen en steilen doe ik zelden, wordt het ook niet mooier van.
Als ik sport vlecht ik mijn haren in en slaap geregeld met een losse vlecht ivm lengte.

Moraal: less is more :D

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 13:01

Ik probeer het al zo weinig mogelijk te wassen inderdaad, ik was het twee keer per week :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:04

@TS van Keune of L'oreal pro als het echt erg is, voor onderhoud de spray van schwarzkopf

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:06

Interessant topic. Ik zou graag ook wat gezonder haar hebben. Tis al een stuk beter met regelmatige knipbeurt... maar mn haar is altijd zooo pluizig. Als ik het niet fohn ontploft het echt. En heb onlangs een superhandige borstelfohn gekocht!

Ik waste voorheen elke dag mijn haren en heb dat veranderd in om elke dag.
En nu dry shampoo gekocht om het elke 3 dagen te gaan wassen.
Soms gebruik ik liever geen conditioner aangezien het soms zo zacht wordt dat t weer pluist.

Ik gebruik Pantene. Ben zelf ook niet zo van alle maskers en spullen want betwijfel altijd of het echt wel werkt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:12

Ow, nog een tip: shampoo alleen gebruiken op de haaraanzet en niet in de lengtes en in de lengtes conditioner smeren. Nou ja, misschien na een dagje zee of chloorwater wel even shampoo in heel je haar, maar in principe niet. Mijn haar was ik al zeker tien jaar op deze manier.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 13:30

Nagini schreef:
Interessant topic. Ik zou graag ook wat gezonder haar hebben. Tis al een stuk beter met regelmatige knipbeurt... maar mn haar is altijd zooo pluizig. Als ik het niet fohn ontploft het echt. En heb onlangs een superhandige borstelfohn gekocht!

Soms gebruik ik liever geen conditioner aangezien het soms zo zacht wordt dat t weer pluist.

Ik gebruik Pantene. Ben zelf ook niet zo van alle maskers en spullen want betwijfel altijd of het echt wel werkt.

Ik heb echt een trauma overgehouden aan borstelföhns. Ben een keer, samen met mijn oma en tante, 3 uur bezig geweest omdat mijn haar er helemaal vast in zat :')

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:39

Hier ook verschrikkelijk slecht haar en gebruik nu La Biostethique shampoo en conditioner. Duur spul maar ik merk echt dat mijn haar en hoofdhuid daar beduidend rustiger van zijn.
1x bijvoorbeeld Andrelon of Syoss en ik heb weer ontzettend droog en pluizend haar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:48

Ik ben gelukkig nooit de kleur etc. kant opgegaan met mijn haar, maar jeuk, en droog, pluis, klit haar ken ik ook. Goede shampoo + conditioner + antiklit en dan nog paar dagen zozo en dat met ong. 1x/week shampoo al tig jaar. Ipv route met meer producten route zonder gekozen (gaat wel makkelijker als je niet werkt) en nu mooi glanzend haar dat weinig klit en niet jeukt. Spoel het alleen uit met water als nodig (bv zomers ivm zweten) en borstel het 1-2x per dag, vroeger mocht ik dan zeker na het paardrijden meteen wassen ivm geur, nu ruikt het eigenlijk nergens naar incl. dus niet naar paard na het rijden.

Ik weet niet precies hoe lang die overstap geduurd heeft, maar ben inmiddels iets van 4? jaar verder en nog steeds tevreden.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:10

Ik volg sinds een tijdje de CG-methode (Curly Girl methode). Je gebruikt dan alleen producten die vrij zijn sulfaten, siliconen parabenen, sulfaten en minerale olie.

Google er eens op, er is veel informatie over te vinden en op Facebook is er ook een besloten groep te vinden waarin je vragen kunt stellen en daarnaast ook bestanden met producten die je kunt gebruiken.

Ik ben er te spreken over de resultaten tot zover, ben nu sinds afgelopen oktober bezig ermee en ik merk dat mijn haar minder droog is geworden en mooier krult.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:28

Deze https://www.haarpro.nl/wella-blondor-bl ... -care.html werkt bij mijn over geblondeerde haar erg goed. Ik gebruik hem na elke wasbeurt. Echt top. Heb geen stro haar. Ik gebruik ook nog een gel van L’Oréal (bij de drogist vandaan, paarsig pomp flesje) tegen de hitte van de föhn en stijltang want ook die gebruik ik na elke wasbeurt.
Ik doe ook wekelijks met zilverblank shampoo wassen en laten intrekken. Als je de Wella crème er daarna in doet voor 5 minuten heb je echt super zacht haar.
En als je dus snel vet haar hebt is een droogshampoo voor tussendoor erg fijn. Ik gebruik die van de Hema. Werkt bij mij het best. Heb ook snel vet. Spuit het alleen op de haaraanzet.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:18

Ik ben normaal ook echt niet van dure maskertjes enzo, maat Morrocanoil werkt echt wel goed voor mij. Ik gebruik iedere dag de olie (maakt niet vet!) en regelmatig het masker dat ik dan lang laat intrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:26

Ga je eerst eens verdiepen in wat een haar is. Als je daar uit bent kan je aan de slag. Succes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:11

Ik weet niet hoe oud je bent maar er is een kans dat je je dikke volle bos haar niet meer terug krijgt.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 18:18

Ik ben 20, staat ook in de OP :P Ik heb er wel vertrouwen in, de bovenkant van mijn haar is nog steeds heel vol en glanst ook mooi. Het zijn echt puur de lengtes omdat die keer op keer geblondeerd zijn. Dacht ook dat dit een fabeltje is.

Heeft iemand ervaring met die sugerbear dingen?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 02:32

Balenciaga schreef:
Nagini schreef:

Ik heb echt een trauma overgehouden aan borstelföhns. Ben een keer, samen met mijn oma en tante, 3 uur bezig geweest omdat mijn haar er helemaal vast in zat :')

Oh maar die van mij draait niet ofzo.

Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 05:45

Nagini schreef:

Mijn haar is ook weleens pluizig, meestal de dag van wassen en als ik het nog niet geborsteld heb na het drogen. Maar de tweede dag en de dagen daarna is het gewoon.
Denk dat het slim is als je inderdaad minder vaak je haar zou wassen, probeer het ook zonder droog shampoo tussendoor. Het beste is om gewoon ineens een week niet te wassen, ja het voelt dan misschien ff vies en vettig, maar gooi het (mits mogelijk) in een staart die week. Dan kan je daarna gelijk meer dagen tussen de wassingen in laten.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:00

Mayflower_ schreef:
Ervaringsdeskundige hier. Mijn haar is na een permanentbehandeling echt kapot gegaan. Dood, droog, dor. Het was net een bosje stro met klitten. Heb daarnaast ook nog krullen dus de vogels konden er bijna een nest in maken. Ik heb het een tijdje gewassen met een shampoo en conditioner zonder SLS en parabenen. Werd het wel iets beter van.
Ik heb een keratinebehandeling laten doen bij de kapper (kun je ook thuis doen) en sindsdien is mijn haar weer glanzend en het is echt gezond. :)

Oe waar heb jij spul voor thuis gevonden? ik heb een keer zo'n behandeling laten doen en dat was echt een verademing. Maarja erg prijzig.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:13

Ik heb afgelopen winter bedacht dat ik Mahony bruin wilde, zelf ben ik blond. Prachtige kleur maar na 2 weken was ik het al zat. Dus om de 2 weken ontkleuring en blondeer erin en 2 maanden later was ik wel weer mn eigen kleur blond, maar was het ook heel droog, dor en pluizig.

De beste conditioner is je eigen haarvet. Met een borstel van varkenshaar je droge haar rustig borstelen om het vet dat vooral in de wortels zit te verspreiden. Die week (weken) mijn haar vooral in staarten of vlechten gehad dan valt het vet zijn niet zo op.
Na 2 weken zag ik al duidelijk verschil!
Ik was nu mijn haar alleen als het echt vies is. Bijvoorbeeld als ik uit eten ben geweest, na een barbecue of ik heb gezwommen (chloor eruit en conditioner erin, gebruik dan geen shampoo)

Natuurlijk moet ook je aangetaste haar eruit groeien, maar de "no-poo" methode werkt bij mij super goed.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:37

Suzanne F. schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent maar er is een kans dat je je dikke volle bos haar niet meer terug krijgt.

Dit zou wel heel raar zijn aangezien haar vanuit de wortelaanzet groeit. Ongeveer 1 cm per maand. Had na enkele chemo's geen haar meer en binnen 2 jaar had ik weer een mooie super volle bos "nieuw" haar. En dat was echt nog wel iets grotere chemische rotzooi :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:17

Annem84 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit zou wel heel raar zijn aangezien haar vanuit de wortelaanzet groeit. Ongeveer 1 cm per maand. Had na enkele chemo's geen haar meer en binnen 2 jaar had ik weer een mooie super volle bos "nieuw" haar. En dat was echt nog wel iets grotere chemische rotzooi :')

Dan heb jij geluk gehad. Er zijn meer verhalen van volwassenen die hun haar ooit afknipten en het nooit meer lang kregen. En ik had vroeger een prachtige bos dik haar. Nu een zielig dun bosje. En ik zorg er echt goed voor. Blondeer het niet, föhn het niet etc. En het groeit bijna niet (of lijkt niet te groeien).

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:28

Ik zou stoppen met siliconen. Dan vallen alleen wel de meeste conditioners van de drogist af. Ook dure merken die hier genoemd worden bevatten vaak veel siliconen. Zonder siliconen kan je haarverzorging echt in je haar trekken. Ik merk iig het verschil. Ik heb highlights en het was even zoeken naar de goede verzorging. Ik meng Kneipp amandelolie door mijn leave in conditioner. Best vet dus, maar het trekt er goed in en oogt daarna glanzend ipv vet.